tietoa aloittelijalle

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa '4x4', aloittaja Anonymous, 17.10.2004.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    tulin äskettäin hankkineeksi 4wd silveradon vm.79 ,ja nyt ois pari juttuu joihin tarttisin asiantuntija apua.
    -miten tunnistan jakolaatikon mallin/tyypin?
    -onks akseleihin saatavana jostain lukkoja?hinta?
    -pitääks korotuksen jälkeen vaihtaa sektorivarsi?(eli varsi joka lähtee simpukasta)
    -paljonko saa vetää?(koukussa,eikä otteessa merkintöjä)
    KIITOS TIEDOISTA JO ETUKÄTEEN!
     
  2. impala67

    impala67 Double Gearhead

    1.ehkä NP-205, siis sama kuin blazerissä. parhaiten selviää katsomalla ja vertaamalla korjauskäsikirjan kuvaan. jos sitä ei ole... hm. enpäs tiedä millä sen kuvailisi. en itsekään sitä lonkalta tunnista.
    2. eli sulla on automatic locking hubs vai? eli ei niitä manuaalisia napalukkoja? vai tarkoitatko että haluaisit paineilmalukot ? ne on kalliita, valmistaa ainakin arp. en tiedä niistä mitään, muuta kuin että rikkailla pojilla näkyy semmosia. kysy jamant oy:stä? toimii aktiivisesti netissä, saattaa vastata tähänkin viestiin!
    3.todennäköisesti joutuu, jos paljon korotat?
    4. nyrkkisääntö on auton oma paino +kantavuus. nelivetomallilla se on enempi kuin 2-vetomallilla. veikkaisin että enintään 1000kg traileri+silveradosi paino, yhteensä n.3000kg?
     
  3. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    [quote="impala67]
    kysy jamant oy:stä? toimii aktiivisesti netissä, saattaa vastata tähänkin viestiin!
    [/quote]

    Ei tiedä uskaltaako, kun toisilla menee heti herne nenään kun vähänkin mainostaa!!!

    Mutta, mutta!
    1. Jakolaatikko todennäköisesti NP-205, valurautakuorinen hammaspyörävetoinen (väliakseli näkyy keskellä takana???).
    Jos ei ole, tarvitaan tuntomerkkejä, esim vaihdekaavio ja kuvaus jakovaihteistosta (alumiini/valurautaa) ym....
    2. Jos kyse tosiaan tasauspyörästön lukoista, kyllä niitä sinne saa, jos rahaa on!
    3. Jos korottaa yli 3", niin hyvä olisi laittaa uusi korotuksen huomioiva sektorivarsi!!
    4. Ei tietoa
     
  4. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Meillä oli Blazeri vm. 79 ja siinä oli NP-203 jakoloota ja kiinteä neliveto. Ja ainakin silloin sain ite kyselessäni siitä tietoa että '80 vanhemmissa olis kaikissa tuo systeemi ja vasta siitä alkaen noita 205 tai 208 jakolootia ja mahdollisuus käyttää pelkkää takavetoa ellei joku omistaja oo päivittänyt palikoita uudemmiks. Luulisinpa että nelivetopikupeissakin olis samat systeemit.
     
  5. Anonymous

    Anonymous Guest

    np-jakolaatikot eli new process kuten ne nimeltään ovat toimii mun ramchargerissa (1976/8) siten, että vaihde valitaan (4L-4HI-lock) sisältä. aina sutii molemmilla päillä, ei kuitenkaan aina kaikilla renkailla... eli ramchargerissa on kait vanhempi NP-203 vuosina 1974-79.

    riippuen automallista siinä on automaattisesti lukittuvat navat tai manuaali napalukot. ja riippuen peristä on (kitka)lukko tai ei.

    Rc on yksinkertainen peli, siinä on jatkuva neliveto eikä mahdollisuutta kytkeä pelkkää takavetoa, kuten esim. napalukoin varustetuissa malleissa ja merkeissä (kuten jeepeissä).
    ramchargereissa tuli kanssa vuonna 1980/1 tuo muutos lukittaviin napoihin. samalla vaihtui tietysti jakolaatikko.
     
  6. Anonymous

    Anonymous Guest

    anteeksi maalaisuuteni...tarkoitin lukoilla tietysti tasauspyörästönlukkoja,ja niiden hintaa.Autossa on valurautainen jakolaatikko ja kepistä löytyy 4 asentoa:4wd low,2wd low,2wd high ja 4wd high.auttako tunnistuksessa?Mistäs sektorivartta kannattais kysellä?
     
  7. Anonymous

    Anonymous Guest

    ja edestä löytyy käsin käännettävät napalukot.
     
  8. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Ihan tosi että 2WD LOW :soosoo: ???? Enpäs ole tuollaiseen törmänny :-? !!! Onkos kukaan muukaan nähny :argue: ????
     
  9. Anonymous

    Anonymous Guest

    niinpä niin...suomalainenhan ei usko ennen kuin näkee.Mut pieni tarkennus jakolaatikon vaihdekaavioon:keppi etuasennossa=4wd low>2wd low>VAPAA>2wd high>4wd high=keppi taka-asennossa.
    kaikille uskomattomille tarjoan auton nähtäväksi ja koeajettavaksi.
    Tervetuloa turkuun!
     
