TH200 -> TH350 swap & Q-jet

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Petri R., 12.10.2017.

  1. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Joo eli TH200 antautunut ja kun tallissa on pyörinyt kunnostuksen alainen TH350 niin olis tarkoitus ainakin tilapäisesti heittää se sinne tilalle talven mittaan. Auto on '85 sedan Caprice Chevyn 305:lla ja Rochester Quadrajetillä.

    Mitä oon lueskellu niin sama kardaani, yoke ja crossmember käy (TH350 on 6" hännällä), mutta TH200:ssahan näyttikin olevan Throttle Valve -kaapeli ja TH350:ssä kickdown. Mistä/millainen teline kaasarille kikkarin vaijeria varten ja vastaava lipare kaasarin kylkeen, että vipusuhde saadaan oikeaksi?
     
  2. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Noin päin ei ole nuuka, kunhan katot että kaasu pohjassa vaijeri on pinkeällä. Periaatteessa 350 askia voi ajella jopa ilman koko vaijeria mutta suositeltavaa se ei tietenkään ole.

    Vaikuttaa siis vain alaspäinvaihtoihin eikä linjapaineisiin kuten 200r4 ja 700r4 askeissa.
     
  3. ElCamino78

    ElCamino78 3rd gear

    kannakke on myös eri kohdassa
     
  4. Buick55

    Buick55 Gearhead

    Tässä on alkuperäinen Chevykoneisen Farkun kiinnike.
    [​IMG]
    Tässä on Oldskoneen alkuperäinen kiinnike.
    [​IMG]
     
    Substitute tykkää tästä.
  5. Substitute

    Substitute Gearhead

    Jos on toisinpäin swappi, niin silloin on tarkkaa touhua.

    Itsekin luulin että Q-jeteissä on kaasuasentovaijerin vivun tappi samassa kohdassa th350 autoissa ja th200/th200 4r laatikkoisissa.

    Mutta TurboRegalin kanssa painin vuosikausia kun en saanut sitä vaihtamaan oikealla tavalla th200 4R:llä. Siinä oli alun perin th350c ja Q-jet kaasari. Yksi vaihteistoguru paljasti salaisuuden kun hänelle sitä ongelmaa ihmettelin, niissä on se tappi eri kohdassa th200 lootaisissa kuin th3250 lootaisissa ja se on todella tarkka siitä oikeasta vaijerikulman geometriasta ja vivun pituudesta.
    Siirsin millin sitä tappia ulommas, se auttoi selvästi. Kun auton otan seuraavan kerran käyttöön, niin pitää siirtää vähän lisää, mutta pitää vielä irrottaa kaasari kun on jarrupääsylinteri pahimmilleen tiellä, tuon ekan siirron sai tehtyä pitkällä poralla.

    Hyvä nyrkkisääntö on, että kaasarin vivun keskilinjan ja vaijerin pitää olla 90 asteen kulmassa kun kaasua on painettu neljännes läppien liikeradasta. Vivun pituutta en muista ja se ohje ei ole nyt mukana. Sähköohjatuista Q-jeteistä sen saa mitattua.
     
  6. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Näyttäis äkkiseltään samalta tuo rauta mun Capricessakin, TV-kaapeli on tuolla jousen takana piilossa. Vakkarihan tossa on kolmantena, unohtu mainita (klikkaamalla isommaksi): [​IMG]

    Mutta kiitos vastauksista, eiköhän se mee tolla samalla raudalla ja säädettävällä kickdown-kaapelilla kun ei tosiaan oo muuta ku alaspäinvaihtojen ajankohtiin vaikutusta.

    Novaan laitoin muutamia vuosia sitten TH200-4R:n tuon samaisen TH350:n tilalle ja siihen Holleyn kylkeen viralliset vivut ja kiinnikkeet, siitä huolimatta on tullu hierottua vaihtoja kohilleen (=aina liian iso vaihde päällä) jo useampana kesänä. Kuvernööriä rajummin muokkaamalla siihen alkoi vasta tulla jotain rotia, vois toki tuota vaijerigeometriaakin silti vielä tarkastella ens kesänä. Mutta se on oma juttunsa :)
     
    Muokattu: 13.10.2017
  7. Turnn

    Turnn Gearhead

    Mulla samantyyppinen swappi,paitsi ei alunperin mitään vaijeria laatikosta kaasariin. Mittailin TV vaijerin kiinnityksen kaasarin vipuun niin että kun läppä kiinni ,vaijeri ei vielä kiristy ja läppä auki niin vaijeri täysin ulkona. Toimiihan se,mutta vaihtaa tod.aikasin ja ei taida kick downkaan toimia.... olisko syytä fiilata vaijerin geometriaa?
     

Kerro tästä muillekin!