tf 904 mitkä öljyt

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja J-M Partanen, 6.8.2002.

  1. J-M Partanen

    J-M Partanen 1st gear

    Mitähän öljyä pitäisi laittaa moparin tf904 laatikkoon, vai onko sillä tämmöisessä ns. "tavislaatikossa" suurtakaan merkitystä.

    Vaihdelaatikon nyky öljytyypistä ei ole tietoa ja lisätä pitäisi eli voiko eri tyyppinen öljy vaahtoutua tms.
     
  2. dart

    dart Gearhead

    shellin se, mikä se luokitus nyt olikaan
    ni sen sitä II öljyä. on wiikin loota korjaamon mukaan parasta.
     
  3. lake ender

    lake ender Gearhead

    Se luokitus on Dexron II. Voortit käyttää type äffää ja geeämmät ja moparit Dexronia.
     
  4. leksa

    leksa Gearhead

    Tossa artikkelissa mainittiin "jos sinulla on rahaa ja haluat pehmeämmän vaihdon" käytä D3 öljyä
    tästä

    ""Automatic transmission fluid (ATF) is added via the dipstick tube on the passenger side of the vehicle. You will need a good funnel, naturally, to add fluid into that small tube; many car parts stores sell a funnel with an attached hose, which fits perfectly into the tube (with a plastic device at the end of the tube).

    The transmission should be at normal operating temperature before checking, and the car should be on truly level ground. Apply the parking brake firmly with the engine at idle, then depress each transmission button (or shift into each gear) momentarily ending the the "N" button (with column shifts, use N and not P).

    The fluid level should be at the "FULL" mark on the transmission dipstick or slightly below. It should not be above the "FULL" mark. If it is below the "ADD 1 PINT" mark, add fluid via the tube. Check the level again as per above to ensure the level is between "ADD" and "FULL".

    Use Dexron III fluid at the least; if you have the money and would like smoother shifting, use Chrysler ATF+3 or ATF+4 (there are numerous “universal” fluids, and one which conforms to Dexron III or ATF+3/+4 should work). The Type A, Suffix A fluid once suggested by Chrylser has been superceded by Dexron III. ""
     
  5. Ck

    Ck Gearhead

    Kunhan se on punaista ja tarkoitettu automaattiin niin ei huolta :rotfl:
     
  6. leksa

    leksa Gearhead

    No joo. Kerran yksi kaveri kertoi kaataneensa limskoista lähtien piimä mukaanlukien täytettä että pääsi kotiin. Kovinhan tuo oli kuulemma pahalle haissut ja toimintakin hyytynyt.

    Mutta tietoa ei ole, vaan muistama, että Forsiin sattuvaa ei pitäis laittaa. Kuulemma levyt ei ole sille suunniteltu vaan kuluvat.

    Sen veraan tiedän että käytössäni olevassa vanissa TH700 otti nenäänsä pahemman kerran puolen litran lisäyksestä eri merkkisellä öljyllä, vaikka oli D2 öljyä sekin. Olipahan pari päivää nelonen pois pelistä.

    Eri öljyjen sekoittaminen vaahdottaa. Olen kokenut sen tolla vanilla pari kertaa jolloin se nelonen on häippässyt aina pariksi päiväksi kunnes vaahto tasaantuu, mutta Aspenissani jossa oli tuo 904 tai mikä lie TF se nyt sitten oli, vaihtovälit pitenivät jonkin verran. Ilmiö otti ja laantui parin päivän sisään.
     
  7. Ck

    Ck Gearhead

    Liika öljy vaahdottaa. Tollasesta D2 ja D3 öljyjen sekoittamisesta on muistaakseni säädetty ameriikan ihmemaassa säädös jonka mukaan kaikkia merkkejä täytyy voida saada sekoittaa keskenään. Meillä on ollut käytössä DII tynnyri öljyä mutta sen loputtua ostettiin D3 tyypin öljyä ja on sekoitettu kohta sekin kaikkiin vanhempiin ja uudempiin amerikantoosiin poislukien foortit(niitä ei oo ollu) ja +4 öljyä vaativat askit.
     
  8. leksa

    leksa Gearhead

    Voipihan tuo säädös olla. En väitä vastaan. Mutta ainakin Vanin ja Aspenini laatikot reagoivat esimerkiksi Gulfin ja Mobilin öljyjen kesken vaikka määrä ei olisi liiallinenkaan.

