Tenu-Dart ahdistui

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Slant Sickness, 23.9.2021.

  1. Selviskö siellä koneistamossa, että mikä siellä oli ahistanut niitä kiertokankia?
     
  2. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Tämmöinen etärakentaja on vain kuulopuheiden varassa. Ei kun siis soittivat mulle ja kysyin, että mitä ja paljonko. En vienyt samaan paikkaan toista kertaa syystä, että halusin toisen näkemyksen.

    Kai ne pitäisi mittailla itse, mut sitten pitäisi olla mittarit yms ja mä en enää oikein jaksa laajentaa tätä harrastusta siihen suuntaan.

    Moottoripyörät on kaikin tavoin helpompia. Varsinkin HD:t. Osia saa tilailematta Australiasta ja onhan ne osat kevyempiäkin. Pärjäisi pienemmällä tallillakin…
     
    Seevu ja sleepercooler tykkäävät tästä.
  3. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Kyllä ne osat edelleen kannattaisi mitata kun se nyt osina on, ja varmistaa ettei siellä ole liian tiukkoja välyksiä, vaan mieluummin sieltä isommalta puolelta suosituksia tai hiukan yli.
    Mitatessa myös sille suoda ajatus että onko kaulat pyöreät ja onko kiertokankien pesät edelleen pyöreät, vaikka joskus olisikin koneistettu kuntoon? Vakiothan pelaa kyllä vaikka joka asiasta olis tingittykin, ainakin jonkun aikaa, viritetyssä toinen juttu sitten(monesti moninkertaistunut teho vakioon nähden?).
    Jos ei itse halua mikroja ja kelloja/t-mittoja ostella, niin kai jollain tutulla harrastajalla olis lainata?
     
  4. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Ne veivit on nyt koneistettu toiseen kertaan vuoden sisällä. Ja kampi puleerattu myös. Kampi on ilmeisesti edelleen samassa alikoossa kuin mennessään, eli ainakin kahdesti kirkastettu jo. Ei ole mittarien omistajaa tiedossa, enkä mä tiedä, mitä mä sitten niillä tuloksilla tekisin, jossei tälläkään kertaa ole sattunut kohdalleen. Linjahoonaus lohkolle oli tämän talven uutuus.
     
    Seevu tykkää tästä.
  5. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    No sitä tavaroiden oikeasti toteutuvaa välystä just siksi mittaisinkin, ettei kolmatta kierrosta koneistamoon tulisi vaurion jälkeen.
    Ei niillä tuloksilla muuta väliä olekaan, sais vaan varmistettua ettei turhan kireitä välyksiä tule.
     
  6. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    "Halutaan mittausapuja slantsixin pyörivien mittojen tarkastamista varten". Kohde Sipoon / Keravan rajamailla. YV.

    Edit. Kontakti saatu. Mittaillaan ja tutkitaan kirjat ja raportoidaan tänne aikanaan!
     
    Muokattu: 3.1.2023
    FuryIII '71, 4d sedan, harrastaja ja 1 muu tykkäävät tästä.
  7. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Jos jotakin hypoidivaihteistoöljyä laittaisi? Mä oon näissä välttänyt täysin väärän öljyn käyttämistä siten, että öljymerkki ja -malli vaihtuu säännöllisen epäsäännöllisesti. Jos viimeiset on olleet 10w-40 vahvuisia kauppojen omia merkkejä, niin tätä ennen slantti oli harrikoiden purkkien jämien kohde ja vahvuus 20W-50. Joku täysrempattu tuli ajettua 0W-30 öljyillä. Projektikuntoisempi aikojen alussa Shellin X100 20W-20 laadulla. Euroopan kiertoautoon lähti 20 litran kannussa Sunocoa, mutta vahvuutta en enää muista. Puupalikka kaasupolkimen alla voisi auttaa Delvacia paremmin.
     
  8. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Alustavia tietoja. Veivien alasilmiä oli hiplattu edellisessä koneistamossa, mutta kangenpuolikkaiden välissä oli vielä rappusta. Nyt on kuulemma siloiteltu hyviksi.

    Lohkon laakerilinjassa oli pientä korjattavaa. Hmm. Täytyy käydä nyt se kammen keskitys laatikkoon nähden niillä kahdella kytkinkopalla, mitkä mulla on.

    Kampuran veivikaulat oli kiilloitettu aiemmalla kerralla, vaikka olivat jo soikeina ja sikäli olisivat ansainneet enemn. Nyt ne on yhtä alikokoa pidemmälle hiottu.

    Vain slantti ja menee tällä viisiin kelloseppähommiksi. Höh!
     
  9. Visa

    Visa Gearhead

    Ainoa tapa tehdä moottori on mitata kaikki itse. Muuan yhden Porschen koneen teetätin muinoin, kun olin itse hieman puolikuntoinen. Tekijä oli kuuleman mukaan tehnyt niitä paljon. En muuten teetä toista kertaa. Se sattuu lompakkoon.. kahteen kertaan. Teetettäessä ja kilahdusta ihmetellessä.
     
