TH700R4 tikittää ja rämisee

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja leksa, 22.5.2010.

  1. leksa

    leksa Gearhead

    Vaissa alkoi laatikosta kuulumaan outoa tikitystä ja ihan räminää. Vetolevy ei näyttäisi olevan irti, eikä edes viallinen. Samoin aamukäynnistyksessä miettii ennen kuin kytkee vaihteen päälle.

    Öljyt näyttäisivät olevan vielä normaalin väriset, eikä ajon aikana luistoa ole esiintynyt. Vaihtojen väli saattaa joskus olla "hidas" jos ajaa mutkassa.

    Ensin epäilin turbiinin sisuskaluja, mutta räminä jatkuu ykköselläkin ajaessa ilman turbiinin muuntokierroksia.

    Kiinnostaisi tietää mikä hitto siellä voi rämistä?


    Facebook:
    http://www.facebook.com/topic.php?topic ... 6006147137
     
  2. jusssi

    jusssi Gearhead

    Mulla oli muinoin fleetsidessa dieselin perässä ko. loota joka alko kans pitämään epämääräistä kilinää, ropinaa, rahinaa, ym. mutta toimi kuitenkin hyvin ja piti jopa olla jossain vaiheessa rempattu. No syyksi selvisi, että loota tais enää olla noin yhdellä pultilla koneessa kinni ja eli omaan tahtiin... muutama pultti kiinni ja jopas vaan hiljeni.
     
  3. leksa

    leksa Gearhead

    Tarkistin kehän pultit, vetolevyn pultit, kiinni on.

    Tein kokeen.

    Otin vetolevyn irti ja käynnistin koneen. Eipähän rämissyt yhtään. Vetolevy kiinni ja koeajolle. Toimii hyvin mutta "rämisee ja tikittää".

    Kokeilin eri nopeuksia ja paikaltaanlähtöjä. Tuntuu että tikitys on moottorin kierrosluvun mukainen riippumatta turbiinin "luistosta",..

    Ajattelin jotta siinä turbiinissahan staattorin kiinnitys on laatikon kuoreen (öljypumpun kautta) joten jospa turbiinin sisällä laakerivika.

    Nyt sitten selvittämään kokeilua. kuka muistaa vaihtuuko 84/85 mallissa jo 30 booriseksi. Laatikko on 84/85 ainakin lätkän mukaan. Aikaisemminhan oli 27 boorinen.

    http://www.facebook.com/group.php?gid=1 ... 6006147137
     
  4. Kaataja

    Kaataja 1st gear

    Lainaan topiccia, niin ei tartte uutta alottaa.

    Eli '95 Astrossa loota naksuttaa kans. Onko toi nyt sit th700r4 vai 4l60e, mut vika on samanhenkinen. Pultit oli kiinni ja vetolevy näytti olevan ok.

    Kylmänä nakuttaa suht kovaa ja on sidonnainen kierroksiin, ei väliä onko pykälä päällä vai ei. Lämmetessä muuttuu naputukseks ja kuumana enää tikittää. Ajossa satasen pinnassa kuulee sellasen sirityksen, josta ainaki mulle tuli mieleen "väljä"turbiini. Se sirityksen taajuus vaihtelee tien heittojen mukaan. Mutta miten turbiini alkaa oirehtimaan ennen hajoomistaan? Kilinät ja kolinat on tuttuja kun sisäkalut irtoo, mut voisko tolleen naksutella?

    Aiemmin en liiemmin asiaa miettiny, ku ohjaustehostimen pumppu oli suurin metelöijä. Mutta nyt vaihdon jälkeen alko häiritteen noi laatikon äänet. Nakutusta on kuulunu nyt ainakin sen 5000km ajan mitä auto meillä on ollu. Vaihtaa hyvin ja aina löytää pykälät. Ehkä on pieni viive Peeltä pykälälle laittaessa, mut aina kai näissä on, eikä se häiritse.

    Olisi kiva kuulla mitä vikoja muilta löytynyt, kun kyseessä on vaimon käyttis, joka liikkuu joka päivä, niin ei ihan kauheisiin diagnoosipurkutaukoihin taivu.
     
  5. Jonssi

    Jonssi 3rd gear

    Itsellä hajos turbiini sellaisilla äänillä, kuin olisi ollut se suojuspelti vähän irti. Eli resonoi kierrosten mukaan, varsinkin kylmällä koneella. Tyhjäkäynnillä resonaatioääni oli kovimmillaan. Sitten eräässä ylämäessä, jossa laatikon piti vaihtaa pienemmälle, loppui veto kokonaan. Turbiinihan sieltä oli sitten rikki ja hajalla. Kädessä ravistellessa kuuli ja huomasi että siivet oli irronneet hitsauksistaan.

    TheJonssi
     

Kerro tästä muillekin!