teräspunosletkujen ja liittimien käsittely?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja pete78, 27.7.2013.

  1. pete78

    pete78 Gearhead

    Olis tarkotus noita bensalinjoja uusia. Onko hyviä vinkkejä mitä pitäs ottaa huomioon liittimiä kiinniteltäessä, tarviiko jenkaan jotain tiivistenauhaa tms. vai kierretäänkö vaan kylmästi kiinni.

    onko kokemuksia noista? tässä kohtaa ei viittis kokeilemalla edetä ja perse eellä puuhun...voipi käyvä "kalliiks" tyriminen :D
     
  2. ChevaMan

    ChevaMan 2nd gear

    Mulla on vain positiivisia kokemuksia noista! Olen käyttänyt Earl's ja XRP (muistaakseni) Itse en ole käyttänyt mitään kierteissä vaan ihan "kylmiltään" kiinni liittimiä joutuu sit vääntää voimalla kiinni. Eli jos sulla on käytössä ruuvipenkki, liitin penkkiin kiinni niin saat liitoksen kireälle. Liitin on aika herkkä naarmuuntumaan eli avain varovasti liittimeen kiinni.
     
  3. pete78

    pete78 Gearhead

    mites tuo kuoriminen? punos toki päältä pois sisään menevältä osalta ja sitten vaan pujotetaan letku "kartioon" kiristys hoitaa loput??

    ei lienee sen suurempaa mystiikkaa tuossa
     
  4. ChevaMan

    ChevaMan 2nd gear

    Tein näin, että mistä haluan putken poikki laitoin sähkömiehen teippiä ja sahasin rautasahalla. Tämän jälkeen paineilmalla kannatta putki puhdistaa... Teräspunosta ei tartte kuoria se pujotetaan liittimen sisään. Tsekkaa tää:

    http://www.youtube.com/watch?v=63iqFWV-8lg
     
  5. pete78

    pete78 Gearhead

    ahaa...erittäin paljon kiitoksia tästä!!!
     
  6. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Millinen laikka rälläkkään ja sillä sopivaksi pätkäksi.
    Öljyä letkuun ja survot sen siihen ulkoholkkiin, se letkuineen ruuvipenkkiin kiinni ja sisäosa kiertäen paikalleen.
    Ei liimoja eikä mitään väliin.
    Se teräspunos on se tukeva rakenne siinä, jos se on poissa niin ei ole paineenkestoakaan.
     
  7. Tomas C5

    Tomas C5 3rd gear

    Bensalinjaan laittaisin vain ja ainoastaan teräspunospäällysteisen teflonletkun.
    Teräspunospäällysteinen kumiletku ei ole oikea tuote bensalinjaan pitkän päälle.

    Teflon letkun liittimet ovat kalliimpia, ja nissä on helmiliitos. Kierteisiin kannattaisi laittaa vaseliinia tms. ei leikkaa kierre kiinni.
    Mutta liittimen ja letkun väliin ei pidä laittaa mitään luistavaa.

    Itse olen leikannut letkut papukaija pihdeillä, ensin kannattaa teipata leikkauskohta.
     
  8. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Liittimen ja letkun väliin ei ole väliä vaikka joutuisi öljyä hieman, onhan se avoin rakenne muutenkin. Asennusta helpottamaan voi liukastetta laittaa.
    Tuosta teflonista oon jokseenkin samaa mieltä, mutta myös jotkut teräspunosteflonit käy noihin Russeleihin.
     

Kerro tästä muillekin!