Thunderbird 77 ilmastointi ja höyrystimen kotelo.

Ketju osiossa 'Lisälaitteet ja -varusteet', aloittaja niku, 7.6.2019.

  1. niku

    niku 1st gear

    Terve,

    Olen yrittänyt saada Thunderbird 77 alkuperäistä ilmastointia toimimaan, mutta nyt tarvitsisin vähän apua diagnoosin kanssa, sekä vinkkejä miten kannattaisi edetä.
    Hankkiessani auton ilmastointi ei ollut täysin tyhjä, n 3 bar @ +15°C lepotilassa. Käynnissä ollessaan STV venttiilin jälkeinen mutka sekä höyrystimen öljypaluuputki jäätyi, mutta minulla ei ollut mittareita silloin millä tutkia enemmän. Selvästi jotain tapahtui mutta diagnoosini oli että kylmäainetta on liian vähän jotta STV venttiili olisi avautunut.
    Joskus aikaisemmin joku oli vaihtanut uuden kompuran (York), sekä vaihtanut ainakin imukaasuletkun, ja kuumakaasuletkun lauhduttimeen. Myös imupuolen pisaranerotin oli poistettu.

    Nyt keväällä oli tarkoitus laittaa systeemi toimimaan. Hankin uuden kuivaimen ja o-renkaita, sekä esteriölyä. Kompuran tyyppikilvessä oli merkintä Ester. Tämähän ei tarkoita että järjestelmässä oikeasti olisi esteriöljyä, mutta päätin kuitenkin veikata sen puolesta että olisi.
    Tyhjennettiin kylmäluvat omaavan kamverin kanssa järjestelmä, ja sieltä tulikin yllättävän paljon ulos (800gr). Vaihdoin muutaman o-renkaan jossa liitos näytti epäilyttävän rasvaiselta, vaihdoin kuivaimen, ja tarkistin kompuran öljyt. Kompuran öljy oli vähän alarajan alla, mutta näytti kuitenkin aika puhtaalta. Porasin vanhan kuivaimen kylkeen reijän katsoakseni kuinka paljon öljyä siellä oli. Kuivaimessa oli ehkä alle 10ml tumman ruskeaa "gunkkia" jossa jotain hyvin pieniä kovia partikkeleita mukana. Lauhduttimessa ei vaikuttanut olevan oljyä, kun kuivaimen yhteistä kokeilin tikulla. Lisäsin kompuraan öljyä vähän alarajan yli + 30 ml arvioitu kuivaimeen kuuluva öljy. Yhteensä lisäsin öljyä n 100 ml, kaikki kompuraan. Silloin kompuran öljymäärä näytti normaali tasoa (n 30mm). Vaihdettiin vielä venttiilit kaikkiin mittayhteisiin. STV venttiilin mittayhteen venttiili hajosi, joten jouduin vielä irroittamaan STV venttiilin jotta kaikki sinne pudonneet venttiilin osat saatiin pois.
    Tämän jälkeen kaikki kiinni ja koeponnistus typellä. Kompuran takakannen o-rengas osoitti vuotamisen merkkejä, joten se vielä vaihtoon. Jätin typpipaineen viikoksi järjestelmään (8bar @ 15°C), ja viikon jälkeen kuin olin kaikki liitokset käynyt läpi saippuavedellä kaikki paine oli vielä jäljellä eikä vuotoja löytynyt.

    Seuraavaksi alipaineistus ja täyttö. Mittarit ja alipainepumppu kiinni, ja imua n 3 tuntia. Paine järjestelmässä laski 0,6 bariin alipainepumpun sammuttamisen jälkeen ja pysyi ainakin 30 min. Seuraavaksi ainetta sisään (R437A). Laitettiin ensin 1 kg (nesteenä), joka menikin suoraan alipaineella hyvin sisään. Laite käyntiin - ja sehän toimi! Kylmää alkoi tulemaan. Paineet 1/15bar sekä STV 2 bar ulkona auringossa +30°C. Lisättiin 50gr kerralla muutamaan kertaan mutta paineet eivät muuttuneet kuin hetkellisesti. Sisäänpuhallus täydellä teholla ovet auki +11°C, puhallus minimillään +5°C jolloin yläpaine oli 13 bar. STV näytti koko ajan 2 bar. Todettiin että kuivain luultavasti vielä vähän vajaa, mutta ei laiteta enemmän nyt tällä kertaa.

    Pahoittelen pitkää kirjoitusta. Toivottavasti ne jotka vielä ovat mukana osaavat auttaa seuravan ongelman kanssa.

