TH200r4 turbiinilukko toimimaan oikein

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja sdfsd, 25.6.2015.

  1. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Yhdessä autossa oli ongelmana toimimaton turbiinilukko. Koko lukko ei lukittunut. Vika oli kuitenkin irti olevassa liittimessä minkä laitoin kiinni. Nyt lukko toimii, mutta jossain tilanteissa sangen kummallisesti.

    1. Jossain nopeudessa on hassu kohta missä laittaa lukon auki-kiinni-auki-kiinni...Onko normaalia?

    2. Välillä mun mielestäni aivan liika pienillä kierroksilla turbiini on lukossa, ja välillä jarrutuksen jälkeen jopa lukittee ton turbiinin vaikka vauhtia olis joku 30. Sitten kun koittaa kiihdyttää niin jyristää. Mulla jopa tossa pihalla oli lukko kiinni kun vauhtia joku 20 ja varmaan 2 vaihde päällä. Eikä myöskään kovin pienellä kaasutuksella irrota lukkoa. JArrutuksessa ei kuitenkaan koskaan jumita niin ettei autoa saisi pysähtymään, vaan joka kerta auennut. Jotenkin tuntuu että vika ei olisi solenoidissa vaan sen ohjauksessa?

    Autosta havaittuja ominaisuuksia: Nopeusmittari näyttää törkeesti liikaa. 100 vauhdissa puhutaan yli 20 virheistä. Jarrutehostin pihisee sen jälkeen kun auto on sammutettu, eli varmaan joku pieni ilmavuoto sielläkin. Onko vaikutusta?

    Autossa tietsikka kaasari ja jakaja, seosruuveissa on vielä tulpat paikoillaan. Vikakoodeja ei ole. Laatikko muuten toimii nätisti, vaihtaa välillä ehkä vähän töksäyttämällä, mutta luista ei missään kohtaa merkittävästi. Ei edes täyskaasulla vaihtaessa. Öljyt näyttää hyviltä, ja haiseekin hyviltä.

    Mitä mun nyt pitäisi tosta alkaa tarkistelemaan? Ei ole aikasempaa kokemusta näistä tietokone-autoista.
     
  2. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Se solenoidi ainakin jumittaa, jos kakkosella on vielä lukko päällä.
     
  3. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Olisko tossa ensin kätevä keino selvittää ohmi mittarilla vaihelaatikon liittimestä ne piuhat jotka menee solenoidille ja sitten ajossa mitata milloin sinne menee sähkö komento, näkis ainakin onko ongelma lootassa vai tietokoneessa.

    Eiks se nopeusmittari oo vaijerilla kuitekin eli nopeusmittari vaan rikki tai väärät rattaat siellä vaihteistossa, tietokonehan saa nopeustiedon sieltä nopeusmittarin perästä pulsseina mitä vaijeri pyörii.

    Mut toi jarrutehostin pitäs suhista vaan jarrua painaessa eli vikaa vois olla sielläkin kun siellä on kytkin joka katkasee sähköt turbiinilukolta eli jos jarrupoljin ei pääse nyt jostain syystä täysin ylös niin se kytkin voi pätkiä, tää vois tehdä tota auki kiinni juttua, on siinä jarruvalon kytkimen kanssa samassa läjässä.

    Oliks se minkä vuotinen peli ? yks kytkentä kaavio mulla on minkä netistä kerran löysin.
     
  4. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Löysin sen kytkennän eli ainakin tossa mun -81 oli ton kytkennän mukaan eli EGR ja turbiinilukko on menny samaan aikaan päälle ja sit toi TCC & EGR rele löyty akun vierestä ja joku piuha tosta lähti sit sinne jarrupolkille.

