Tienkäyttömaksu -idioottien keksintö

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja ohc205, 14.12.2012.

  1. tniitty

    tniitty Gearhead

    niin ja eikä tällänen idioottimainen keksintö toimi missään muualla kun sovietfinlandissa.muualla varmaan porukka nousis takajaloilleen ja laittais kampoihin mutta ei meillä mutistaan vähän ja niellään kaikki paska mitä poliitikot työntää meille.tässä jos missä olis kiakkomiehille hommia.ugh!
     
  2. Holley

    Holley Gearhead

    Autolliton kysymyslista on todella hyvä! Positiivista huomata, että siellä ollaan sentään lopulta tänä vuonna herätty tähän hommaan. Jäseniä on sentään aika paljon, joten heidät kuullaan paremmin kuin Overdrive-keskustelupalsta...

    Pitäisi saada vastaukset noihin kysymyksiin julkisesti ja todellakin eduskuntavaaleissa mukaan tämäkin asia ennemmin kuin jotkut huuhaa-aiheet, joita iltapäivälehdet virittelevät vieden huomioita niiltä asioilta, jotka jotain useimmille merkitsevät.
     
  3. Putte

    Putte 1st gear

    Kuorma- ja linja-autot eivät ole tuon kilometriveron piirissä kuten eivät ole nykyäänkään auto- eikä ajoneuvoveron piirissä.
     
  4. teddy99

    teddy99 Double Gearhead

    Ainoa mitä tavallinen kansalainen voi asian eteen tehdä, on tuo jo aiemmin mainittu äänestäminen asiaa koskevassa kansalaisaloitteessa.

    https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/608

    Ei auta, jos muristaan keskenämme täällä forumilla, ei päättäjät näitä lue, eikä niitä kiinnosta, vaikka lukisivatkin. Mutta kansalaisaloite on pakko käsitellä, mikäli riittävän paljon nimiä saadaan adressiin.

    JOKAINEN JOLLA ON FACEBOOK, LAITTAKAA OMALLE SIVULLENNE HETI TÄNÄÄN TIETO KANSALAISALOITTEESTA, JOTTA KAIKKI KAVERINNE EDES SAISIVAT TIETÄÄ ASIASTA JA LAITTAKAA SAMALLA PYYNTÖ JAKAA VIESTIÄ ETEENPÄIN, JOTTA MAHDOLLISIMMAN MONI ALKAISI MIETTIÄ ASIAA.

    On hyvin vaikeaa saada vaaditut 50000 nimeä listaan, mutta yritetään edes! Ei muutakaan voida tehdä.
     
  5. pulttirengas

    pulttirengas 3rd gear

    "Kannattaminen epäonnistui. Tämä voi johtua siitä, että et ole äänioikeutettu Suomen kansalainen tai aloitetta ei voi kannattaa."

    Reilukerho. :poff:
     
  6. O.J.

    O.J. 3rd gear

    Sitähän varten tuo koko kansalaisaloite perustettiinkin, että tavalliset kuolevaiset saisivat TUNTEEN siitä, että heidän mielipiteillään jotain merkitystä olisi... Aivan demokratian irvikuva nykyisellään koko mielipideäänestys, ei lopulliselta vaikutusarvoltaan Iltapaskalehtien kyllä/ei -paneeleistä eroa.

    Ikävä kyllä siis, mielelläni näkisin asian toisin.
     
  7. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    En ole pahemmin ollut Autoliiton suosija, mutta jotenkin tuntuu siltä, että tässä asiassa Autoliitto on enempi meidän puolella. Kannattaisiko kohdistaa tuki ja mielipiteiden ilmaisut sinnepäin? Tietäisivät ainakin, että autoilijat eivät kyseistä pantaseurantaa halua.

    Eikös Autoliitto ole nykyään ajoneuvoharrastajienkin etujärjestö?
     
  8. HendriXXX

    HendriXXX Gearhead

    Täällä äänet annettu ja linkkiä jaettu.
     
  9. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    ministeriön muistelmista.Viime vuosina henkilöautojen polttoainetehokkuus on parantunut merkittävästi. Tämän vuoksi liikenteen kasvu ei tulevaisuudessa takaa nykyisen suuruisia polttoaineveroja.Toinen merkittävä muutos polttoaineverokertymään on autojen sähköistyminen. Sähkön verotusta ei ole mahdollista korottaa liikenteen verokertymän pienenemisen vuoksi, koska se vaikuttaisi myös kotitalouksien ja teollisuuden sähkön hintaan. no onneksi on kuorkki ja viisumi naapurin huoltsikalle.
     