    Heti kuin autolla lähti liikkelle loppui kylmän tulo. STV venttiilin öljynpaluuputki sekä imukaasuputki STV:n jälkeen vetää rankasti jäähän. Höyrystimestä tuleva varsinainen paluuputki on lämmin. Kun kompuran laittaa käyntiin on höyrystimen ja STV välinen putki kylmä n puoli minuuttia, minkä jälkeen öljypaluuputki ja STV:n ja kompuran välinen putki menee jäähän, sekä paisarin ja hörystimen välinen putki menee kylmemmäksi. Paisariin tuleva putki on lämmin.
    Oma diagnoosi on että höyrystimen pohja on täynnä samaa gunkkia kuin vanha kuivainkin ja kun autolla lähti liikkelle hölskyi tämä Gunkki öljypaluuputkelle joka ensimmäisen kerran kuin STV venttiili sääti kiinni imi Gunkkia joka jumitti STV venttiilin kiinni tai melkein kiinni asentoon. Kuullostaako diagnoosini uskottavalta?

    STV venttiilin saisi luultavasti helposti puhdistettua. Uusiakin/käytettyjä löytyy. Mutta jos ei höyrystimessä olevaa gunkkia saa pois, niin puhdistamisesta ei ole mitään iloa. Onko arvoisilla asiantuntioilla ehdotuksia höyrystimen puhdistamisesta? Puhdistusaineista? Jenkkiforumeilla näyttävät jotkut suosivan tinneriä?

    Höyrystin lienee pakko irroittaa autosta puhdistamista varten. Höyrystimen pohja on täynnä onkaloita joita ei saa imettyä puhtaaksi millään jos ei höyrystintä pääse hölskyttämään.
    Onko seurakunnassa niitä jotka ovat vastaavista autoista irroittanut höyrystinkotelon? Samaa koteloa löytyy ainakin LTDII ja Elite malleista. Osaako nimimerkki NorthElite, joka on tehnyt mahtavan työn oman autonsa kanssa antaa tässä vinkkiä? -77 Thunderbird on sama auto kuin Elite, ainoastaan Thunderbirdin ulkonäkö on rumempi. Tehtaan korjaamokäsikirja käskee irroittamaan melkein koko kojetaulun ja poraamaan reikiä sisälokasuojaan. Höyrystinkotelo on kaksiosainen ja mielestäni pitäisi pystyä irroittamaan ainoastaan ulommainen puolisko konehuoneesta päin, jolloin höyrystimen pitäisi pystyä irroittamaan? Kaksi ruuvia jää vaikeasti sisälokasuojan ja höyrystinkotelon väliin ja näitä varteen täytynee porata sisälokasuojaan reikiä?
     
  2. sibe70

    sibe70 Gearhead

    Sori, pitkä kirjoitus. Unohdin jo, onko paisuntaventtiili vaihdettu ? YORK kompura ? Öljyä 2/3 osaa tilavuudesta ? Se vanha esteriöljy töhnä on todella vaikea saada pois, mitä öljyä laitoit tilalle ?
     
  3. niku

    niku 1st gear

    Joo, Sori. Vähän pitkäksi venhähti kirjoitus:odoops:.

    Kiitos kuitenkin että jaksoit lukea jaaritukseni läpi.

    Paisariin ei koskettu. Sääti kuitenkin tulistuista hyvin silloin kuin ilmastointi vielä toimi, ennen kuin lähdin ajaamaan.

    York kompura: https://tccimfg.com/product/2cyl/

    Mittatikun mukaan kompuraan jäi öljyä n vajaa 300ml. Kompuran makismi öljymäärä on 473ml. Huom, siis kompuran, ei järjestelmän. Kompuran kampikammio oli aivan uuden veroinen. Mitään gunkkia tai töhnää ei siellä ollut ja öljykin oli aivan kirkasta.

    Emkaratin RL68H öljyä sattui olemaan sopivasti saatavilla joten sitä laitoin.

    Kun olen nyt viikonloppuna tutkinut ilmastointilaatikkoa endoskooppikameralla, niin ei ehkä täysin mahdoton homma saada höyrystin esille. Yhden reijän joutuu poraamaan pyöräkoteloon, mutta muihin ruuveihin pääsee "hyvin" käsiksi. Yksi iso kysymysmerkki on vielä kuinka hauras vanha muovikotelo on kuin sitä alkaa repimään.
    Täytyy vielä mittarit laittaa kiinni ja katsoa mitä oikeasti tapahtuu, mutta en pääse mittareihin käsiksi kuin vasta ensi viikon loppupuolella. Mittayhteet on tässä hankalat. Suurin osa mittaletkujen keskitapeista on liian lyhyet. Venttiilit ei aukea. Joutuu aina kokeilemaan tusinan verran letkuja ennen kuin löytyy pari jotka toimii.
    Jos/kun höyrystin lähtee irti täytyy tietysti paisari tarkistaa samalla.

    Onko mielipiteitä tinnerin soveltuvuudesta puhdistusaineeksi? Pitäisi ainakin haihtua hyvin ilman jälkiä.
     
  4. niku

    niku 1st gear

    Tähän pientä päivitystä.

