Tienkäyttömaksu -idioottien keksintö

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja ohc205, 14.12.2012.

  1. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    eikö se ollu ihan lehdissä sillon ku ollila tästä puhu, että hinta tulee olemaan n.100 ja auton omistaja maksaa. eli toivottavasti täälläkään ei ketään omista useampia autoja.
     
  2. zejk

    zejk 1st gear

    mediasexikäs...tarkoitatko anni sinnemäki ? olet pervo !
     
  3. zejk

    zejk 1st gear

    Myykää nyt jo ne saastuttavat peltilehmänne pois. Jutta ja Jykä -marionetit hoitavat homman että kohta vedetään ainostaan kelkkaa leipäjonoon....ranskassa kun opiskelijoilta koitettiin jotain etuuksia pois niin Pariisissa paloi autoja viikonverran....tulivathan lopulta järkiinsä päättäjät. En tarkoita että sellaista tarvittaisiin meillä...tuli vain mieleeni kun tässä "pystykorvaani" rasvailen...
     
  4. zejk

    zejk 1st gear

    Katsotaanpa vain mikä oli mullilanolkun perimmäinen tarkoitus jäädä nokian johdosta pois...taitaa tästä hommasta tulla isommat hillot tilille. Näinhän se menee. Ahneus on suomen nykyhetken meininki...omat taskut täyteen ja sitten kaverin, v```tut me muista, maksaahan ne. Kohta ollaan tilanteessa että töitä olisi mutta ei varaa käydä. EU ? NATO ? Melkein parempi olisi olla "ryssän" ikeen alla. Pappani kyllä nyt pyörähti haudassaan...turhaan teki miehen työn...
     
  5. zejk

    zejk 1st gear

    Kuvitelkaa...1918..katainen ratsunselässä, jutta tarakalla....byäähhäää
     
  6. T.hilter

    T.hilter Gearhead

    Jostain syystä kevät -18 tulee lähes päivittäin mieleen, ja lisäksi yksi tuttu heittelee juttuja "keväällä -18...". Jouluna pitää käydä ukin isän haudalla, hän oli oikean puolen edustaja eli punainen. Ilman heitä nyt olisi 8-päiväinen työviikko josta ei saa palkkaa.
     
  7. pulttirengas

    pulttirengas 3rd gear

    Pelkkää järjenköyhyyttä valvoa pelkkiä autoja, samantien kaikki muutkin teitä käyttävät härvelit valvontaan eli sadat tuhannet mopot, prätkät, peräkärryt, fillarit, potkukelkat, adidakset jne. Rahan tuloa ei voi estää! :D
     
  8. Exami

    Exami 1st gear

    Muutamat asiat kyseisessä hommassa mietityttää. Jos oletetaan, että laite on pakko asentaa, kuka sitä valvoo ja missä määrin? Mikäli valvontaa ei ole voiko se omassa autossa olla sitten esim katkaisijan takana? GPS laite saattaa ottaa häiriötä? riippuen asennuksesta katkoa yhteyttä.

    Näitä seikkoja mietittyä mitä jos kyseiseen yhteyteen liitetään sakko? kuka on vastuussa siitä jos GPS signaali pätkäsee ja laite hyppää muutaman kilometrin sekunnissa ja nopeudeksi tulee ~300km/h? ja sama koskee myös tunneleita?

    Tokihan jo nykypäivänä monet kuljetusyrittäjät käyttää gps paikantimia, poliisit ja pelastuslaitos myös.

    Henk. koht. En kyseistä laitetta 'pelkää', mutta vähän hassulta vaikuttaa, että kuinka oikeasti toiminta 'taataan' ja valvotaan.. :odroll:
     
  9. T.hilter

    T.hilter Gearhead

    Töissä oli muuan firman asentajat joiden GPS-ajelee yksinään parkkihallissa yöllä. Onpa todella luotettaaa tekniikkaa.
     