    http://aijaa.com/P86o8r
     
  5. Substitute

    Substitute Gearhead

    TPS säätöongelma tai TPS vika vaikuttaa lukon kytkeytymiseen ihan oleellisesti, nopeusmittarin vaikutuksesta mulla ei ole tietoa. MAP-anturi vaikuttanee myös, mutta sellaista vikaa mulla ei ole tullut omakohtaisesti eteen. Jarruvalokytkimessä on toinen kontakti joka kertoo ECM:lle että jarrua painetaan ja ECM vapauttaa silloin lukon maadoituksen myös.
    -Lukolle tulee jatkuva plussa. ECM ohjaa lukon maadoitusta eri asioiden perusteella, etenkin tuon TPS-tiedon.
    -Laatikon sisällä on painekytkin joka kertoo ECM:lle avaamalla maadoituksen että auto liikkuu, en muista onko se governor/throttle -ohjaus vai joku vaihteen kytkentäpaine. Diesel laatikoissa (OM-koodi) se painekytkin on eri linjassa, taisi olla nimenomaan governor-paine. Laatikon sisällä on usein myös lämpökyktin joka vaikuttaa lukon kytkeytymiseen. Noista mulla ei ole ihan tarkkaa tietoa.
    -Jos lukon ohjaussolenoidi on tukkoinen, voi se aiheuttaa lukon "tahmaamisen päälle", eli niin ettei se putoa pois päältä vaikka ajonopeuden laskiessa ja pienemmälle vaihtaessa.
     
  6. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Mulla on juu väärät rattaat luulisin. Ajattelin säätää ton kun saan normikokoset renkaat tohon autoon. Tuleeko sieltä öljyt ulos kun irrottaa sen pyörittäjän sieltä vaihteistosta?

    Ajattelin vaan jos auto luulee että mennään 80 vaikka oikeesti vauhtia on 50 ja sen vuoksi lukittaa turbiinia hassusti.

    Auto on -85

    Mites toi TPS pitäisi mitata? Arvot löysinkin eli 0,45 kaasu kiinni ja siittä pitäisi nousta katkeamatta 5 volttiin täyskaasuasennossa.

    Olen tälläistäkin autoa ajanut missä solenoidi jää päälle, ja se oli kyllä erilainen mitä tämä. Tämä ei esimerkiksi rytkytä jarrutuksissa (niin kuin manuaaliauto jollei paina kytkintä myös). Tämä vaan kytkee ton lukon mun mielestäni liian aikasin, tai ohjaa sitä hullumaisesti. Ei se jumittaminenkaan tietty poissuljettua ole, mutta käyn mieluusti ensin kaikki muut läpi, kun tohon autoon kuitenkin on laatikkoöljyt vaihdettu niin ei viittisi alkaa enää tänä kesänä sotkemaan.



    Tolla sivulla: http://performanceolds307.tripod.com/id1.html

    Sanotaan että lukituksen tapahtumisessa pitää olla:
    - Yli 40mph vauhtia
    -Vähän kaasua
    -Jarrua ei saa painaa
    -Vaihteistossa pitää olla 3 tai 4 päällä
    -Kierrosten tulee olla matalat

    Noi kaikki muut on selvää, mutta näemmä se mittaa sitä nopeusmittari tietoa tolla tavalla ettei alle tietyn nopeuden lukitte. Mitäköhän toi kierrosjuttu meinaa? Mistä toi kone niitä jenkoja mittaa? Imusarjan alipaineen perusteellako olettaen että korkeet jenkat on vain silloin kun kaasu on pohjassa ja alipaine pieni?

    Harmillista että netistä ei ton parempaa sivua löydy. Olisi tuolla voinut olla edes jotain arvoja millä alipaineella kytkeytyy, millä TPS arvoilla yms.
     
  7. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Ei tule öljyt ulos jos ton Driven Gearin irrottaa tai vaihtaa ja samalla siitä reijästä näkeekin minkä värinen on Drive Gear, mut tää jos pitää vaihtaa niin sit avattava pohjan kautta kuvernööri auki.
    Tossa sivulla on jotain välityksiä ja renkaan kokoja et mitä rattaita pitäs olla.
    Aavikko perissä on sitten 13 hampainen Drive Gear.

    http://www.transmissioncenter.org/GM_Sp ... _Gears.htm
     
  8. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Toi TPS on helpointa tarkistaa viisari näyttöisellä mittarilla niin näkee pätkiikö vai ei eli jos viisari ei nouse tasasesti vaan nykii niin sit on potikassa katkoksia, voi kattoa ihan koneen sammuksissa liitin irti ja vastus arvoa vaan mittaa.
     
  9. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Tossa on vähän yli 3 perävälitys. Kiihtyy aivan uskomattomasti verrattuna noihin 2,7 välityksellisiin vaikka tässäkin on toi laiskemman mallin kone.

    Täytyy tollanen viisarimittari hakea, voisin tolla digitaalisella vastusmittarilla eka kattoa että tuleeko jossain kohtaa kokonaan katkos ja arvot ilman kaasua ja kaasu pohjassa.
     
  10. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Joo se on varmaan sit sama välitys kuin mulla tossa farkussa 3.08 ja siinä on noi rattaat 13 / 29 hammasta tolle orginaalille rengaskoolle 225/75-15.
     
