TH700 lukko ei reistaa mutta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja leksa, 6.4.2011.

  1. leksa

    leksa Gearhead

    Olen lueskellut näitä viestejä tosta lukkoturbiinin toiminnasta. Tietoa on todella paljon, mutta ne ovat hieman ristiriitaisia joskus. Uskon että johtuu vuosiluvusta ja autosta josta keskustellaan.

    Olen huomannut että th700 toimii hieman eri tavoilla riippuen autosta ja laatikon vuosiluvusta.

    Minulla oli aikaisemmin 83 vani 6.2 koneella jossa oli 84 vaihteisto. ja sen lukkoturbiini toimi 3, ja 4 vaihteilla. 2 vaihteellakin kokeilin ajaa yli 60km/h mutta en saanut selvää lukon toiminnasta.
    Lukko meni ja pysyi päällä "jääräpäisyyteen saakka" vetäsessäni raskasta asuntovaunua. Teinkin ohituksen jolla pystyin vapauttamaan lukon päältä jotta sain mäkeä varten hiukan koneeseen kierroksia. Tällä konstilla lyhyet mäet menivät reippaammin ylös.

    Nyt minulla on 89 6.2 vani.

    Lukko menee 4 vaihteella päälle ja pysyy siinäkin jääräpäisesti päällä jopa alhaisella nopeudella.

    Mutta nyt kummastelen miksi kolmosella ajaessa lukko ei kytkeydy?????

    Kokeilin juuri äsken ajaen lämpimällä koneella suoraa tietä ja eri nopeuksilla.

    60 nopeudessa lisäsin kaasua, kierrokset nousivat 2100rpm kohdalle heti välittömästi ennen nopeuden nousua. Ei siis lukkoa.

    70 sama juttu

    80 sama juttu

    Sen sijaan 4 vaihteella kirookset olivat jopa vain vähän reilu 1100 kun lukko istuu jääräpäisesti vielä päällä nopeuden pudotessa jo 65 tuntumaan.

    Onko siis olemassa konstia jolla saan lukon päälle myös kolmosella??

    Laatikkoon menee yksi johto, kuten meni 84vm laatikossakin.

    Lukon laittaminen päälle vähentää vaihteistoöljyn turhaa vatkaamista matkaajossa asuntovaunua vedettäessä. ( myös kulutusta )
     
  2. chevy56

    chevy56 1st gear

    delet
     
  3. leksa

    leksa Gearhead

    Kyllä se tunnistaa vaihteen

    Kuten jo totesin, on väliä onko pikku D (3) vai iso D käytössä.

    Aikaisemmassa sillä ei ollut merkitystä. Siitä syystä ajattelinkin, että vaihteiston sisällä täytyy olla jokin venttiili, solenoidi, kuula tai muu härpäke joka estää lukon kytkeytymisen kolmosella. Kaasupolkimen tai jarrupolkimen eroa ei ole verrattuna ison D:n käyttöön.

    Huomoitavaa on että ei myöskään isolla D:llä kolmosella ajettaessa lukkoturbiini kytkeydy. Siis siihen sillä ei ole merkitystä, vain nelos vaihteeseen.

    Vanhempi koslani (83, 6.2 vani ) toimi niin ettei siinäkään ollut merkitystä ajoiko pienellä vai isolla D:llä. Lukko kytkeytyi kummassakin vaihtoehdossa.

    Vuosia sitten joku kertoi että siellä laatikon sisällä on "esto solenoidi, tai muu härpäke" joka estää lukon kytkeytymisen pienemmillä "pakko vaihteilla" ajettaessa. Sain vielä jonkinlaisen ohjeistuksenkin "vihreän johdon" kytkennästä.

    En ole tutustunut 700 laatikkoon edes silloin kun muita laatikoita korjailin. Silloin niitä roudattiin sulattamoon pienimmästäkin vikatilasta, usein todella syyttäkin. ( yhdessäkin oli pelkkä kovernoorin ratas lohjennut, niin asikas sanoi ettei uskalla enää moista laatikkoa autoonsa jättää )

    Muutaman 700 korjasin parempaan talteen kun asiakkaat eivät huolineet mukaansa, mutta kun ei ollut tilaa muutin romuraudan rahaksi. Harmittaa nykyisin.

