Tienkäyttömaksu -idioottien keksintö

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja ohc205, 14.12.2012.

  1. capri30S

    capri30S 1st gear

    Hemmetin hyvin kirjoitettu ja summaa omat ajatukset ihan täysin.
     
  2. mga-tomi

    mga-tomi 3rd gear

    1. Yksi puhuu harrasteautojen verotuksesta,
    2. toinen koko liikenteen veroista ,
    3. kolmas kaikista veroista Suomessa, veroasteesta.

    Minusta kannattaisi näissä porukoissa keskittyä kohtaan kohtaan 1 eli harrasteajoneuvojen verotukseen. Siinä on mahdollista saada jotain konreettista ehdotusta aikaan. Harrasteautojen veroetuja voi perustella, niin että virkamieskin ymmärtää. Peruste harrastejoneuvojen alhaisemmalle verotukselle ja vakuutusmaksuille on yksinkertaisesti se, että harrasteautoilla ajetaan niin vähän. Ei aiheuteta ruuhkia, ei merkittävää kuormitusta ympäristöön eikä mitään muutakaan, mitä tavallisen autoveron perusteina on laissa määrätty. Se, että auto on harraste, ei sinänsä ole peruste alhaisemmille veroille. Vähäiset ajomäärät ovat se oikea peruste. Mutta miten sitten osoitetaan, että kyseisellä autolla ajetaan vain vähäisiä kilometrimääriä? Minulle ei tule mieleen muuta kuin joku GPS-systeemi.

    En ymmärrä yhtään näitä isovelivalvoo-juttuja. Kaupungit ja päätiet ovat täynnä valvontakameroita. Poliisi voi kuvata autoja. Kännykän sijainti on koko ajan teleoperaattoreiden tiedossa. Jokaisessa autossa on rekisterikilvet, jotta nimenomaan tiedetään kuka siinä menee. Mitä gps tähän lisää? Ketä se kiinnostaa, missä kansalainen Möttönen ajelee?
     
  3. juko7

    juko7 Double Gearhead

    Itse suhtaudun tähän asiaan skeptisesti lähinnä sen takia että se mahdollistaa täälläkin jo puhutun kokoaikaisen liikennevalvonnan poliisille, ajotapavalvonnan vakuutusyhtiöille, ja muuta mukavaa.. tuskin se tähän paikannukseen jää jos on noin kätevä systeemi valmiina.

    Ja viimeisen lauseen toisin päin kääntäen, mitä se kenellekään kuuluu missä kansalainen Möttönen ajelee? Haluatko viikottain raportoida naapurillesi missä olet ajellut? Et? Miksi sitten olisi enemmän ok että kulkemisesi taltioidaan valtiolliseen järjestelmään? Tämän systeemin reittimääritystarkkuus on ihan toista luokkaa kuin se, mitä pystytään päättelemään kameroista. Näen ristiriidan siinä, että esim. kirjesalaisuus ja puhelinsalaisuus kuuluvat kansalaisen perusoikeuksiin mutta yhtäkkiä on ihan ok kerätä tieto ajoreiteistä osoitteen tarkkuudella. Se, että kännykän sijainti on koko ajan teleoperaattoreiden tiedossa ei mielestäni tätä kysymystä poista. Ja kännykän voi sulkea eikä sitä ole pakko käyttää, mutta tämä systeemi nimenomaan on oltava käytössä liikuttaessa maantiellä. Kyseessä on mielestäni periaatteellinen kysymys siitä, kuinka paljon kansalaisia valvotaan.. seuraavaksi "oikeudenmukaisuusperiaatteella" kaikille gps-panta että kävelyteiden kunnossapito osataan jyvittää oikeudenmukaisesti. Täytyyhän valtion olla oikeudenmukainen.
     
  4. mikähelvetinkat

    mikähelvetinkat 1st gear

    ja verensokerimittari ja rasvaprosenttimittari ja kolesterolimittari ja sykemittari ja rem-unimittari ja ja jne., jotta nähdään, että miten huolehdit itsestäsi, jotta voidaan määrittää terveysveroprosenttisi..
     
  5. talonmiehen vapaapäivä

    talonmiehen vapaapäivä Double Gearhead

    Tää on ihan näpertelyä, helpoin ratkaisu on että kaikkien palkat menee suoraan verottajan tilille. Sieltä sosiaalitoimisto jakaa niitä sitten sopivaksi katsomallaan tavalla takaisin hakemusten perusteella. Ostokuponkeina tietysti jossa kohde on määrätty, ettei kansalainen vaan pääse käyttämään rahojaan mihinkään mikä ei virkamiehen mielestä ole sopivaa
     
  6. mga-tomi

    mga-tomi 3rd gear

    No jotta saisin maksaa vähemmän veroja ja vakuutusmaksuja harrasteautoistani. Ei tässä mitään muuta sen kummempaa aatetta ole takana. Syntymäni ja kuolemani ja suurin piirtein kaikki sillä välillä kirjataan mainitsemaasi "valtiolliseen järjestelmään". Ei hirveästi haittaa jos siellä on lisäksi tieto, että tänään klo 15:00 ajelin Mechelininkatua etelään päin. Ihmettelen vaan, että ketä se kiinnostaa.
     
