Tienkäyttömaksu -idioottien keksintö

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja ohc205, 14.12.2012.

  1. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Joo, ei meitä näköjään monta vastustajaa ole, 812 allekirjoitusta. :mad:
    No kerkeäähän paremmin SUPO vahtimaan, kun on pieni ryhmä kyseessä :D
     
  2. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Innostuimpa taas dystopioimaan lisää.
    Eli KUN älyliikenne tulee ihan tosissaan ja sitä hyödynnetään ruuhkien välttämisessä, niin miksi ei myös turhan ajelun.

    Ennenkuin ajat metriäkään, näpyttelet määränpääsi laitteeseen. Tämän jälkeen suuret liikenteen älyaivot laskevat parhaan reitin muu liikenne huomioiden ja ohjaavat ajoasi koko matkan ajan. Näin saadaan näppärästi kaikki liikenne ketjutettua toisiinsa ja vältettyä ruuhkat sun muut eli todella nättiä ja helposti myytävää.

    Ketään nyt ei ehkä voida pakottaa ajamaan vain tiukasti pisteestä a pisteeseen b tietokoneen valitsemaa reittiä, mutta kaikesta harhailusta ja aika-ikkunasta karkailusta seuraa luonnollisesti rajusti korotettu maksu.

    Mitään maisema-ajeluja taikka vieraaseen kaupunkiin omin päin tutustumista tai silmää miellyttävän ruokapaikan etsintää ei sitten enää tunneta, ainoastaan mahdollisimman tehokas ja energiataloudellinen siirtymä määränpäähän, joka on tiedettävä etukäteen tarkalla osoitteella. Vaikka olisi sitten kadun toisella puolen.

    Että ei muuta kuin bensaa tankkiin ensi kesänä ja nauttimaan elämästä niin kauan kun sitä kestää. Ehkä se aiottu FMAn kokoontuminenkaan ei ole niin kaukana kuin ajattelin, kerran täällä vaan ollaan.
     
  3. Holley

    Holley Gearhead

    Samaa mietin itsekin, eli klikkaat esim. "työpaikka", tai "isovanhemmat" jne. hyödyllisiä "omat pakolliset" -valikkoon ja näihin kohteisiin saat ajaa esim. halvemmalla Suuren Älyn laskettua sinulle kustannukset , mutta muut turhat ajelut maksavat enemmän. Mitä käteviä mahdollisuuksia!

    Olenko ymmärtänyt muuten oikein, että teollisuuden päästökaupassa CO2-tonni maksaa nyt noin 4 euroa? Joskus alussa se oli 40 euroa.
    Tarkoitan tällä vaan sitä, että ajaessani vajaa 3000 km harrasteautollani tuotan sen tonnin niitä CO2-päästöjä. Voisin ihan mielelläni maksaa sen nykyisen taksan 4 EUR siitä ja jatkaa vaikka koko vuoden harrasteautoilua 30'000 km ja maksaa silloinkin 40 EUR päästömaksuja. Tuottaahan muu Suomi henkilöautojen (sisältäen kaikkein vähäpäästöisimmätkin henkilöautot) lisäksi 88% päästöistä. Vai eikö tässä ollutkaan kyse päästöistä? Eipä tainnut olla.

    Teiden kunnossapitoa tai -pitämättömyyttä varten tietenkin kaikenlaiset lisämaksut ovat erittäin hyvä peruste. Voisi kuitenkin kuvitella, että miljardilla (arvio järjestelmän alkukuluista) saisi aika hyvän startin tiehankkeille ja nostamalla 0,2 EUR/l polttoaineen hintaa saataisiin vuositason ylläpitoonkin jotain rahaa ja samalla moni vähentäisi autoiluaan kallistuneiden kulujen muodossa. Itsekin voisin miettiä jotain vaihtoehtoja esim. talviajolle jne. Ilman näitä upeita lisäsysteemejä.

    Edelleen pelkään, että EU:n Galileo -hanke pitää vain saada maksettua jäsenmaiden kesken ja että Suomen "idea" on tämä älyliikenne - ja muu EU myöntää, että on siinä ideaa: "maksa sinä Suomi 50% koko hankkeesta, koska olet ainoa EU-maa, joka aktiivisesti nyt Galileota käyttää..."

    Saataisiinkohan me sen 16.12.jälkeen oikeasti kerättyä joku väki, joka asioita ajaisi? Älliä pitää olla ja harkintaa, mitä toimia edes ehdottaa eteenpäin; mitään "kiakkovieraita" ei kukaan kaipaa.
     
