TH-700 Vikaako isossa D:ssä?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja ristokakko, 29.1.2010.

  1. ristokakko

    ristokakko 1st gear

    Tässä kuvaus laatikon toiminnasta.Auto on siis-90 pick up silverado 6,2d moottorilla .Loota pelaa mielestäni mainiosti muutoin kun sitten maantiellä laittaa tuon ison D:n päälle niin turbiinilukko kytkeytyy kyllä kun vauhtia alkaa olla n,80km/hja kiekat 2200.vedätettäessä ei ongelmaa mutta kun tulee alamäki ja hellittää kaasua vaikka vauhtia on 90km-100km/h niin turbiinilukko kytkeytyy pois ja tuntuu kuin loota luistaisi kiekat pompsahtavat 2800 I/min ja kun taas antaa enemmän kaasua niin lukko kytkeytyy päälle uudestaan ja meno jatkuu lukko päällä.Eihän tuon lukon kuulu mennä pois päältä näissä nopeuksissa vaikka alamäki onkin ja kaasua joutuu vähän hölläämään ettei vauhti kiihdy liikaa.Eihän?
     
  2. ristokakko

    ristokakko 1st gear

    Luettuani aikaisempia juttuja aiheesta ,vastaan siis itse tuohon yllä esittämääni kysymykseen.Lootasi pelaa mainiosti ollakseen TH-700 :D
     
  3. mikähelvetinkat

    mikähelvetinkat 1st gear

    .

    hetkinen...

    kierrosten kuuluis laskea alamäessä, mikäli hölläät kaasun ja lukko irtoaa :eek:

    toihan kuullostais, että sulla on moottorijarrua päällä, mikäli kierrokset nousee alamäessä :eek: ja moottorijarru edellyttäis, että sun lukko ei putoakaan pois päältä :odroll:

    (ota kuitenkiin huomioon, että sipaisin jo tyhjään mahaan tarjottimellisen koffia ja karjalaa sekaisin)
     
  4. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    TPS ei ehken ole ihan hengissä.
    Lukon pitää irrottaa vauhdissa vasta kun kaasu on pois, eli tyhjäkäyntiasennossa.
    Kun lisätään taas kaasua, hetken päästä menee taas lukkoon, jos edellytykset
    ECMn mielestä täyttyvät.
     
  5. sbf

    sbf Gearhead

    Tonvuotises ei vaan oo ecm:ää eikä kyllä pcm:ääkää.tv kaapelin säätö saattaa auttaa.
     
  6. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    eiköhän hanskalokeron takaa tulipellistä boxi löydy.
     
  7. sbf

    sbf Gearhead

    90 malli on mekaanisella pumpulla.ei siellä oo mitään mihinkä purkkia tarvittais.
     
  8. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

     
  9. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Kyllä siellä taitaa kuitenkin olla ECU joka ohjailee myös turbaanin lukkoa TPS tiedolla. TOI ploota on siitä ihmeellinen että nelosella ei ole minkäänlaista moottorijarrutusta ja moni luulee että loota on sökö kun se tavallaan heittää alamäjessä vapaalle.
     
  10. ristokakko

    ristokakko 1st gear

    Kyllä löytyy apparin puolen rintapellistä mustan suojakuoren alta Ecu tai Ecm vai miksi sitä ohjauslootaa nyt kutsutaankaan .Lisäksi löysin TPS sensorin kun katsoin Rockauton kuvastosta,että myydäänkö niitä tähän mun vehkeeseen ja niinhän se oli syöttöpumpun etuosassa samanlainen osa kuin kuvastossa.TV-vaijerinkin jo löysin koneen perältä ja se liikkuu kun kaasuvipua kääntää.Tuon vaijerin säätämistä en edes unissakaan viitsi alkaa tekemään aikaisemmin luettujeni juttujen perusteella.näemmä tarkempaa kuin hyttysten nussiminen.TPS sensorin vaihtamista voisin ajatella. Oireet viittaavat siihen suuntaan,koska tuon lukon kytkeytyminen pois päältä on sellainen ,että vähänkin kun löysää kaasua niin se lähtee pois päältä ja en tarkoita sillä kokonaan kaasun hölläämistä ylös. ja tosiaan kun kaasun höllää kokonaan ylös niin tuntuu,että auto on vapaalla vaikka D on päällä.
     
