TH350 alipaine säädön merkitys? vai mikä pysäytti menon?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Kossu44, 22.1.2009.

  1. Kossu44

    Kossu44 Gearhead

    Purin tuossa tänään 350 askin kun luulin sen kitkojen tulleen tiensä päähän.

    Vaikka oli eka aski minkä kuunaan olen avannu ni kitkat kyl näytti uuden verosilta. Ainut minkä vian (ehkä) löysin oli alipaineen säätämästä männästä puuttunu jousi, ainakin teese itse oppaan huonossa kuvassa näytti olevan sellanen.
    Miten tuo alipaine tarkalleen ottaen laatikkon vaikuttaa, ja voiko tuon jousen puuttuminen hukata eteen päin vaihteet vallan? meno loppu kerrasta eteenpäin, pakki kyl pelaa mut sil tulee niskat kipeeks pitemmän päälle.

    Sit samaan syssyyn kymysys kannattaako kitka levyjä välttämättä vaihtaa ku ne ei ole oikein mikskä menny ja varmaan hiljakkoin vaihdettu? jos pistää vaan uudet tiivisteet, vai mis hinnois noi levyt on ku oishan ne helppo vaihtaa ku sisukset on pitkin pöytää? :eek:
     
  2. Cheyenne

    Cheyenne 1st gear

    Ei kokonaan eteenpäin menoa estä, mutta menee vaihteet hirveällä nykäyksellä päälle (ja vasta kun on hirveät kierrokset).
    !tselläni muistaakseni vaihtui tyyliin 1>2 50km/h , 2>3 75km/h 2>3 90km/h...

    Talvella varsinkin se ei tuntunut kivalta...

    Tuo ettei mene eteenpäin viittaisi joko liian vähiin öljyihin tai mahdolliseen öljypumpun kuluneisuuteen.
    (jos on reilu litra liian vähän öljyä menee taaksepäin, muttei eteen)
     
  3. Kossu44

    Kossu44 Gearhead

    Kuullostaa juuri siltä mitä teki ennen menon loppumista. mikähän menon sitte lopetti ku muuten näytti sisuksen siltä ku kirjassa :-? millais kuvernööri, pitäskö siinä olla niillä jousilla joku vaikutus siipien aukeemiseen? Niis ei ainaka ollu mitään vastetta, mut eihän senkä pitäsmenoa vallan lopettaa, vai?
     
  4. toomass

    toomass 1st gear

    Kuvernöörin painoilla ja jousilla säädellään vaihtohetkeä. Modulaattorilla taas vaihdon terävyyttä.

    Itellä remontin jälkeen ei liikahtanut th350 kun toi modulaattorin alipaineletku ei ollu paikallaan. Jos öljyt ollu kokoajan sisällä niin en uskoisi sen oireilevan noin.
     
  5. Kossu44

    Kossu44 Gearhead

    öljyt ollu joo sisällä, mut nyt kun tuli puheeks ni alhaalta oli alipaine letku kiinni jonka irrotin, mut kun laatikko tuli alas tuli letku ylhäältä koneelta alas, eli joko irtos siinä tai oli jo ennen irti :( Oisko alipaineen puuttuminen jättäny lootan vapaalle :eek: Eikö se sit kuitenki vaikuttas pöakkiinkin?
     
  6. PauliP

    PauliP 1st gear

    Menisiköhän tämä nyt suunnilleen oikein. Modulaattori säätää vaihteiston sisäistä Modulator Pressure painetta siten, että jos moottori on tyhjäkäynnissä, on Modulator Pressure paine matalimmillaan. Tällöin modulaattorin sisäinen jousi ja kalvo (orkkisen paljemekanismi) painaa Modulator Valve -mäntää Line Pressure -öljynpainetta vastaan pienellä voimalla. Kun kaasua lisätään, eli alipaine vähenee, alkaa modulaattorin jousi (tai paljemekanismi) painamaan jousta suuremmalla voimalla Modulator Valve mäntää ja se toisella puolella vaikuttavaa Line Pressure -öljynpainetta vastaa.

