Tienkäyttömaksu -idioottien keksintö

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja ohc205, 14.12.2012.

  1. belair66

    belair66 Gearhead

    Serkku sen sanoi hyvin tuohon ammattikuljettajien pätevyysvaatimuksiin liittyen, että kun äidit kehuu kevätjuhlissa: Meidän poika se luki lääkäriksi, johon toinen: Meidän poikapa luki juristiksi! Kolmas sanoo: Voi eihän tuo vielä mitään, meidän poika on rekkakuski!
     
  2. 1purehell

    1purehell Gearhead

    Ja päästöjen mukaanhan se vero kiristyisi. Vitun vittu! :mad:


    Jos vero on 3,3 senttiä/km 160g päästävälle autolle, niin mitäs se on vanhalle jenkkipaskalotjalle? 33 senttiä?

    Saadaanko se harrasteautoilijoiden etujärjestö pystyyn vai myydäänkö romut Ruotsiin? :mad:
     
  3. tuomo.leva

    tuomo.leva 2nd gear

    Tuli mieleen sellainen juttu, että jos valtio kerää tiedot siitä missä ja milloin ihmiset ajaa niin...

    Muistaako ketään missä oli esim. syyskuun ensimmäisen viikon lauantaina tätä vuotta?

    En minä ainakaan.
    Valtiohan sen sitten muistaisi, ja tämä tietohan voisi olla vaikka ihan tuulesta temmattu, jos se sattuisi valtiolle paremmin sopimaan.

    Ihmisillä on huono muisti. Ei kai muuten samoja tolloja äänestettäisi kerta toisensa jälkeen eduskuntaan päättämään. :mad:
     
  4. 1purehell

    1purehell Gearhead

    Ja yllätys yllätys, että Ilta-Sanomien äänestyksen mukaan 71% suomalaisista kannattaa tätä systeemiä... Kommenteissa ei taas kukaan.
     
  5. sämpy

    sämpy Gearhead

    Tulihan se päästöperuste sieltä mukaan. Olen kyllä 99% varma että mentäisiin vanhalla systeemillä eli kokonaispainon mukaan, jolloin vanhat henkilöjenkit ei saa niin kauheasti monoa päähän,kuin jos moottorin tilavuutta käytettäisiin kertoimena. Muutenkin vanhempi kalusto on suhteessa köykäsempää.

    En nähnyt missään mitä "kuorma- ja linja-autoliikenteen vapauttaminen" tarkoittaa, eli pitääkö olla jotenkin ammattiliikenteessä. Muutoinhan halvin työmatka-auto on pian k-k-a Hummer.

    Esimerkkilaskelmssa ei näyttänyt niin pahalta kuin aiemmin, mutta niinhän nytkin painon mukainen taulukko on jonkun sekopään tuote, jonka mukaan jo keskikokoinen auto vie 15-20 litraa sadalla. Kun lasketaan sen mukaan että aina ajettaisiin muka maksimikuorma päällä.

    Eli samankokoiset ja kuluttavat, mutta jotka menee painon mukaan saattaa saada paljon messevämmän maksulapun, kuin nyt mainitut esimerkit.

    Mielenkiintoinen on maininta paljon ajavien huomioimisesta, tuleeko jonkinlainen maksukatto taikka helpotus kun ajaa enemmän?

    Ihan niin paha mieli ei minulla ole kuin aamulla, venytetty aikataulu, alemmat kustannusarviot (Joojoo) ja muut kommentit niin itse ainakin nukun hiukan vähemmän rauhattomasti. Paljon pahempaakin olisi voinut olla tulossa mutta ei taida paukut riittää sellaisen järjestelmän rakentamiseen. Toki vajaassa kymmenessä vuodessa paljon ehtii tapahtua.

    Ärsyttää toki suunnattomasti tuo "verorasitus ei kasva" kun samalla puhutaan kumminkin liikennesuoritteen vähentämisestä.
     
