Tietsikkaohjattu 307 ja päästöt?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja toyopet, 21.9.2022.

  1. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Ongelma on 1990 Caprice olds 307:lla sähköohjauksineen.
    10 vuotta sitten edellisen kerran leimattu, kone kävi alkuun todella huonosti ja herjasi baro sensoria sekä 41 eli sytkää.
    Tulpat, tulpanjohdot ja uusi sytkämoduuli, alipaineita ihmetelty. Baro herja hävisi mutta 41 pysyy.
    Tulee nollauksen jälkeen heti, kun virrat lyö päälle.
    Testattu kahdella eri jakajan rungolla, 4 eri sytkämodulia, 2 map anturia, piuhat yleismittarilla todettu johtavan sähköä läpi ecm:lle, ei mene ristiin, kaksi eri ecm:ää, kaikki romut toimii toisessa autossa...

    Koodi 41 siis sanoo, ettei tule pulssia sytkältä mutta eilisillan googletusksella amerikan palstoilta löytyi tehdaskirjan maininta, että viallinen map anturi tekee sen, virrat päälle laittaessa mapin signaalin mukaan kone olisi käynnissä mutta jakaja ei pyöri, mistä syystä sitten antaisi koodin ja menee vikatilaan.
    Mutta mapin vaihtokaan ei vaikuta.

    Lambda oli ihan mekaanisesti rikki, ekalla päästömittauksella hc tyhjäkäynnillä yli 1500 ja kierroksilla yli 500, häkä myös reilusti yli arvon.
    Parin yrityksen ja noiden osien vaihtamisen jälkeen tyhjäkäynti meni sallittuihin rajoihin mutta kierroksilla edelleen metsässä, häkä oli jotain 7-8,kun suurin sallittu 0.3 ja hc reilun 500, kun raja 100. Tämähän on vähäpäästöinen vuosimallista huolimatta. Lambda-arvo testissä 0.8.
    Juu, oli e85:ttä tankissa bensan seassa.

    Käynnistäessä, oli kylmä tai lämmin kone, käynti on hetken epätasaista ja ilman kaasun painamista ei pysy käynnissä. Hetken päästä kone ottaa itsekseen kierroksia ja sitten käy tasaisesti mutta ei tosiaan mene testistä läpi. Ja se ses-valo palaa jatkuvasti koodilla 41, ei muita.
    Koodi päällä se kai on vikatilassa ja siksi rikkaalla.
    Liekö käynnin tasoittuminen sitä, että vetää vikatilaan vai mikä. Kun ottaa ecun irti kokonaan johtosarjasta, niin lähtee käyntiin nätisti ja käy heti suorilta tyhjäkäyntiä...

    Jotain olisi keksittävä mutta mitä?
     
  2. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Kuulostaa johto tai maadoitus vialta, ehkä jokin liitin huono tai hapettunut...
    ECM maadoittuu aina moottoriin ja maajohtoja on yleensä useita, tarkista ne.
    Mahtaako siellä toimia edes ennakon säätö ECM:n ohjaamana, oletko tarkistanut ?
    Jos vaikka EST irti tai se johto vaikka poikki jostain väliltä, niin sillonhan se taitaa antaa myös koodin 41.
    Kiertääköhän näissä kaasari vehkeissä sytkä ESC nakutusmoduulin kautta...muistelen että jollain oli se rikki ja sytkän säätö ei toiminut.
    Jos ajotus ei toimi oikein, niin päästöt on pielessä.
    Tarkista myös perusasiat kuten PCV ja sen toiminta, nostaa HCT:t jos ei toimi oikein, samoin alipaine vuodot.
     
    Kustom STW ja toyopet tykkäävät tästä.
  3. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Noin 18 vuotta sitten kävin eteläisessä Suomessa rebel58:n luona ostoksilla, epämääräisen kasan ostin kaikkea farkun sisustaa, ovia sun muuta.
    Tuossa illankuhjassa käytiin pojan kanssa tuolla äitini luona, mihin ne silloin 18v sitten varastoin ja pengottiin romuja läpi. Löysin sen mitä etsinkin, farkun johtosarjan ecuineen.
    Tyrkättiin ecm-osuus roikkumaan ovenpieleen ja kone lähti kerrasta nättiin käyntiin ilman vikakoodeja.

    Eli kuten @SPORT TRUCK tuossa edellä opasti, piuhoissa vika ja melko varmasti vika on nyt tuon jakajan ennakon säätöön liittyvissä EST-liittimen piuhoissa.

    Yleismittarilla yhteys kaikista piuhoista löytyy oikeaan paikkaan mutta ei se vaan anna signaalia. Kone käydessä testiliittimen a ja b navat yhdistämällä ei pitäisi tulla mitään mutta tulee se 12 eli ei pyörintätietoa. Siis siinä neljän johdon nipussa vika.

    "mukavaa" puuhastelua sen johtosarjan parissa, sehän menee tulipellin läpi siellä lokarin ja lämppärin kotelon välissä eli lokari pois.
    No jospa poika olisi minua innokkaampi...
     
    Gary Grand ja Kustom STW tykkäävät tästä.
  4. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Tyylikkäät kuraläpät oli ammattimaisesti kiinnitetty itseporautuvilla ja samalla kätevästi johtonipusta läpi.
     

Kerro tästä muillekin!