  11. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    sbf vois heitellä ohjeita vaan sellaisiin juttuihin, mistä tietää jotain...

    Ja kyllä siihen mekaaniseenkin pumppuun menee sähköjohtoja, sähköinen
    on sitten vielä ihan eri juttu.
     
  12. ristokakko

    ristokakko 1st gear

    Katselin tuota TPS-sensoria ja huomasin siinä olevan pitkät kiinnitysreiät.Siis se on jotenkin säädettävissä !Miten tuon liikkuttelu vaikuttaa lootan käyttäytymiseen?Tietääkö joku?
     
  13. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Mittaa nyt ensin onko se ehjä. Se ei oikeastaan vaikuta muuhun, kuin siihen
    turbaanilukkoon.
    Volttimittari keskimmäisen karvan ja maan väliin, sitten virta päälle.
    Tyhjäkäynnillä pitää olla 0,8-1,2V ja siitä kaasua lisätessä lukeman pitää
    nousta tasaisesti viiteen volttiin suunnilleen puolikaasun kohdalla. Siitä eteenpäin
    pitää pysyä siinä viidessä voltissa.
     
  14. ristokakko

    ristokakko 1st gear

    Nyt pääsin mittaamaan noita TPS:n jännitteitä ja sain tyhjäkäynnillä 0,45V ja puoleen kaasuun jännite nousi 2,39V:iin.Ja sen jälkeen Jännite ei noussut enempää,joten taitaa TPS olla hajalla .Mittauksessa moottori ei ollut käynnissä vain virta oli päällä.
     
  15. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Katos nyt sitten vielä, että tps:n plussapäähän tulee 5V. Muutenhan tuo
    käytös on oikeansuuntainen. Se 5 volttia tehdään siellä ecm-purkissa ja
    siinä on muistaakseni virtarajoitus, eli joku muu viallinen värkki siinä piirissä
    voi tiputtaa sen jännitteen. Tosin vikakoodi siitäkin taitaa tulla.
     
  16. Jem77

    Jem77 Gearhead

    No voi kettu, täytynee varmaan itsekin mitata se TPS vielä, mulla ei nimittäin välttämättä laske lukkoa irti mäessä. Ainkin pikku-D:llä jarruttaa 30-40 km/h asti ja iso-D tuntuis kanssa jarruttelevan tuossa mittarin mukaan 70 km/h (alla isommat pallot, todellinen nopeus 85 km/h tossa).

    Ja jarrun hipaisu ei irrota lukkoa, vasta kun enempi painaa niin että vauhti alkaa hidastumaan niin irtoaa.

    Auto sama kuin threadin aloittajalla, pienemmillä kumeilla vaan (265/75/16)
     
  17. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Systeemin oikeaan toimintaan ilmeisesti kuuluu, että lukko ei irtoa heti
    kaasun päästämisestä, vaan vasta kun hetki on pysytty tyhjäntiasennossa.
    Ihan vaan FYI.
     
  18. Jem77

    Jem77 Gearhead

    Jees, voihan se olla et tuo ilmanvastuskin vähän jarruttelee... Täytyy nyt viel tarkkailla jahka kokemusta autosta karttuu lisää.
     
  19. ristokakko

    ristokakko 1st gear

    Mulla ei tuo tps:n säätely vaikuttanut mitenkään lootan toimintaan.Tilasin uuden Rockautosta :)
     
  20. PauliP

    PauliP 1st gear

    Lukon irrottamisen takkuiluun voi vaikuttaa tukkeutunut lukon ohjausssolenoidi. Siinä on aika pieni kanava josta öljynpaine pääsee purkautumaan lukon poiskytkeytymistä varten.

    Sen solenoidin kanavan voi yrittää puhdistaa liuottimella ja paineilmapuhalluksella.

    Olen myös ymmärtänyt että noissa ylivaihdelootissa nimenomaan ei ole moottorijarrutusta ylivaihteeella silloin kun lukko aukeaa tyhjäkäynnissä.
     

Kerro tästä muillekin!