Tenu-Dart ahdistui

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Slant Sickness, 23.9.2021.

  1. C4vettester

    C4vettester 2nd gear Bannattu

    Kai tällaisille Pelle Peloton - jutuille täytyy sanoa "Thumbs up!". Parempi niin, että joku niitä jaksaa tehdä ja kokeilla kuin ettei kellään riitä efforttia yrittää tehdä toisin.

    Oregon Cams:in pinnanlaatukyselysi vastaus oli minusta hyvinkin asiallinen: "oman aikansa se kestää ja kun on aika uusia niin se tarkoittaa että on aika uusia". Mitään syvällisiä pinta-analyysejä tai muutakaan korkealentoisempaa materiaalifysiikkaa lienee turha olettaa saavansa vastaukseksi ns. peruspajalta.
     
  2. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Se nokka-akseli oli vissiin aiemmin tässä topiksissa kuvan kanssa. Öljypumppua ajava ratas oli siloteltu käytettyyn akseliin. Mä luulin ostaneeni uudesta aihiosta tehdyn, mutta näin ei ollutkaan. Se, miten se oli ajettu koneella, näytti akselia läheltä katsoen siltä, että koneistuskone oli värissyt, koska pinnassa oli röpelöä.

    Tuo paikka on aika monella slantistilla vaivana. Joku osuus voi olla silläkin, että tuo 4 runkolaakerin kampiakseli värähtelee ilmeisen paljon lisätyn voiman alla. Se näkyy muun muassa siinä, että laturin kiinnikkeet on jatkuvassa tarkkailussa. 8 mm pultti ei kestä laturin saranana. Laturi on siirretty kuskin puolelle alas ja on mininmalistisen lyhyessä hihnassa.

    Slantin dampperissa hihnan veto on ulkokehältä siitä "kaksoismassasta", joka on kumilla kiinni keskiössä. Kun vaihdoin pikkulaturin isompaan, se tietty muutti tuon osan viritystä. Ja se viritys vaikutti taas siihen, että kolahteleeko rullaketju koppaan vai ei. Isolla laturilla ketju ei tehnyt enää osumia!

    Tää on just sopiva pähkinä mulle. Saan käyttää luovuuttani "hyödylliseen".
     
  3. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Slantin yksi omituisuus on öljynputsarin asento. Tiivistepinta alaspäin suti mielellään valuu tyhjäksi. Tehtaan jäljiltä on joku pidempi putki putsarin valumapuolelle. Se on kuitenkin ahdas ja sisältää jotakin läppäkoneistoa. Voi olla virtausjarru pervormanssikäytössä.

    Donorin koneen öljypumpusta löytyi tämmöinen jatke, jonka istutin uuteen öljypumppuun.

    [​IMG]

    Siinä samassa 170 näkyi olevan myös tehtaan alkuperäinen alumiinen 6-pulttinen pumppu. Se on mun viimeinen toivo, jossei tässäkään pumpussa kestä ratas voitelun lisäämisenkään jälkeen.

    Sitten on ollut tätä down under jumppaa. Mä en enää osta edes australialaisia juomia. Sen verran on nuo sieltä tilatut osat teetättäneet ylimääräistä. Jakopään alaratas ei mene kuin hiomon kautta kammen kaulalle. Eikä mennyt dampperikaan. Kaksi kierrrosta Vamokon kautta ja nyt menee.

    Aiemmin tuli mainittua, jotta ennakkomerkit(kin) on siinä rallidampperissa väärin. Mutta ei siinä vielä kaikki!

    [​IMG]

    Dampperin hihnaura oli muutaman millin liian syvällä.

    [​IMG]

    Ihan käsityökaluilla kaivoin teräslevystä tommosen shimmin ja nyt osuu hihna paikalleen.

    Nyt passaa hihnan mennä uraansa mitä nyt pitää hakea taas lyhyempi. Tässä on kehä olennaisesti pienempi kuin tehtaan versiossa.

    Ja sitten kun siirtää dampperia shimmillä, toki menee uusiksi tuon kammen anturin jalan istutus. Onneksi oli kaasua ja lankaa koneessa.

