TH-400

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja peltsi, 9.7.2012.

  1. peltsi

    peltsi Gearhead

    Onko kukaan selvitellyt että kuinka alas pitää alipaineiden pudota jotta TH-400 edes periaatteessa koittais vaihtaa alaspäin tai hidastaa ylöspäin vaihtoa? Eipä löytynyt omista opuksista tätä nippelitietoo.
    Laatikko pelaa ihan hyvin mutta tikkaa vaihteet ylöspäin aivan liian nopeesti ja alasvaihtoa ei tapahdu vaikka kuin runttais.
    Kickerin solenoidi kyllä naksuu.
    Alipainemittari ei mee alle 5hgtuuman kun alipaine on otettu imusarjasta.
    Taitaa tuolla tiheellä välityksellä ja korkeella stallillakin kyllä olla vaikutusta vaihtoihin.
     
  2. max

    max Double Gearhead

    Mulla on TH-400 jatkeena 4.11 välitys ja myös tässä vaihteiden ylöspäin kelaaminen on varhaista,tiedä sitten mistä johtuu.
     
  3. Kylänmies1

    Kylänmies1 Gearhead

    Moro Mulla tuli olsmon 400 päinvastainen ongelma eli ylösvaihto
    kohta nousi melekin 3000 kiekkaan ja alasvaihtokin tuli jo ennen
    2000 kierrosta--> vika oli hapertuneissa alipainemodulaattorin
    letkuissa jotka olivat paristakohtaa melkein poikki...
    lootassa näytti olevankin paikoillaan säädettävä modulaattori
    jos sellainen löytyy jo niin keskipakosäätimeen saa paino/jousi
    settiä millä vaihtokohdat saa räätälöityä juuri siihenkohtaan
    kuin haluaa.
     
  4. Sambo

    Sambo 1st gear

    [quote="Kylänmies1" keskipakosäätimeen saa paino/jousi
    settiä millä vaihtokohdat saa räätälöityä juuri siihenkohtaan
    kuin haluaa.[/quote]

    Niin olen ymmärtänyt minäkin.Kyllä kai tuohon 400 saa kevyempiä sisempiä painoja,toivottavasti..Tuntus vetävän kolmoselle jo paljon ennen 50 kmh vauhtia mutta se kai normaalia.Koneena diesel ja perä 3,50.Modulaattori,alipainelinjat sekä laatikon sisukset uusittu hiljattain.Kyllähän tuo keposesti vääntää kolmosella jo 40 kmh vauhdissa vaan en tiedä tekeekö se mitään haittaa turbiinille??

    Eilen värkkäsin kickdownille nappulan rattipylvääseen,vaihdekepin viereen omaan viikseen.Jossain tilanteessa voi siitä sitten näpytellä kakkosen päälle aikaisemmin mitä se vaihtaisi muuuten,alaspäin tullessa ja esim. risteyksessä.
    Mielestäni modulaattorilla voi säätää ylösvaihtamisen pehmeyttä tai kovuutta mutta ei kierroslukua.Tuli sekin kokeiltua ja nyt sentään huomaa että kakkonen menee päälle,ennen saattoi vetää ykköseltä suoraan kolmoselle.Eli sain eliminoitua turhan "luistelun"välistä pois.
     
  5. Co2

    Co2 3rd gear

    Voi olla kyseessä tämmöisestäkin asiasta:
    Lainaten tekstiä jenkki foorumilta:

    "Sean, if your trans is still using a 1967 valve body, this explains the lack of part throttle downshift. Upgrading to a later valve body is the usual fix.

    See http://www.buickperformanceclub.com/SPTrans.htm.

    "Devon - I've got a 65 valve body and I've got kickdown (although it comes in only at full throttle because of the way the contacts are positioned in the switch)

    Does the kickdown thing onloy apply to ST400s?
    As I mentioned, if you're not getting part-throttle downshift, the valve body is the culprit for all '65-'67 ST400's. The article explains this regarding the 2-3 valve and valve body design and how the '68 and up valve bodies were changed to accommodate this issue."

    "It has to do with valve body calibration. Buick intended the car to accelerate on the hi stall of the converter instead of a downshift. The switch pitch valve bodies were calibrated that way. They would only downshift at or near full throttle. There are 3 inputs that the valve body receives, Modulator, governor, and detent (kick down). While the electrical kick down signal may be there, the valve body calibration won't allow the kick down to occur until full throttle. The SP valve bodies also lack a 3-2 valve. The so called part throttle kick down occurs hydraulically as opposed to electrically. The SP valve body will also cause an earlier 2-3 up shift. I went through this years ago, and if you guys read the entire article that Devon linked, you would have saw that. Years ago, I modified my governor to produce a 1-2 shift at 5500. I never checked the 2-3. The first time down the track, it shifted 1-2 @ 5500, and then almost immediately into 3rd. No matter what I did with the governor weights, the 2-3 was way earlier. Always had to nail it to get a kick down also. The solution was to swap in a 1971 valve body. It would now shift 1-2 @ 5500, and 2-3 @ 5400. I could also get the part throttle downshift at 40 MPH, by just pedaling it a bit. Didn't even need to crack the secondaries to do it. With the ST400's, that is the solution. Not sure about the ST300. Are the valve bodies similar? Can they be interchanged? That is the question."

