Termoplastisen maalin myllytys

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja lucky74, 14.10.2018.

  1. lucky74

    lucky74 3rd gear

    Ruvettiin tuossa tallikaverin kanssa pohtimaan 80-luvun gm tuotteen maalipinnan elvytystä. Maalausohjeita löytyy kyllä mutta miten pitäisi käsitellä muuten ehjä pinta mutta pahasti haalistunut. Maalissahan ei ole käsittääkseni lakkaa joten normi myllytys ei vissiin skulaa?
     
    Powerstroke tykkää tästä.
  2. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Ei kannata edes kokeilla.
     
    12345678910 ja Powerstroke tykkäävät tästä.
  3. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Samaa kysyin ehkä 10v takaperin ja sama oli vastaus :(
     
  4. lucky74

    lucky74 3rd gear

    Jos vaihtoehtona on kytysen pinnan katseleminen tai yliveto sillä ylivedolla ainamuodikkaalla mattamustalla niin miksi ei kokeilisi? Kai nyt joku on onnistunut tai edes pystyy kertomaan miksi ei? Paras vastaus oli yhdeltä tutulta "autokauppiaalta" kun kehui myyntiautoihin vetäneensä parkettiöljyn yli. Kiiltää kuulemma hetken hienosti... Mutta ongelma itsessään on se että punaisessa autossa näkyy niitä vaaleita harsoja, ns kalkkiintumisia. Ne kun sais edes pois. Värivaha?
     
  5. Carpenter

    Carpenter Double Gearhead

    Olen joskus tuolla maalattuja autoja paljonkin myllyttänyt ja kiilto tulee todella helposti mutta
    muutama on mennyt jostain laikukkaaksi/kulmasta puhki, siinä pitää olla todella varovainen!

    Käytin koneella kiillotuksessa aina pelkkää NESTEMÄISTÄ vahaa ja koneessa HIENOA
    laikkaa ja MATALIA kierroksia sekä SILMIÄ, ei kannata laittaa paljoa vahaa koska silloin ei näe
    mitä maalipinnalle "kuuluu" jos se on vahasta valkoinen, kulmat kuluttaa sitten todella helposti
    puhki, osasyynä siihen on se että maali on niissä jo ohuempi ja laikan paine kovempi eli koneella
    vain tasaiset osuudet. Lopuksi käsivahaus jolla ON myös mahdollista saada vaurioita aikaiseksi.

    Konetta käyttäessä on se etu että on mahdollisempaa saada tasainen kiilto, kriittisiin paikkoihin
    kannattaa laittaa maalarinteippiä ja käydä ne sitten varoen käsin läpi.

    MUISTUTUS:
    Maalipinnan kiillottaa erittäin helposti puhki/laikukkaaksi koska maali on pehmeää, kerros
    on ohut eikä siinä ole lakkaa, jos pohjamaali alkaa näkyä niin silloin on liian myöhäistä!!!

    Kyllä se onnistuu mutta vaatii malttia ja korostan vielä että jostain esim. konepellin
    pokkauksesta ym ym menee pintamaali todella helposti puhki!!!

    Ei sitten mitään edes hienoja kiillotusaineita!!! Pelkällä vahalla (ainakin itse).

    Kun on saanut maalipinnan "elvytettyä" pitää muistaa ettei se ole ikuisesti kiiltävä jos sitä ei
    hoida, sen saa pilattua yhdellä pesukerralla jos pestessä pinta on kuuma tai edes lämmin tai
    liian raju pesuaine tulee helposti ainakin ns. valumajälkiä tai jopa kaikki kovalla työllä saatu
    kiilto häviää, jos auto on kesäkäytössä se ei tarvitse mitään luotinaineita, oikea pesuun
    tarkoitettu aine ja usein tapahtuva pesu ja käsivahaus riittävät. Jokainen myllytys ohentaa
    jo ohutta maalikerroksen paksuutta. Maalipinta joka on kerran menettänyt kunnolla kiiltonsa
    menettää sen helpommin uudestaan, varsinkin ne missä ei ole lakkaa.

    On tullut vuosien aikana nähtyä autoja, moottoripyöriä ja varsinkin veneitä joiden omistaja
    tai sen kaveri touhuaa esim. raskaskoneiden parissa ja heillä on yleensä käytössä melko rajut
    aineet ja niin on meinattu että niillä lähtee puhtaaksi kun kerran koneetkin lähtee, lähtee lika
    joo mutta lähtee muutakin.

    Toivottavasti tästä saa selkoa:).

    Ja sitten se yksi juttu, nämä ovat omia kokemuksia eli: OMALLA VASTUULLA!
     
    rika, CCZ28 ja viikinki75 tykkäävät tästä.
  6. lucky74

    lucky74 3rd gear

    No nyt tuli dataa mitä kaipasinkin. Maalipintaa kun tarkkaan katsoo niin on vissiin joku seppä vähän jo myllytelly ( en mä, ku en oo uskaltanu kun jollain pesuvahalla hiuloo vähän). Täytyy koittaa nyt kun pistääauton muutenkin talliin odottaan kevättä. Jos mänöö vituiks niin antaa olla tai sitten vedetään väri niskaan.
     
  7. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Oon itte onnistuneesti myllyttäny noita lakattomia maalipintoja mutta itteä enemmän pelottaa se maalipinnan ohuus noissa gm tuotteissa enkä ole uskaltanu niitä myllyttää.

    edit. en tiiä oliko myllyttämäni suorakiiltomaalit (vai mitä ne lakattomat on) termoplastisia vai ei.
     
    Muokattu: 14.10.2018
  8. CCZ28

    CCZ28 Gearhead

    ^ "Carpenter" laitto hyvän ohjeen.
    kokeilin joskus pesun jälkeen suoraan pelkän vahan, sai sillä vähän kiiltoa mutta tuli laikukas...
    ja vahoissa ON eroja.
     

Kerro tästä muillekin!