    Lisäsin keväällä vanin lodjuun pari desiä kun olin öljypohjan ottanut sähköhommeleiden vuoksi irti. Öljyä pääsi hieman lurahtamaan pöntön ohi ja jäi vajausta.

    Ajoin kuitenkin moottorin lämpimäksi ja tarkistin tikusta että alarajassa ollaan, lisäsin juuri ja juuri ylärajan alapuolelle.

    Koeaajolle lähdettyäni noin kolmen kilomterin kohdalla huomasin ettei nelonen enää mene päälle kuin 90 nopeudessa. Ajettuani pidemmälle ei nelonen kytkeytynyt enää tieliikenne nopeuksissa ollenkaan.

    Ajettuani kotiin, katsoin tikkua jossa öljyn seassa oli pieniä kuplia. Sen kummemmin kommentoimatta lähdin seuraavana päivänä töihin autolla jonne yhteen suuntaan on matkaa n 97km. Kotiin tullessa nelonen sitten löytyi ja on siitä lähtien toiminut normaalisti. Kotona katsoin tikkua eikä siinä enää näkynyt kuplia.

    Aspenin tikussa näkyi aikanaan samalla tavalla kuplia uuden öljyn lisäyksen jälkeen. nekin hävisivät parissa päivässä.

    Ja se miksi lisäsin merkistä riippumatta eri öljyä, on juuri että nehän ovat sekoituskelpoisia, ainakin olen käsittänyt niin.

    Molemmissa tapauksissa laitoin D2 öljyä, tai sen vertaavaa siis.

    Oikein vanhana esimerkkinä olen Motoparkissa kiihdyttelyssä kokenut saman. 440 ja 727 yhdistelmällä. 727 meni remonttiin siellä paikan päällä ja korjattuani sen laitoin (öljypulassa )kahta eri öljyä jotka olivat muutoin samaa mutta eri merkkisiä. Kaverini ajoi autoa ja kertoi kokemuksensa, että sutiikohan se vai luistaakohan laatikko, vai menikö kenties turbiini, kun kierrokset nousee tappiin mutta auto ei lähde.

    Kurkistus mittatikkuun ja öljystä oli hävinnyt väri. Se oli ihan kirkasta nenäliinaan laitettuna, sekä tikun varressa oli paljon kuplia.

    Vaihdoin sitten haettuani uutta öljyä koko öljysatsin ja suodattimen, eikä ongelmaa enää esiintynyt.

    Luulen että kyse on vain joidenkin öljyjen kesken olevasta asiasta. Olen huomannut ihan pers tuntumalla niillä öljyillä olevan eroa ajettaessakin. Eri merkkiset toimivat hieman eri tavalla.

    Jos kahta aivan toisin toimivaa öljyä sekoittaa luulen että tästä kysymys. Vaikka eihän niiden pitäisi olla erilaisia kun ne on... sekoituskelpoisia.

    JK.

    Aspenin ohjaustehostimessa tapahtui myös kuohahdus. En tiedä mitä öljyä siellä ennestään oli ollut mutta punaista se oli. Tempaisin hiukka huoltoasemalla automaattiöljyä pönttöön ja kyllä minä tikusta katsoin ettei yli mennyt.

    parinkymmenen kilometrin jälkeen ajoin auton parkkiruutuun ja kääntäessäni pyöriä reilummin kuului rutinaa ja suhinaa. Öljyä valui maahan sieltä pöntöstä.

    Siihenkään en reagoinut kuin toteamalla että siel on sota, ja asoiden hoitamisen jälkeen ajelin autolla kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan. Ei enää vuotanut vaikka lisäsin oikeaan määrään.
     
  9. Make.S

    Make.S Gearhead

    Ite oon laitellut moparin laatikoihin mag:in atf +4 for dödsi, raisu & jeeppi.
    Motonetistä n. 7€/L.
     
  10. Duster 440

    Duster 440 3rd gear

    Lainataas vähän aihetta. Paljonkos tuo 904 hörppää öljyä? Nähtävästi noin 5 litraa jos pelkkä ö-pohja irti, mut jos koko aski on tyhjä?
     
  11. Make.S

    Make.S Gearhead

    Perus öljypohjalla muistaakseni n. 8L
     

Kerro tästä muillekin!