TH700 Valuttaa öljyä 2

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Jarde1, 5.10.2007.

  1. Jarde1

    Jarde1 Gearhead

    Eli tuossa keskustelussa http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic.php?t=121085 puhuttiin siitä, että öljy valui turbiinin ja laatikon välistä, mutta tässä mun tapauksessa öljy tulee laatikon ja kardaanin liitoksesta. Mikähän siellä on antanut periksi?
    Tuo tapahtui aivan yllättäen, eli tulin töistä kotiin ja ihmettelin risteyksessä että kenenkähän auto syö noin paljon öljyä kun haisee palanut öljy ja vasta kotona huomasin että mun autohan se haisee. Matkaa ei onneksi kertynyt kuin n. 3 km, mutta kuitenkin tuolla matkalla tuli auton pohja, pakoputket ja takapuskurikin öljyttyä. Ja tänään oli tarkoitus vain vaihtaa öljyt ja pestä auto ja laittaa seisontaan :(.
    Tuolla on muutama kuva :
    http://tinyurl.com/2e9uhp
     
  2. 500cid

    500cid Gearhead

    Lootan takastefa eli huulitiiviste antanut periksi. Sinänsä ei mitään kauhean vaarallista, mutta pohjasta irtoaa massat ajan mittaan niistä roiskekohdista ja loota voi hajota jos annat vuotaa kauan ja unohdat tarkistella lootan öljyjä.
    Stefa ei paljoa maksa ja vaihtaminen on suht iisiä. Kannattaa tehdä ennen seisontaan laittamista tai keväällä voi olla iso lätäkkö auton alla.
     
  3. Jarde1

    Jarde1 Gearhead

    Tarkoitus on korjata tuo vuoto mahdollisimman nopeasti. Löysin netistä tuollaisen kuvan: http://tinyurl.com/34rozl eli onko tuossa näkyvissä se stefa? Voiko tuon hännän ottaa pois auton alla (taitaa olla neljällä pultilla kiinni?), olis ainakin helpompi vaihtaa se stefa pöydällä. Jos se siis on tuossa hännässä. Ja tuleeko tuota kautta sitten kuinka paljon öljyä pois?
     
  4. audiq

    audiq Gearhead

    Astrossa riittää ainakin pelkän kardaanin irroitus. Hämäsi tuo kuva vähän, kuuluuko tuon kardaanin pään oikeasti mennä noin syvälle laatikkoon? Astrossa ainakin jää hieman ulommaksi ja TH700:n siinäkin.
     
  5. Jarde1

    Jarde1 Gearhead

    Tuolta se kuva on: http://tinyurl.com/2zjtdg (sivun puolessa välissä) sitä en vielä tiedä kuinka syvälle Vanissa tuo kardaani menee, mutta huomenna senkin näkee.
     
  6. 500cid

    500cid Gearhead

    No se on just se. Tosiaan, toi kardaani näyttää kyllä menevän aika syvälle tonne lootaan?
    Onko loota alkuperäinen? Tekniikkaa vaihdettu? Jos on, niin ehkä se kone/lootayhdistelmä on vähän liian takanapäin ja yoke on mennyt niin syvälle että karheampi pinta on sitten pilannut sen stefan?
    Voi olla ihan jeeskin, vanimiehet vois tietää. Joka tapauksessa kyllä sen näkee sitten kun sen yoken irrottaa siitä. Yoke=se haarukka lootan puolella mihin ristinivel tulee kiinni.
    Helpoimmin homma menee niin että irrotat sen kardaanin yokesta(merkkaa pulttien paikat että menee samoihin reikiin takasin) ja vedä yoke pois lootasta, vaihda stefa ja kokoa ja kovaa ajoa. Muista öljytä stefa ja yoke lootaöljyllä ennekuin tökkäät yoken paikoilleen ja nylkytä se yoken etureuna sen tiivisteen ohi silleen eestaas yokea kiertämällä ettei mee rullalle tai tiivistepintaan tuu mitään.
    Öljyä tuleepi kait enemmän tai vähemmän riippuen missä asennossa auto on, mutta ei kai mitenkään niagaran tavoin. Omat kokemukset lähinnä th350 mutta periaate sama.
    Stefa kandee paukuttaa sisään varovasti jollain sopivan kokoisella hylsyllä tai putken pätkällä tms. vaikka sopivalla puupalikalla johon nysvätty ulostuloakselin kokonen kolo.
     
  7. Jarde1

    Jarde1 Gearhead

    Selvyyden vuoksi, tarkoitatko tuossa ensimmäisessä viestissä olevaan linkkiä noihin kuviin? Ne on siis mun autosta. Nuo muut kuvat olen löytänyt netissä ja niissä vaihdettiin TH400:sen tilalle TH700. Tuo mun Vani on kyllä ihan alkuperäisellä tekniikalla.
     
  8. 500cid

    500cid Gearhead

    Joo siitä ekasta linkistä niitä vani 350:n kuvia. Jos se on alkuperäinen asennus niin ei siinä sitten pitäisi mitään olla. Kyllähän noi tiivisteet jossain vaiheessa aina alkaa vuotamaan, kulutustavaraa.
     
  9. Jarde1

    Jarde1 Gearhead

    Vika löytyi ja syykin miksi se rupesi vuotamaan öljyä. Eli tuo kardaani on kaksiosainen ja ensimmäinen osa on n. 80 cm pitkä ja siinä on jonkinlainen laakeri ja kumituki kiinni auton pohjassa. Tuo kumituki on antanut periksi ja kardaanin alkuosa on päässyt liikkumaan laatikkoon päin ja syönyt sen stefan. Tuossa jotain kuvia http://tinyurl.com/2psw82
    Ja nyt kun on tarkemmin ajatellut niin jossain 80km/h nopeudessa on tuntunut jonkin verran ylimääräistä tärinää, mutta kun pääsääntöisesti on ajellut kaupungissa niin ei ole sillä lailla häirinnyt.
    Mutta kuinka on, uskaltaako tuon laatikon hännän ottaa irti, vai tuleeko sieltä jotain "ylimääräisiä" osia? Olis vain niin paljon helpompi vaihtaa se stefa autotallin pöydällä.
     
  10. Softail_200

    Softail_200 1st gear

    Ite ainakin vaihdoin häntää irrottamatta. Vähän on lootan akseli tiellä kun vanhaa onkii pois, uuden saa sitt vaikka vasaralla naputeltua paikoilleen.
     
  11. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    ota vaan häntä pois ja vaihda taka hela(laakeri)samalla.lopputulos parempi .
     
  12. Jarde1

    Jarde1 Gearhead

    Eilen otin sen hännän pois ja huomenna pääsee hakemaan osia.
     
  13. liippari

    liippari 3rd gear

    Kerrotko sit sen stefan mitat.
    Tarvis kans vaihtaa toi takatiiviste TH700 lootaan. Aattelin josko löytys ihan kotokylältä...
     
  14. Jarde1

    Jarde1 Gearhead

    Huomasin vasta äsken sun kysymyksen, stefa on jo paikallaan ja samoin se hela, mutta mittoja mulla ei ole.
    Nuo osat maksoi yhteensä 8€, joten ei ne ainakaan ollut hinnalla pilattu. Vaihdoin samalla muuten sen tukilaakerin ja kardaanin ristikot.
     

Kerro tästä muillekin!