1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla sivuston käyttöä hyväksyt evästekäyttömme. Lue lisää.

th200-4r, pantaservon säätö?

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja saresks, 10.3.2019.

  1. saresks

    saresks 3rd gear

    Taas jälleen syytä epäillä, että panta on kulahtanut kun kakkonen luisti viime syksynä hetkellisesti ja on tainnut panta laahata ylemmillä vaihteilla koko ajan (iso billettiservo ja orkkis palautusjousi) . Ettei tarttis laatikkoa joka saatanan talvi repiä irti, niin pitäisi selvittää itselleen:
    -ottaako cushion spring servon voiman vastaan ja litistyy sen verran, että metalli on servossa metallia vasten kakkosella vai onko sen tarkoitus jäädä kantamaan (kun on aika tömäkkä tuo orkkis jousi)?
    Laatikko paikallaan kun servon kuorta painaa tukea vääntöraudalla ottaen, liike on 7mm, ja silloinhan cushion spring pohjaa..?
    CK 3.005" servo..

    *Muoks* ilman tiivisteitä kokeilin ajatuksen kanssa ja liike 7mm kunnes cushion alkaa ottamaan vastaan. Eipä sitten muuta kun laatikkojumppaa.. yllättävän paljon cushion joustaa ajossa, kun on tappihässäkän sokan osumajälkiä sisemmän männän alumiinissa. Eli lähes sentin joustaa kait kytkeytyessään.
     
    Muokattu: 10.3.2019
  2. dbltrbl

    dbltrbl Gearhead

    Asian vierestä, kasaillu laatikkoa CKp:n osilla ja ohjeilla, suunnitelmissa käyttää Gn:n servoa, laitanko vakio palautusjousella vai CKp:n kitin mukana tulevan (ehkä)jäykemmän?

    Tuossa horistaan servon säädöstä:
    "Well, I swapped out the Superior and completed the installation of the Sonnax Super Hold Servo (K65703). Dave Husek supplied me with a new cushion spring and other parts and he recommended a much shorter servo pin travel than what Sonnax recommends. He said to shoot for .025 - .050. Sonnax says .110. Dave suggested I stay on the mid to higher end of that since my band is not being replaced. When Googling, I found it interesting that recommendations for travel are all over the board. For example, TCI's servo looks like a rebranded Sonnax and they recommend .070 to .100. Googling showed others like .060, some with the cushion spring installed, others without. Before I pulled the Superior servo, I checked the pin travel and it was .040 which had been that way for two years . For piece of mind, once the old servo was out, I used an inch pound torgue wrench to measure the effort to turn the output shaft each way. That was my baseline. Once the new servo was in, and while I was trying to come up with the best travel, I measured again. There was still some band drag showing on the torque wrench at about .030 pin travel. It was within the next .010 that the torque wrench showed no more drag. I ended up at .040 pin travel which is right around where Dave suggested, and right where my old one was set."
     
  3. Mudracer

    Mudracer Gearhead

    Paljon Sareksella on puhtia? Avasin toosan jolla ajettu pari kisakautta kymppejä kun se myytiin katuvessaan. Ei mitään vikaa eikä edes lämpöjälkiä metallilevyissä, panta tässä oli kapea mutta täysipintainen ja Sonnaxin suurin servo. Toi 7mm on ihan liikaa löysää tossa pervossa.
    Millainen öölinpaineventtiili, boost valvet ja jousi sulla on? Haiskahtaa siltä että painetta ei ole tarpeeksi.
     
  4. saresks

    saresks 3rd gear

    1620 kiloa ja oon ajanu vartin 186km/h nykyisellä mosalla, alle 500hp kuitenkin. Lootasta on kone- ja kardaanituhojen takia mennyt milloin kuoret, milloin öp, milloin mitäkin rikki ja aina kun availlut, näkyy lämpöjälkiä od- ja kolmosen pakan metalleissa ja red eaglet selvästi sutineet, myös red panta.
    Aina on kuitenkin tehnyt samaa, eli paineet ei nouse yli 220psi d ja od, vaan pumppu alkaa surisemaan/jurisemaan kovaa full tv:llä, jolloin neula väpättää ja romahtelee jopa 200psi, kuulostaa kavitoinnilta. Pressure relief löysä jousi?

