Th400 vuotaa öljyä, mutta mistä? Vika selvisi.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Soikhei, 30.5.2019.

  1. Soikhei

    Soikhei 1st gear

    Tänään sit sattu seuraavaa. Viiden kilometrin ajon jälkeen huomasin kaupan pihassa et Buick tiputtaa oikein reippaasti jotain alleen. Punaistahan se oli, eli todennäköisesti laatikosta, tehostimessa öljyä tuntui olevan. Lisäsin 4 desiä jotta uakalsin ajaa kotiin. Kotiphiassa vielä pyörittelin ja auton käydessä vuotoa ei näkynyt. Auto parkkiin katokseen. Sammutin auton ja sama juttu, reippaasti tiputti jälleen. Selvää vuotopaikkaa en löytänyt mut pakoputken päälle tuli sopivasti, siihen missä pakosarjalta tulevat putket yhdistyy yhdeksi putkeksi.
    Mistähän vuotaa?Tiputtaa siis ajon päätteeksi kun auton sammuttaa. Auto on siis Buick Electra vm 1971 455 koneella, ja loota mielestäni th400.
     
  2. Harri S

    Harri S Gearhead

    Öljypumpun tiiviste (se iso O-rengas) oli omastani vanhuuttaan poikki. Ja valutti öljyä maahan aina kun koneen sammutti ja sitten ihan litratolkulla talven aikana.
     
  3. Jussi289

    Jussi289 Gearhead

    Öljyn pintahan nousee reilusti sammutuksen jälkeen, et potentiaalisia kohteita on paljon.
    Mittatikunputken tilke, takapään stefa, pohjan tiiviste ym.
     
  4. Soikhei

    Soikhei 1st gear

    Laatikon öljypohja oli kuiva, eli vuotopaikka on sen etupoulella, samoin mittatikun juuri näytti kuivalta. Vuoto on mielestäni auton oikealla puolella. Mut pitää ajaa Buickki ensi viikolla nosturille niin vuoto selviää, vähän epäilyttää et turbiinin osto tulee eteen.
     
  5. Seevu

    Seevu Gearhead

    Vuotopaikka pohjan etupuolella? Eikös se silloin juuri kastelisi pohjaa? Jos se kumminkin on pohjan takana (kardaanin suunnalla) ja oikealla puolella (pelkääjän puoli) niin siellä on governor ja laatikon häntä, jotka voi olla vuotokohtia.

    Ei maar öljyvuodon takia tarvii turbiinia vaihtaa? Tilaa kuitenkin tiivistesarja hyvissä ajoin! Saattaa kotimaastakin tulo kestää (kokemusta on). Semihelppoa samalla vaihtaa kaikki tiivisteet.
     
  6. Soikhei

    Soikhei 1st gear

    No niin, alkuviikosta pitäisi ratketa mistä vuoto johtui. Turbiinikotelon alapinnalta lirkittää öljyjen ollessa viileät, eli juuri likkeelle lähdettäessä. Aikamoinen käry käy kun tiputtaa myös pakoputken päälle, siihen turbiinikotelon viereen alas. Seppä tuumaili et voi hyvinkin olla etustefa, eli laatikko pois ja tsekkaa samalla turbiinin kunnon. Mikähän on th400 korjaussarjan hinta +työt alan ammattilaisella teetettynä? Millaisi hintoja on pyydelleet osineen töineen? Hirvittää jo valmiiksi.
     
  7. hantta

    hantta Gearhead

    Missähän nelisatasen huohotinreikä on? Jos väärä tikku tai putki, saattaa öljyä olla liikaa, tämä spekulaatio siis, jos muuta em. paikat ovat ehjät ;)
     
  8. tzampy

    tzampy 3rd gear

    laatikon päällä samassa linjassa kuin lauhduttajan lähdöt apukuskin puolella.
     
  9. Soikhei

    Soikhei 1st gear

    Niin, ja se jäi tosiaan mainitsematta et vuosihuollossa vaihdettiin uudet laatikonöljyt ja suodatin, viikkoa ennen vuodon alkamista, saatto vuotaa jo heti huollon jälkeen mut en vaan huomannut. Varmaa on se, et ei vuotanut ennekuin vaihdettiin uudet öljyt.
     
  10. Soikhei

    Soikhei 1st gear

    No niin vika selvisi, ei tarvitse laatikkoremonttia. Sepän mukaan vuoto oli mittatikun putkesta. Öljyjä ja suodatinta vaihtaessa oli o-rengas lähtenyt käpälämäkeen, ja tod. näköisesti tästä syystä keräsi painetta. Tämä näin maalikon korvin kuultuna ja ymmärrettynä. Huohotinputkesta ei ollut vuotanut ja oli ok. Toivottavasti vika korjaantui tuolla puuttuvan o-renkaan korvaamisella uudella.
     
  11. hantta

    hantta Gearhead

    Juu ei, mutta hyvä jos tuli kuntoon ;)
     
    Custom_Rod ja Jussi289 tykkäävät tästä.
  12. Mudracer

    Mudracer Gearhead

    Juu ei, tätä Hantta vissiin tarkoitti.
     
    Jussi289 tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!