  10. Putte

    Putte 1st gear

    Tuostahan tulee pakollinen katsastusvaruste ja tuon takia mahdollisesti katsastuskertoja tiuhennetaan 2-3 kertaan vuodessa.

    Sakko asetetaan suureksi, eli saatat joutua maksamaan yli auton arvon jäädessäsi laitteen kanssa temppuilusta liinni. Näinhän on muun muassa polttoöljyn käytössä dieselautoissa.

    Totta kait autoilija vastaa kaikista toimintahäiriöistä, johtuu ne sitten ihan mistä syystä tahansa.

    Ja mikä on varmaa, niin auton varkaustapauksissa tuota GPS paikannusta ei tulla hyödyntämään auton löytymiseksi.
     
  11. Naumasto

    Naumasto 3rd gear

    Siinähän se onkin.Ei sitä laitetta varmaan kukaan pelkää vaan sitä mitä kaikkia oikeuksia sillä voidaan polkea ja sitä mikä on seuraava askel jos tuo hyväksytään,sehän se vasta pelottaakin.Ja kuka valvoo valvojaa ja onko valvoja puolueeton ja moraalisesti nuhteeton,entäs valvojan valvoja???
     
  12. Exami

    Exami 1st gear

    Trafi valvoo laitetta? otetaanko laitteen ja mittariston km lukeman mukaan ja niistä yhdistetään? ja katsastus valvoo? km lukema ei täsmää? Mitä sitten tapahtuu? otetaan vaikka ideana Harrasteautolla vartille ajaa kilpaa kilsoja tulee enempi kuin oikeasti gps sanoo ajetuksi?

    Toki diesel autoissa pö:n käytöstä kova sanktio veronkierron vuoksi, toki sen käyttö voidaan todeta väriaineella polttoainelinjoissa ja suodattimessa, mikä on vastaava tapa GPS kanssa? poliisi tarkistaa laitteen sulakkeen? :odroll: mitä jos on palanut sulake? joudut maksamaan x määrän veroa siltä ajalta koska viimeksi laite ollut yhteydessä?

    Ei sillä, itse sodin näitä tämmöisiä vastaan aina, ehdoton ei täältä. Tuntuu vain siltä, että sama se mitä tässä koittaa äänestää tai vaikuttaa kaikki kajahtaa katajaan.
     
  13. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Valvontahan toimi sillä, että huomataan jotta "oho, väki ajaa laitteet kiinni" jonka jälkeen 5 km välein tehdään valvontakamerota jotka kuvaa kaikki joissa ei ole laite toiminnassa. Tämä maksaa vain 5 miljardia lisää.
     
  14. JKF

    JKF Gearhead

    Tiehallinnollahan on jo 500 kilpiä skannaavaa kameraa viritettynä ympäri maan. Niille löytyy varmaan helposti käyttöä gps -kyttäyssysteemin osana.
     
  15. bathory

    bathory Gearhead

    Näistä kysymyksistäkin sen jo huomaa, että kaatuu omaan mahdottomuuteensa.
     
  16. Holley

    Holley Gearhead

    Teillä on vähän pää-pensaaseen ajattelua. Ei se toimi, ei sitä tule. Ei tarvitse murehtia.

    Mutta ihan oikeasti kun ei se tarvi kun sen kiihtyvyysanturin, niin siinä on silloin se paikannus pirun tarkka. Ei tule mitään ihmehyppyjä eikä 300 km/h nopeuksia.
    Valvonnasta taas autossa on rekisterikilpi ja kun poliisiauto ajaa vastaan, automaattinen kilventunnistin - jollaisia on jo v.2013 käytössä! - lukee rekisterikilven ja vertaa tietoa online-paikannuksen antamaan tulokseen ja jos auto ei siis ole poliisiauton mukaan tulossa vastaan, niin se on todellakin pysäytyksen paikka ja heittona joku 10'000 eur sakko tai vähintään moisen uhka; ensikertalaiselle 2000 eur sakko ja toisesta tai kolmannesta kerrasta tuollainen iso sakko.