    Kokkoniksen vuoden 2011 kitti, vakio öp-vena, missä yksi pykälä grindattu matalaksi transgo ohjeen mukaan, 500/300 boostit, kokkonis jousi. 1/2 accu deletoitu.

    Vakio peltipohja lisätilaa vasaroituna, th700 suodatin (o-rengas tiivistys), litran ylitäyttö.

    Dataloggaus vihjaa, että kakkosella on jotain 5 hv enemmän tehoa kuin kolmosella, pitäisi olla toisinpäin. Lisäksi seisovan mailin jälkeen on panta aina enempi tai vähempi kulahtanut, laahaaa? uusinut rummunkin tuon takia kerran.
     
  5. Mudracer

    Mudracer Gearhead

    Ei se panta oikein voi laahata koska kolosen paine lykkää servoa poispäin. Kikkioliinalta saa paremman öölinpainetsydeemin. Täysin uusiks tehty venttiili jäykemmän jousen kanssa ja .555 tv-boost. Tolla maksimi öölinpaine on ~290 psi.

    [​IMG]

    Siinä pumpun ulkokehällä pitää olla erikois jäykkä jousi koska kovat kiekat pudottaa muuten pumpun tuottoa.
     
  6. saresks

    saresks 3rd gear

    Transgo rev kitin jäykkä single jousi on, 6500 rpm?

    Löysin turbobuick foorumilta tuo kokkoniksen selityksen pannan laahauksesta, olin tuon vuosia sitten lukenut, mutta unohdin. Pääsiskö helpommalla jollain sonnaxin tms servolla?

    In second gear the intermediate servo applies and the second oil pressure remains there after the trans shifts into 3rd and 4th.In third and forth the inner cavity of the servo is fed third gear oil which has a larger diameter than the 2nd apply piston so the oil pushes off the piston.Here is the problem.The servo pin(unless it is a 200 3 speed )is not attached to the piston.2nd gear oil will continue to apply enough pressure to apply the pin even after the shift if you arte using any boost valve over the largest one ever installed at the factory and any of the 3 original servo inner springs.Here is why.The 3rd spring is calibrated to have enough force to hold off the pin against a given servo diameter and given line pressure when both cavities are chargedAny time you either remove the inner springinstall or install a boost valve bigger than .471 " you have upset the balance of the servo pin that was mathematically calculated to work with given pressures.The factory used the floating pin as a way to remove unwanted 2/3 AND 3/2 characteristics inherent in the original design of the trans.The pin was actually designed to introduce drag to improve function.Without the correct spring or one designed to hold off even the largest servo designed(CK 3.005")every car will have the band dragging the drum.Every single one,no questions asked ,at 3/4 and wot.The only fix is to attach the pin to the servo or use a spring that has been the real correction for this.Take it as fact or fictional .Much testing has been done to procve this.Study the servo for yourself and see.Guidance and support for this project was provided by Joel Rabe who I am extremely grateful to for pointing this out to me while I made the necessary corrections.Here is the solution.



    Attachments

    [​IMG]

    Taidan joo hankkia tuon parannellun painehässäkän.. ja kokeilla öljynsuotimen varren tiivistämiseen uudemman mallin oranssia tiivistettä.
     
  7. Mudracer

    Mudracer Gearhead

    Jäykempi palautusjousi ja kun on iso servo niin vaikka kaksi jousta päällekkäin.
    Tai tollanen Sonnaxin tappi jkoka on sokalla kiinni.
    [​IMG]
    Koitan muistaa tsekata tänään sopiiko toi tappi "liukuvan" tilalle.
     
  8. dbltrbl

    dbltrbl Gearhead

    Otin servon vielä pöydälle, ck.n kitissä tullut jousi on pehmeämpi kuin lootassa ollut gn.n vakiojousi.
     
