Tenu-Dart ahdistuu

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Slant Sickness, 23.9.2021.

  1. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    [​IMG]https://photos.app.goo.gl/YRFF8PgRKS24HhVv9T

    Mahtaako tuo kuvalinkki toimia?

    Millähän konstein saisin googlekuvissa olevan kuvan aukemaan automatic?

    SS:llä on enemmän 170 kokoisia slantteja kuin koskaan aiemmin. Mutta vielä ei ole tietoa, onko tarpeeksi… Siitä se lähtee.
     
    Muokattu: 23.9.2021
    MJF tykkää tästä.
  2. Ainakin siten sen kuvan saa näkymään, että klikkaat sitä ja kopiot sen osoitteen kuvan päältä kakkosnapilla.
    [​IMG]
     
    Muokattu: 23.9.2021
  3. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Tarvitsee harjoitella paremmalla ajalla. Mä sain kuvaa klikkaamalla "uuden" osoitteen, mutta edelleen näkyy vain 'IMG'. Näkyyköhän ne osoitteet mulle jotenkin erilailla, kun jokainen PC, Mac, iPad, puhelin tunnistaa mut?

    Mut kuva on siis siinä. Tattista.

    Punainen moottorin puolikas tuli joku kk sitten riksusta. Osoittautui olevan 60 ylikoossa, joten ei poraudu kuin putkittamalla. Slantin männissä loppuu koot 60 kokoon vaikka lohkoissa ainesta oliskin. Pukissa oleva köntsä, joka on maalattu joskus valkoiseksi vaikkei sitä yhden pesun jälkeen vielä huomaa, on männiltään 40 ylikoossa eikä ole valtava rappu. Ehkä siitä saa uuden tiiviin 60 koossa. Punaisesta voisi ridgereamerilla ja renkailla tehdä plan-B:n. Logiikka on että jos on varamoottori, niin ykköskone ei porsi yhtä helposti.

    Vakiomännillä, vakiopuristuksella. Nykyisestä 225:stä kansi ruiskuvermeineen. Dutra dualsit pois ja vakiosarja tilalle. Siihen on jo puukkosaha osunut ja lähtö kääntynyt sojottamaan T3 laipan suuntaan. T3/4 ja ehkä vähän ECU:lla paineen ohjausta, jotta pääsen pelaamaan suosikkitavaroillani sähkömagneettisilla proportionaalisilla venttiileillä.
     
  4. Ottamatta kantaa porausvaraan, niin 2,2 litraisen männissä olisi tuota suurempia kokoja ja sellasia on kai jenkeissä viritelty Slanttiin. Esim:

    https://www.forabodiesonly.com/mopar/threads/2-2-pistons-in-the-slant.161899/
     
    juko7 tykkää tästä.
  5. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    225 kampi ja 198 veivit antaa jonkin verran takaisin päin eikä tarvitse olla 1 3/4” vakiota puristuskorkeutta männissä. Varmaan 225 veivit ja 170 lohko ja jotkut männät olisi mahdollista sotkea keskenään. 170 kokoisen lohkossa ei ole kamalan paksu kansitaso (mitä nyt vesireiästä katselin) mennä mäntiä vastaan. Toisaalta ei näytä 170 kokoisen kampiosasto tyypilliseltä moparilta. Ei ole kovin paljoa löysää kampikammion yläosassa, joten voisi mennä vinkuhommiksi muiden sisuksien kanssa.

    Jos saan valkoisen lohkon 60 koon männillä tehdyksi niin se riittää. Slantin laakerikaulat, isolohkokokoa, näyttää kestävän mitä vaan. Punaisen läpi on mennyt öljyn seassa aika suuria tavaroita. Mut niin vaan on käynyt ja ollut ajossa!
     
    juko7 tykkää tästä.
  6. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Juu saa sinne 170 koneistamalla 198 kammen, mutta miksi?

    170 näyttää kaikin puolin sopivan kokoiselta. Äsken kun nostin lohkon pöydälle, niin se tuntuukin pieneltä. 60-luvun valut ei ole samalla tavoin turpeita kuin myöhemmät. Kampiakselikin semmosissa solakoissa mitoissa vs 225 truck mosan vastaava.

