Ajatuksia Tierp:n reissusta, nyt katsojana ( la/su ), nyt näki koko EM-kisan, kun team:n jäsenenä EM:stä ei nää juuri "mitään", tai mun tapauksessa sen, mitä vieraat haluaa,. Hyviä juttuja: - loistavat fasiliteetit katsojalle, katsomot, WC:t monipuolista sapuskaa - Euroopan paras rata => katsottavaa, kun tulee ennätyksiä, => paras TF 60ft 0,84x s. - paras rataryhmä, esim. kun alkoi tihkua, alkoi heti radan kuivaus ( lämpösenä pitäminen ), ja ajo jatkui 30 min sateen alkamisesta. - homma toimi aikataulussa, su aamusta ekat auto burniksessa 9:03, ja loppui 18:15, kuten ohjelmassa oli. ( vaikka oli päivällä pieni tihkusade ) - kova taso, esim. TF lajittelun 6 ekaa, 4.0x, nähtiin +500 km loppunopeuksia - hyviä Suomalaisten esityksiä. mm. Laukkanen 5.9/412, Erhomäki 7.8 ( +70 kg comp painoilla) muuten Top Street kunnossa. Pro Mod autot, Anita 4.074/360, ja monta semi paikkaa, ja muutama finaali, 2 voittoa - liput kohtuu hintaiset ( ei halvat ), ja sisältää katsomon ( kaikille ) - TF, Nataas "ylivoimaa", katsokaa, mikä sarja: http://www.nitroz.se/motorny/resultat/2 ... agster.gif huonoa: - ei juuri englannin sanaa, ei edes su avausseremoniassa suosittelen kaikille, jotka eivät siellä ole käyneet, hyvä kokemus. ( ei ollut mun eka kerta, eikä varmaan viimeinen ) ps. toivottavasti ne FHRA:n porukat, joita siellä näkyi, oppivat jotain, ja tuovat sen mukanaan, ja ottavat oppimansa käyttöön.
Ne FHRA:n porukat mitä siellä näkyi, on ennenkin olleet paikalla, Jamppa ja Petra kuivuria käyttämässä, Bitti ajanottopäällikkönä sekä Tape FIA:n tuomaristossa, tai notkumassa muuten vain,keitäs muita siellä oli? Tomi omissa hommissaan ja Jenna turistina. Tuleeko muita mieleen?
Valtopen hyvien pointtien listaan lisäisin vielä toimivan harrasteautoparkin. Ainakin viime vuonna harrasteauton kuljettaja pääsi sisään veloituksetta. Tällä kertaa harrasteparkin autoista valittiin paras, joka sitten sai 10.000 kr. Kannustanee tulemaan harrasteautolla paikalle.
Oltiin kanssa katsomassa la ja su. Puitteet kisoille todella hienot ja toiminta ammattimaista etenkin rataryhmä. Ruoka paikkoja ja vaihtoehtoja oli mielestäni todella vähän verrattuna esim. alastaroon ja ihmismäärään. Alaan liityviä kaupustelijoita vähän, ei löytynyt pikkuautoja lapsille kuin yhdestä teltasta huono valokoima. Eniten kuitenkin raivostutti että 99% kuulutuksista oli Ruotsiksi josta en ymmärrä juuri sanaakaan. Mielestäni EM kisoissa joissa väkeä koko keski- ja pohjois Euroopasta pitäisi ainakin pro ryhmien kuulutukset olla englanniksi tai kaikkien ryhmien. Liput n. 60€ mutta parkkipaikka ja istumakatsomo ilmainen. Yövyttiin la-su Uppsalassa. Kadulla kulkiessa noin puolet värillisiä. Ei ihme jos Ruosalaiset helisemässä mamujen kanssa.
Millast ääntä ne ruottalaiset pitää helistessään? Joutuuks siel käyttää kirkkaampii katuvaloja ku noi tummat kuitenki syö osan valostakin?
Näin Tero sanoi laivalla, paluu matkalla. En uskaltanut sitä tänne kommentoida, kun se lienee Laukkasen asia tiedottaa.