  4. Pora

    Pora 1st gear

    Kiitos Holley aktiivisuudestasi! Itse omien kykyjen ja ajan puitteissa ilmanmuuta olen mukana. Olisiko pieni ensiaskel tässä asiassa ottaa ylläpitoon yhteyttä (jos eivät lue näitä juttuja) ja pyytää näkyvyyttä tälle sivustolle? Ja hommaa voisi laajentaa kaikille muillekin foorumeille. Twitterissä jopa itse Petteri Järvinen mainosti kansalaisaloitetta.
     
  5. Pora

    Pora 1st gear

    Ennenkuin pistätte ketään niin pistäkää mieluummin nimiä kansalaisaloitteeseen ja sähköpostia kaikille mahdollisille tutuille ja tuntemattomille.

    Nimiä kyllä tulee mutta ei itsellään. Tässä vain pitää tehdä työtä, työtä ja hartiavoimin työtä.
     
  6. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Yllättävän vaisusti ihmiset on allekirjoittaneet? Hommaanhan menee 1min, ettei vaivasta luulisi olevan kiinni....
     
  7. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    On allekirjoitettu. Esimerkiksi aloite autoveron poistamisesta ja korvaamisesta käyttömaksuilla on saanut enemmän allekirjoituksia.
     
  8. taunusstyle

    taunusstyle Gearhead

    on alle kirjotettu ja vinkkailtu kavereillekki
     
  9. sectoid

    sectoid Gearhead

    Samanlaisia ajatuksia itsellänikin. Vähän samantyyppistä tekstiä olen kirjoitellut naamakirjaan. Olen yrittänyt tosielämässäkin asiaa ihmisille puhua, mutta huonolla menestyksellä. En näe mitään syytä, että miksi niin ei tulisi tapahtumaan, mitä kirjoituksessasi kuvailet. Turhauttaa ihan tosissaan. :(
     
  10. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Vähän alkaa tuntumaan, ei pelkästään tämän tienkäyttömaksun osalta vaan yleensäkin, että meillä taitaa olla tämä edustuksellinen demokratia loppunsa edellä. Enää ei tavallisesta kansasta välitetä mitään ja ehkäpä tuo ei-poliittinen hulinointi Tampereella kuitenkin jollain tapaa toi kuitenkin esiin sitä tulevaisuuden linjausta. Ei se ihan tyhjästä kuitenkaan lähde.

    Kohta on lähdettävä, toisen kerran viikon sisään, puolustamaan lasten oikeutta koulutukseen, mielellään kyläkoulussa mammuttimaisen keskuskoulun sijaan. Eka taistelu oli vain musiikkiopintoja koskeva ja näyttiin lehtitietojen perusteella hävityn.
    Voi olla, että tänäänkin äänenpainot nousee. Kyllä jos näitä vastoinkäymisiä tulee ihmisille paljonkin vastaan, jossain vaiheessa mitta täyttyy.

    Mitä nyt tulee tähän tienkäyttömaksuun ja esillä olleisiin kahteen maksuluokkaan, meidän ajoilla se tekisi sillä 6,8snt/km veron PERUSosalla jo pari tuhatta euroa/vuosi. Nykyisen sijaan se on jonkin verran enempi.
     
  11. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Eli jos kahden vuoden välein vaihtaa uuden Avensiksen, jonka hinta on alentunut sen viis tonnia, niin sehän on silkkaa säästöä... Eikun eipäs olekaan. Välirahahan pysyy samana, eli teoriassa kerran tuon rahan "säästää", sen jälkeen onkin pelkkää menoa. :wc:
     
  12. Pora

    Pora 1st gear

    Erittäin hyvä pointti, paitsi että jos tuo järjestelmä on käytössä, tippuvat vaihdokkienkin hinnat etukäteen. Mikäli uudistus koskee vain uusia autoja niin vanhat autot ovat korvaamattoman arvokkaita. Edun voi siis kuitata kun ostaa auton ilman vaihtoautoa?

    Eli siis auton käytön kustannukset kaksinkertaistuvat ja hankintaveroetu käytännössä on täysin olematon.
     
  13. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

  14. JKF

    JKF Gearhead

    Taitaapi olla heti kättelyssä paikannustiedot poliisin saatavilla kun GPS -kyttäys saadaan toimiin. Ei oikeen hyvältä vaikuta, varsinkin kun kaikenlaista Myllylä-urkintaskandaalia ja rikollisliiga-yhteyksiä paljastuu jatkuvasti.
     
