th350 vaihtaa myöhään?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Anonymous, 4.3.2005.

  1. pedu2

    pedu2 1st gear

    Samaa tekee täälläkin 6.2D+th400. Pystyykö tuota ruiskupumpun kylessä olevaa regulaattoria testaamaan jotenkin?
    Entä paljonko pitäis tulla alipainetta terveestä alipainepumpusta tyhjäkäynnillä?
     
  2. SamiL

    SamiL Gearhead

    Jos 5.7 dieselissä ei ole alipainepumppua ollenkaan, niin mikä sitten pyörittää öljypumpun käyttöakselia? Sen ratashan on alipainepumpun alapäässä. Minulla on muuten joutilaana tuommoinen 5.7:n ehjä lutkutin. Otettu purkukoneesta.
     
  3. 54474N4

    54474N4 Gearhead

    Tulihan nyt sitten se alipainepumppu vaihtettua, mutta ei havaittavaa vaikutusta vaihtoihin.
    Hyvii vinkkei mitä pitäs tehä? Vituttaa ajella kun pudottaa kolmoselta kakkoselle 70 nopeudessa, ja kaikki apinat ajaa 80 alueella 70km/h...
     
  4. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Sen alipaineregulaattorinkin siinä pumpun kyljessä on toimittava, ei pelkkä
    ehjä alipainepumppu riitä yksinään...
     
  5. 54474N4

    54474N4 Gearhead

    Se pumpun kyljessä oleva kikotin tuntui toimivan. Otin sen irti ja kytkin siihen alipaineletkun ja auto käyntiin. Kun sitä vääns silleen kuin painais kaasua alipaine lakkas, ja kun päästi irti alipaine palas.
    Siinä kikottimessa näytti olevan myös säätö ja kokeilin molemmat ääripäät eikä ollut vaihtoihin mitään vaikutusta.
    Mitä siel laatikon päässä pitäis tarkistaa?

    Vaikuttaako toi kickdown vaijerin toiminta tohon vaihtoihin mitenkä tässä tapauksessa. Huomasin että siinä kickdown vaijerissa ei oo liikkumavaraa kun joku 5cm. Eli kun vaijeria vetää, se tulee laatikolta ulos sen 5cm. Vai onks toi niin kuin kuuluukin?
     
  6. sbf

    sbf Gearhead

    Tarkista eka että toosalle menevään letkuun syntyy alipaine eli varmista ettei letku eikä toosassa oleva modun kalvo ole hajalla.kikkarivaijeri ei kolmeviiskymppises enempää liikukkaan.siellä modun päässä letkulähdöss voi olla säätöruuvi jota voi koittaa löysätä jos kaikki vaikuttaa ehjältä.Jos sekään ei auta niin varmista ettei sulla ole bensakoneen looda tai tarkemmin selittäen vääränmallinen governori.
     
  7. 54474N4

    54474N4 Gearhead

    Uskaltaakos sen laatikolle menevän alipaineletkun avata sieltä sieltä laatikonpäästä ihan noin vain? Ettei sieltä mitään käsittämätöntä jousihässäkkää lävähdä silmille jota ei saa sitten myöhemmin kasaan millään?

    Miten sen saa selville et minkä koneen laatikko tossa nyt sitten on?
    Miten se bensakoneen laatikko nyt voi erota diisselkoneen laatikosta?
     
  8. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Ei pensa ja rieselilootissa ole mitään eroa. Pistä vaakkumimittari sinne modulaattorin päähän kiinni ja kattoo onko siellä yhtä paljon imua kuin mitä pumppu imee suoraan ja kaasuvipu tyhmäkäyntiasennossa!! Letkun voi ottaa huoletta irti. Jos modun putkenlähdön sisällä näkyy ruuvikanta niin siitä pari kierrosta auki ja baanalle koittamaan.
     