    Mitä auton omistajaan tulee, niin laitehan voi ilmoittaa, että "vika yhteydessä. Älä jatka ajamista!". Eli eihän valtion murhe ole, jos sinä et pääse töihin jonain sateisena päivänä. Käytä joukkoliikennettä. Voisihan (äly)autosi muutenkin mennä rikki. Lisäksi jos et saa yhteyttä eikä sinua "näy kartalla", vaarannat liikennettä. Valitettavasti näitä päiviä ei niin montaa vuodessa ole, etteikö järjestelmää silti oteta käyttöön. Käyttämäni Garmin ainakin tuntuu toimivan jokseenkin usein ja löytävän aika pienetkin tiet (soratie-mp:ssä aina kiinni).

    Jos vekotin maksaa 100 eur ja nytkin käyttömaksut ovat 100-400 eur, niin ei valtion näkökulmasta kallis hinta ole este pakolliselle käyttöönotolle. Totta kai kansalainen maksaa.

    Ei muuta kun vastustatte nykyistä autoveroa vaan oikein kovasti, niin tämä uusi systeemi tulee nopeammin käyttöön!
     
  17. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Ja kaikki jotka nyt uhoaa, "ettei mun autoon tuollaista laitetta koskaan tule!", on asennuttamassa sen laitteen valtuutetussa toimipisteessä välittömästi seuraavana arkipäivänä, heti kun kerrotaan rangaistuksista mitä laitteen käyttämättömyydestä seuraa. Ihan niinkuin kunnollisen hallintolampaan kuuluukin. Kättä nyrkkiin ja syvemmälle taskuun vain.

    Tää peli on menetetty jo alkuunsa, mikäli luotetaan vain suomalaisen autoilijan "vastustukseen". :odroll:
     
  18. Pora

    Pora 1st gear

    Voit ihan varmasti varautua siihen että seuraavien asioiden takia autosi liputetaan tiensivuun: Katsastamattomuus, maksujen maksamattomuus, haltijan ajokielto jne. Osassa poliisiautoja ON rekisterinlukulaitteet jotka hälyyttää ja joiden ansiosta vain näihin autoihin tarvitsee poliisin reagoida. Aika hyvää tuuria pitää olla ettei koskaan tule moista poliisiautoa vastaan.
     
  19. Pora

    Pora 1st gear

    Joka paikassa on hirveä uho, mutta moni ei viitsi edes kansalaisaloitetta allekirjoittaa. Vastapuolella (=vihervasurit) nämä hommat on päivänselviä ja johonkin tahdon 2013 aloitteeseen saatiin vaadittu nimimäärä jo päivässä. Älkää hyvät ihmiset ajatelko että muut autoilijat eivät tee mitään vaan näyttäkää itse esimerkkiä. Aloitteella ei välttämättä mitään muuteta, mutta sillä ilmaistaan tahtotilaa ja se on aivan varmasti parempi kuin käden puristaminen taskussa nyrkissä. Siihen ei myöskään saada allekirjoituksia ellei sitä mainosteta. Nyt jokainen laittaa sähköpostia kavereilleen ja ottaa aiheen puheeksi jokaisen kaverin kanssa. Ei edes tarvitse kivittää eikä poltaa mitään.
     
  20. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Viikon päästä Ollilan työryhmä esittelee tuotoksensa. Saapa nähdä, millä ihmisiä eniten huolestuttanut kohta, eli päästöjen kompensointi on toteutettu. Kasvaako tiemaksu auton vanhetessa, vaiko huomioidaanko siinä moottoritilavuus?

    Sen voin kuitenkin sanoa, että kunhan tuo maksu tulee käyttöön, niin jenkillä ajamisesta tulee todella kallista. Mutta, eipä se ketään liikuta. Eihän harrastajat saa edes etujärjestöä pystyyn, joka voisi vähän pistää hanttiin.
     

Kerro tästä muillekin!