    Tuon lukkojutun kun ratkaisisi... ja saisi sen myös kolmosella (pieni D) käyttöön.
     
  4. JKF

    JKF Gearhead

    Laatikkorempan yhteydessä kytkennät on varmaan muuttunu ja lukkoa alunperin ohjaava tietokoneboxi on jätetty pois pelistä.
    Nyt siellä piuhotus menee todennäköisesti 4-vaihteen painekytkimen kautta solenoidille.

    Tuossa ketjussa on aika hyvin aiheeseen sopivaa juttua:
    http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic ... rice+th700

    Samaisesta ketjusta löytyy capricemanin linkki josta löytyy pakattuna vintrans.pdf -tiedosto jossa on laatikon sisäisiä kytkentöjä useampikin versio.
    http://88.112.191.13:443/pdf/data.zip
     
  5. leksa

    leksa Gearhead

    Kiitos erittäin paljon !!! Tämä selventää asiaa todella paljon. Näytti olevan erinomaista tietoa noissa pdf tiedostoissa.
     
  6. leksa

    leksa Gearhead

    Hommeli jatkuu

    Ajeltuani parilla -89 vanilla ja kyseltyäni usealta vaihdelaatikkokorjaajalta, sain tuntemuksen että 89 vanissa lukko toimiikin vain ja ainoastaan 4 vaihteella (od)
    Tänään paneuduin kytkentöhin jotka ovat laatikon ulkopuolella olevassa liittimessä.

    Etummainen ulompi vihreä johdin on se josta syötetään virta systeemille vaihteiston sisälle ja joka syötetään ohjatusti auton puolelta, on laatikon sisällä punertavan ruskea joka menee lukkoturbiinin sonenoidille. Takempi ulompi johdin joka vaihteiston sisällä on musta on vm 83 vanissa maadoitettu vaihteiston kupeeseen ja vm 89 vanissa johto menee jonnekin auton takaosaan helmakoteloa pitkin ( en tiedä minne )

    Vaihdoin kytkennät siten että se ulompi takimmainen maadoitettiin runkoon.

    Ei mitään vaikutusta. Lukko meni vain nelosella (OD) päälle. Ei kolmosella tms.

    Luin muilta palstoilta että ei auta muu kuin vaihteiston öljypohjan aukaiseminen jotta sen saa toiminaan halutusti.

    Eräs asentajan antama ohje oli ohittaa rensselit laatikon sisällä ( maadoittava painekytkin, sekä jonkinalinen lämpöä tunnistava mutikka) Ja kytkeä suora akkuvirta solenoidille omalla kytkimellä. Tämä on muuten OK, mutta eipähän kytkeydy sitten pois kun painaa jarrua tms...

    Joku väitti että laatikko "kertoo" auton sisällä salaisessa paikassa olevalle tietokoneboxlle että mikä vaihde on kytketty ??? ??? Tätä omalta osaltani ihmettelen että millähän se sen kertoo jos samaa johtoa pitkin annetaan solenoidille virtaa jolla se kytketään . En nimittäin usko että niissä tai siis siinä piuhassa kulkee data, vaan ihan perinteinen jännite.

    Oma käsitykseni on tässä vaiheessa että auton sisältä tuleva vihreä johto syöttää jännitettä silloin kun lukon olisi mahdollista olla päällä. Eli ei paineta jarrua ja kaasua on lisätty hivenen ettei kone enää ole tyhjäkäynnillä. Ja tämä kaasun lisäys homma ei perustu kierrosten laskemiseen vaan kaasuvivun asentoon.

    Se kytkeytyykö lukko silloin kun sen on mahdollista kytkeytyä on sitten laatikon sisällä olevien mystisten kellojen ja putikoiden ansiota.

    Jos vertaan asiaa vm 83 vaihteistoon ja autoon ( edelleen th700 4R, Chevy Van 6.2dsl ) Siinä toiminta oli ihanteellinen. Lukko meni päälle kolmosella sekä myös nelosella, johon tein sellaisen muutoksen että sain erillisellä kytkimellä lukolle menevän vihreän johtimen katkaistua katkaisimella sitä halutessani, kuten nostaessani moottorin kierroksia tarpeen vaatisessani. Esim lyhyissä ylämäissä.

    vm 89 vempeleessä lukon puuttuminen kolmos vaihteella saa aikaan lämpimiä tunteita syylärissä, laatikossa sekä ei mitenkään vähiten kuskin korvien välissä. Polttoainettakin menee ihan pkleesti enemmän verrattuna siihen vanhaan rotteloon joka sentään toimi tässä asiassa.

