Th350 jäähdyttimen putket

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja manha, 6.3.2017.

  1. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Tietokoneessakin on lauhdutin, siis se siili mikä jäähdyttää prosessoria. En tiiä mistä se on tullut.
     
  2. Kerpo

    Kerpo 3rd gear

    Älkää sitten kertoko mun lootalle, että öljynjäähdyttimelle lähtee normaalia AN6 hydrauliletkua. Ottaa vielä nokkiinsa ja kärähtää sen takia :).
    Moparissa on vielä pykälää pienempi öljynjäähdyttimen lähtö (1/8" npt) kuin letukoissa, niin ei siellä kovin kummoinen reikä ole liittimessäkään. Liittimen kierteen halkaisija on noin 10 mm, niin oliskohan sisäreikä noin 6mm?
    Itse jätin lootaöljyn kierron syyläristä käyttämättä pelkästään jo sen takia, koska turhan usein syylärit rupee vuotaan jäähdytysnestettä lootaöljyn sekaan, ja se tietää perusteellista lootaremonttia.
     
  3. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    kysykää vaikka jeepin omistajilta mitä öljyputkessa oleva takaiskun kuulan jumiutuminen aiheuttaa,toiset tehneet rempan ja taas on palanut sisus kalut.kun öljy ei käy yli +80 on homma hallussa,lisäjäähykään ei talvella haittaa nykylootia edes kovalla pakkasella.kesähelteellä kaupungissa ei riitä tehtaan omakaan kunnolla ,mutta ne tekeekin kaiken kustannussyistä nykyään .
     
  4. Substitute

    Substitute Gearhead

    Älä sekoita asiaa, AN-liittimet on eri asia kuin hydrauliliittimet- ja letkut ja ne sopii hyvin tuohon käyttöön. AN-liittimistä ei yleensä puhuta hydrauliletkuina ja -liittiminä.
    Ne poikkeaa hydrauliletkuista- ja liittimistä juuri nimenomaan siinä, että niissä sisähalkaisija on suuri.

    Jos liitin on sisähalkaisijaltaan pienempi kuin letku tai putki, se ei ole niin haitalista kuin että koko putki olisi yhtä pieni koska putkessa virtausvastus lisääntyy pituuden lisääntyessä.

    Itsekin olen ihmetellyt Moparin jäähdytinlinjojen nippojen kokoa. Itse jopa porasin th200 4R lootaan isommaksi sisäkanavan johon nippa kiinnitetään, samalla kun ruuvasin lootaan isomman 10mm halkaisijaiselle metalliputkelle sopivan kaksoiskartiloliittimen. Metalliputket liittimineen maksoi reilun kympin kappale, lootan isommat nipat parikymppiä yhteensä. Lootassa on lämpömittari, ei ole lämmennyt yhtään huolestuttavasti kovassakaan ajossa. Lisäjäähdytin ja sille sähköflekti on myös. Ennen muutosta motarilla nousi yli sadan asteen.
     
  5. wiwwe

    wiwwe 3rd gear

    Mää täsmennän omaa viestiä vielä sillä että siinä läks letkuilla suoraan laatikon kupeesta ja sisähalkaisija oli onneton liittimissä sekä letkuissa putkeen verrattuna.
     
  6. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Mä haen nyt popcornia.... Vi**u teidän kanssa, saatte riidan aikaiseksi mistä vaan :rotfl::rotfl::rotfl:
     
    palontie tykkää tästä.
  7. max

    max Double Gearhead

    Mitä näitä on:"Tom and Jerry" Simpsonien "Itchy and Scracthy".Asia ei oo tärkeä, kunhan vaan voi toista kampittaa parhaansa mukaan.Oikeastaan aika huvittavaa.
     
  8. hantta

    hantta Double Gearhead

    Olen käyttänyt vaihteiston jäähdyttäjästä sanaa lauhdutin nelisenkymmentä vuotta, enkä aio muuttaa puhetapaani jonkun pilkunnussijan takija, ja jos aiheesta halutaan oikein vääntää, niin onhan autossa -konepelti- -vaihdelaatikko- -kojelauta- -hattuhylly, eli kyllä nussia saa, jos siihen lähdetään. P.s tämä Hanttabuli tietääkin asioita, joita te ette tiedäkään :(
     
    palontie tykkää tästä.
  9. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Mut mä vedinkin kumiletkulla vaihdelaatikolta öljynlauhduttimelle konehuoneen puolella yläkautta, kun auton alla olevat metalliputket oli lytyssä naarmuilla ja meni lopulta poikki.
    Haluuks joku väittää ettei toimi :D
     
  10. Juze86

    Juze86 2nd gear

    AN-liittimet on just nimenomaan hydrauliikkaliittimiä, samoja kuin JIC-liittimet. Mikä helevetin pakko sinne on jotain 4mm letkua laittaan (mistä te edes löydätte niin ohutta hydrauliikkaletkua)? Mullakin on omassa 3/8" letkua, mikä on samaa kuin Kerpon AN6 eli 9,5mm, varmasti toimii.
     