  10. T.hilter

    T.hilter Gearhead

    Kyllä tulikin tuo kuorkki ostettua sopivaan aikaan. Tuosta radioliikenteen kyttäyksestä on hyvä esimerkki yhden tutun LA-harrastuksen loppuminen. Hän osti poliisin huutokaupasta laitteet jotka poliisi hetikohta takavarikoi liian tehokkaina ja laittomina. Tapahtui joskus 90-luvun lopussa.
     
  11. Pora

    Pora 1st gear

    Laita vain. Edelleenkään kukaan EI ole halunnut kansanedustajien sp-osoitelistaa :( Ei tämän niin vaikeaa luulisi olevan?

    Tähän pitää suhtautua samalla tarmolla kuin jehovantodistajat asiaansa. Saipa tahdon2013 kerättyä ennätysmäärän ääniä päivässä huolellisella esivalmistelulla. Ei me voida olla huonompia. Turpiin tulee usein mutta ei vain saa luovuttaa.
     
  12. MudMax

    MudMax Gearhead

    Onhan systeemissä muutama varjopuolikin (veron keräyskustannukset vähint. 7% verotuloista (nykyisin 0,2%) ja mahd. paikkatietojen väärinkäyttö), mutta hyviäkin puolia löytyy:

    -Pahimmat pummit saataisiin kuriin, eli nämä 2-4 vuoden välein autoa vaihtavat jotka ajavat paljon, näiden pummien autovero siirtyy nykyisin todellisuudessa käytettyjen autojen hinnoissa niille, jotka ajavat ne autot 2-4 vuodesta loppuun.
    Myös tämän porukan maksama vuotuinen käyttömaksu per ajettu km on nykyisin aivan naurettavan pieni verrattuna esim. harrasteautolla ajettuun kilometriin.

    -Ensimmäisen kerran olisi mahdollista, että Lapin selkosilla maksettaisiin vähemmän veroa kuin Mannerheimintiellä, tosin hintaero ja porrastusten määrä ovat aivan riittämättömiä.

    -Systeemi ei rankasisi useamman Auton omistavia kohtuuttomasti (nykyinen systeemi rankaisee todella pahasti, kun käyttömaksu juoksee ja autoveron osuus/km on suuri).
    Kaavailtu laitteen Vuosimaksu 10 euroa, eli voisi pitää sopivan Auton joka käyttötarpeeseen ilman että autovero ja käyttömaksu juoksee koko ajan.

    -(Kivihiili-)sähköautotkin saatasiin edes jotenkin veronmaksutalkoisiin.


    Sinetöidyllä mittarilla saatasiin km-vero kerättyä varmastikin halvemmalla, mutta siinä porrastus menisikin vain asuinpaikan mukaan, eikä ajopaikan mukaan....
    Alueellinen polttoaineverotus taas johtaisi kotimaan(-kin) tankkausmatkkailuun....
     
  13. sectoid

    sectoid Gearhead

    Olen yrittänut useamman kerran. Ketään ei kiinnosta. Tuttavapiirini muodostuu näköjään piilokommareista.
     
  14. HendriXXX

    HendriXXX Gearhead

  15. mopo-ukko

    mopo-ukko Gearhead

    Tähän asti olen pitänyt Autoliittoa autokauppiaiden liittona,mutta nyt taitaa olla hieman pienenkin ihmisen asialla.
     
  16. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Onhan tässä ehdotuksessa se etukin, että kuminpoltosta maksettavat verot laskee huomattavasti!
     
  17. sectoid

    sectoid Gearhead

  18. JKF

    JKF Gearhead

    Toisaalta tuon höperön jutut saattaa sopivasti herätellä terveellä järjellä varustettuja kansalaisia huomaamaan mitä vaaroja tuohon systeemiin oikeesti liittyy. Tosiasiahan on se, että juurikin tuollaisiin juttuihin sitä tultaisiin soveltamaan 100% varmuudella jossain vaiheessa.
    Ollila tietysti vaan puhuu jostain 10€ vuosimaksuista joilla ei ole todellisuuden kanssa mitään tekemistä. Sillä rahalla tuskin katettaisiin edes kerran vuodessa lähetettävän laskun kulujakaan saati sitten jotain data -liittymää ja jonkun ihme kansalaistilin hoitomaksuja.
     
  19. sectoid

    sectoid Gearhead

  20. Gyrus

    Gyrus Gearhead

    Onkohan Ollilalla mitään tekemistä yhtiön kanssa joka valmistaa nuo laitteet? Proto laitteet on valmistanut ainakin Aplicom. Aplicom syntyi Nokia Mobile Phones-yhtiön "Mobile Data Unit"-yksiköstä vuonna 1990.

    Olisko yhteiset intressit saada laitteita myytyä..
     

Kerro tästä muillekin!