  7. talonmiehen vapaapäivä

    talonmiehen vapaapäivä Double Gearhead

    Eikä yhtään varmaan haittaa sekään että jokaisesta pienestäkin ylinopeudesta tai liian rivakasta kiihdytyksestä tai vaikka liian lähellä toista autoa ajamisesta tulee sakkolappu kotiin (ja kolmesta tietenkin lähtee kortti pois)
     
  8. pontiac t/a

    pontiac t/a 1st gear

    Tuli tuosta juko7 kirjoittamasta kirje ja puhelinsalaisuudesta mieleen kun aikoinaan yritin selvittää meidän kotipuhelimen kummallisia laskuja niin otin yhteyttä puhelin operaattoriin että saisin nähdä milloin ja minne meidän puhelimella soitetaan,vastaus oli että saan semmoisen listan missä näkyy vaan 4 ensimmäistä numeroa mihin meiltä on soitettu?On kuulemma puhelin salaisuus ja minä en saa nähdä mihin meiltä soitetaan??Minun olisi pitänyt tehdä rikosilmoitus ennen kuin saan nähdä kaikki puhelin numerot kokonaisina ja siltikin minä joudun maksamaan kaikki puhelut vaikka minä en niitä ollut soittanut koska osa puheluista oli soitettu silloin kun olen ollut töissä ja ne 4 ensimmäistä numeroa kertoi että meiltä oli soitettu semmoisille paikkakunnille jossa en ole koskaan käynyt enkä tunne ketään ihmistä.
     
  9. debner

    debner Gearhead

    Niin... tuolla voidaan vaikka estää se että vaimon soitot ei kuulu kaikille tai että mies ei ala hakkaamaan vaimoaan jo pelkästään sen vuoksi että puhelimesta listan mukaan näyttäisi soitetun vieraalle miehelle yms.

    Miten se operaattori voisi tietää kuka puhelintasi käyttää? Tai mihin numeroon siitä ei saa soittaa? Laskut lähtee puhelinkohtaisesti, ei ne muuta kai voi?
    Eikös rikosilmoitus ole maksuton jos epäilee rikosta jossa joku murtautuu kotiin soittelemaan? Jos varas saadaan kiinni niin sitten se maksaa... jos maksaa kuten tavaravarkauksissakin?
     
  10. debner

    debner Gearhead

    Minulle tulee mieleen että kaikki ajamisen verotus menee vain ja ainoastaan polttoaineissa. Huoltoaseman bensamittari kertoo kaiken mitä kukaan ikinä tarvitsee tietää. Ei yhtään lisäinvestointia, ei yhtään lisävalvontaa - halpaa ja helppoa isoveljelle.

    Jos isoveljen ahneus saa jotkut ihmisryhmät lopullisesti polvilleen niin he voivat asennuttaa omalla kustannuksellaan GPSsät sun muut autoonsa ja hakea avustuksia sen perusteella. Vaikka siten verovähennyksinä.
     
  11. mga-tomi

    mga-tomi 3rd gear

    Polttoaineen verotus on ilman muuta yksinkertaisin ja varmasti toimiva tapa hoitaa verotus. Eikä muiden verojen kompensoiminen edes nostaisi polttoaineen hintaa mahdottomasti. Vielä oltaisiin ymmärtääkseni alle 2:n euron. Tämä ei kuitenkaan mene eduskunnassa läpi, koska se suosii kaupunkilaisia. Maaseudulla, missä ei kulje minkäänlaisia busseja, pitäisi saada helpotusta verotaakkaan. Tätä kannattaa niin maakuntien kepulaiset kuin Helsingin cityvihreät.
     
  12. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Vaikuttaa, että joko eduskunnassa on idiootteja tai sitten joku gps firma lobbaa isolla kädellä. Veikkaa vakavasti molempia.

    Miksei oteta käyttöön sellaista järjestelmää mikä ruotsissa on raskaassa kalustossa, eli sinetöity laskuri joka luetaan katsastuksen yhteydessä, ei olisi kalliita gps järjestelmiä tai kansalaisten seuraamista,
    potikka tietääkseni maksaa jonkun satakruunua ja se luetaan ilmaiseksi. Tosin päivä maksu on kalliimpi kuin potikalla ajettuna pitkää matkaa joten potikkaa mieluusti käytetäänkin.
     