    Ja kestää kierrättää!
     
  7. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Ja ahtopaineella se voima tulee. Polttoaineena säilyy RE85
     
  8. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Mutta mitä enemmän tulee vaparina tehoa, niin se kertaantuu ahdettuna.
    Tosin, aina ei jaksa ja helppo vaan lyödä ahdin kylkeen :D
     
  9. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Tähän tulevalla kannella apulaitteineen on tullut vajaat 200 yksikköä voimaa. Siihen vajaa kilo painetta päälle, niin eiköhän se sit taas riitä hetkeksi. Ei tiedä. Kokeilen.
     
    juko7, Seevu, Make500 ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  10. Vermilion

    Vermilion 3rd gear

    Kierrokset ja valtava nosto tappaa koneen. Ahtopaineella elämä helpompaa, jos vaan puristukset ja seokset on kunnossa.

    9~ puristuksella saa välijäähdyttimellä 2 bar, jos ei ole osien heikkouden ongelmaa.
     
  11. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Jos joku osaaja voisi pähkinän kuoressa esittää, miten ne sylinterin kansitiivisteen urien teräslangat (?) tehdään, niin kiva. Saa tulla yksityisviestikin, jos ei halua julki. Mut kaikkihan me tiedosta iloitaan, niin tässä vaan. Kansitaso sipaistaan suoraksi. Tasoon tulee urat kiertämään liekkirenkaiden kohdalle. Ja niihin joku teräslanka. Millä ne saa pyöreiksi ja pysymään urissaan? Magneetit ja liimalla ja sit pahvi päälle ja kansi painoksi?
     
    Muokattu: 24.9.2021
    Stang 72 tykkää tästä.
  12. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    MLS tiivisteet auttoivat 883/1200/turbossa. Ei ole enää ollut nokea ripojen välissä. Slanttiin ei semmoisia ole saatavila. Eikä ole kovin kummoista valikoimaa muutenkaan. Felprot saa kelvata, kun niitä saa helpolla lisää.

    Olen huono tiivisteiden kanssa. Tai sitten moparit vaan vuotaa. Ehkä kuitenkin yhdistelmä edellisistä.

    Nykyisen kannen tiivisteen asennus (ilman liekkirenkaita)

    1. Studien (kierretiivistys)liimaus lohkoon pikkumomentilla
    2. Kansipahvin liimaus RTV silikonilla pikkumomentilla (eri kuin 1)
    3. Kannen loppukiristys.

    Noiden temppujen jälkeen ei ole vedet kadonneet nimeksikään suven aikana.

    Linkin jutussa mainittiin kupariset liekkirenkaat. Olisko ne tommosen massapahvin kaveri?

    Slantista taitaa lähteä ensimmäisenä kannentiivisteen kannakset sylinterien välistä, jos pistää painetta pyttyihin.

    JOS joku pitää minua paranoidina vuotojen perässä juoksijana kaiken tuon edellä kirjoitetun takia, niin sanon vielä puolustuksekseni sen, että tämän slantin kansi on vuotanut vettä venttiilikopan kiinnitysruuvin reiästä. ARPin kopan ruuvi on nyttemmin Loctiten kierretiivisteliimalla asennettu.
     
  13. Moparilla oli(/on) oma kannentiivisteliima. Vastaavaa saa Motonetistakin:

    [​IMG]
    Tässä projektissa näyttää olevan semmoiset:

    https://www.villevieri.com/tc/cromatc.htm
     
  14. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Sehän on sähköjohtoa! Ei ku urat tommoselle 1,5 mm2 langalle. täytyypä teettää pajalla koenaarmu johonkin teräsplattaan ja murjoa sillä joku harjoituspahvi viilapenkissä puristaen.
     
  15. Make500

    Make500 Gearhead

  16. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Hmm. Jos reameriin tekisi erilaisen terän...

