TH200-4R, enemmän herkkyyttä?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja saresks, 22.1.2008.

  1. saresks

    saresks Gearhead

    307:n jatkeena STW:ssä, moottorin kierrosherkkyyttä/aluetta nostettu +1000 rpm.

    Nyt kun saisi lootaan ominaisuuden, että osakaasulla tarjoaisi herkemmin pienempää vaihdetta. Kulku kevenisi esim. tilanteissa, missä pienessä ylämäessä olisi tarkoitus lähteä kohti maantienopeutta. Kevyesti kiihdytettäessä 50 km/h:ssa kytkeytyy OD päälle ja sen jälkeen pitäisikin kiihtyvyyttä parantaa. Kolmonen kytkeytyy kohtuullisella kaasunlisäyksellä, mutta 2:sta ei saa enää tuossa vauhdissa kuin polkaisemalla petaali metalliin. Joten kiihtyvyys on tuolloin on/off tyyppistä.

    Toisin sanoen että saisi kickdown- toiminnon ikäänkuin alemmas, esim. puoleenkaasuun.

    Yleensäkin vaihtokierrokset voisivat mieluusti olla riippuvaisempia kaasun asennosta, loksauttaa turhan aikaiseen isompaa pykälää kaasua hieman enempi avattaessa.

    Toimisiko TV-vaijerin liikeradan muutos, että olisi täyskireä 50% kaasulla ja siitä eteenpäin jousikuormitus antaa lisää liikerataa kaasulle. Vai tykkääkö laatikko?

    Ajatuksia, tai kuka (ammattilainen) tällaista kyseisen laatikon hienosäätöä Suomessa hallitsee?
     
  2. PauliP

    PauliP 1st gear

    Jos kaasuasentovaijerin muuttaa menemään aikaisemmin pohjaan (vaatii vivustoon vapaaliike-osion) vaikuttaa se paineisiiin aina riippumatta ajonopeudesta.

    Itse olen keventänyt keskipakosäätimen punttien painoa ja muuttanut jousien jäykkyyttä kun perävälitystä ja koneen viritysastetta on muutettu. Sillä saa kaasuasentovaijerin säätöalueen kohdalleen kun tarpeeksi kauan testailee. Liian kevyillä punteilla putoaa jopa liian pienelle vaihteelle ylämäessä tai kiihdytettäessä.

    Seuraavassa kuvassa on Grand Nationalin keskipakosäädin. Perävälitys siinä alunperin on 1:3,41, turbiini 2050Stall.

    http:/www.gnttype.org/techarea/transmission/governor.jpg
     
  3. herrakani

    herrakani 1st gear

    Aihetta sivuten, muuttuuko ylävaihtokierrokset governoria keventäessä vai TV:ta säätämällä?
     
  4. PauliP

    PauliP 1st gear

    Tuohon ei riitä tietämys. Samaa olen yrittänyt saada selville, mutten vielä ole jaksanut paneutua asiaan tarpeeksi ja ohjetta en ole löytänyt.
    Käsittääkseni keskipakosäätimen iso paino vaikuttaa liikkeelle lähtiessä ylöspäin vaihtamiseen ja tässä vaiheessa reilulla kaasulla vaihtamiseen sekä Kick Down:iin. Pieni paino vaikuttaa vaihtamiseen suurella nopeudella ja vastaavasti isompien vaihteiden vaihtamiseen ja niiden Kick Downiin. Mutta nopeuksista jossa mikäkin paino vaikuttaa, ei ole kokemusta.

    TH 200 4R:n keskipakosäädin toimii siten, että painot estävät öljyn ulosvirtausta niiden vastapuolella olevista kuulilla suljetuista säätimen aukoista. Eli painavampi paino pitää keskipakovoiman vikutuksesta kuulaa tiukemmin ja aikaisemmin sulkeutuneena ja öljynpaine on suurempi.
     
  5. saresks

    saresks Gearhead

    Olen ymmärtänyt, että WOT-vaihdot määrää governori ja osakaasuvaihdot TV, siksi kyselinkin TV:n geometrian muuttamisesta. On kyllä epäselvää, vaikuttaako TV:n säätö hakemaani "herkkyys"ominaisuuteen, eli tarjoaako pienempää herkemmin.
     
  6. PauliP

    PauliP 1st gear

    Voi olla että olen liikaa takertunut nimeomaan keskipakosäätimen vaikutukseen (ajonopeustieto). Sen muokkaaminen kyllä vaikuttaa myös kaasuasentovaijerin toiminta-alueeseen (säätöalue). Eli sinänsä vaikuttavat molemmat toisiinsa, jos nyt oikein olen ymmärtänyt. Eikös ne molemmat tässäkin vaihteistossa vaikuta samaan asiaan toisiaan täydentävästi?
     
  7. saresks

    saresks Gearhead

    On tullut testailtua TV-vaijerin säätöä ylilöysästä ylikireään vaihteiston käyttäytymistä kokeillessa, eikä sillä ole juuri mainittavaa WOT-vaihtokohtavaikutusta, osakaasukäyttäytymiseen kyllä paljonkin.

    Olisikohan TV:n liikegeometrian muutoksella ja tätä myötä paineiden yleisessä nousussa mitä haittaa esittämälläni muutosmäärällä (50% kaasulla säätö tapissa)? Ainahan varoitellaan TV liian löysällä ajelusta, eli liian matalilla paineilla??

    Uusissa autoissa automaatit on jo monesti kuusivaihteisia ja sitten testeissä moititaan sitä kun laatikko arpoo sopivaa vaihdetta. Käytännössä tuossakin lodjussa on 5 vaihdetta (tai efekti on sama, kun lukko kytkeytyy) joten jos sen vain saisi tarjoamaan SIVISTYNEESTI herkemmin pienempää, ei tarvitsisi jurnutella pienillä kierroksilla turbiini vatkaten. Täytyisi varmaan joskus päästä tyyppäämään jotain GN laatikkoa, että huomaisi eron.