    [​IMG]

    Mut nyt on alakerta nipussa. Öljypohjan liimaus on tehty moottorisilikonia säästämättä. Vuotaa se kuitenkin, mutta jos vuotaisi vähemmän. Mä oon ristinyt oikean etualanurkan bermudan kolmioksi. Siinä tuntuu olevan tipan kotipaikka.
     
    FuryIII '71, Ilel83, Seevu ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  4. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Ettei olisi myyty isolohkon dampperi? Niissähän ei ajoitusmerkit kohtaa ja myöskin paksuudessa eroja, ettei hihnat ole sit linjassa.
     
  5. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Se on täysin mahdollista. Slantsixin osan paketissa tuli, paketti tosin meni jo Vantaan energialle. Mitä nyt MJF:n kanssa mittoja vaihdeltiin, niin hällä on erilainen.

    Mä selviän ajoituksista, koska mulla on 360 asteen kiekko mukana pyörimässä.

    [​IMG]

    Voimia projektille antaa viimeisen Dodge muskeliauton mallinumero. "170" sen Challe SRT Demonin mallinimessä sopii tähänkin. On 170 mallisarjaa, on 170 kone ja E85:n, millä tämä käy, proof% on 170.
     
    Seevu tykkää tästä.
  6. Entäpä tämmöinen idea:

    I have had a Ford Motorsport 90* oil filter adapter for some time now. I originally got it for another project. Since I never used it, I thought about the slant six. Knowing the filters gasket and threads were the same, I installed the 90* adapter on the 170 in the Valiant tonight. I removed the long tube with the anti drain back valve, flipped it over and stuck it in the vise and knocked the pressed in tube with the drain back valve out, leaving the short threaded stub. I reinstalled the threaded stub back into the oil pump and installed the filter adapter.

    [​IMG]
    Just tuota mallia ei taida enää olla myynnissa, mutta vastaavaa saa.
     
  7. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Parempi olisi 170 astetta suodatinta kääntävä malli. 225 asteinen olisi jo liikaa
     
  8. 198 astetta olisi optimi?
     
  9. MJF

    MJF Double Gearhead

    Mää laitan aussietyyliin. Katkasen suodattimenjalan pois punpusta, hitsaten an-liittimet tilalle ja suodatin letkujen päähän sopivaksi katsottuun paikkaan.
     
    Visa tykkää tästä.
  10. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    ...ei oo alsan hitsuuvehkeitä.
     
  11. MJF

    MJF Double Gearhead

    No niitä ei oo mullakaan, joutuu teettään ostopalveluna
     
  12. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    [​IMG]
    Joku huolellinen olisi varmaan tarkastanut koneen aukiollessa venttiilien ja männän välisen raon, mutta mä vaan pistin kannen kiinni. Sama nokkahan se on, mutta nyt 4 astetta plus uuden tiukan ketjun verran aikaisella.

    Silppusin vielä kerran laturin kannakkeen. Syksyllähän mä tähän sovittelin "Valmetin laturin" takaisin kunnei Bilteman kääpiömalli tuottanut tyhjäkäynnillä. Saas nähdä tuottaako tämäkään, kun tuo dampperi pieneni vissiin tuuman verran halkaisijasta.

    Hitsuuteltavia AN liittimiä seuraavaksi jotta pääsen leipomaan haaroittimen, jolla jaan öljyä paitsi TO3/4:lle, myös nokka-akselin ja öljypumpun ratasparin tarpeisiin. USPartsissa näytti olevan semmosia. Ja Finjectorista 1/8" NPT uroskierteinen letkukara, jolla liittyä lohkoon.

    Askartelemista.

    [​IMG]

    Viiden sadan euron dampperiin tuli tommonen YKK merkki. Eihän mun tartte kuin kerran tarkastaa Maxxeculla, että se on oikein opetettu, miten tuo triggeri on. Sen jälkeenhän tätä säädetään hytistä käsin TIETOKONEELLA. Se on nykyaikaa.

