Tiedoksi: Laittomat korinvaihtoautot

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Chevy ´53, 3.4.2003.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    Eipä täällä meidän perällä ainakaan katsastajat kyttää vaihdettuja osia eikä prosentteja. Mun Coupe Taunuksessakaan ole ku raakakori alkuperästä kaikki on vaihdettu luukkuja ja jokaikistä johdonpätkää myöten eikä ketään oo kiinnostanu.
     
  2. herrakani

    herrakani 1st gear

    Voiko se olla laiton korivaihtoauto, jos se on rekisterissä, ja muutokset on otteessa? Vai puhutaanko tässä nyt niitten mersumiesten runkonumeronvaihtoautoista?
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    No kannattaa hieman katsoa otteelle merkittyjen vaihdettujen osien listaa ja verrata sitä itse autoon. Yleensä totuus on aika karu.
     
  4. TeuvoSlam

    TeuvoSlam Gearhead

    Mitenhän on miulla kun on tuontiauto ja rekisteriotteessa merkintä 24.5% Eikö tuonti autolla se psosenttiraja ole eri kuin muilla??
     
  5. 6PPC

    6PPC Double Gearhead

    Kuulin jutun, että talvella Veekasissa esitelty Challenger on jäänyt kiinni prosenttikikkailusta. ts vanhaan 6-kanta-autokorinvaihtovehkeeseen oli vaihdettu kasikoneisen paperit ja runkonumerot. Tietääkö joku asiasta enemmän?
     
  6. Anonymous

    Anonymous Guest

    Muistan kuulleeni kyseisestä Challengerista sen valmistumisen aikoihin. Leimattiin eka kutoselle ja parin vuoden päästä, kun prosentit vanhenivat (?) 440 six pack tekniikalle.Tunnetun tekijä miehen hienosti tekemä ja nopea auto. Aika paljon on sellaisia korinvaihto autoja joissa ei ole enää 50 % alkuperäisestä kanta-autosta jäljellä. Erikoista oli myös `80 ja `90-luvun vaihteen prosenttien vanhenemis käytäntö. Meilläpäin ei taidettu katsastaa/rakentaa yhtään autoa sen varaan, mutta eripuolilla Suomea tulkittiin sääntöjä varsin vaihtelevasti. Pohjanmaan korinvaihdot olivat aivan oma lukunsa, jokunen sata kilometriä rannikkoa alemmas niin ei olisi ollut mitään asiaa konttorille...Muistan hyvin erään noin 10 vuotta sitten kaupan olleen E-bodyn, auto oli todella hienosti ja hyvistä osista tehty, 440 six pack:ki, kaasarit ja imusarja uusia vivustoineen, kiilloitetut Centerlinet, Candy-punainen tosi namu ja hintakin kohdallaan, MUTTA ! Rek. otteen mukaan kanta-auto `66 Belvedere STW 225 cid, vanhojen otteiden aikaan vaihdettu 273, mikä myös luki otteessa, eikä suinkaan isolohko. Auto oli katsastettu Pohjanmaalla ongelmitta, mutta jos olisi meilläpäin ajellut konttorille niin olisi varmaan ollut linna reissu edessä !
     
  7. dart -66

    dart -66 Gearhead

    noiden B ja E-body-Moparien kanssa täytyy olla tosi tarkkana varsinkin kun kukaan ei tunnu muistavan milloin prosenttien vanheneminen päättyi 80-luvun lopppupuolella.
    Oma MUISTIKUVA olisi 87-88 mutta eikö kellään ole TIETOA?
     
  8. Chrome

    Chrome 1st gear

    Entäs nykyisin kun nuoihin '57 ja vanhempiin ei tule enää veroa? eli saako niistä muuttaa ekat 50% ilman veroja ja sen jälkeen seuraavat 50% ja vero onkin uuden vastaavan mukaan. Rodeissa uutta vastaavaa etittäisiin varmaan Prowlerista tai PT cruiserista....