    Olenkohan väärässä jos ajattelen seuraavasti:

    Siihen vihreään piuhaan tulee virta 12V silloin kun AUTON mielestä olisi mahdollista kytkeä lukko päälle. Ja laatikko sitten armollisesti kytkee sen jos katsoo tarpeelliseksi.

    VAI saanko kytkettyä lukon päälle myös kolmosella syöttämällä siihen etummaiseen piuhaan (vihreä) suoraan 12V jännitteen.

    TAI teen seuraavasti:

    Ohitan ne vaihteston sisällä olevat renteleet suosiolla vetäen piuhan suoraan solenoidin plussaan sekä maadoitan solenoidin toisen piuhan lootan runkoon ja luotan vain siihen mitä auton sisältä tuleva vihreä johto käskee solenoidin tekevän. Eli ei anna virtaa jos seison jarrupolkimella tai auto on tyhjäkäynnillä. Laitan vielä lisäksi erillisen kytkimen jolla saan koko sydeemin pois päältä.


    Hitsi!!!
     
  7. leksa

    leksa Gearhead

    Tein järkyttäviä kokeita

    Kyllä se on uskominen ettei sille ulkopuolelta mitään mahda.

    Tein kokeita.

    Laitoin koetinlampun 12V 15W siihen maagiseen kaikkitietävään piuhaan ja vedin sen ohjaamoon että varmasti näen mitä tapahtuu. ( Piuha on vihreä etummainen ulompi siinä laatikon kupeessa)

    Laitoin virtaavaimesta virrat päälle niin lamppu syttyi. Se paloi ajoi sitten mitä nopeutta hyvänsä ja millä vaihdekepin asenolla hyvänsä. Se ei sammunut vaikka painoi kaasupolkimen pohjaan tai tyhjäkäynnille. Ainoa missä se sammui oli jarrupolkimen painaminen. Lampun kirkkaus oli senvertainen että se oli ihan tasan "akkuvirta" mikä siihen tuli, ei mikään 5,3V tms epämääräinen osavirta.

    Tästä voi päätellä etten lukkotrubiinin toimintaan voi vaukuttaa muutoin kuin ottamalla töpselin pois, jolloin lukkoturbiini ei kytkeydy edes nelosella tai OD llä kuten myös sanotaan. Ainakaan virran syöttäminen samasta piuhasta ei vaukuttaisi mitenkään

    Kun tästä päättelee niin se maadoitus sille lukkoturbiinin solenoidille pitäisi saada sieltä laatikon sisältä sillä tavalla että se maadoittuu myös kolmosella. Ja jospa siellä ei kyseisellä venttiilin kohdalla ole paineanturia niin tekemätön paikka se on.

    Ainoaksi keinoksi jää kylmäverinen ohittaminen ohittamalla laatikon sisällä olevat himmelit ja laittamalla kytkin jolla voi maantiellä pitää virtaa päällä solenoidilla.

    Virran tälle sydeemille voisi ottaa siitä vihreästä piuhasta niin jarrupolkimen painallus sentään hätätilanteessa vapauttaisi lukkoturbiinin.

    Lopuksi minua jäi vaivaamaan mihin kummaan menee tässä 89vm vanissa siitä töpselistä lähtevä maapiuha, kun se menee helmakoteloa pitkin auton takaosaan ??
    SE on kuitenkin kokeiltu että jos sen piuhan jättää irti lukko ei mene päälle ollenkaan, joten se maadoittaa solenoidin. Nyt se on vm 83 vanistaolevalla pistokkeella jossa kyseinen johdin menee rengasliittimellä laatikon kupeeseen kiinni ja maadoittuu siitä.

    En usko vian siis olevan missään auton sisällä laatikon ulkopuolella. Ja uskon jo senkin ettei kyseessä ole vika ollenkaan vaan kirotunlainen ominaisuus juuri tässä lootassa.