    Mut noita maalitäpliä tarvitsen venttiilien säätämiseen. Jos sama meno jatkuu kuin oli viime kesänä, niin se on 1000 km ja säätö. Tosin alkoi viime syksynä jo pitämään. Osat vaan haki paikkaansa, kai.
     
    Polara ja Vuppe tykkäävät tästä.
  13. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    [​IMG]

    ”Side oiler”. Öljypumpun rattaalle ulkoinen öljystin. Ei mulla noin hienoja liittimiä ole ennen ollutkaan.
     
    FuryIII '71, Isamu, Seevu ja 1 muu tykkäävät tästä.
  14. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    https://youtube.com/shorts/t7-nNGBK_II

    Niin se tälläkin kertaa tuli lopulta valmiiksi. Eipä tuossa paljon kerrottavaa ole. Yhden suuttimen tiiviste petti, en tiedä miksi. Nyt ne on uusittu varuilta kaikki. Edelliset olivat vuoden vanhat. Läppärillä jatkot. Ainakin ajoitukset pitää käydä läpi, koska dampperin vaihto ja nokan ajoitustakin on rukattu.

    Vaihteetkin meni päälle eli laatikossa on myös eloa.
     
    FuryIII '71, Seevu, Ilel83 ja 6 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  15. Joko tämä uusi setup on koeajettu?
     
  16. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Kerran oon käväissyt pyörähtämässä liikenteen seassa. Ei mitään erityistä ole ilmennyt. On kaikenlaista muuta aktiviteettia kuten liian hyvät ajokelit moottoripyörille, jotka vievät "kaiken ajan".
     
    Seevu tykkää tästä.
  17. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Simon tekemä laatikko vaihtaa mukavan jämptisti. Mulla oli siinä ennestään Transgon kitti ja korkeastallinen turbiini. Mutta nyt on 5 ja 4 levyiset kytkimet ja joku vipu laitettu myös. Ei tuolla turbiinilla mikään liian raju, mutta vaihdot on selkeät.

    Lukko näyttää myös onnistuneen, kun vetoa näyttää riittävän molempiin takarenkaisiin.

    Moottori tuntuu semmoselta lutuiselta. Mitään muutahan siinä ei muuttunut kuin nokan ajoitus. Ehti vaan tuo 883/1200/turbo ajoon edeltä ja autot tuntuu sen perään rauhallisilta.

    Fillarin mittarista tehty nopeusnäytin mykistyi. Uusi mittari on yhtä mykkä. Se selvinnee pian, miksi. Gps mittarit ei oikein sovellu. Reipas kiihdytys kuuteen kymppiin puhelimessa olevalla ”speedometerillä” näyttää satasta heti kun jalan nostaa kuudessa kympissä. Se voi olla myös syy, miksi tuo tuntuu niin rauhalliselta. Mittariasia ratkeaa jotenkin.
     
  18. Lowry

    Lowry 2nd gear

  19. Ei ehkä halvin, mutta onhan noita sähköisiä ohjelmoitavia autonmittareitakin.

    Tai sitten joku Pelle Peloton tyyppinen ratkaisu, jossa käyttää signaalimuunninta ja jotain OEM -mittaria. Tai..
     
  20. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Fillarin mittari on sinänsä ok. Semmosella ajelin viime kesän. Se päivittää noin sekunnin välein, jolloin olen aika hyvin kartalla nopeudesta koko ajan. GPS sovellus puhelimessa jätättää/jätätti niin, että oli laskenut vasta kuuteenkymppiin, vaikka vauhtia oli koossa jo satanen. Se on vähän ongelmallista muutostilanteissa. Ja toi oli vaan semmonen valoista liikenteen sekaan lähtö.

    Mä elvytän nyt tuon Sigman ihan aluksi. On silläkin toki ongelmansa. Voimakiihdytyksessä se näyttää toisinaan hetken nollaa. Liekö menee virhetilaan, kun on on opetettu, ettei fillarit kiihdy silviisiin?

    Eleukon autossa voisi olla Nixieputkilla tehty speedokin, mutta sen tekoon pitäisi löytää jostakin aikaa. Stop haaveilulle nyt!
     

Kerro tästä muillekin!