    Koneistamohinnoista. Riihimäkeläinen koneistamo tarjoili lohkon putkitusta (6 reikää), tasohiontoja ja nuo urat yhteensä 800€ + putkiaihiot. Elän toivossa, jotta toisen lohkon seinämät riittävät 60 ylikoon männille.

    Putkitus siis, että pääsee suppenevan mäntävalikoiman laajaan päähän. Std ja pieniä ylikokoja on jostakin syystä kaupan määrissä, mut isoja ei. Höh!
     
  17. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Tämä on mielenkiintoinen projekti, menee seurantaan.

    Onko toi 170cid koneen käyttö idea siinä että lyhyempi isku sallii isommat kierrokset, vai mikä?
    Ahdolla saa kyllä puhtia, en sitä epäile mutta eikö 225cid herättelis mukavammin isompaa ahdinta ja tarjoais parempaa käyttöominaisuutta, matalammilla ahdoilla pääsis tehotavoitteeseen?
    No, toisaalta jos autolla ajetaan paljon ja tehotavoitteet on 300-400hp nurkilla niin eiköhän se 170cid pelaa hyvinkin tuossa hommassa, ja varmaan pienemmällä kulutuksella kuin isompi....

    Tuosta O-rengastus työkalusta, tuli sellainen aikanaan hommattua ja yrittetyä tehdä urat lohkoon. Oli toi Cummins vaan niin harrasta ja kovaa valua ettei uran leveys pysynyt hallinnassa, terä vaelteli ja siitä seurasi puolelle kierrokselle liian leveä ura. Voi olla että oli lohkosta kiinni ettei onnannut mutta silti harkitsisin tarkkaan.
    Koneistamokeikka tuli siitä sit mulla kuitenkin, plaanaus ja männistä pois ja uudet venttiilikolot. Tän kokemuksen perusteella sanoisin että vie koneistamolle, niin tulee kunnolliset urat.

    Noissa urissaahan tehdään ihan kantikas neliön mallinen ura plokiin/kanteen, joka on leveydeltään hitusen alle käytettävän renkaan levyinen, ja tälläisellä naputtelukireällä sovitteella saavutetaan se renkaan paikallaan pysyminen lohkossa. Päät sitten renkaasta katkaistaan ja pikkuhiljaa viilataan niin että lanka on urassa päittäinkin jämpti, ja lanka naputellaan paikalleen.
    Näin siis teräslangalla ainakin menetellään, työkalun paketissa tullutta kuparilankaa en koittanut enkä tiedä kuinka sen sit saa jämptiksi päittäin? Rosterista lankaa kyllä käyttäisin bensakoneessakin.
    Normaalia kannentiivistettä käytettäessä noin tyypillisesti ura mitoitetaan syvyydessä niin vaikka millin langalle niin että ura on plokissa 0,75mm syvä, ja tulee siis 0,25mm ulos lohkosta.
    Kannentiivisteeksi kannattaa muuten valita mahdollisimman leveällä "liekkirenkaalla" oleva tilke, jos valinnan mahdollisuutta on?
     
  18. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Nykyisillä osilla 225 käy punarajalla (5500) jo 400 metrin päässä voimalinjalla, mikä mulla on. 170 antaa tuossa vähän pelivaraa ja mä nyt muutenkin haluan semmoisen. Painetta säätämällä voinen ottaa sieltä vain just sen tarvitsemani (höpö, höpö) eikä yhtään enempää.

    Budjettimoottori.

    Nykyisestä 225:stä kansi ja ruiskukamat. 170 alakerran kunnostus vakiomännillä. Siihen joku mieto virinokka (on tullut erilaisia suosituksia - kokeneilta, kiitos jatketaan dialogia) plus ahdin. Ei mene ihan älyttömäksi kustannuksiltaan, kun ei oikeasti ole muuta kuin tehtäväksi se alakerta, ostaa ahdin, koota kone ja tehdä pikkuisen putkitöitä. Melkein kaiken, mikä autossa jo on, voin käyttää (pl se alakerta ja turbo hukkiksineen).
     
    juko7 tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!