    Yhden asian kuitenkin luokittelisin EHKÄ viaksi jota en ole ennemmin huomannut.

    Nimittäin sen koetinlampun palaminen silloinkin kun auto on joutokäynnillä. vm 83 Vanissa lukkoturbiinin solenoidin ohjausvirta katkesi myös silloin kun kaasua ei ollut lainkaan päällä.

    Sen huomasi ajaessa siten että lukko kytkeytyi päälle aoastaan jos kaasupoljinta pikkuriikkisenkin painoi, ja lukko vapautui selkeästi jos kaasupolkimen vapautti.

    Lukkoturbiinin ohjausvirta vapautui myös jos jarrupoljinta hiemankin painoi.

    Jos vertaan näitä asioita tekemääni kokeeseen, ei kaasupolkimella näyttänyt olevan mitään merkitystä. Uskon kuitenkin että pitäisi olla.

    Meni siis öljynvaihdoksi tämäkin sähköhomma.

    nimim. teki mieli työntää niihin pistokkeisiin 220V ja antaa sävärit ja iso JYTKY koneelle.
     
  8. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Mulla pikkarissa, ja aikas monessa muussakin tuon ikäluokan tavarakuljettimessa
    lootan sisällä ne johdot käy vaan lukkosolkulla, ilman mitään muita normaali-
    toimintaan vaikuttavia juttuja. Lisäksi siellä on painekytkin ja lämpökytkin,
    jotka pakottavat lukon päälle nelosella, JOS loota on ylilämmin. Mutta eivät
    osallistu mitenkään normitoimintaan.

    Muuten se sähköohjaus tulee sinne sen jarrupolkimen kytkimen kautta,
    kuten olet huomannut. Lukkosolenoidin sitten maadoittaa ECM koneen
    ja auton anturitietojen perusteella. Ja kuten aikas monesti olen tänne laittanut,
    dieseli tarvii koneen kierroslukutiedon, TPS-potikan tiedon ja VSS-nopeusanturan
    tiedon, jotta ECM osaisi laittaa lukon päälle. Muista se ei piittaa.
     
  9. JKF

    JKF Gearhead

    Se ecm pitäis -89 6.2d vanissa löytyä kuskin jakkarasta hieman taaksepäin sivuseinästä verhoilujen alta. Näin ainakin oli asian laita yhdessä tapauksessa jota tutkin. Se oli tosin jonkun koripajan muokkaama, mutta vois olettaa että olis kuitenkin sen alkuperäinen sijoituspaikka tai ainakin lähellä sitä.
     
  10. leksa

    leksa Gearhead

    Tämähän alkaa näyttää hauskalta.
    Kiitoksia kovasti asiaan perehtyneille. Uskon että tästä saattaa joskus olla apua muillekin lukijoille.

    Tähän mennessä minulle selvinnyt. ( voin yhä olla täysin hakoteillä )

    vm 83 vanissa ohjaus toimii eri tavalla kuin vm 89 vempeleessä. Eilen tekemieni päättelyiden perusteella vm 83 ohjaus tapahtuu siten että siihen maagiseen vihreään piuhaan annetaan +12V jännite jos kaasua painetaan hiukan, eikä seisota jarrupolkimella. Laatikolla oleva solenoidi maadoitetaan laatikon runkoon pistokkeen yläpuolella olevalla ruuvilla.

    vm 89 ohjaus tapahtuukin ECM boxilla joka ohjaa maadoittamalla solenoidia tarpeen mukaan jne..

    Tästä voi päätellä että minun 89 vanissa on kaikki säätimet ja tunnistimet sekaisin ja epäkunnossa. Ja laatikon sisällä on tehty muutoksia siten että solenoidin maadoitus tapahtuukin vain nelosen painekytkimellä. Alkuperäinen solenoidin maapiuha on varmaan katkaistu



    Laitoin elinen laatikolle kiinteän maadoituksen ja koetinlampulla näin että virtaa menee siitä vihreästä piuhasta sisälle siitä hetkestä kun virta-avaimesta kääntää, lukuunottamatta jarrupolkimen painamista. Solenoidi kytkeytyy silti vasta nelosella.