Tuli myös käytyä ekaa kertaa Tierpissä, komeet oli puitteet. Olin valitettavasti vain lauantaina, sade pilasi aika lailla sen päivän. Siinä kun aikaa oli, niin varikolla olisi viihtynyt pidempäänkin mutta jäi harmittamaan se tiimien sijoittelu. Se on tietysti tilakysymys, mutta kun on tottunut Alastarolla siihen, että tiimit ovat pääasiassa parkissa käytävien suuntaisesti, niin siinä on ollut hyvä seurata sivusta varikkotoimintaa. Tierpissä sen sijaan tiimit ovat sijoitettuna suurimmaksi osaksi poikittain käytäviin nähden joten auton perä tai keula oli käytävälle päin, vaikeampi sieltä oli seurata mitä auton kanssa touhuttiin. Tiimien kannalta se on varmaan mukavampaa kun saa olla omassa rauhassa, mutta mielestäni tuo vapaa varikolla pyöriminen ja tiimien toiminnan seuraaminen nyt vain on osa drag racingia, Tierpissä se on aika hankalaa
Myös Alastarossa sijoitettaisiin tiimit samanlailla kuinTierpissä, mikäli varikko sen mahdollistaisi. Alastaron varikko oli aikoinaan hieno ja edistyksellinen, mutta kuljetuskalustojen kehittyessä ja kasvaessa se on jäänyt vanhanaikaiseksi. Myös tuo kilpureiden sijoittaminen kuljetuskalustojen väliin on osa parantunutta turvallisuutta, kun moottorilla ei ole mahdollista esimerkiksi lämmityskäytön aikana räjähtää yleisön seisoessa vieressä. Yleensä tämä ei ole ongelma kuin nitroautoissa.
Jossain luki Q80 auton olevan 100 lbs ylipainoinen PDRA:n sääntöjen 2275 lbs minimipainoon nähden. Jenkeissä on useita kilpailusarjoja ovellisille NHRA tyyppisille Pro Mod kilpureille ja jokaisella järjestäjällä on omat säännöt. Joillain ei ole lainkaan minimipainoja, toisilla taas jopa moottorin sylinterien etäisyys toisistaan (bore spacing) vaikuttaa minimipainoon (Extreme Outlaw Promod). FIA ja NHRA säännöissä Pro Mod turboahdettuna 2650 lbs.
Olikos FIA ja NHRA säännöt PM:n osalta muuten yhteneväiset? Ja löytysköhän joltain faktaa NHRA:n ennätyksistä ja viä kaikille kolmelle ahtamismuodolle...?
Laukkanen on ajanut 417,31 km/h https://www.youtube.com/watch?v=402WY2Fc7CI Mutta... Eivät palanneet vaa'an kautta joten ei ole kirjoihin merkitty. Vai oliko se joku sekaannus polttoaineen tarkistuksessa?
On NHRA:ssakin ajettu kovempi yksittäisiä nopeuksia kuin tuo virallinen ennätys, joka vaatii kaksi lopuunopeutta prosentin sisään. Yksittäiset ilman back upia ajetut ajat eivät kirjaannu ennätyksiksi. Juuri tuosta syystä se Teron Tierpissä ajama 412 ylitys ei ole ennätys.
Joo, metanoli oli vissiin liiaksi lonkeron väristä. Muistaakseni ominaispainossa ja sähkön johtavuudessa ei ollut mitään vikaa. Sääntöjen mukaan ei olisi kelvannut lähdön hylkäyksen syyksi, mutta eivät tehneet protestia kun eivät saanneet ajettua backuppia sille nopeudelle.
Onnittelut Kallelle luokkansa voitosta Tjerpissä. Eipä tullu turhaan vietettyä iltaa talissa Kallen Glideä viilatessa.
Kiitos Luigi ja hyvän turbiininkin olit tilannut se toimi ensiluokkaisesi. 111111111111111 en löytäny hymiöitä