  13. pontiac t/a

    pontiac t/a 1st gear

    Debnerille vielä tuosta puhelin asiasta,tarkoitin tuossa kirjoittelussa sitä että kyllä minun pitäisi saada tieto mihin numeroon minun puhelimesta soitetaan silloin kun en ole kotona kun ei siellä silloin ole ketään muuta soittajaa paikalla,on aika erikoista että minun olisi pitänyt selvittää laskuttaako puhelin yhtiö oikein kun en saa tietoa kuka siellä minun liittymällä soittaa ja minun pitäisi pystyä todistamaan että puhelin operaattori laskuttaa semmoisista puheluista joita en ole itse soittamassa,Kerrostalojen puhelinjakamosta voi soittaa vaikka kiinaan jos sinne huoneeseen pääsee sisälle ja tietää mihin piuhat laittaa kiinni.Kummallista oli myös se että kun muutin naapuritaloon isompaan asuntoon niin nuo haamulaskut loppuivat siihen. :eek:
     
  14. Jokeri

    Jokeri Double Gearhead

    Tämä on kyllä niin pimeä kansa että jos en olisi osallisena kaikista sen kärsimyksistä, niin naurattais makesti, nyt lähinnä itkettää.

    Jos valtiovallan instanssi alkaisi puhua että kaikkia pitää raiskata perseeseen kymmenen tuuman munalla, niin tämä kansa alkais heti keksiä että miten se voitais muuttaa "oikeudenmukaisemmaksi", vaikka niin että raiskataan perseeseen vain viiden tuuman munalla ja otetaan loput poskeen. Sitten ollaan tyytyväisiä kun saatiin niin hyvä lopputulos aikaan. Kukaan ei kehtaisi kysyä että miksi meidän pitäis ylipäänsä ottaa munaa minnekään kun ilmankin pärjätään.

    Esim nyt tässä gps asiassa, täällä ja muillakin foorumeilla on heti porukkaa jotka keksii virkamiesten puolesta että nostetaan pensaveroa ja tai käyttömaksua tai otetaan sitä munaa anukseen. Autoilijaa ei tarvitse enää yhtään lypsää. Jos ei valtion kirstunvartija saa rahojaan muuten riittämään niin pannaan sinne sellaiset kirstunvartijat jotka saavat rahat riittämään.

    Ja tuohon mga-tomin ehdottamaan gps seurantaan harrasteautoille. Meillä on jo mr rekisteri joka sekin toimii ilman gps:ssää ja siksi toiseksi: Oikeusvaltion periaatteisiin kuuluu "syytön kunnes toisin todistetaan", joten jos joku väittää sinun ajavan luvattoman paljon jollain ajoneuvolla, niin syytäjällä on todistustaakka, ei syytetyllä. Piste!

    UGH! Olen puhunut.
     
  15. renttu81

    renttu81 Gearhead

    Vaik mie vähän fordhomo oonkin ni nuo munajutut ei kyllä paljoa innosta.. :D
     
  16. capri30S

    capri30S 1st gear

    :rotfl: Päivän parhaat naurut humoristisesta kirjoituksesta, mutta samalla niin valitettavan totta.. ja täyttä asiaa!
     
  17. mga-tomi

    mga-tomi 3rd gear

    No, en vastustele huumoria, joskus sitä itsekin viljelen. Olisi vaan mukava keskustella siitä, onko gps-paikannus harrasteautolijoiden kannalta enemmän mahdollisuus kuin uhka...
     
  18. el borrachitos

    el borrachitos Gearhead

    kiitos! Tää oli kyllä parasta huttua mitä oon vähään aikaan mistään lukenut :lol: Snadissa pöhnässä ei meinannut tulla hihityksestä loppua. Yritin kääntää tän saman stoorin ulkomaalaiselle frendille,ja se meinas kans putoo jakkaralta. Toisaalta, ikävä kyllä olet liian oikeassa. Hesarin yleisö-osastolle tää pitäisi saada jumalauta! :lol: Taitaa vaan olla liikaa oikolukijalle.

     
  19. el borrachitos

    el borrachitos Gearhead

    Olikohan tässä myös mukana sarkasmia, vai peräti oikein viljeltyä virkamies huumoria? Ettet vaan nyt ihan liiaksi innostunut kylvämään siemeniä pitkin tienposkia...
     
  20. nixon

    nixon 3rd gear

    Jokerilla oli todellakin rautalangasta väännettynä muun muassa tää asia, hyvä teksti.
     

Kerro tästä muillekin!