    Eli kaikki vaan uuden auton alustaa laittelemaan :smile:
     
  9. Anonymous

    Anonymous Guest

    Olen ollut ARK:n yhteydessä yhdestä vanhasta korinvaihto Mopsista ja totuus on että heillä ei ole tietoja näistä vanhoista korinvaihdoista. Ko. auton korinvaihto on noin 15 vuoden takaa ja vaihdettuja osia ei kukaan tiedä mitä ne ovat. Ei ne tunnu edes kiinnostavan ARK:ta vaan kyllä ne enemmän keskittyvät näihin mersu miehiin. Tuohon aikaan kun lain tulkinta oli se että prosentit nollantuivat 3 vuoden jälkeen ei vaihdettuja osia merkitty muualle kuin niinhin papereihin joilla ao. katsastuskonttori työn suoritti. Muutoinkin sain sellaisen kuvan ARK:sta että nämä vanhat kv. ovat vähän kiusallisia heille. Lain uudelleen tulkinta kun ei välttämättä kestä päivänvaloa ja siksi haluavat unohtaa nämä muutamat harvalukuiset jenkit ja keskittyvät uudempiin mersuihin yms. busines hommiin. Kuka muuten sanoi, että kanta-autoon ei olisi saanut vaihtaa moottoria ennen korinvaihtoa ?.
     
  10. Anonymous

    Anonymous Guest

    Oliko kyseessä Challenger vai vihreä -70 Cuda ja missä lehdesä oli esitelty.
     
  11. Anonymous

    Anonymous Guest

    AIVAN!
    vuoden 57 JA vanhempiin saa vaihtaa lähestulkoon kaiken mahdollisen, jotka tieliikeennelaki vain sallii.siis tietty moottorin vaihtoon on oltava luvat jos vaihtuu koko mallisarjaa isompaan, mutta muuten. tämähän on oiva porsaanreikä rodirakentajille???

     
  12. B 49

    B 49 Gearhead

     
  13. Wesku

    Wesku Gearhead

    Eiköhän vanhemman auton kuin '57, josta on vaihdettu yli 50% identiteetti ole muuttunut lain mukaan. Eli ei ole enää se auto, joka papereissa lukee vaan "omavalmiste" ja verot sen mukaan.
     
  14. 6PPC

    6PPC Double Gearhead

    se oli oranssi RT Challenger, lehden numeroa en nyt muista. Asia oli tullut kuulemma ilmi, kun joku valveutunut kansalainen oli tehnyt asiasta ilmoituksen
     
  15. Hyytiäinen

    Hyytiäinen Gearhead

    Hyvä että on näitä valveutuneita kansalaisia...pysyy rosvot kurissa...eikä kateudella ole mitään tekemistä asian kanssa...

    Tuota 57 ja venhempaa asiaa hetkem mietittyäni tulin siihen tulokseen, että autohan muuttuu eri autoksi kun osia vaihdetaan yli 50%. Eli siis lain mukaan auto kuin auto (valmistettu koska tahansa) ei ole enää se alkuperäinen auto kun yli puolet osista on vaihdettu, jonka jälkeen vuosimalli vaihtuu 2003:n. Ja silloin auton pitää olla vähäpäästöinen ja muutenkin täyttää vuoden 2003 uusien autojen vaatimukset. Ymmärsinkö nyt oikein tän pointin?

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Hyytiäinen 2003-05-28 01:54 ]</font>
     
  16. Anonymous

    Anonymous Guest

    Mitä sille Challengerille nyt käy? onko ainoa vaihtoehto myynti ulkomaille?
     
  17. Anonymous

    Anonymous Guest

    eihän niitä prosentteja ns.käyttöharrasteautossa, ts. ei-korinvaihtoautossa, kukaan laske. prosentit tulevat peliin kun täytyy laskea että saako tehdä SUURIA muutoksia. tuo uudeksi autoksi muuttuminen onkin ainoa uhka, mutta onko se todellinen? vaihdat 34:een coiloverit ja jaggen perän, kasin luvalla keulille ja veten manuaaliaskin... kaikista näistä virallisesti ehkä ainoastaan koneenvaihto ja siinä yhteydessä jarrujen parantuminen-esim. levyjarruihin? ja tosiasiahan on, että auto tulee turvallisemmaksi käyttää...
    kuinka moni auto/rodi/mobiili on tulkittu näin tehdyistä muutoksista omavalmisteeksi?
     
  18. Karva

    Karva Gearhead

    Älkääs nyt seotko taasen tossa sopassa on ainakin kolme päätä ...

    Korinvaihdot yms, eli autot oli se sitten minkä ikäinen tai näköinen tahansa, niihin lain ja rakentelu ohjeiden mukaan saa tehdä jotain jotta se prosentti vaihdettujen osien osalta on max 49,9% eli alkuperäistä autoa tarvii olla jäljellä 50,1% muutoin tulee vero joka lasketaan vastaavasta nykyaikaisesta myynnissä olevasta autosta, käytännössä konkurssi normaalille ihmiselle. Kuten kaikki tietää on noissa rakentelu prosenteissa jumalattomasti tulkinnan varaa, sitten jos se vero tulee se on ensin maksettava ja sitten riidellään, onko kukaan koskaan saanut takas, en usko ja kun vero on maksettu on auto kilvissä mutta sitä ei saa enään muuttaa, on aivan sama oletko vaikka omistaja nro 10 kun katsastus päättää jotta nyt on liikaa ...