  9. sbc350

    sbc350 Gearhead

    monesti kun alipainemodulaattorin kalvo menee rikki niin sieltä pääsee öljyä sinne letkuun ja sitä on sitten kaasarissa asti.. tai tässä tapauksessa missä lie regulaattorissa tai lutkupumpussa..

    jos tuo alipainemodulaattori ei saa kunnon alipainetta niin tosiaankin vaihdot nousee kattoon, itellä palo kerran forssan reissulla modulaatorin letku puhki pakosarjaan niin eipä vaihdellu vaihteita muuten kun kepistä pakkovaihteilla härnäämällä tai deellä tosi korkeilla kierroksilla. kotiin sentäs päästiin 8)

    tuon kickdownin vaijerin liike ei ole kovin kummonen verrattuna throttle valve vaijeriin, joka säätää th 200 ja th 700 askeissa vaihtokohdan ja samalla laatikon paineita. kolmeviiskymppisessä se on tosiaan kick down vaijeri eli vaihtaa pienemmälle kun kaasun linttaa pohjaan..

    nostaa myös painetta shift valven vastapuolelle ja pidentää vaihtokohtaa, voisko se sun vaijeri olla jumissa eikä vapauta itse venttiiliä? vaijerista kun vetää nii tuntuuko jäykempi kohta lopussa missä painaa venttiiliä?

    se kickdown vaijeri vetää tuollaista pikkutankoa joka taas vääntä vipua joka painaa venttiiliä ( olihan selitys :rotfl: )

    [​IMG]
     
  10. 54474N4

    54474N4 Gearhead

    ...jonka leipoi äiti. :D

    Pitää tarkistaa tuo kickdowni ja availla sitä alipainemodulaattoria. Mikäli se kalvo on rikki niin valuuko sielt laatikko öljyy noronaan kun sen alipaineletkuliitoksen avaa? Ehjänä ilmeisesti ei valu ollenkaan?
     
  11. 5.7 olssi

    5.7 olssi 1st gear

    Minulla oli omassa 5.7 riisselissä alipainepumpun kalvo rikki ,sai kengittää kunnolla enne kolmoselle vaihtoo.Laitoin uuden kalvon ni nyt vaihtaa kaikki vaihteet perään kolmonen jo 40 kympissä päällä.

    Mikä piru sitä nyt riivaa.Loota on 350 ja siinä on joku sähköpistoke modulaattorin lisäks.Sähkö pistoketta en oo kytkeny.Mulla oli ennen tekniikka 5.7 riisseli/350 loota alkuperäisessä korissa. vaihoin koneen ja laatikon hyväkuntoseen jenkkilästä tuotuun diisseli koriin josta oli kone poksahtanu..

    Tämä tuotu oli vissiin ollu silla 200 looralla ainaski ylivaihteen sähköpistokkeet oli paikalla.Mikähän minuaki riivaa ,kun kiinnostaa nuo 88 ja custom riisseli oldsit.Eli apu tarttis saaha ,kun vaihtaa nytte vaihteet kaikki perään,saisko alipainetta liikaa ja mitäs tehtäis ,onko loota kovilla tällä tavalla.

    Mulla on 80v custom diisseli jota ei ole koskaan hitsattu mistään eikä
    tartte.Pirun hyviä ja lujia autoja.
     
  12. makkepuu

    makkepuu Gearhead

    mulla oli '79 customruiserissa, orkkis 5,7d, vastaava ongelma. syypää oli tälläkertaa ilmastoinnin alipaineletkuissa. siellä oli yksi kovettunut pilli joka aina murtui. tiesi heti kun rupes puhaltaan lämppäristä pelkästään jaloille ja kolmosta ei saanu silmään ennenku oli 90mph mittarissa, kulki kakkosella just ja just tuon verran kun oli pumput ja suuttimet rempattu :D vuotavan pillin vaihdon jälkeen (ajettiin varmaan 4kk lyhentämällä pilliä 1cm aina sen murtuessa :rotfl: ) homma pelasi moitteettomasti. tuo alipaine"hana" siinä syöttöpumpun kyljessä on aivan huippu kun siitä sai vääntää just sellaiset vaihtokohdat mitkä tuntu omalle ajotavalle passelilta.

    yhdessä jälkikäteen diiselöidyssä karpaasissa oli taas vedetty laatikolle alipaine suoraan pumpulta. kun vehkeellä lähti liikkeelle niin ekan 10m matkan aikana tuli kaikki pykälät ja loota luisti aivan hemmetisti. siihenkin löytyi lopulta se hana, sitä kun ei ollut ollenkaan ja se hana oli sellainen jossa oli jotain johtoliittimiä mutta niiden tarkoitus jäi arvoitukseksi.

    ja siitä kikkarista, itse olen aina säätänyt th350 kanssa sen vaijerin sillai, että tiiliskivi pedaalin päälle ja silloin vaijeri niin kireelle kun se menee, eli "potkaisee alaspäin" kaasun ollessa aivan pohjassa.
     