    Herje tykkää tästä.
  10. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Joo, ainakin silloin kun haluaa olettaa että laitteet toimii, on syytä tosiaan kaikki mitata itse ja varmistaa toteutuneet välykset. Valitettavasti moottorikoneistamoissa on aika matala standardi käytössä, ainakin toisinaan.
    Ja onhan sekin siinä että huono tuuri käy joskus jos mittoja ei varmista, se pienin veivi sattuu isoimpaan kaulaan...
     
    Herje tykkää tästä.
  11. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Surkeata. Mut nää nyt mittaillaan varuilta. Olishan se paikka, jos pitäisi kantaa nuo vielä koneistamoon, että ”urhomatti”.

    Alan henkisesti valmistautumaan harrastuksen vaihtoon…
     
    isalmela tykkää tästä.
  12. Herje

    Herje Double Gearhead

    Siksi onkin moottorikoneistamoita ja moottorimurskaamoja.:poff:

    Hyvillä tekijöillä tuppaa olemaan jonoa ja hintalappu ei välttämättä se halvin.
     
  13. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Laittaisivat oven pieleen lapun "Hyvä, muttei halpa", niin satunnainen kävijäkin osaisi mennä oikeaan osoitteeseen.

    Viime vuotinen kierros maksoi jotakin tonni kolmesataa. Poraukset. Kansitasion hionta. Nokka-laakerit. Mäntien vaihto veiveihin. Veivien pulttien vaihto plus alasilmien mitallistaminen. Veivien keskinäinen "tasapainotus". Kampiakselin kiillottaminen.

    Nyt toi lohkon linjan hoonaus, veivien alasilmien uudelleen mitallistaminen ja kampuran hionta seuraavaan alikokoon veivien osalta. Runkolaakerikaulojen kiillotus. Inan päälle viissataa.

    Voiko noista päätellä laadun?
     
  14. Herje

    Herje Double Gearhead

    Tolla hintaa luulis saavan laatua.
    Itekin joutunut ajamaan sen reilu 200km sivu koneistus reissuille.
    Lähempääkin löytyisi paikkoja, mutta ei löydy luottoa tekijöihin.
     
  15. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Mä oon siis niin kuin periaatteessa valinnut oikein. Joku toinen olisi varmaan mennyt ensin käyttämänsä palvelun lähteille ja pyytänyt uusintaa.

    Mä en viitsinyt. Ei ole mitattu, enkä mä enää montaa näitä tee. Siispä tein jaloilla äänestyksen. Molempia koneistamoita oon käyttänyt, mutta nyt toinen jäi mun toimittajista pois.

    Ne onkin sopivasti just muuttaneet vanhasta liikekiinteistöstään, enkä edes tiedä, minne.
     
    Herje tykkää tästä.
  16. Onkohan muuttanut historian sivuille?
     
  17. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Joku yrityskauppa siinä oli. Ovat osa jotakin toista firmaa nyt. Mutta olemassa edelleen.
     
  18. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Olisko tullut parempi, jos olisin pistänyt Paranoidin soimaan taustalle?

    Tämmösiä mittareita sain lainaksi työnantajan hyllyistä. Mikrometrilajitelma ja 3-pistereikätulkki.

    [​IMG]
    [​IMG]

    Ja tämmösiä tuloksia sain. Sorry, mutten nyt jaksa kirjoitella niitä puhtaaksi. Saatte raakadataa.

    Kampuran kaulat edestä laskien. KK on kiertokanget ja RK runkolaakerit.

    [​IMG]
    "0" on sylinterin suuntaan ja "90" siitä 90 astetta poikkipäin.

    Ja sitten kiertokankien silmät 1-6:

    [​IMG]

    "0" on kolmipistemittarin yksi sakara männästä poispäin ja "180" on siitä 180 astetta eteenpäin.

    Kokeeneempi kollega tarjosi apuaan varsin näiden veivien mittauksessa, mutta kun mulla aikataulut vähän lipsui aamun maalausurakan takia, niin en sitten tällä kertaa soitellut. Kiitos vaan ja ehkä ensi kerralla.

    Hyvin noi näyttää olevan mitallistetut. Kampuran kauloista "kk" on nyt 0.02" alikoossa ja "rk" on 0.01" ja kiilloitetut.

    Mulla on iso paketti Plastigaugea, jota voin halutessani käyttää vielä varmennukseen.

    Aika näyttää,
    teenkö sen
    vai en.

    Mut nyt tätä on mitattu. Ens kerralla vissiin lohko pukkiin putsin kautta ja osia paikalleen jne.
     
    isalmela ja Seevu tykkäävät tästä.
  19. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Noniin, kohtuulliselta kaulat ja silmät vaikuttavat tähän mennessä mitattuna.
    Nyt sitten laakerit paikoilleen lohkoon ja kankiin, momenttiin kiristys muutamassa vaiheessa ja reikien mittaus uudestaan. Sitten laskenta paljonko jää välystä?
    Jotain valikointia varmaan kannattaa tehdä, että mikä veivi menee mihinkin kaulaan....
     
    isalmela tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!