TH700 fiksausta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Concarne, 10.4.2025.

  1. Concarne

    Concarne Gearhead

    Jatkan tähän ketjuun kirjoittamista mikä on aloitettu täällä virheellisesti moottorikeskustelussa:https://www.overdrive.fi/forum/threads/th700.313389/

    Saattaa tulla ketjulle muutakin käyttöä kun jossain vaiheessa pitää ainakin asentaa shift kit ja mahdollisesti rempata laatikko perusteellisemmin.

    Kaikkihan lähti siis siitä kun auto lopetti liikkumisen kokonaan ja epämääräistä ääntäkin kuului ainakin parkille kytkettäessä. Lootan sisällä ei näkynyt mitään erityistä vikaa. Vaihdan turbiinin L60E -laatikosta ja kokeilen heräisikö sillä.
     
    Muokattu: 10.4.2025
  2. Concarne

    Concarne Gearhead

    Panta oli ottanut osumaa. Ankkuritapin kohdalla oli pieni repeämä mutta kyllä se kuitenkin asiallisesti oli paikoillaan. Tuskin on ainakaan alkuperäisen vian aiheuttaja. Laitoin nyt leveämmän pannan myyjän suosituksesta ja olen paininut säätöjen kanssa. Tarkoitus oli asentaa Corvette mallinen servo mutta sen mukana tullut tappi on mielestäni liian lyhyt. Laatikossa ollut taas vaikuttaa aavistuksen pitkältä mutta tänään olisi tarkoitus perehtyä tarkemmin säätöihin. Tarvittaessa täytyy sipaista servon tapista vähän pois. Tämän mukaan ajattelin tehdä kun GM:n tarkoitukseen tehty työkalu on sen hintainen ettei siinä ole mitään järkeä:

    Silmämääräisesti uusi panta on melko tiukalla ja selvästi tiukemmalla kuin vanha mutta se nyt ei varmaan ole ihme kun vanha on käytössä kulunut.

    Menee tuo servokin jossain vaiheessa vaihtoon mutta en viitsi nyt sen kanssa leikkiä. Laitan ensin toimimaan ja servon voi vaihtaa vaikka laatikko olisi autossa kiinni.
     
    Muokattu: 10.4.2025
  3. Concarne

    Concarne Gearhead

    Aika paljon näyttää olevan ristiriitaista tietoa minkä verran tuon servon tapin pitää liikkua. Jossain sanotaan että liikkuu 1/8" tai yli ja tuossa yllä olevalla videolla 0.050" riittää. Varmuudella omassa ei liiku 1/8" mutta 0.05" kyllä. Taidan laittaa vaihteiston kiinni ja kokeilla kun en enää muutakaan keksi. Onhan se ihan hyvää treeniä kun joutuu tekemään tallin lattialla selällään. Mitkähän on oireet jos panta on liian tiukalla? Siitä olen aika varma, että löysällä se ei ole.
     
  4. nuffield

    nuffield Gearhead

    Pyöritä ulostuloakselia taaksepäin käsin. Jos ei pyöri on liian tiukalla. 1/16-1/8 alueelle laittaisin.
     
    Concarne tykkää tästä.
  5. Concarne

    Concarne Gearhead

    Tämä kun on nelikon vaihteisto niin en saanut ulostuloakselin päähän mitään kiinni. Kardaanin yoke ei siihen sovi eikä ollut sellaista hylsyäkään mikä sopisi akselin päähän. Käsin akselin päästä pyörittämällä pyöri hyvin moottorin pyörimissuuntaan mutta toiseen suuntaan ei. Otin servon kokonaan irti mutta ei pyörinyt vieläkään. Otin sitten pihdeillä kiinni ja sain pyöritettyä. Nihkeämmin taaksepäin ja edelleen helposti eteenpäin. Tästä sai jonkun tuntuman. Laitoin servon takaisin ja samalla tavalla se pyörii. Mittasin servon kannesta liikkeeksi n. 1,7 mm eli tuon 1/16" se juuri liikkuu mutta ei 1/8". Liikuttelin pantaa myös alapuolelta kuten tuossa yllä olevassa videossa. Ei liiku aivan yhtä paljon mutta kun on leveämpi panta niin ei se mielestäni voikaan liikkua. Toiseen suuntaan tulee rummun reunassa oleva pokkaus vastaan.

    Tällaisena laitan autoon kiinni. Sikäli kun olen oikein ymmärtänyt niin tuo panta vaikuttaa kakkos- ja nelosvaihteeseen. Täytyy kokeilla alkuun varovasti kuinka vaihtaa ykköseltä kakkosella sekä kakkoselta ylös- ja alaspäin. Laitan sitten lyhyemmän servon tapin jos vaikuttaa joltain muulta kuin hyvältä. Hiukan saattaa haitata kun ei ole käsitystä miten tuo leveämpi high energy panta ylipäätään vaikuttaa toimintaan.
     
  6. Concarne

    Concarne Gearhead

    No nyt ainakin liikkuu eteen ja taakse joten ehkä sitten turbiini oli sökö. En saanut vielä kunnolla nippuun että pääsisi ajamalla kokeilemaan toimiiko tuo panta.
     
  7. chevy 34

    chevy 34 Gearhead

    Servon kantta painettaessa 1,4-1,8mm välille tähtään riippuen vähän lootan käyttökohteesta. Tehtaalta on lähtenyt yli 2mm välykselläkin.
     
    Concarne tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!