    Käytännössä saman kaasuasento alas/kiihtyvyys ylös-vaikutuksen voisi toteuttaa peräruuvia tiukentamalla. Tuntuu kuitenkin, että tuosta lootasta voisi silti toimintaa viilata, jos osaisi.
     
  8. PauliP

    PauliP 1st gear

    Mulla oli tuollainen GN tyyppinen keskipakosäädin hetken 2.41 perävälitteisessä autossa, pudotti jopa kakkoselle ylämäessä välikaasulla. TV-vaijerin säätäminen ei poistanut ongelmaa mutta sai lootan kyllä luistamaan kun tarpeeksi sitä löysäsi.
     
  9. PauliP

    PauliP 1st gear

    Ja edellisellä tarkoitan, että keskipakosäädin ei Kick Downia itse määrää, mutta käsittääkseni painojen muokkaaminen vaikuttaa Kick Down herkkyyteen. Siis varsinaisen Kick Down ohjauksen tietenkin hoitaa TV-vaijeri.
     
  10. saresks

    saresks Gearhead

    Hmm, tuossa kun on 2.93 perä, sietäisiköhän paremmin kevennettyjä puntteja. Onkos sulla se kuvernööri nurkissa, kun ei viitsisi alkuperäistä silpoa, vaikeampi saada lisää painoa takaisin...?
     
  11. PauliP

    PauliP 1st gear

    Tarkoitus olisi se laittaa takaisin autoon, siihen on nyt vaihdettu 3.41 välitys. Autossa on nyt jonkun verran kevennetty säädin. Sen voisin sulle ihan mielenkiinnosta lainata kun saan vaihdettua tuon GN tyyppisen siihen.
     
  12. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Suosittelen tollasta TransCo:n kittiä!!
    Toi poistaa kaikki lootan huonot ominaisuudet ja mitään kuvernöörejä ei tarvii viilata!!
     
  13. saresks

    saresks Gearhead

    Ok, pidetään mielessä PauliP.

    Tuota kittiä olen harkinnut, mutta kun tuota listaa lukee (kun ei ole omakohtaista kokemusta) niin vaikuttaako se tähän "herkkyyteen"? Ainoa mikä viittaa vaihtokierros/osakuormituskäytökseen on "early shifts" ja "late shifts" eikä tuosta vielä selviä tarkemmin niitä vaikutuksia.

    Kokemuksia?
     
  14. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    kick down delay :odroll: .
     
  15. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Vanhan ketjun nostamista, mutta tuossa on kirjotettu paljon asiaa ja oma juttu koskee otsikkoa.

    Itellä siis TH200-4R jossa TransGo:n HD2-kitti isommalla pantaservolla ja dualfeedillä. Governorista kevensin shift kitin asennuksen yhteydessä hieman isompaa painoa.

    Ongelma: D tai OD päällä alaspäinvaihdot omaan makuun liian laiskoja, tuntuu että etenkin 3->2 vaihdon aikaansaadakseen saa polkea kaasua lattiaan asti. TV-kaapelin säätö on sillä mallin, että siihen jää enää hyvin vähän jos ollenkaan "löysää" kun Holleystä on läpät 100% auki. Siinä ei siis kirimisen varaa enää ole.

    1. Liian kireä vaijeri yleensä nostaa vaihtokierroksia liian ylös, mutta voiko se myös aiheuttaa laiskaa alaspäinvaihtoa jos se on ns. ihan vitusti liian tiukalla?

    2. Himottaisi kokeilla tämmöstä, jolla sais siirrettyä TV-kaapelin toimintaa ylemmäs kaasuläppään nähden, toisiko siis toivottua vaikutusta kun about puolella kaasulla alkais olla jo "full tv"? http://racetransmissions.com/store/imag ... b61acc4d93

    3. Laatikossa on ollut tuollainen SK® 200-4R -shiftkitti ennen TransGo:n kitin asennusta, voikohan siellä nyt olla vielä jotain sen vanhan kitin jämiä paikoissa mihin HD2-kitti ei tarjonnut korvaavaa osaa? Sillä aiemmalla kitillä downshiftaus oli ehkä vieläkin laiskempaa.

    4. Kuvernööristä tosiaan kevensin sitä isompaa (vai pienempää, ohjeen mukaan kuitenkin) painoa, mutta jousta en poistanut. Kannattaisko kokeilla? Toiseen laitoin jenkkipoikien neuvosta nylonruuvin ettei jousi pomppaa pois.

    5. Entäs tämmönen? http://www.sonnax.com/parts/2305
     
  16. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

  17. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Kiitoksia, tämä kyllä selvensi jo paljon, mutta samalla loi kysymyksen että mistähän erilaisia "MTV Down" tai "2-3" jousia mahtaa saada, ei minun googlaamisella löytynyt? :( Kuvernöörin modaus sinällään ois vielä nätti homma.
     
  18. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Jos kuvernööriä haluat muokata niin laita se löysä jousi siihen kevyeen painoon ja isoon painoon älä laita mitään. Helppo muokata takasin.

    En tiiä miten noita jousia löytyy, mitenhän ihan joku yleismaailmallinen jousilajitelma, sit pitäs vaan jotenkin saada mitattua niitä jousipaineita, vrt originelliin. Eli yrityksen ja erehdyksen kautta.
     
  19. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

  20. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Transgon SK kitissä ainakin tulee mtv down jousi.
     

Kerro tästä muillekin!