  15. Big_Easy

    Big_Easy 1st gear

    Liikenne ja viestintäministeriö oli tällaisen jakanut naamakirjassa. http://www.lvm.fi/tiedote/4373432/liikenteelle-uusi-ymparistostrategia

    Kommentoin siihen "Luin läpi tuon artikkelin ja jäi sellainen kuva teidän strategiastanne että meinaatte väkisin runnoa GPS-seurannan läpi ja tehdä yksityisautoilusta niin kallista että ihmisten on pakko vähentää sitä. Toivon olevani väärässä, mutta pelkään olevani oikeassa."

    johon LVM vastasi "Suomi on sitoutunut erittäin koviin liikenteen päästövähennystavoitteisiin. Niitä on mahdoton saavuttaa, jos liikenteen hinnoittelua ei ole mahdollista tarkastella uudelleen. Liikenteen palvelut ja ihmisten liikkumistottumukset muuttuvat koko ajan, joten liikenteen hinnoittelun ja verotuksenkin on seurattava tätä kehitystä. Ensi maanantaina kuulemme aiheesta lisää, kun älykästä ja oikeudenmukaista liikennettä selvittänyt työryhmä luovuttaa esityksensä ministeri Kyllöselle."

    Eli ainakin mun mielestä vaikuttaa siltä että enää pitää kerätä niitä "positiivisia kokemuksia" joilla tätä ruvetaan myymään ihmisille. :mad: Mahtaakohan noi päästövähennystavoitteet tulla EU:lta, vai onkohan joku ministeri keksinyt ne lapin hiihtoladuilla?

    Mietin tuossa päivällä että josko sitä teettäisi takalasitarran jossa lukee "Millä ajat jos tienkäyttö maksaa 6,8€/100km". Jos vaikka tollasella saisi heräteltyä ihmisiä siihen ettei se 6,8 senttiä per kilsa olekkaan niin vähän.
     
  16. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    "Suomi on sitoutunut", on aika hieno lause. Sillä saadaan perusteltua kaikki kommunistikyllösten ja niitten edeltäjien allekirjoittamat paperit.

    No, kun kerran suomalaiset autoilijat eivät vastaan pane, niin maksetaan sitten, "älykkäästä ja oikeudenmukaisesta liikenteestä". ILPO:ja ja PANDO:ja.


    Ymmärtäkää se, että mitä vähemmän ajetaan ja mitä vähäpäästöisemmillä autoilla, niin sitä enemmän veroja tullaan keräämään /ajoneuvo. Ja sitä rankemmin verorasite kohdistuu vanhoihin autoihin.

    Käykää nyt edes allekirjoittamassa se lakialoite, jos ette muuhun pysty.

    Ja tuota seurantaa ei tarvitse odottaa minnekään ensi vuosikymmenelle. Se tulee 2-3 vuoden sisällä, takaan sen.

    Ja se "tienkäyttö" ei tule vanhalle V8 moottoriselle jenkille maksamaan 6,8 senttiä/1km. Uskoisin, että lähempänä 20 senttiä ollaan. :odroll: (päästökertoimet kun otetaan huomioon. :odroll: )
     
  17. riviera56

    riviera56 Double Gearhead

    Allekirjoitettu
     
  18. Big_Easy

    Big_Easy 1st gear

    Allekirjoitettu ja jaettu facebookissa eteenpäin. Toivottavasti edes joku kävisi sen allekirjoittamassa, alle tuhat nimeä on säälittävän vähän näin tärkeälle asialle.

    Saa nähdä onko ilmastonmuutoksen jälkeen vuorossa maapallon liiallinen väestömäärä. yksi suomalainen kuluttaa luonnonvaroja kymmenien afrikkalaisten edestä, niin ehdotan että lapsilisät pois ja yhden lapsen politiikka myös Suomeen. :lol:
     
  19. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288631941741.html

    Jos strategia on ajalle 2013-2020, niin miksi tieveron käyttöönoton väitetään alkavan "joskus 2020 -luvulla"? Todennäköisesti sieltä on tulossa jotain muitakin ylläreitä ennen sitä. :odroll:

    Olen edelleen sitä mieltä, että tuo tievero otetaan käyttöön pian. Mm. taksien ja muuttoautojen verohelpotukset poistuvat 2015 mennessä. Ei olisi kaukaa haettua, että siihen mennessä autoverorahat kerätään muutenkin (korkojen kera) satelliittiseurannalla. :-? Ei se systeemi niin monimutkainen ole.
     
  20. JKF

    JKF Gearhead

    Jep, ja sitten kun vakoilujärjestelmä havaitsee että näitä rotiskoja kulkee peräkkäin yli kaksi kappaletta, niin paukahtaa automaattinen cruisinki -lisä 10€/km.
    Tai sitten joku silmäätekevä ärsyyntyy naapurin kölvien ohiajeluista, niin piankos siinä kohtaa onkin tiettyinä kellonaikoina tiemaksu 100€/metri.

    Sääntelymahdollisuuksissa on rajana vain mielikuvitus, eli ihmekös että päättäjät odottaa systeemiä kieli pitkällä ja "kyselyjen" mukaan 60% kansastakin kannattaa asiaa.
     

Kerro tästä muillekin!