    Tällöin Line Pressue -öljynpaineesta säädettävä Modulator Pressure kasvaa moottorin vääntömomentin kasvamisen mukaan.

    Keskipakosäädin (kuvernööri?), eli Governor Valve -säätää myös Modulator Valve -painetta auton ajonopeuden mukaan.

    Modulator Pressure -paine vaikuttaa mm. vaihtamiseen ajonopeuden ja kaasuasennon (alipaine) mukaan. Lisäksi se vaikuttaa muihinkin asioihin, muistaakseni myös mm. Line Pressure Boost Valve.

    Eli keskipakosäädin ja moduulaattori ovat oleellisia vaihtamiseen liittyen, mutta kyllä siihen moni muukin asia vaikuttaa. Jos etennpäin kulkeminen loppuu yhtäkkiä, voisi kyseessä olla mieluummin joku muu vika. Käsittääkseni th350 ykkönen kytkeytyy ilman em. säätimiä, ainakin pakkovaihteella. Mites Forward Clutch?

    Ja ennenkaikkea, millaisia öljyt olivat?
     
  7. Kossu44

    Kossu44 Gearhead

    Öljyt oli suht kirkkaat eikä haissu palaneelta, eikä syytäkä kun levyt oli tosiaan ihan hyvässä kunnossa. joku kytkin ei varmaan pelannu vaan oikein. Taidan ottaa korjaus kitin vaan ja kattoa kuin käy.
     
  8. 4x4_76

    4x4_76 1st gear

    Mulla meni Blazerista kerran metässä rymytessä alipaineletku poikki sieltä modulaattorin vierestä, eikä sen vaikutusta huomannu vasta ku lähti kotia kohti ajamaan, vaihtoi korkeilla kierroksilla ja nykäs ihan kunnolla.
     
  9. Kossu44

    Kossu44 Gearhead

    Otin myöhemmin viimisen kytkin asetelman ulos (reverse cluts) sieltä puuttu pienempi tiiviste rengas ulko kehältä vallan, kai sekin osalta vaikutti. Tilasin TCI: master/sift kitin ja koitan saada sillä ja kuvernöörin korjaus satsilla lootan pelaa :odroll:
     
  10. OL

    OL Gearhead

    kyllä niissä servoissa ja kitkalevyjen männissä pitää olla tiivisterenkaat
    paikallaan/kunnossa. epäilen että sun laatikon etukytkimen mäntä
    vuotaa tai ampunut tiivisteen ulos kun linjapaine ollut liian suuri
    jolloin meno loppuu yleensä paineen puuttuessa
    kitkalevyiltä eli avattava laatikko uudestaan ja
    tarkistettava rumpujen pitävyys.
     
  11. PauliP

    PauliP 1st gear

    Kannattaa varautua siihen, että sinne on jo asenneltu jotain shiftkittejä. Saatan olla väärässä, mutta jos kahdenlaista shiftkittiä yhdistää, niin saattaa tulla ongelmia. Yleensä shiftkitin ohje lähtee siitä oletusarvosta että loota on tehtaan jäljiltä. Muistaaksenii tuo pakki- ja pakkoykkösen mäntien välisen tiivisten poistaminen edellyttää muitakin muutoksia. Jonkun kuoren painelinjan tulppaamisen öljypumpun tiivistepinnan tasolla,en tunne asiaa paremmin.
     
  12. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Tosta low/reverse männän keskimmäisen tiipparin poistamisesta ei ole mitään muuta hyötyä kuin se että kun pistää lukkoykkösen päälle on myös kolmonen päällä ja lota jumissa. Jos tietää mitä tekee niin tuloksena on ehkä transbrake jos ei niin mujua öölipohjassa. Oisko kyseessä jonkun tollo pelottoman kotitekoinen transbrake josta puuttuu jotain osia??
     

Kerro tästä muillekin!