  9. saresks

    saresks 3rd gear

    Tuohon CK-Kokkoniksen selostukseen perustuen; Laita se jäykempi orkkis palautusjousi. Ja kun linjapaineet nousee kitin rojuilla, niin jutun mukaan pitäisi käyttää vieläkin jäykempää kuin orkkista..

    Mitähän ne servoon lukitun tapin "unwanted characteristics" on, ei mielikuvitus riitä?
     
  10. Mudracer

    Mudracer Gearhead

    Jos joku pitää liian "jäykkää" tsydeemiä huonona? Ei mulla ollut enää tollasta vanhan 200 toosan pervoa jossa lukittu tappi.
     
  11. dbltrbl

    dbltrbl Gearhead

    Kysyin asiaa rallienglannilla CK:lta:

    Im finishing the installation of the kit you supplied.

    I have done some reading from the forums and you recommended stronger return spring for the 2nd servo due to raised pressures in the transmission.

    There was one spring looking similar than stock Buick servo return spring included in the kit, however the orginal spring that was in is stronger than the one supplied with the kit.

    Can you advice?

    ja vastaa:

    If the orinal spring was stronger than the one supplied in the kit, it may have been changed already.Use the kit spring.

    Tuossa laatikossa ei nähdäkseni ollut aiempia modauksia, goodwrenchin vaihtolaatikko.
     
  12. Mudracer

    Mudracer Gearhead

    Tuli just mieleen yks ploota josta meni forward rummun akseli poikki. Sitä on rääkätty varttimaililla 11s aikoja sellaiset 5 vuotta ja kone kiertää yli 7500jenkaa. Ei siinäkään ollut pannassa mitään vikaa jotenka mahtaako se laahausongelma tulla esiin vasta kun ajaa riittävän kauan lappu lattiassa niinkuin mailin kisassa esimerkiksi? Toisaalta yks tuttu kävi Saksassa koittamassa mitä hylsy oikeasti kulkee maantiellä ja 280Km/h oli saanu gepsiin eikä loota antautunu.
     
  13. dbltrbl

    dbltrbl Gearhead

  14. Mudracer

    Mudracer Gearhead

    Tähän voi sanoa juu ja ei. Glidessä on sama ulkohalkaisija sekä kiristävässä että helppaavassa puolessa mutta tapin halkaisijan verran pienempi tilavuus helppaavassa. 200R4 toosassa helppaava puoli on aina suurempi tilavuudeltaan ja samalla paineella silloin helppaavassa on enemmän voimaa. Tein joskus servon jossa molemmat puolet oli yhtä suuria - helppaavalla puolella pinnin halkaisija mutta ihan saatanan jäykkä palautusjousi. Siitä ei ollut oikeastaan mitään hyötyä mutta haittaa ihan saatanasti kun löi kakkosen päälle ihan aina helvetin kovin. Tulipahan kuitenkin testattua. Toi GN servo riittää 10sekan varttimailiajoille ~1600 kilosessa hylsyssä ihan hyvin kun paineet on tapissa. Katukäytössä kannattaa laittaa isompi servo pienemmällä paineella kun se korkea paine syö tehoa ihan koko ajan.
     
  15. saresks

    saresks 3rd gear

    Tätä itte olen epäillyt. Pari kertaa oon maililta tullut kotiin ilman kakkosta, mutta ei koskaan kolmosen loppuun yltäviltä muilta lukuisilta repäisyiltä. Nelonen on tuvassa maililla melkein 20sek kerrallaan täyskaasulla ja turbiini luistaa reilusti kun perävälitys riittäis sinne 300km/h mut ei ehdi kuin 240-250km/h. Lämpöä tulee laatikolle tosi paljon, jotenkin tämä ilmeisesti pantaa syö... Tai sit tuo ei vaan kestä ilman wot-lukkoturbiinia ja kunnon öljynpaineita. Paineet on em. konsteilla saatava kuntoon.
     

Kerro tästä muillekin!