Th350 säätöapua tarvitaan

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja FeV-8, 27.5.2023.

  1. FeV-8

    FeV-8 Gearhead

    Vaihteiston ympärillä 77 camaro, ongelmana on että täyskaasulla kickdown pykältää isompaa jo 3500rpm. Kikkarivaijeri säädetty, kaasu pohjassa vaijeri kireällä. Alaspäin pykältää normaalisti, alipaine suoraan imusarjasta, vuotoja ei ole. Pintakaasulla vaihdot myös normaalit, vaihtaa nätisti. Mistä lähteä etsimään kovempia vaihtokierroksia? Huipputeho tulenee 5krpm tienoilla, joten sinne lähemmäs 5 tonnia pitäisi saada vaihdot.

    Toinen kysymys koskee orginal lattia shifteriä. Pakkovaihteet toimii, mutta ei vaihda ykköseltä ajossa kakkoselle, kakkosen asennolla edelleen ykkönen, ja kun pukkaa vielä ylöspäin, vaihtuu suoraan ykköseltä kolmoselle.
     
  2. oceanic7

    oceanic7 Double Gearhead

    Mulla oli 454 perässä 350 ja sen vaihtokohdat säädin b&m:n säädettävällä alipainemodulaattorilla ja saman firman governor spring kitillä. Jo Jousien kanssa pulailemalla vaihtokohdat saa aika hyvin kohdalleen, mutta siihen saa sellasta laajempaa re-calibration kittiä jossa on erilaisia punnuksiakin siihen governoriin.
     
    Seevu tykkää tästä.
  3. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    .."täyskaasulla kickdown pykältää isompaa jo 3500rpm. "
    Mitä tässä oikein tapahtuu? :eek:
     
  4. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Nuo orkkis shifterit ovat varsin "väljiä". Eipä ne ole mitään täsmällisyyden huippuja.
    Väitän että ylöspäin vaihtaessa ongelma on kun välykset kertaantuvat niin loikkaa kerralla kolmoselle.
    Jos pysyt th350 loorassa niin mä hankkisin tämän:
    https://www.summitracing.com/search...roduct-line/turbo-action-cheetah-scs-shifters
     
  5. 3964

    3964 3rd gear

    Governoorin säädöllä säädetään täyskaasu vaihdot ja modulaattorilla osakaasu vaihdot.

    Tuo governoorin säätö vaati yleensä monta kokeilua ja joka kerta öljyt kainaloon,mutta palkitsee sitten kun saa kaiken kohdalleen.
     
    FeV-8 tykkää tästä.
  6. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Eihän TH350:ssä governorin irroitus vaadi öljyjen kanssa läträämistä. TH200-4R on eri tapaus kun siinä se governor on öljypohjan sisällä.
     
    maxvo2 tykkää tästä.
  7. FeV-8

    FeV-8 Gearhead

    Sattuiko jäämään jemmaan jousia, vaikka myytäväksi asti?
     
  8. oceanic7

    oceanic7 Double Gearhead

    Menivät auton mukana. Nätkiniltä mä sen setin ostin eikä se kauheesti muutama vuos sitten maksanut.
    Ainiin jos niitä alkaa vaihtelemaan niin ainakin 350:n vakio goveenoriin jouset saa vaihdettua ilman että sitä limppuasetelmaa purkaa (eli ne lukitusnaulat), jousen saa vaihdettua sieltä välistä pikku pihdeillä ja sellasella motonetin hampaantonkimispiikillä. Re-calibration kiteissä tulee yleensä uudet naulat joissa on sitten segerin rengas kummassakin päässä lukkona.
    Kirjoitin aiemmin että mulla oli b&m setti mutta luulen että kyseessä oli kuitenkin TCI 326500 mistä käytettiin vain jouset.
     
    Muokattu: 29.5.2023
    FeV-8 tykkää tästä.
  9. FeV-8

    FeV-8 Gearhead

    Jatketaas tätä säätö osiota. Governööriin vaihdettu nyt kevyemmät limput, orkkikset painoi molemmat 11grammaa. Vaihdettiin tilalle 10,5g ja 8g limput, sekä toiseen löysempi jousi, toiseen limppuun jätettiin vakio jousi. Vaihtokohta ei muuttunut tasan mihinkään, edelleen 3500rpm ja isompaa vaihtaa. Kikkari vaijeri katottu jo aiemmin, ja pitäisi olla ok. Vaijeria ei tule yhtään enää kun kaasu pohjassa. Myös governööriä pyöriteltiin käsissä, ja ylempi venttiili liikkuu kun limppuja liikuttelee.