  11. Substitute

    Substitute Gearhead

    Paitsi että tässä asia on tärkeää.

    On erityisen tärkeää että automaattivaihteiston jäähdytys ja voitelu pelaa vähintään siten niinkuin se on tehtaalla suunniteltu pelaavaksi.

    Jos asian tärkeyden painottaminen saa aikaiseksi kampitusreaktion, niin ei sitä silti pidä jättää sanomatta.o_O

    Minä ainakin ymmärsin wiwwen kommentista heti mistä hydrauliletkuista oli kyse, vastaavia autoista rautaromulavalle tarpeeksi usein heitelleenä.
     
  12. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Kun lootaöölin lämpö menee yli 130° niin se on sen öölin menoa mutta loota ei siihen heti hajoa, jos käyttää synteettistä lootamehua niin se ööli kestää sinne 170° paikkeille mutta en suosittele testaamaan mitä lootalle tapahtuu siinä lämmössä.
    Jos sitä ööliä ei vaihda het kun se on käyny liian kuumana niin loota hajoaa aika äkkiä.

    Mulla on tosta sellanen eesmerkki että vaihdoin mun kuorkkiin syylärin jossa ei ollu mehujäähyä. Niin vedin putket yhteen kun ei ollu irtojäähyä nurkissa. Sitten mun malipun plootasta meni kiikalassa forward aleksi poikki ja kaveri tuli traikulla ja mun pikupilla hakemaan. Vasta ohikulkutiellä pikkasen ennen Runosmäkeä rupes meno hyytymään, kiekat nousi ja tuntu että 700 plootahan luistaa.
    No jälkeenpäin lootasta ei löytyny mitään vikaa mutta ööli oli muuttunut kirkkaasta läpinäkymättömäksi vaikka kitkapinnat oli kaikki ihan ehjiä.
    Elikkäs se kuuma mehu on niin litkua että turbiini ei pidä enää.
    Saman ilmiön on huomannu moni off road harrastaja, meno hyytyy ja kun antaa jäähtyä hetken niin taas mennään.

    Voisin tehdä ihan mielenkiinnon vuoksi 350toosan josta tukitaan noi jäähylähdöt.
    Joku onnellinen jolla on 305 koneinen käyttis vois ottaa lootan turbiineineen käyttöönsä maksutta.
    Juju on siinä että lyödään vetoa montako päivää se loota kestää.
    Veto vaikkapa 50€ ja voittaja kerää koko potin.
     
  13. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Tulipa hiljaista vaikka olis helppoa rahaa tiedossa, ite olen valmis ja jos 20 ukkoo lähtee niin se on känni toteen.
    Mun väite on että saa ajella rauhassa koko kesän ilman mitään murhetta, tarttuuko joku haasteeseen:odroll:.
     
  14. Weijari

    Weijari Gearhead

    Mulla ei ole varsinaista pihviä ja näillä tiedoilla ja ymmärryksillä automaattilootasta on parempi olla hiljaa kun viisaammat puhuu. Diggaaan kuitenkin kaikenlaisita Teoria / Käytäntö-vedonlyönneistä ja supporttaan olemalla eri mieltä ja sanon että toi lodju tarvii jäähdytellä Helsingin Kauppatorikiekan jälkeen Heinäkuun crusingissa.

    ( Varmaan joku haluaa määrätä stallin ja käytettävän öljyn + pitääkö lodjun oikeasti hajota vai riittääkö ylimääräiset luistot jne )
     
  15. Substitute

    Substitute Gearhead

    Mites Mudracer jos tukit ne vanhasta käytetystä lootasta, et tiedä minkä moottorin perään se tulee, millaisen autoon etkä mitään muutakaan ko. kombinaatiosta? Etkä siitä millaiseen käyttöön?

    Noilla lähtökohdilla tähän ketjuun alussa vastasit että "kyllä ne voi tukkia".
     
  16. xarper

    xarper Gearhead

    Ja vitut se mikään lauhdutin ole. Ei tietokoneessa eikä autossa.
     
  17. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Rupeetko nillittämään vai lyötkö vetoa?

    Ja toi fakta oli olemassa kun vastasin.
    "Käyttiksen virkaa hoitelee ko. vehje ja hyvin on tätä ennen toiminut ilman jäähdytintä (putket yhdistetty toisiinsa)."
     
  18. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Tomaattimehun lauhdutin :lol: .
     
  19. Substitute

    Substitute Gearhead

    "putket yhdistetty toisiinsa",

    eli jäähdytys/voitelupiiri virtaa vapaasti - toisin kuin sinun neuvossa. Ja jos ne putket on vaikka yhdistetty siellä etupäästä toisiinsa, niin silloin ne myös jäähdyttää. Myös lyhyet metalliputkenpätkät jäähdyttää jonkin verran.

    Mites se vetosi tuossa esittämässäni todellisessa tilanteessa?
     
  20. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Mitä jos lopetetaan jargoni ja lyödään vetoa niillä ehdoilla jotka esitin. Sitten saadaan sitä oikeaa faktaa.
    Mikä on sun laukeamis ennuste:odroll:.
     

Kerro tästä muillekin!