TH-350 ei vaihda kolmoselle...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja paikkatakki, 4.11.2006.

  1. paikkatakki

    paikkatakki Gearhead

    ... ja toimii muutenkin kuin olisi kick-down päällä koko ajan.

    Harmaita hiuksia aiheuttaa yhdistelmä 6.2 dieseli ja TH-350, Chevrolet Blazerissa. Tai oisko kumminkin vain se TH joka juonittelee.

    Viikko sitten havahduin kun D:llä ja R:llä kuului "rohinaa" tyhjäkäynnillä. Tarkistin öljyn, lisäsin 3dl, ajoin mutkan ja ääntä ei ole enää kuulunut. Seuraavna aamuna oli jo pakkastakin reilu kymmenen astetta ja yllättäen noin 30 km matkan jälkeen laatikko pudotti vaihteen kakkoselle, eikä enää suostunut vaihtamaan kolmoselle. Kakkoselle vaihtamisen kierroksetkin nousivat ja laatikko käyttäytyi, kuin olisi ollut kick-down päällä koko ajan. Tätä foorumia lueskeltua piti sitten tutkia alipaineongelmaa, ja totesin alipainepumpun olevan rikki.

    Vaihdoin alipainepumppuun kalvon, ja nyt toimii sitten lämmönsäädön ohjauskin, joka ei kyllä ole tainnut toimia koko auton minulla olo aikana, mikä nyt oikeastaan ihmetyttääkin suuresti. Eihän tuon vaihteistonkaan olisi silloin pitänyt toimia oikein... :eek:

    Olen nyt tukkinut alipainepumpulta vakionopeudensäätimelle menevän alipaineletkun ja tarkistanut että alipainepumpulta siihen ruiskupumpun kylkeen ja siitä edelleen modulaattorille menevät letkut ovat tiiviitä, vaikka aika pykineitä kyllä ovatkin.

    Kick-down-vaijeri näyttäisi liikkuvan vapaasti ja imee takaisin sisään kun kaasun löysää.

    Modulaattorin käytin irti ja ainakin se liikkuu imulla... Näytti olevan säädettävä.

    Governorinkin käytin irti ja totesin hammasrattaan olevan ehjän ja ilmeisesti jousetkin olivat paikoillaan. Sitä en vain älyä olisko tuo saanut toimia niin että kun sen kääntää painot alaspäin, niin ne painot levisi heti, ainakin jonkin verran, ja samalla tietty siellä rungossa ne "venttiilit" liikkuivat.

    Noitten värkkäyksien jälkeen koeajolle ja edelleenkään ei kolmosta löytynyt, kakkonenkin vasta noin 50-60 vauhdissa. Kävin kääntämässä metsätien haarassa, jossa auton keula osoitti alaspäin, tuon jälkeen kolmonen kävi päällä, mutta ei uudestaan. Olisko tuo merkki jostakin? Liian vähänstä öljystä?

    Kun otin modulaattorin irti, niin sen reiästä tuli öljyä vähän reilu puoli litraa. Auto oli tuossa vaiheessa seisonut noin 4-6 tuntia, eli oli kylmä. Arvlua öljymäärästä?

    Mittatikku tuossa on kyllä ihan hanurista. En ole missään nähnyt vastaavaa hahloa... Oliskohan kenelläkään mittaa siitä että kuinka pitkä mittatikku yhdistelmässä TH-350 ja Blazer oikein pitää olla?

    Toisinaan muuten mittatikku hyppää ajossa pois paikoiltaan. Merkki jostakin? Vakavastakin?

    Seuraavaksi ajattelin vielä tukkia lämppärille menevän alipaineletkun ja katsoa onko vaikutusta.

    Miten sen ruiskupumpun kyljessä olevan alipainesäätimen voisi tarkistaa luotettavasti. Kyllähän tuolta jonkinlainen imu tyhjäkäynnillä tuntuu...

    Mitä tässä vielä voisi tehdä? :-? Vaihtaa öljyt ja suodatin sekä toivoa parasta? Mittailla öljynpaineita? Ostaa Ron Sessionsin TH-350 manuaali ja rueta purkamaan? Tähän mennessä olen katellu vinkkejä täältä: http://th350.netfirms.com/nav.htm

    Onneksi aamulla oli pakkasta 25 astetta, viilentää kummasti tunteita.