    Mikähän tässä voi vielä olla?

    Öljyt vaihdettu tänä keväänä, on oikea määrä, ja öljy punertavaa, edelleen niinkuin olisi suoraan purkista otettua.
     
  10. Weijari

    Weijari Gearhead

    Eiks noi kevyemmät limput ja jousi kumoa toisensa? Eli jos haluaa vaihtoja ylemmäs, niin raskaammmat limput tai kevyempi jousi samalla lailla kuin Jakajan ennakkokäyrässä?
     
  11. FeV-8

    FeV-8 Gearhead

    Näinhän sitä luulisi. Governor kitin mukana tulleessa ohjeessa on kuitenkin päinvastoin, kevyemmät limput ja jouset pitäisi myöhäistää vaihtoja
     
  12. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Kuulostaa hurjalta. Ois kiva nähä se ohje.
     
  13. Masa71

    Masa71 Gearhead

    Tossa lainaus TCI: n kalibrointikitin ohjeesta:

    "t. Start your selection by going one step heavier or lighter. Heavier weights produce earlier shifts, lighter weights produce later shifts. Stiffer springs produce quick-close shifts, weaker springs spread the shift points apart. (The weights will bring your shift points into the general range and the springs will fine tune the shift points.) Do your change one at a time and record all data... Remember you are working for the ultimate combination for YOUR vehicle "
     
  14. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Tekstistä ei suoraan selviä, että testasitko eri kambinaatioilla paljonkin? TH400 kanssa painoja ja jousia piti testailla ainakin yli 10 kertaa, ennenkuin löysin sopivan yhdistelmän. Halusin WOT vaihtokohdan 4500rpm:n ja siinä se nyt on.

    -J-
     
  15. FeV-8

    FeV-8 Gearhead

    Ei tehty kuin tuo yksi testi. Molemmat limput vaihdettiin orkkiksista seuraavan pykälän kevyempiin, sekä toinen jousi kevyempään. Ei ole vielä muita muutoksia kokeiltu. Jäätiin ihmetteleen, miksi edelleenkin tasan 3500rpm vaihtokierrokset. Luulisi että noilla muutoksilla edes sata/kaks sataa rpm olisi vaihtokohta noussut.
     
    Seevu tykkää tästä.
  16. 3964

    3964 3rd gear

    Itse joskus tuon tehneenä on todella yritys ja erehdys menetelmä,itse jopa poistin materiaalia painoista,aika varovainen oltava.

    Luulisin kokeiluja olleen n.20kpl.

    Lopulta vaihtokohdat löysivät paikkansa 6000rpm,ja siitä muutama kuukausi eteenpäin tulikin manuaali vaihteisto.
     
    FeV-8 tykkää tästä.
  17. Catiska

    Catiska Gearhead

    Jos sinulle osien mukana tulleessa ohjeessa on eri ohjeistus kuin tuossa yllä olevassa niin ihmettelen. Painoilla ensin ja sitten jousilla hienosäätö.
     
  18. FeV-8

    FeV-8 Gearhead

    Saahan sitä ihmetellä :odroll: kitin mukana tulleet painot kaikki kevyempiä kuin orkkikset, eli keveämmät vie vaihtoja ylöspäin. Koitetaan lähi päivinä vielä keveimmät limput ja jouset. On ihme jossei sitten muutu...
     
    Seevu tykkää tästä.
  19. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Taisin itse aloittaa testaamisen niin, että lähdin ihan toisesta ääripäästä liikkeelle.

    Tässä ihmettelijöille ohje, minkä mukaan itse hilasin vaihtoja ylös:

    https://documents.holley.com/20248.pdf

    -J-
     
    FeV-8 tykkää tästä.
  20. FeV-8

    FeV-8 Gearhead

    Nyt saatiin vaihdot kohilleen, laitettiin 8 ja 7 gramman limput, kun vakiot oli 11 grammaa, sekä vaihdettiin miltei löysimmät jouset. Testilenkillä n. 5200rpm ei vielä pykälä vaihtunut, joten molempiin limppuihin seuraavan pykälän jäykemmät jouset. Seurauksena vaihtohetki 4500rpm. Suunnilleen se mitä haettiinkin, 4500 jälkeen alkaa veto hiipua, koska nykyinen edelin nokka ei riitä ylemmäs.

    Ongelma siis ratkaistu kiitos kaikille vastauksista.
     
    Muokattu: 19.7.2023
    -Skeletor-, Seevu, impala-63 ja 1 muu tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!