    Alla olevasta kaaviosta jonka eilen piirsin varaosalaatikon sisämyksistä, voi olla avain asiaan.

    Varaosalaatikon himmleistä voi päätellä että laatikon ulkopuolella olevaan liittimeen etummaiseen ulompaan + ja takimmaiseen ulompaan - kytkemällä jännite lukon pitäisi olla kytkettynä kaiken aikaa riippumatta nopeudesta, vaihteesta tms.

    Ja tämäkin vaihteisto on ollut vm 83 vanissa kytkettynä sen omalla liittimellä jossa takimmainen ulompi napa on maadoitettu kiinteästi laatikon runkoon. Toiminta oli jouhevaa sekä johdonmukaista.

    Tästä voin päätellä myös sen että vm83 toimi niin ettei virtaa ( +12V jännitettä ) syötetty siihen vihreään piuhaan kuin tietystä nopeudesta/kaasupolkimen asennosta alkaen.

    JOS nyt olevassa autossani vm89 laatikon sisällä on samat kytkennät alkuperäisenä, eilen kokeilussani jossa maadoitin takimmaisen piuhan kiinteästi olisi turbiinilukon pitänyt olla päällä kiinteästi joka vaihteella, koska etummaiseen piuhaan tuli virta 12V samasta hetkestä kun käänsin virta-avaimesta ja jollen painanut jarrupoljinta.


    Kaaviosta voi myös päätellä että lämpötunnistin toimii ylikuumenemisen estämiseksi, niin että se yhdistää maadoituksen ja painekellon yhdistäen lukon päälle aina kun nelonen on päällä.


    http://www.palvelevat.com/leksanet/imag ... kaavio.png
     
  11. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Kun -83 ei ollut vielä varsinaista tietokoneaikaa, niin lukko hoidettiin silloin
    vähän eri lailla.
    Jarrupolkimen kytkin oli silloinkin, mutta TPS:n tilalla oli kytkin, joka päästi
    jarrupolkimelta tulevan sähkön läpi pintakaasuasennossa, eli ei ihan tyhjäkäynnillä,
    eikä enää vähän puolikaasun jälkeen. Solenoidin maadoitus hoidettiin silloin
    lootan sisällä erilaisilla määrillä painekytkimiä lootavariaatiosta riippuen.
    Silloinkin oli versio, missä painekytkin löytyi jo kakkosellekin, mutta usein
    kuitenkin vain kolmoselle ja/tai neloselle.
     
  12. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    250, 350, 200 ja 200r4 toosissa on ollut erillinen painekytkin joka nuuskii keskipakosäätäjän painetta. 700 toosassa sellaista ei ole ollut vaan vanhemmissa on ollut oma venttiili joka haistelee keskipakolinjaa. Venhemmissa vaikka lukkosolkkuun menisikin sähkö niin lukko ei silti välttämättä ole päällä riippuen TV-vaijerin asennosta.
    -87 up toosissa lukon oma venttiili puuttuu ja se on korvattu "suoralla" tietsikkaohjauksella. Uudemmissa vaijerin asento ei vaikuta lukkoon mitenkään!
     
  13. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Mitäs kytkimiä ne noissa seitensatasissa sitten on? Huvikseen laitettuja
    tulppia, missä on vahingossa johdotkin kiinni?
     
  14. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    700toosassa ne ei ole keskipakosäätäjän linjassa :odroll: .
     
  15. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Ok. 8)

    Mutta seitensatanen ei siis ole pilalle räpelletty, vaikka sieltä löytyykin
    painekytkin tai muutama.
     
  16. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Ei tietenkään eikä edes sitten vaikka siellä ei olis niitä yhtään eikä edes solkkua :soosoo: , koska lukottomia turbaaneitakin käytetään noissa.
     
  17. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Sää ei ny tajunnu, mihin tuossa tartuin. Ei sen väliä.
     
  18. leksa

    leksa Gearhead

    Jep!! Kyllä se lopullinen seikka ilmeni ottaessani laatikon pohjan auki.
    Toiminta oli ohjattu niin että +johto meni keskellä olevan kaksinapaisen painetunnistimen kautta solenoidille ja lähti - johtona suoraan 4 vaihteen painetunnistimelle joka maadoitti solenoidin. Ei sinne siis mennyt kuin yksi johto sisään koko laatikkoon. ( huomasi kun oli liittimet vaihdettu että omia ovat ehkä kytkennät )

    Tein minä itsekin omat sätökseni. Aika kylmäverisesti maadoitin solkun suoraan.