    Mittarit kiinni tänään. Ulkona siis n 20°C. Kun ilmastoinnin käynnistää korkeapaine n 11 bar, matalapaine 1,5 bar, ja STV:ltä mitattu höyrystimen paine laskee 2 baariin ja pysyy tasaisena. Sisäänpuhalluslämpötila laskee 5°C:seen, pysyy tasaisena pari minuuttia, riippumatta puhallinnopeudesta, ja alkaa sitten nousta. Sisäänpuhalluslämpötila nousee hitaasti tämän jälkeen ja öljypaluuputki ja putki STV:n ja kompuran välillä sekä STV öljypaluuputken jälkeen jäähtyy voimakkaasti, samalla kuin höyrystimen ja STV:n välinen putki lämpenee. Paisarin jälkeinen putki höyrystimeen kylmenee samalla. Matalapaine laskee 0,3 baariin. Korkeapaine pysyy suunnilleen samana 11-12 bar. Höyrystimen paine ei muutu, edelleen 2 baria. Sisäänpuhalluslämpötila nousee niin että sisäänpuhallus on muutama aste alle ulkolämpötilan.

    STV kuitenkin näyttäisi toimivan kun pitää höyrystimen paineen oikeana. Ja tämä ilmastointihan toimi, ja toimi ihan hyvin täytön yhteydessä kuin pidettiin noin tunti käynnissä mittarit kiinni. Vasta kuin lähti liikenteeseen loppui kylmän tulo.

    Voisiko höyrystimen pohjassa olla sen verran irtonaista moskaa joka tukkii höyrystimen muutama minuutti käynnistyksen jälkeen? Luulisi kuitenkin että korkeapaine olisi silloin korkeampi?

    Ai niin. Mittaukset tehty korotetulla tyhjäkäynnillä, n 1200 rpm.
     
  5. sibe70

    sibe70 Gearhead

    Mites lämmitys ? Ettei kierrä vesi kennossa...
     
    f34 ja Jussi289 tykkäävät tästä.
  6. crown66

    crown66 1st gear

    Tuntematta tarkemmin Fordin lämmityskotelon rakennetta omassa Imperialissa kävi juurikin sibe70 mainitsemalla tavalla. Lämpökamera näytti +1-2°C höyrystimen pintalämmöksi mutta ohjaamoon tuli melkein ulkoilman lämpöistä ilmaa. Syyksi paljastui viallinen lämpötila-anturi kotelossa mikä johti siihen että lämmityslaitteen kennon sulkuventtiili ei toiminut oikein jäähdytyksen ollessa kytkettynä päälle.
     
  7. niku

    niku 1st gear

    Olin jo aikaisemmin tarkistanut että lämppärin kennolle menevät lekut eivät ole kuumia. Mutta varmistin vielä asian mittauksilla. Sisäänpuhallettava ilma on n pari astetta lämpimämpää kuin ulkoilma kuin kaikki lämmitykset ja ilmastoinnit on poiskytketty. Ilmastointi päällä on sisäänpuhallusilma asteen sisällä saman lämpöistä kuin heti höyrystimen jälkeen. Tässä ei lämpötilanohjauksessa mitään automagiaa ole, vaan pelkkä läppä jolla ohjataan ilmaa lämppärin kennon ohi tai läpi. Läppää ohjaa kuski vipstaakin ja vajerin välityksellä suoraan.

    Ilmastointi näyttäisi toimivan vain silloin kuin höyrystimen ja lauhduttimen kuormitus on suuri = ulkona ja sisällä kuuma, auto paikallaan auringonpaisteessa. Viileämmällä ilmalla tai ajaessa ei taas toimi = höyrystimen paine ei jaksa nousta vaikka STV menee kiinni? Tätä kuin nyt olen pähkäillyt jonkin aikaa, ala epäillä että syynä on kylmäainevajaus. Järjestelmään täytettiin 1,2 kg R437A:ta. Ankarasta Googlettamisesta huolimatta en ole onnistunut löytämään alkuperäistä R12 täyttömäärää mistään. Myös Fordin omasta -77 korjaamokäsikirjoista puuttuu tämä tieto T-birdin ja muutaman muun mallin kohdalla. Olettaisin kuitenkin että alkuperäinen R12 täytös kuuluisi olla n 1,6 - 1,8kg. Tällöin R437A täytös voisi olla haarukassa 1,35 - 1,7kg. Joten seuraavaksi kokeillaan laittaa parisataa grammaa lisää ainetta sisälle ja katsotaan miten vaikuttaa.
     
  8. sibe70

    sibe70 Gearhead

    Kantsii viedä ammattimiehelle katsottavaksi, ei mihinkään töyttöpaikkaan vaan esim. Liikkuvan kaluston kylmälaite korjaamoon. Vika selviäs kyllä melko nopeesti kun saa mittarit kiinni ja pääsee katsomaan
    Mitä oikeesti tapahtuu...

    En pysy enään ite juonessa mukana pitkistä kirjoituksista kun näkis toiminnan ja mittaripaineet....
     

Kerro tästä muillekin!