  6. O.J.

    O.J. 3rd gear

    Noniin, viimein lukujakin pöytään.

    http://yle.fi/uutiset/jorma_ollilan_tyo ... la/6986640

    Eli yli 17.000km vuodessa autoileva (yli 46,5km päivässä) maksaisi nykyistä enemmän veroja. Ja puhutaan siis rahallisesta nykytasosta, joka nousee koko ajan ilman kilometriverotustakin.

    2025 on virallinen pysäkki järjestelmän toimintaan saattamiselle. Nyt pitää vain miettiä mitä ministeri Kyllönen tarkoitti "pitkillä siirtymäajoilla"; täältä sinne VAI siitä eteenpäin...

    http://www.aamulehti.fi/Kotimaa/1194860 ... aajan.html

    Myös kovasti puolustellaan, ettei seuranta VOISI olla reaaliaikaista? Eli suoraa verkkoyhteyttä laitteesta ei muka jostain syystä olisi maailmalle? En ihan purematta niele, kun ei nykyiselläänkään ole edes vaike tehtävä, saati tulavaisuudessa. Tämä sitäpaitsi sotisi koko älyliikenteen alkuperäistä ideaa reaaliaikaista vuorovaikutteisuutta vastaan.

    http://www.tekniikkatalous.fi/Liikenne/ ... et/a954286

    Vero ehdotetaan määräytyväksi auton hiilidioksidipäästöjen perusteella. Entäs autot, joissa ei päästötietoa olisi saatavilla? Kiinteä vero luonnollisin ratkaisu, mutta onko sekään solidaarinen vaihtoehto?

    Kilometriverotuksen esitetään korvaavan (tilapäisen) ajoneuvoveron että uudesta maksettavan autoveron. Polttoaineverotus säilyisi nykyisellään, tai luonnollisesti kiristyisi kysynnän vähentyessä keskikansalaisten kulutuksen laskiessa autokannan polttoainetaloudellisuuden vuoksi sekä söhkö- ja muiden vaihtoehtoautojen yleistyessä.

    Joka tapauksessa, kohta käyttöautoilukin alkaa tuntua harrastukselta, ainakin lompakossa. :poff:
     
  7. janica

    janica 1st gear

    "Veroja kerättäisiin kokonaisuutena yhtä paljon kuin ennenkin, keruutapa olisi vain erilainen. Kuorma-autoliikenne linja-autoliikenne jäisi kilometriveron ulkopuolelle. Keskimääräinen kilometrivero sellaiselle autolle, jonka CO2-päästöt ovat 160 grammaa kilometrissä, olisi 3,3 senttiä per kilometri.

    Esimerkiksi Ford Focus 1,0 Eco Boost -mallisen auton kilometrivero olisi 2,02 senttiä per kilometri, kun taas Volvo XC 60 D5 -mallisen auton kilometrivero olisi 3,59 senttiä per kilometri. Eli esimerkiksi 20 000 kilometriä vuodessa ajava Volvo-kuski maksaisi 718 euroa ja Ford Focus -kuski 404 euroa."

    Ilta-sanomat


    Ei tällänen voi mennä läpi :lol: :lol: :lol: :lol:
     
  8. O.J.

    O.J. 3rd gear

    Sen tietää, että Ramia en oo myymässä. :lol: Ei kai ne noin hivelevää aukkoa voi hommaan jättää? Pakko tulla koskemaan vain nälkäraamillista (liikenneluvan alaista) ka- ja bussiliikennettä?
     
  9. janica

    janica 1st gear

    Tietääks kukaa et onks Trafi antanu mitää mielipidettä asiasta? Ainakaa äkkiseltää nois ei oo mitään mainintaa siitä..
     
  10. 1purehell

    1purehell Gearhead

    Uskooko joku, että tuo vero on tulossa vasta 2020? Jos jo kerran jammereihinkin on jo varauduttu ja hankittu niitä vastaan kalustoa?

    http://www.tekniikkatalous.fi/ict/yrita ... ut/a954044
     
  11. palontie

    palontie Gearhead

    Ennen tienkäyttömaksua kevyt kuorkit on ajettu alas suomesta :mad:
     
  12. Naumasto

    Naumasto 2nd gear

  13. sämpy

    sämpy Gearhead

    Noilla ei vaan taida olla valtuuksia alkaa pysäyttelemään autoja vaan vaatii viranomaisapua, että eipä ole riskiä jos jonossa maantiellä ajelee ja sattuisikin tulemaan vastaan. Jonkinlainen todistusvelvoitekin vaadittaneen. Jos seuraavat pihaan ja hälyttävät poliisin paikalle niin sitten ehkä.

