Th700 turbiinilukko pätkii lämmetessään

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja vmm, 16.1.2019.

  1. vmm

    vmm 1st gear

    -90 6.2d vanin turbiinilukko katoaa lämmetessään. Toimii 5-10 kilometria ja pätkäsee kerran tai kaks ja hukkuu kokonaan.

    Pystyykö ton kierroslukuanturin toiminnan mittaamaan?

    Tps on arvoissaan ja tuntuis toimivan. Vss bufferin juotokset käyty läpi. Jarrunanturi vaihettu uuteen ja toimii. Lukko menee päälle lämpöisenäkin kun jumpperin laittaa A - F nastojen väliin.

    Ehdotuksia tuon kierroslukuanturin kaveriks?
     
  2. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Kierroslukuanturi on vaihtojännitegeneraattori. Sitä voi mitata AC voltteina tai vastusarvoa siitä. Jos lämpösenä näyttää olevan katki, niin ei toimi. Siellä on vaan kuparilankakäämi, joten vastusta on, mutta ei saa olla paljon.
     
  3. vmm

    vmm 1st gear

    Onko tietoa mihkäpäin lähtee tieto tuosta kierrosanturilta? Suoraan ecm.lle? Tai jos joltain löytyisi kaavio koko systeemistä
     
  4. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Ainakin pikapissa menee suoraan ecm:lle. Boksi leikkaa siitä positiivisen puolikkaan pois ja lukee vaan nollan alla olevat pulssit.
     
  5. vmm

    vmm 1st gear

    [​IMG]
    [​IMG]
    Mykkähän se oli...Kylmänä ihan jees mutta lämmetessään hukkuu.

    Onko kukaan onnistuneesti palastellu tommosta? Ilmeisesti 6.5d samanlainen kikkare? Onko kukaan löytänyt tuolta jenkkilän kaupoista uutta?

    Jos jollain sattuu ehjä olemaan niin olisin kiinnostunut ostamaan.
     
  6. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Oon palastellu muutamankin. Ja tehny omatekosia korvikkeita. Ei työkammoselle.
    Saa niitä uusiakin, ei vaan ole ihan edullinen. Mutta käytetyn ostossa odottaa sama ku vanhassa.
     
  7. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

  8. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

  9. vmm

    vmm 1st gear

    On kyllä ikävän hintasia...Taidan kokeilla saisko vanhan vielä korjattua. Poiketa vielä sothwestiltä kysymässä...
     
  10. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Käämilanka on pirun ohutta ja muoviin valettu. Se sen katkaseekin, kun muovi laajenee kuumetessaan aikas paljon.
    Sen vehkeen on sit pysyttävä yläpäästä öljytiiviinä, akselissa ei ole stefaa yläpäässä. Siihen saa kyl tehtyä, mutta ei ihan helposti.
     
  11. vmm

    vmm 1st gear

    Löytykin tuosta yksi rikkinäinen. Täytyy ensviikolla lyödä osiin ja tutustua tarkemmin. Saisko sorvissa lykättyä stefalle paikan...tai uran o-renkaalle? ei taida kyllä o-rengas olla pitkä ikäinen.
     
  12. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Sinne sakaralevyn alle mahtuu vähän tavaraa. Tein yhteen optiseen kokeiluun irtopalan alumiinista stefaa varten ja kolmella pikkuruuvilla tiivisteen kanssa kiinni. Toimi kyllä, mutta meni hylkyyn epävarmana teoksena. Nykyinen on sellasella pötkömallin induktiivianturilla tehty, joka liimattu koppaan sopivalle etäisyydelle sakaralevystä. Vaatii toki sähkömuutoksia, kun anturille tarvii 12v järjestää ja se pulssi pitää kääntää negatiiviseksi ennen ecm:ää.
     

Kerro tästä muillekin!