    Museoauto on tehtaan kunnossa ja vähintään 30 vuotta vanha, tai korjattu vastaamaan jotain vanhaa mallia, sen ei tarvi olla machnumbers auto mutta noin suurin piirtein samanlainen kuin joku malli oli joskus tehtaalla, museo auton voi katsastaa myöhemminkin tavalliseksi ja sitten on samat 50% säännöt voimassa, museo auto on ns, nollavero auto eli sellaisen tänne raahatessa ei makseta autoveroja kaikken muuta kyllä ...

    Nyt sitten tämä 1.1.1958 ja vanhemmat on kanssa nollaverolla eli tänne vaan, se ei tarkoita kuin jotta autoveroa ei tule, muita maksuja kuitenkin. Ne ei saa olla rakennettu enempää kuin 50% sääntö edellyttää, eli niistä tarvii löytää jotain org, juuri tarvittavat prossat, eli unohtakaa ne 32 kopiot ...

    Omavalmiste autossa ei saa olla yhdestä autosta kuin 33,33% jne jotta kokonaisuus tulee kasaan vähintään kolmesta autosta, käytäntö vaihtelee, toiset haluaa lommata osat joissain paikoissa riittää lista osista.
    Tämän vero määräytyy vastaavasta nyky värkistä, joten kuka tekee, nyt on ilmeisesti tulossa omille joku könttä vero, varmaan jotain 50t euroa tai vastaavaa joka lähinnä hymyilyttää ...

    Sitten vielä jotta kaikki yksityisten maahantuodut niin vanhat kuin uudet autot, mopot yms, on nykyään 50% värkkejä joten ne käy kanta-autoksi, paitti tietty jotta vero farmarista on huono tehdä kun on pakettiauto.

    Niin juu sitten vielä jos ja kun noi prosentit menee tarkalle konttorilla on näyttö ja todistus velvollisuus aina asiakkaalla eli kuvia ja kuvia yms.
    :-o :-o :-o
     
  19. Anonymous

    Anonymous Guest

    Onko kyseessä auto joka oli esittelyssä
    V8-Mag no:6/02
     
  20. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kirjoitan nyt sitten anonyyminä minäkin kun näitä valveentuneita kansalaisia tuntuu olevan joka kylällä. Tästä Challenger tapauksesta jota en itse tunne ja siten en voi tai edes halua sitä yksittäisesti kommentoida. Pitäisi tietää asian yksityiskohdat paremmin. Yleisesti voi kuitenkin sanoa että varsin usein näiden häslinkien takana on ahneus. Jos saat Suomeen nk. nollaverolla ajoneuvon (usein nämä kv. autojen paperit on otettu sellaisesta autosta jotka ovat jo poistuneet tai hyvin lähellä poistumista normaalista liikenteestä) ja muut ovat maksaneet 30% CIF verot omastaan luulisi olavan jo tyytyväinen ja ajella menemään. Mikäpä sen halvempi muskeliauto on Suomeen tuoda. Kuitenkin ahneus iskee ja lähdetään vaihtamaan mallisarjan suurimpia ja tehokkaimpia moottorivaihtoehtoja autoon josta ei ole kyseisen auton veroja ikinä maksettukaan. Jos sellaisen pyssyn olisi sitten halunnut olisi pitänyt vaivaa nähdä niin paljon ennakkoon, että vaihtaa moottorit nk. kanta-autoon, ennen kuin korin vaihdoksen tekee. Kuitenkin arvellaan että mennään nyt riman alta ja viilatan viranomaisia linssiin. Sitä saa mitä tilaa se vaan usein on. Olenkin ihmetellyt näitä Challenger ja Cuda miehiä jotka uskaltavat tuoda nämä laitteet oikein harrastelehtiin kehuttavaksi kuinka kv. pelit on muutettu alkuperäiseen muottiin. Toki senkin voi tehdä, mutta paperisota on melkoinen. Esimerkkejä asiallisesti muutetuista autoista joissa moottori on vaihdettu 50% päälle ja laillisesti toki löytyy.
     

Kerro tästä muillekin!