    Nyt toimii lukko kolmosella ja nelosella muttei ihan lähtövauhdeissa. Huomasin että noin vajaassa 60km/h nopeudessa kolmosella pintakaasulla ajaessa kierroslukumittari hieman laskee ja lukko kytkeytyy päälle pysyen sitten vielä nelosellakin päällä.

    MUTTA

    Kävi tässä muuan omituinen juttu loodikon kanssa. Nimittäin koeajoissa uusien kytkentöjen jälkeen kaikki toimi OK, ja sitten joka lähdön jälkeen vaihteiden ajokytkentänopeus nousi hieman.

    Lopuksi kolmonen kytkeytyi vasta 80 - 90 nopeudessa, eikä nelosta löytynyt vaikka nostin mittarin mukaan nopeuden hiukka alle 140 kohdalle.

    ongelma jatkui vielä tänään aamusella. Oli melko ikävää vetästä 50 tauluun jotta sai kakkosen tupaan jne....

    Kävin vajaan 200km työreissun heittämässä ja takaisin tullessa nelonen tuli ensin 80 kohdalla ja nyttemmin jo hiukan alle n. 70 - 75 ja jopa alle senkin. Muutkin vaihteet palautuivat "paikoilleen"

    Arvelen syyn johtuvan siitä että lisäsin eri merkkistä öljyä puuttuneen tilalle kun laittelin öljypohjan paikoilleen. ( Melko uudet öljyt siksi en vaihtanut kokonaan.)

    Mittatikussa näkyi ajon jälkeen jonkin verran kuohaa, joka on tänään hävinnyt.

    Kaiken kaikkiaan tämä oli varsin "opettavainen" ruljanssi selvittää lukkoturbiinin kytkentää ja paljon siitä selvisikin, osan jäädessä yhä epäselväksi. Nyt auto kuitenkin toimii niin että voin n. (+)2000kg asuntovaunua vedellä kiehuttamatta öljyjä.
     
  19. Kahvipoika95

    Kahvipoika95 2nd gear

    Joo o apu olisi tarpeen.
    Autona 6.2 vm.89 vani ja tietenkii lukko ei pelaa.
    Vikakoodit kahottu aldl A ja B pinnit maadottamalla ja antaa

    21=tps sensor/circuit voltage too high...ostettu juuri toimiva tps,säädin 0.7v kun polin ylhäällä ja nousi tasaisesti 5v tienoille
    Vertailujännite tais olla 5.6v

    33=map sensor...taisi viitata dieselissä egr potikkaan..ei käytössä ja letkut tulpattu..eikä pitäisi vaikuttaa lukon toimintaan.

    VSS pelaa jos nopeusmittari toimii moitteetta?

    Kuinka todeta ESS (moottorin rpm tieto ecm:lle)anturin toimivuus?

    Ja 2 napaan pistokeella joka lootassa vain yhteen pinniin tulee n.11,5v, onko liian vähän ja käsitin että kumpaakin kuuluisi tulla 12v..päteekö tämä vain silloin kun mitataan töpseli kiinni..johoista/liittimen takaa?

    Aldl pistokkeesta katsoen katkaisee virransyötön TCC:lle kun jarrupolinta painaa.

    Tän ikäsessä ei tainnu tv-vaijeri säätö vaikuttaa...vaihtaa kuiteskin nätisti.
     
  20. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Dieselin tps pitäs antaa täysi jännite (~4,7V) jo puolikaasun paikkeilla. Siihen mennessä ei saa pätkiä.
    EGR vikakoodi ei *yleensä* estä lukon toimintaa, mutta voi sen tehdä.
    Kierroslukuanturi selviää oskilloskoopilla tai ihan ohmi-mittauksella. Se on kelalllinen induktiivianturi, kelan vastus oli muistaakseni jotain kilo-ohmin luokkaa. Joka tapauksessa useat kilot mittauksessa kertoo jo, että käämi poikki. Usein on.
     
    Powerstroke ja Kahvipoika95 tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!