    Joisko tuosta löytyisi asiaan ratkaisu/syy?
     
  6. Kylänmies1

    Kylänmies1 Gearhead

    Ton switch pitch laatikon tunnistaa siitä sähköliittimestä
    lootan kyljessä eli siihen menee 2 piuhaa samoin kickdown
    katkaisin tulipellissä on erilainen kuin uudemmassa mallissa
    johon menee vain 1 piuha. Tietysti poikkeuksena tuo uudemman
    venttiilipöydän asennus vanhaan malliin joka on myös omassa
    -66 laatikossa tehty ja siihen on jätetty se vanha sähköliitin
    paikoilleen, eli täyden varmuuden saa vasta öljypohjan
    irroituksella.

    Mistäs tuossa dieselissä alipaine otetaan modulaattorille?
    lueskelin noita TCI.n lootan modifiointi ohjeita ja sen
    mukaan kyllä alipaine modulaattori juurikin säätää vaihtokohtaa
    koneen kuormituksen mukaan ja tuon vaihdon 'pehmeyden' saa
    säädettyä keskipakosäätimen jousilla. Keskipakosäätimen
    painoilla säädetään vaihtokahdat hehtaarille ja modulaattori
    hoitelee loput kuormituksen mukaan.
    voi olla kyllä että meni päin honkia mutta tällaisen käsityksen
    noista sain.
     
  7. tha022

    tha022 Gearhead

    Riisselissä on vacuumi pumppu josta modulaattorille.
    Jos puuttuu tai rikki niin loota tempoo 3:lle heti kun ollaan liikkeellä.
    Mulla oli oldssin alla TH350 kun auton ostin ja teki tuota samaa, 3 pesäs ennenkuin risteyksen yli pääsi ja alas ei vaihda ennenkuin pysähty.
    Hommasin TH200-4R:n tilalle niin ei tarvi pelleillä vacuumien kanssa
     
  8. peltsi

    peltsi Gearhead

    Kiitos vinkeistä. Pitää alkaa governorien painoja muokkaamaan. Jotain ohjeita löysinki mistä aloittaa. Painothan on kiinni sellaisilla ohkasilla langoilla jotka on päistä taivutettu. Saakohan niiden tilalle ostettua jotain tappeja joissa olis urat lukkoprikoille? Vai oletteko vaan vääntäneet tapit paksummasta pianolangasta tms.?
     
  9. Sambo

    Sambo 1st gear

    Joo,alipainepumppuhan siellä siellä dieselissä on.Lisäksi kaasuvivun yhteydessä on regulaattori joka annostelee alipaineen määrää.
    Mulla on -69 body vaihteistossa.Tai siis ilmeisesti kaikki osat samalta ajalta.Kyllähän tuon kanssa loppujen lopuksi aika mukavasti ajelee,varsinkin kun koneessa on eri lailla vääntöä bensavehkeeseen verrattuna.Pitää vaan vähän opetella tyyli uusiksi vaihteistorempan jälkeen.Ja kyllä tosiaan vaihtamiskierrokset modua ruuvaamallakin muuttui mielestäni.Mutta en ole ihan varma koska toisaalta se vaihtaa eri tavalla riippuen siitä kuinka paljon painat kaasua.
    Kovempaa runtatessa saattaa vetää sitten suoraan ykköseltä kolmoselle ja kierrokset käyvät yli 3000:ssa(mikä ei sinänsä ole tuolle koneelle lainkaan liikaa,eikä edes laturi herää alle 3000).Jotain sen suuntaista muistelen kun säätelin sitä enkä ole kokeillut sen jälkeen.Cruisingityylillä käy nätisti kaikki pykälät läpi ja vaihtaa 2200:ssa.

    Governorin painot on tässä mallissa tapeilla ja niiden päät litistetty koneellisesti joten ehjänä niitä vanhoja ei saa auki jos haluaisin niitä vaihtaa.Mutta kaipa siinä pieni rosterinen sokkakin menisi tilalla..
     
  10. peltsi

    peltsi Gearhead

    No niin homma pelaa. Otin sisemmistä painoista pois about 28% ja ulommista 12%. Jousen vaihdoin myös n. 30% löysemmäksi. Nyt vaihtaa normi kiihdytyksellä hienosti ylöspäin antaa kierrosten nousta sopivasti eikä tikkaa enää samantien kaikkia ylös. Täys vedolla vaihtaa inan yli 6000rpm.
    Luulin että governöörillä ei olis vaikutusta alaspäin vaihtoon mutta niin se vaan rupes nyt heittää kakkosta pesään kun oikein kiukulla polki.
    Pienellä näpertelyllä iso vaikutus ajettavuuteen kun tähän asti on pitäny sifterii hämmentää
     
  11. Fastfwd

    Fastfwd 3rd gear

    Mulla sellainen ongelma että reipasta kaasua annettaessa kaikki toimii normaalisti, vaihtaa napakasti, mutta pienellä kaasulla vedättää 2:lta 3:lle. TH-400, shift kit, 2400 stall, modulaattori uusi, laatikko rempattu noin vuosi sitten, kick down toimii normaalisti, perä 3.36:1. Ongelma alkoi muutaman 'täysvedon' jälkeen. Moottori Olds 455 (430hp/730nm). Alipaine imusarjasta, letku uudehko.
     

Kerro tästä muillekin!