Tienkäyttömaksu -idioottien keksintö

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja ohc205, 14.12.2012.

  1. pantera

    pantera Double Gearhead

    Eiköhän tilaaja päätä mitä tiestölle tehdään tai ei tehdä. Destia ei ole tilaaja vaan tuottaja samoin kuin skanska, lemminkäinen, jne.
    Destia näyttää voivan ihan ok tilinpäätöstietojen valossa, hyvä niin.
    http://www.destia.fi/uutishuone/tie...ian-liikevaihto-ja-liikevoitto-kasvoivat.html
     
  2. JTP100

    JTP100 3rd gear

    Mahtaisiko nykyisellä hinnoittelulla olla jotain tekemistä sen kanssa, että Destialla menee hyvin, tiestöllä aika paljon huonommin. Tuonkaan entisen valtion laitoksen tuotoista ei taida paljon tavan tallaajalle riittää. Valitettavasti valtion laitosten yhtiöittäminen monesti tarkoittaa sitä, että ensin niitä aletaan pilkkoa sitten tuottavat palat myydään yksityisille sijoittajille ja ne jotka eivät kelpaa kenellekään jäävät veronmaksajien kustannettavaksi. Lopputuloksena valtion laitosten yhtiöittäminen tarkoittaa niiden kannattavien osien yksityistämistä.
     
    rane58 tykkää tästä.
  3. pantera

    pantera Double Gearhead

    Destia varmaanki tekee just niin hyviä ja pitkiä teitä kun siltä tilataan.
    Aika omituista ajattelua että olisi tuottajan syy olisi ettei tilaaja halua tai voi investoida.

    "
    . Kokonaiskysynnän elpymisestä huolimatta kilpailutilanne jatkui haastavana tiukan tarjouskilpailun vuoksi.

    Vahvat panostuksemme henkilöstön osaamisen ja asiakastyön sekä työturvallisuuden kehittämiseksi ovat tuottaneet tulosta. Panostuksemme asiakastyöhön näkyvät ennen kaikkea asiakkaiden tyytyväisyyden parantumisena. Olemme määrätietoisesti kehittäneet työturvallisuutta, ja saavutimme päättyneenä vuotena erinomaisen tason: 5,9 työtapaturmaa miljoonaa työtuntia kohden. Jatkoimme myös voimakkaasti toimintamme digitalisoimista sekä mallipohjaisen tuotannon ja työkoneautomaation kehittämistä."
     
  4. T.hilter

    T.hilter Gearhead

    VR:n tuloksesta 88,5 % syntyy muusta kuin ydinliiketoiminnasta: https://vrleaks.wordpress.com/2015/04/09/a09042015-2/
    Lisää: http://www.tekniikkatalous.fi/talou...-omistamansa-bussiyhtiön-kyytiin-3259896.html
    Muut lähteet rekkarallin suosimiselle UPM ja Ilomantsilainen kansanedustaja jolta kyselin. Vironkilpisestä VR:n rekasta on kuvakin. Turun satamassakin on kuulemma 500000 tonnista saatu alle 20000 muutamassa vuodessa. Näin sitä raideliikennettä "kehitetään".
     
  5. peto

    peto Gearhead

    Sähköverkoissa nähtiin jo hyvin ettei yksityistäminen toimi, asiakkaiden näkökulmasta. Tottakai yhtiöiden näkökulmasta tilannehan on paremmin kuin hyvin. Pystyvät monopoli asemalla määrittelemään voittojensa suuruuden.

    Miten tieverkossa asia voitaisiin hoitaa paremmin? Minun kuten monenkaan muun kaltaiseni yksinkertaisen ihmisen mielestä se ei ole mahdollista. Voisiko joku viisaampi kertoa esimerkkein miten tieverkko voitaisiin yksityistää niin ettei autoilun kokonaiskustannus nousisi ja tieverkko paranisi, myös pienemmillä tiellä?
     
    rane58 tykkää tästä.
  6. pantera

    pantera Double Gearhead

    Toi on hyvä
    Miks ajaa 100m pitkää 500 tonnin junaa hakeen muutama mummo jostain mökkiperältä jos se voidaan tehdä kustannustehokkaammin linja-autolla, siis autolla jonka omistaa vr yhtymä.
    Ihan oikeata toimintaa.
    Sama rekoissa, jos Suomen kustannustaso on liian korkea, niin sitten bisnes menee muualle.
     
  7. peto

    peto Gearhead

    Miksi hakea muutamaa mummoa edes linja-autolla? Kulkekoon omalla kustannuksella taksilla!:poff:
     
    Muokattu: 1.6.2017
    rane58 tykkää tästä.
  8. jenkula

    jenkula Gearhead

    Suomessa on sellasiakin paikkoja minne et ihan noin vaan taksia saakaan.
     
    rane58 tykkää tästä.
  9. rane58

    rane58 Double Gearhead

    Tarvii Jeepin tai poron ahkioineen.... :p
     
  10. mcmies

    mcmies Gearhead

    Toisaalta mä haluan muuttaa kilometrin päähän rantaviivasta ulapalle päin ja kilometrin korkeuteen. Vaadin täten ilman muuta, että veronmaksajat kustantavat mulle julkisen liikenteen himaan.:poff:
     
    rane58 tykkää tästä.
  11. peto

    peto Gearhead

    Eipäs kun kaikkien pitää muuttaa kehä3 sisäpuolelle ja kulkea julkisilla. Sitten kun pitää pitempi matka tehdä sinne mummon perintö mökille, otetaan yhteyskäyttö auto. Eikös jotain tämmöistä ne päättäjät halua?!?!?:poff:
     
    rane58 tykkää tästä.
  12. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Äänestäjien tulisi rankaista poliitikkoja huonoista päätöksistä äänestämällä muita.