  10. blazoffer

    blazoffer 3rd gear

    Kaipa sitä uskaltaa kirjottaa muistin varaisesti kun kerran tuo yllä olevakin "vahvistettiin".

    Appiukolla oli aikanaan K5:nen, -83, 6.2d, TH400 - uitettu tapaus - ja muistini varaisesti väittäisin että siinä oli juuri nimenomaan tuo yllä oleva kaavio jakoloodassa, jossa tuo hidas takaveto ihmetytti.
     
  11. Anonymous

    Anonymous Guest

    Tosi ammattitaitoinen 4x4korjaaja. Nyt lähti taas jonot kasvamaan :rotfl:
     
  12. HEKULIINI

    HEKULIINI 1st gear

    Kun tarpeeksi kauan kettuilee, niin voi olla, että ilmaisen tiedon jako netissä loppuu, mikä olisi sääli, sillä mulla on Jamantille matkaa n.300km, ei tuu joka päivä poikettuu(siis en oo vielä kertaakaan poikennu, kuinka monet pullakahvit olenkaan auki) onneks posti tuo vielä osia ja puhelimella saa kiinni...

    Vieras varmaan nyt sitten kertoo sen jakolaatikon merkin ja mallin...
     
  13. Anonymous

    Anonymous Guest

    jos vaihdekepissä lukee 2wd low, voisiko se olla jostain toisen merkkisestä vehkeestä? vaikuttaako kone ja laatikko alkuperäisiltä? mitä ihmettä tekee hitaalla pelkällä takavedolla? miksi semmoinen on edes mahdollista kytkeä???
     
  14. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Joo, en epäile hetkeäkään etteikö jakolootassa olisi tuollaista kaaviota, mutta en ole nähnyt sellaista.

    Sen täytyy olla Rockwell T223, ja sellaista en ole koskaan edes nähnyt!!!! Kirja kyllä tuntee, mutta osia ei ole varastossa (hups! saiko näinpäin kirjoittaa=negatiivinen mainos ;-) )!!
     
  15. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Ja nyybille tiedoksi: En minäkään kaikkea tiedä!!! Mutta mulla on munaa sanoa se tietoisesti eikä niinkuin arvoisa nyybi tekee: piiloutuu kaappiin!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
     
  16. Anonymous

    Anonymous Guest

    kyseessä on tuontipeli ja laatikko vaikuttaa orkkikselta.
     
  17. paukkujupu

    paukkujupu 1st gear

    mulla oli blazerissa lock-right lukko joka on mielestäni hinta-laatusuhteessa parhaasta päästä, hinta oli racers placen kautta vähän alle
    400e kpl, sitten tyhmä kysymys että eikö siinä jakolaatikossa oo mitään
    numeroita\merkintöjä jotka helpottas tunnistamista? sit tää 2wd low..
    oon antanu itteni ymmartää et se on esim. sitä varten kun alitehosella diisselillä varustetulla raskaalla autolla vetää painavaa venettä\traileria jyrkkää luiskaa ylös nii se helpottaa huomattavasti..toiseksi(tästä ei oo kokemusta) helpottaa jyrkissä käännöksissä lukot päällä kääntyilyä
    jos pitoa riittää muutenkin..
     
  18. evo2

    evo2 Gearhead

    kyseessä voi olla muutettu 203 laatikko. mulla oli -78 powerwagon jossa oli sellainen loota. vaihdekaaviossa oli myös hidas takaveto. eli se oli osa-aikaiseksi muutettu np-203. auto oli myös tuonti peli,uthista. etu navoissa oli manuaaliset napalukot. ne ei kestänyt kun maantie ajoa. muutin navat kiinteiksi.


    203 jakolaatikon takana keskellä öljyroppu
    205 jakolaatikon takana keskellä kolmella pultilla kiinni oleva lätkä


    jos on 203 /voit kokeilla siten että avaat napalukot ja laitat kaksvedon päälle niin auton ei pitäisi liikkua mihinkään.

    203:sessa ei pitäisi olla napalukkoja jos ei ole muutettu.
    205:sessa on napalukot
     
  19. dart69

    dart69 Gearhead

    Kun kerran on juttua jakolaatikoista niin pitääpä kysästä. Eli onko olemassa valurautakuorista np-208:a? Eikös ne oo alumiinikuorisia. Kiitoksia vastauksesta näin etukäteen.
     
  20. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Tuli joskus purettua tollanen "rikkinäinen" 203 jakotoosa kun siinä ei pelannut tuo tasauspyörästö? Noh kun sitä vähänaikaa ihmetteli niin se oli juuri sellainen part-time lootaksi muutettu! ja se muutos oli tehty juuri siihen tasauspyörästöön. Kepin asentoja en muista niinkuin jostain voi päätellä :p mutta TÄSSÄ linkissä on FAKTAA niin ei kenenkään tarvii arvuutella niitä kepin asentoja.

    Ja kyllä kai kaikki 208 askit on amuliiniumista valettu.
     

Kerro tästä muillekin!