Thunder rod

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja AMi, 16.11.2022.

  1. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Taannoin karting-piireissä oli jupakka, kun tiettyjen "tallien" autot alkoivat kulkea reilusti kovempaa, eikä sille löytynyt selitystä katsastuksessakaan kisan jälkeen...kunnes joku äkkäsi homman.
    Autoissa oli pytty, jossa sylinterinreikä oli koneistettu hieman sivuun, jolloin saatiin vähän vastaava vaikutus...pytty oli päälle päin saman näköinen, mutta syvällä jäähdytysripojen välissä oli muistaakseni merkintä "R".
    Sen jälkeen tuli kilpailussa automaattisesti hylky, jos kyseinen pytty löytyi autosta.
     
  2. jahnu

    jahnu 3rd gear

    Nää kartingi jutut meni vähän silleen että muinoin kun ajettiin 85raketilla niin sylinterin aukkoja mitattiin määrätynlaisella tulkilla. Aukioloajat oli määritelty ja tulkki oli nopee tapa katsoa. Imu ja pakokanavan koko ja muoto on kakstahti moottorissa aikas tärkee. Määrätyn sarjan R.. sylintereissä oli loistavat aukioloaajat(ns hiirenkorvat), ongelmana oli ettei ne menneet tulkista läpi. No , mikäs on viisaanpi kuin karting huoltaja. Joku porilainen keksi että kun sylinterin alapinnan koneistaa vinoksi niin oikealla tiivisteellä asteet pysyy samana mutta tulkkia pysty hämään. Kun asia huomattiin niin tehtiin taas yksi mittalaite millä todettiin onko pinta suora vai ei. Tän jälkeen nää vinot poistu ja pellepelottomat keksi seuraavan tavan. F. Se oli sitten "vähän" kalliinpi mutta mitäpä sitä ei lapsen harrastuksen eteen tekis. Näitä tuli katsastettua reilu kymmenen vuotta joten paljon tuli nähtyä ja koettua
     
    juko7 ja jknR tykkäävät tästä.
  3. Jouni_K

    Jouni_K Gearhead

    Kiinnostavaa, mutta valitettavasti en hahmottanut mitä tarkalleen tehtiin, ja miksi se vaikutti, joten jos tähän voisi mahdollisesti saada lisäselvennystä. Eli mistä minne -mitta tulkilla mitattiin? Ymmärsinkö okein että vinoon koneistuksen jälkeen koko sylinteri seisoi sitten eritavalla vinossa kampilinjaan nähden? Kumpaan suuntaan, imu- vai pakopuolellepäin?
     
  4. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    [​IMG]

    Toyotan näkemys aiheesta tuosta moottorista millä minä kiihdyttelen. On aika suuri siirto sivulle tuo 12mm kun iskuakin on vain 73.5mm.
    Tuon työtahdin aikana tapahtuvakitkan väheneminen on ollut varmaan toyotalla se suurin tarkoitusperä, mutta muuttaa tuo myös mänän nopeuksia eritilanteissa. Puristus tahdin lopussa liike nopeutuu kuten kankea lyhentämällä, ja työtahdin alussa käy toisinpäin.

    kuvan oikeassa laisassa ilmeisesti havainto kuvat epäkeskeisestä kampilinjasta verrattuna perinteiseen, kohdassa missä sylinteripaine saavuttaa huippunsa.
     
    juko7 tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!