    Ja Suomesta taitaa tuolla systeemillä löytyä pohjoisesta ja idästä alueita, joilla jostain kumman syystä ei näytä liikkuvan yhtään autoa. Että oikeasti syrjäseudulla asuva voikin päästä halvemmalla.

    Ja miksi käyttää jammeria kun laitteen voi ottaa pois päältäkin?
     
  14. toyopet

    toyopet Gearhead

    Miksi edes rekisteröidä autoa, ajellaan vaan :odroll:
     
  15. O.J.

    O.J. 3rd gear

    En nyt sanoisi, isot pojat ovat kertoneet ja jotkut vanhemmat radioharrastajat saattavat muistaa silloisen Viestintäviraston ylivallan radioamatööri-, LA- ja muita erityisradiolaitteita kohtaan -70-80 luvuilla. :-? Kolmiomittailtiin ja kotiin tungettiin varsin pienistäkin syistä, samalla laitteita lähti takavarikkoon määrittelemättömiksi ajoiksi. Miksei uutta valtuutusta moiseen Ficoralle irtoaisi, kerran valtion alainen elinkin on. :wc:

    Ja pitäähän Liikkuvan poliisin turhat tehtävät jollekin muulle sälyttää! Verraten esim. Spectre -tutkanpaljastimen-paljastimien hankintaan heille vuosikymmen sitten.
    ...jotka kylläkin tarpeettomiksi, ja ihanan kalliiksi, osoittautuivat hetken hankintojen jälkeen markkinoille ilmestyneiden peilaamattomien paljastimien myötä. :) Rahanmenoa ei voi estää.
     
  16. -nikke-

    -nikke- Gearhead

    Sama vähän pisti silmään. Ei tainnut yhen yhtä kommenttia olla puolesta, mutta gallup väittää jotain ihan muuta :odroll:
     
  17. 1purehell

    1purehell Gearhead

    http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288633034978.html

    Autoliitolla on kyllä hyvä ja kattava lista kysymyksistä, joita tuo homma herättää. Suosittelen lukemaan läpi ajatuksella.

    Luulisi, että Autoliiton kautta saataisiin masinoitua jonkinlaista vastarintaa autoilijoissa. Harrastajat tosin on niin munattomia, ettei ne saa mitään kummempaa aikaiseksi. Kunhan jupisevat. :lol:
     
  18. Ratrod34

    Ratrod34 3rd gear

    Mulla olis kans yks kysymys, mitä järkeä on laittaa seurantalaitetta museoajoneuvoon jolla ajetaan vain muutama päivä vuodessa ?

    Muutekin toi systeei olis parasta ottaa käyttöön vain uusissa myytävissä autoissa tai ainakin yli 30 vuotta vanhat pitäs vapauttaa moisesta hömpötyksestä.
     
  19. Naumasto

    Naumasto 2nd gear

    No on joo,sen kiemurtelun haluaisin nähdä kun noihin kysymyksiin joutuisivat vastaamaan.
     
  20. Gyrus

    Gyrus 3rd gear

    Kuulin huhuja työkavereilta että yhdessä Suomen testaus/hyväksyntä labroissa olis tuollainen kilometri mittari ollut jo testissä. Työkaverit olivat sitä tutkineet ja kuulemma siinä on GPS + radioyhteys + joku kolmas yhteys mistä ei kerrota sen enempää.

    Onneksi ei taida mikään noista toimia foliopaperin läpi. Ja mitäs sille voi jos laitteet on vaan niin huonoja että hajoavat aina käytössä, 10kV pyssy on kiva laite =)

    Ihan oikeasti enpä usko että noita kilometri mittareita tulee muuta kuin uusiin autoihin ja kuka pakottaa vaihtamaan auton uudempaan??
     

Kerro tästä muillekin!