  11. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    225/75/15 tohonkin autoon tulossa, säädän mittarin sitten sen jälkeen jos se enää säätöä vaatii.
     
  12. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    TPS mitattu toivottavasti oikein. Alemman ja keskimäisen väliltä mittasin jännitettä.

    0,5V kaasu pois ja 3,25-3,5 täyskaasulla. Digitaalisella mittarilla katoin ja nousi ihan tasasesti pätkimättä. Tietty viisarimalli olis parempi..
     
  13. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Nyt kun pidemmän matkaa ajoi, lukko alkoi taas pöllöilemään.

    Lukko kytkeytyy jopa kesken kiihdytyksen päälle vaikka kiihdytyksen alussa oli varmasti auki.

    Lukko menee päälle ihan älypienissä nopeuksissa, eikä irrota jos ajaa jarrua vasten.

    Alkaa tekemään tota siis pidemmän matkan jälkeen. Lyhkästä matkaa kun ajaa toimii hienosti.

    Olisko kanitus ongelma+ joku tietsikkaan liittyvä?
     
  14. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Ei kyllä vieläkään toimi oikein, joku tossa ohjauksessa mättää.

    Moottorijarrutuksessa, jarrutuksessa ja paikallaan on lukko auki.

    NormiKiihdytyksessä vetää kakkosvaihteella nopeudesta riippumatta lukon kiinni, eikä vaihdonkaan ajaksi irrota. Saa auki jos lyö lämän tiskiin. Kaupungissa oli kiva jurruttaa tientukkeena kun auto ei mene mihinkään kun lukko on kiinni.

    Mites noita antureita voisi testata mitkä tohon vqikuttaa.? TPS olen testannut, olikohan noi hyvät arvot?

    MAP-anturi kuulemma vaikuttaa tohon, miten sitä mitataan? Missä sijaitsee? Mitä arvoja pitäisi tulla?
     
  15. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Tässäkin toosassa lukko menee päälle jo kakkosella jos solkku on tukkeessa tai tukittu. Solkku päästää paineen karkuun ja vasta kun lukon kuuluu mennä päälle niin läpi tukkeutuu. Normiplootissa vain nelosella ja GN versiossa myös kolosella.
     
  16. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Eli voiko toi solenoidi olla syypäänä vaikka se lukko ei siis ei jää päälle vaan kytkeytyy päälle kakkosella?

    Kysyn tän nyt vielä varmistuakseni siittä ettei tullut sellasta käsitystä että se solenoidi jäisi päälle.

    Eli mitä mun pitäisi tonne ostaa? Se solenoidi ja jotain muuta? Kannattaako se 4 gear pressure switch vaihtaa?
     
  17. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Lukon kytkentälinjaan menee paine samaan aikaan kun kakkonen menee päälle. Ton takia solkku falskaa tarkoituksella ja tukkeutuu vasta kun saa käskyn.
     
  18. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Okkei, toi selvensi jo. Täytyykin ostaa tollanen uusi solenoidi.
     
  19. DX

    DX Double Gearhead

    omassa toosassa jumi solkun venttiilikuula oikeen huolella pesäänsä, jotain turvotusta tapahtunut, veistelin mattopuukon kärjellä pesän pikkasen suuremmaksi että välystäkin.

    solkun takaisin kasaaminen kaipaa mikkiliimatäppiä varmistukseksi.

    laitoin samalla lootan teossa unohtuneen ropun öölipohjaan ettei ens kerralla tarvi valutella fluideja hihoihin.
     
  20. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Solenoidi on nyt vaihdettu ja auttokin roimasti :) Kiitos neuvoista!

    Availin tota öljypohjaa ja päästin öljyjä ulos ja vasta kun vähän kaikki oli tullut huomasin että jaaniin, tossa olis ollut toi tyhjennysproppukin :rotfl: No, kuitenkin kun pohjan otin pois, ei tohon proppuun oltu tehty mitään mutterin hitsausta yms. vaan toi pultti oli vedetty vaan tohon peltiin kiinni :eek: KEstääkö noi avaamista ja sulkemista monta kertaa ilman mitään mutteria tai jämerämpää tuolla propun takana/edessä??

    Vielä tekee sellasta että jossain nopeudessa nytkyttää tota solkkua auki-kiinni-auki-kiinni, onko toi vaan ominaisuus vai saisko ton jollain pois?
     

Kerro tästä muillekin!