    PÄitäisi olla jokin kulutajasuoja sille että poliitikko lupautuu kannattamaan asioita joita hän on vaalikampanjansa aikana lupautunut kannattamaan. Järjestelmä on tossa kohtaa vinksallaan joka sitten heijsatuu päätöksentekoon. Edelleen on vain päätöskysymys budjetoida korjausvelka umpeen.

    Mikä tekee sen että esimerkiksi jotkut virkamiehet yhtiön hallituksessa kykenisi yhtään parempaan lopputulokseen mitä poliitikot? Suomi on joka paikasta täysin autovihamielinen ja yksityisautovihamielinen maa joka on tullut todella selväksi liikenneministeriön ulostuloista. Itse en ainakaan halua niille ihmisille antaa yhtään enempää valtaa.
     
    rane58 tykkää tästä.
  13. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Caruna tavallaan on yksi sellanen esimerkki mikä pistää miettimään että mikäli touhua ei olisi yhtiöitetty, olisko koskaan tollasta suur möhläystä tehty.

    Paljonko on tuottovaade valtion luonnolliselle monopolille? Se ei voi olla mahdollisimman paljon koska silloinhan toiminta voitaisiin yksityistää kun valtio ei sääntelyä suorita miksi se monopoli ylipäätään on valtion handussa. Pitääkö valtion myydä palveluita 0 tuloksella, rajatulon määrittämällä hinnalla vai miten? Mikä on tarpeeksi?
     
    Muokattu: 3.6.2017
  14. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Tieverkko voidaan yksityistää mikäli suomessa olisi sääntelyvirasto luonnollisille monopoleille tyyliin amerikka. Eli virasto joka tutkii monopolin toimintaa, mallintaa sitä miten monopolitoimisi vapaassa kilpailussa ja vaatii monopolin hinnoittelemaan palvelunsa siten. Käytännössä muuta toimivaa sääntelykeinoa yksityiselle monopolille ei ole. Tässä kohtaa se ratkaseva tekijä on se, pitäisikö yksityinen toimija paremmin teitä kunnossa ja käyttäisi rahaa tehokkaammin mitä valtiollinen laitos.

    Caruna tapaus on osottanut ettei suomessa ole tällästä sääntelyä vaan monopoleja on säädelty valtion omistuksella. Caruna saa edelleen pyrkiä monopolivoitoihin vaikka jokin raja vuosittaisille hinnannostoille asetettiinkin hätäpäissään kun sähkönsiirron hinta alko raketoimaan ja tajuttiin se suuri virhe mikä tehtiin.
     
  15. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    Suomessa vaan on niin heikosti noita yhtiöitä, et onko kannattavaa perustaa vahtifirmaa pelkästään sitä 1 firmaa kohtaan? Menee se "säästö" mitä saavutetaan kun lyödään 15 välikättä.
     
  16. pantera

    pantera Double Gearhead

    Caruna ei yhtiöitetty
    Se oli fortumin omistamayhtiö.
    Meilläkin on täällä kaupungin omistama monopoliverkkoyhtiö,paino sanalla yhtiö
     
  17. pantera

    pantera Double Gearhead

    Mikä virhe tehtiin?
    Sekö että säädettiin typeräverkkovarmuuslaki joka aiheutti satojen miljoonien kustannusten nousun verkkoyhtiöille vai se että fortumin verkko ei kelvannut suomalaisille institutionaalisille sijoittajille?
     
  18. pantera

    pantera Double Gearhead

    Virkamiehillä on alansa tieto käytössään
    Poliitikko on pätkätyöläinen joka pyrkii toiminnallaan varmistamaan uudelleenvalintansa.
    Kaupan kassalta voi tässä maassa tulla liikenneministeriksi mutta pörssiyhtiön hallitukseen ei takuulla pääse.
     
  19. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    Aika samaa mieltä, mutta nykyään on aika moni politiikko firmojen hallituksissa. Ovat tajunneet vissiin että siellä se raha on. Mut joo, tajusin kyllä pointtis.
     
  20. peto

    peto Gearhead

    Niin
    Niin jostainhan se on perus ihmisen ponnistettava aikuisuuteen. Tietenkin jos on suku omistusta tarpeeksi niin ei tarvitse missään vaiheessa perus duuneja tehdä.

    Edelleenkään yksikään tämän idiotismia lähentelevän tietulli/yhtiöittämistä ehdostusta kannattava keskustelija tai poliittinen päättäjä, ei ole tuonut yhtään mitään ehdotusta millä varmistettaisiin ettei tavallisen kansan autoilu EI kallistuisi ja teiden kunto paranisi!
     
    valpas tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!