  13. sbc350

    sbc350 Gearhead

    ei sieltä älyttömiä määriä öljyä tule vaikka ottasit koko modulaattorin pois..
    jos ostat uuden nii osta sit säädettävä, kätevästi voi sit vaikutella osakaasu vaihtoihin sillä säädöllä 8)
     
  14. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Jos on dieseli, ja se regulaattori siinä pumpun sivussa, niin ei tartte mitään
    säädettävää modulaattoria. Paljon kätevämpää hoitaa se säätö siitä
    regulaattorista, ei tartte mennä alle eikä repiä letkuja.
     
  15. sbc350

    sbc350 Gearhead

    aivan juu, enpä taas muistanut et nyt on diiseli kyseessä! 8)
     
  16. 5.7 olssi

    5.7 olssi 1st gear

    Oliko jollaki 5,7 riisseli pumpunkylkeen tulevaa modulaattoria myynnissä.Hyväkuntosen ja kohtuuhintasen ostasin pois.Pitää olla kans kunnossa,ja neuvot kaupanpäälle ,kun nyt näyttäis olevan melokonen letkuhässäkkä eli tartteeko moista hökötystä,jotta laatikon saa vaihtaan inhimillisesti,eli nyt regulaattoriin tulee 2 napanen kumiliitos,josta lähtee letkunulostuloja pirusti.

    Eli alipainepumpusta tulee regulaattoriin kumiliitokseen alipainejohto, josta taas lähtee pirusti alipainejohtoja mikä minnekin.Oon koittanut kuristaa laatikolle menevää alipainelinjaa pienemmäks,mutta ei auta vaihteitten pitempään vaihtoväliin.Pitäs jotenki saaha vaihtovälit pitemmäks.
     
  17. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Siinä pumpun kyljessä olevassa säätimessä on pitkulaiset reijät. Löysää pikkasen ja pienennä lootalle menevää imua.
     
  18. 5.7 olssi

    5.7 olssi 1st gear

    Kiitti neuvoista. Kuiteski menee nyt yli hilseen .Regulaattorissa 2 ilmaletkun paikkaa,onko tarkoitus toiseen tulla suora linja alipainepumpulta ja toisesta mennä lootalle näinhän se järjen mukaan säätäis painetta kaasu asennon mukaan.

    Mutta kun siihen regulaattorin 2 ilmalinjapaikkaan tulee kuminen liitosyhde jossa pirusti ilmalähtöjä ja liitosyhteen sisällä ilma kiertää vapaasti eli jos laitan letkun meneen sen liitoksen kautta lootalle on sama asia,jos letku menisi suoraan pumpulta laatikolle, eli ilma tulee pumpulta suoraan siihen kumi liittimeen joka painetaan regulaattoriin.

    Tämä yhde jakaa sen muihin paikkoihin.Selkeytettynä, nyt ilma pääsee sen yhteen kautta lootalle eikä kierrä regulaattorin kautta yhde on kyllä sen näkönen,jotta se kuuluu siihen regulaattoriin ja on orggis liitos.

    Kuminen irto liitin jossa useampi ilmalinjapaikka johon tulee pumpulta alipainelinja ,josta lähtee muita alipainelähtöjä.Kokeilenko vetää pumpulta suoraan regulaattoriin ja regulaattorista lootalle ,ku vain tietäis kumpaan natsaan laitan pumpulta tulevan alipainee.Menihän tämäki hankalaks näinki yksinkertanen asia.Kiitoksia kärsivällisyydestä.
     
  19. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Yksinkertaistettuna siihen regulaattoriin tulee imu ap-pumpulta ja lähtee
    yksi putki lootalle.

    Pumpulta tulevaa putkea voi sitten olla haaroitettu auton muille alipainetta
    tarvitseville laitteille, mutta lootan lähtö on aina yksinään lootalle.
     
  20. 5.7 olssi

    5.7 olssi 1st gear

    Paljo kiitoksia.Nyt selvis ,jotta se kuminen yhdeliitos siihen regulaattoriin ei kuulu vaikka siltä näyttää.Eli vaikka mun regulaattori oliski kunnossa ei voi tolla kytkennällä toimiakkaan.Lähetäänpä heti kokeileen.Kiitos vielä avusta.
     

Kerro tästä muillekin!