    Onko vielä jotain yksinkertaista asiaa, jota en ole älynnyt tarkistaa?
     
  2. paikkatakki

    paikkatakki Gearhead

    Tutkin eilen vielä lisää:

    Tyhjäkäynnillä alipaine tulee modulaattorille asti. Ainakin kun letkun pään irrottaa niin imee kyllä sormeen kiinni. Tuota tuskin muuten pystyy ilman alipainemittaria toteamaan.

    Governorin käytin uudestaan irti ja taisin jopa nyt tajuta miten se toimii. Näyttäis olevan kaikki osat paikoillaan ja siellä varren sisässä se "mäntä" liikkuu kun tuota heiluttelee. Kuinka paljon tuossa pitää sitä liikettä olla?

    Mittatikku on siis ilmeisesti jonkun ihan itte tekemä:
    [​IMG]

    Pituus topparista tuohon hahlon pohjaan on 76 cm ja tikun kärkeen 77 cm. Onkohan tuo oikea? Ainakin se tähän asti on pelannut tuolla öljymäärällä.

    Joko pitäis kysellä vinkkiä että mistä löydän asiantuntevan vaihteistopajan?
     
  3. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Se on poikki toi sun tikkus, tosta alspäin alkaa se mitta-alue missä sen öljyn pitäisi olla.
     
  4. paikkatakki

    paikkatakki Gearhead

    On tullu aina välillä luettua tuskissaan tuota ensimmäisessä viestissä mainitsemaani nettilinnkiä, mistä löytyy TH-350:sen opus. Totesin että voisin tarkastella tuota modulaattoria vielä kerran...

    Modulaattori irti ja totesin että on se aikasta vino. Eikös tuolla: http://th350.netfirms.com/pages/7a2-03.jpg , sanota että jos modulaattorin runko on mutkilla, niin hylkyyn? No onhan se...

    [​IMG]

    Mutta kun tuota samaista opusta olin selannut enemmänkin, niin toki se kiinnosti että mitä se modulaattori oikein liikuttelee... Eipä tuo venttiili (opuksen mukaan "valve assy"), meinannut sitten lähteä tuolta millään pois. Yritin nykiä sitä ensin sellaisella ottimella, jolla ongitaan pikkuosia ahtaista paikoista, mutta sen käpälät antoi aina periksi. Sitten lainasin kaverilta ohutleukaisia pihtejä ja muutaman yrityksen jälkeen se lopulta antautui ja irtosi.

    [​IMG]

    Eikös tuon pitäisi kuitenkin nojata modulaattoria vasten öljynpaineella? Jios se noin kovasti lyö hanttiin, niin saa kai siinä modulaattori karata vaikka kuinka kauas, ja mitään tuskin tapahtuu... Puhdistin tuon hyvin ja asensin takaisin paikoilleen ja modulaattori perään. Sitten koeajolle...

    Liikkeelle päästiin aivan normaalisti. Kakkonen vaihtui vasta 40-50 km/h vauhdissa. Kolmosta ei koko koeajolenkillä löytynyt. Ei edes vajaan satasen vauhdissa. Välillä kakkonenkaan ei vaihtunut päälle... :mad:

    Jääköön mokoma pihalle pakkaseen!
     
  5. paikkatakki

    paikkatakki Gearhead

    Niinpä se sitten muuten olikin... Palaan asiaan vielä myöhemmin kuvaraportin kera.
     
  6. montego

    montego 1st gear

    mun 350:tä katkes mittatikku juuri tuollalailla, sai osuman pyörivästä flektistä :poff:
     
  7. paikkatakki

    paikkatakki Gearhead

    Vaihdoinpa sitten öljyt tuohon laatikkoon viime viikolla. Edellisestä voi olla hiukan aikaa...

    Öljyt pois ja öljypohja irti, ja kas kummaa: varmistuihan se öljytikku sitten katkenneeksi. Siellähän tuo lepäsi kiinni magneetissa yhdessä tuon metallimoskan kanssa...

    [​IMG]

    Ja kyllä tuota moskaa olikin. Koko öljypohja oli kauttaaltaan tuossa töhnässä ja paksusti.

    [​IMG]

    Suodatinkin oli tehtävänsä hoitanut. Pikkuisen toki hirvittää että millaiset määrät tuota metallihilua on sitten kuitenkin öljyn mukana kiertänyt.

    [​IMG]

    Pistin uuden suodattimen paikoilleen, puhdistin öljypohjan huolellisesti ja asensin pohjan uuden tiivisteen kera. Hitsasin tuon ,mittatikunkin kasaan, joten nyt voin olla öljymäärän suhteenkin varmemmalla pohjalla. Eihän tämä laatikkoa korjannut, mutta ehkä se kuitenkin vähän vaikutti kuitenkin. Täytyy kuitenkin tehdä sama operaatio piakkoin uudelleen.

    Koska viikonloputn ajeluissa ei vieläkään sitä kolmosta löytynyt kuin käyttämällä ajossa kakkosta ja sitten takaisin D:lle, niin rupesin miettimään että josko se sitten kumminkin on tuo modulaattori ja/tai sen alipaine joka tökkii. Kävin tilaamassa sen uuden modulaattorin ja ostamassa sellaisen tosi "ammattilaismallin" alipainemittarin mallia Biltema.

    Tutkin sitten alipainepumpun ja modulaattorin toimintaa:

    Alipainepumppu saa tyhjäkäynnillä aikaan alipaineen luokkaa 23 inch Hg. Ruiskupumpun alipainesäätimen takana on tyhjäkäynnillä alipaine noin 10 inch Hg, ja kaasua lisäämällä alipaine väheni, ja nousi takaisin samoihin lukemiin koneen jäädessä taas tyhjäkäynnille.

    Otin modulaattorin irti, laitoin sopivat letkujärjestelyt ja kokeilin imemällä että kuinka suurella alipaineella tuo modulaattorin luisti alkaa liikkua. Tuolla 10 inch Hg:lla liike oli vielä aika mitätön, ehkä noin 2mm. Säädin modulaattoria liikkumaan herkemmin ja kokeilemaan: Hupsista, nyt löytyivät kaikki vaihteet, ja vaihdotkin sujuivat nätisti. Ajeltiin siinä sitten aika tovi, käytiin rymyämässä auraamattomia teitäkin, että saatiin laatikko aivan tosi kuumaksi, ja niinhän siinä sitten taas kävi että vaihtoajankohdat karkasi taas ylös...

    Mittasin alipainesäätimen jälkeisen alipaineen vielä kerran ja voihan vitalis, vain noin 9 inch Hg... olikohan se kuitenkin tuota silloin ensiksikin...

    En kokeillut vielä säätää tuota alipainesäädintä, että irtoaisiko sieltä enempää alipainetta tyhjäkäynnillä. Paljonkohan tuo alipaine pitäisi apeksien mukaan olla? Kuinka suuri modulaattorin luistin liike tuolla alipaineella pitäisi olla?

    Odottelen nyt vielä että saan sen uuden modulaattorin ennen kuin rupean tosissani säätämään. Voisiko nimittäin olla mahdollista että kunnolla lämmettyään tuo vino modulaattori alkaa jumittamaan?
     
  8. chevy 34

    chevy 34 Gearhead

    :eek: NO huh huh! Ei laatikko voi olla enään "terve" osiltaan kun noin paljon oli metalli moskaa öljypohjassa! Ei millään pahalla mutta laatikkosi taitaa tarvita jotain muutakin uutta kuin modulaattorin. Vai mitä mieltä muut ovat??? :odroll:
     
  9. paikkatakki

    paikkatakki Gearhead

    Juuri kommentteja odotankin...
     
  10. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Kokeile nyt vaan säätää sitä alipaineregua, kyllä tyhjäkäynnillä enemmän
    saisi olla kuin 9 .
     
  11. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Öljypohja ei ole tossa "vaiheessa" ainoa paikka missä tota töhnää on. Sitä on myös venttiilikoineistossa ja koska toi kolmosen vaihtoventtiili vaatii eniten painetta liikkuakseen niin se on todennäköisesti myös modulaattorin venttiilin lailla jumissa!
    Ton filtterikuvan perusteella sun ei kannata enää voimistella ulkokautta vaan loota pois ja remonttiin!
     

Kerro tästä muillekin!