TIG-hitsaus Oulu + lähialueet

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja vwg4, 15.10.2020.

  1. vwg4

    vwg4 1st gear

    Saa suositella Oulusta harrastaja ystävällistä TIG hitsaaja?
    yksityinen, tai yritys.

    Swappi projektin RST putkisto muutoksien saumat pitäs poltella kii.
    Tarkoitus ois itellä tahdä muutokset, ja heftailla kiinni. sitten kiikuttaa putkisto osaavalle hitsaajalle.
    Hitsaaja on kuitenkin hakusessa, ja mielellään muutaman sanan vaihtaisin etukäteen, jotta TIGgaus sit onnistuu.
     
  2. Mitäs aattelit kysyä hitsarilta? ja vaikuttaako muutaman sanan vaihtaminen laatuun? ehkä... ehkä ei.

    ah
     
    vwg4 tykkää tästä.
  3. vwg4

    vwg4 1st gear

    nii, tokihan sitä voi yleisesti pyöritellä miten valmistaa hitsattava kappale (= putkisto) TIG-hitsaajalle. Jotta on se laatu ja ylipäänsä hitsaus mahdollista.

    pienen tutkimisen jälkeen:
    - puhtaus (eli puhdistaa hitsaus pinnat sisältä ja päältä. mekaanisesti ja myös rasvan poisto. etenkin käytetty putki)
    - suoruus, eli kappaleiden sovitus toisiinsa olla tarkka.
    -Minkälainen rako puskusaumoissa? vai kiinni toisiinsa?
    -Juuritahna? (eipä silti että moista löytys)
    -

    Heftailu tulee tässä tapauksessa RST puikolla inverterillä, kuinka puikon jäljiltä varmistetaan TIG hitsaus onnistuvuus. Rosteri harjalla putsaus?
     
  4. VooDoo

    VooDoo 3rd gear

    Juurensuoja tahna putken sisäpintaan molemmille puolin ennen heppausta. Jos ohutseinämäinen putki (noin 1.5mm) niin voi pistää pinnat kiinni toisiinsa. Jos ei laita tahnaa niin toinen vaihtoehto on juurensuojakaasu. Kaasua kuluu melko reilusti. 3 tai 4 heppiä puikolla yleensä riittää, harjalla saa puhdistettua ennen tig hitsiä. Tai katkaisulaikalla tarvittaessa ajaa vähän "auki" ennen hitsausta.


    Itse käytän esabin stainflux sekoitettuna geelimäiseen sinoliin.
     
    vwg4 tykkää tästä.
  5. vwg4

    vwg4 1st gear

    Vanha putki tais olla 2mm, simonssin mutkat lienee ohuempia.

    Putkiston muutokset etenee hiljakseen, vie useamman viikon. Tällöin kaiketi juuritahna ei auta.

    Kiitokset vinkeistä, matka jatkukoon
     
  6. VooDoo

    VooDoo 3rd gear

    Voi käyttää juuritahnaa, kuivuminen ei haittaa mitään
     
    vwg4 tykkää tästä.
  7. f34

    f34 Gearhead

    Eikös nyt pakoputket voi hitsata ilman juuritahnoja tai kaasuja.
    Prosessiteollisuudessa eri juttu.
     
  8. VooDoo

    VooDoo 3rd gear

    Miksi tehdä rostikasta jos haluaa polttaa materiaalin pilalle ilman suojausta
     
  9. 930BiT

    930BiT 2nd gear

    Ilman juurikaasua rst putkessa on sisällä sellainen karvoitus että pilalle menee.
     
  10. Satellite70

    Satellite70 1st gear


    Mitä varten sekoitat sinoliin? Ja millä suhteella?
     
  11. VooDoo

    VooDoo 3rd gear

    Suhde on semmonen että saa siveltävää pastaa aikaseks. Purkissa muistaakseni puhutaan että sekoitetaan "spirits" eli esim sinolin kanssa. Geelimäisellä saa viellä helpommin siveltävää möhnää aikaseks. Palaa hulmahtaen pois jos kosteeseen sytyttää kaaren. Tilalle jää kuiva rengas juurensuojasta mikä toimii juuritukena ja suojaa hitsin.
     
    Satellite70 tykkää tästä.
  12. minorv8

    minorv8 Gearhead

    Olen tahnan kanssa pelannut mutta itseä häiritsee kun valokaari ei ole normaalin värinen. Tahna ilmeisesti palaa siinä pois. Nyt kokeilin laittaa ohuen kuparisoiron juuren suojaksi kun hitsasin veneen septisysteemiä varten piukkoja 90 asteen käyriä. Toimi yllättävän hyvin, ei tehnyt sokeria juuren puolelle.
     
  13. Larry79

    Larry79 1st gear

    Jos hyvin haluaa tehdä, niin ei pitäs heppailla puikolla, jos meinaa tigillä hitsata. Juurikaasu esim. Formier 10 on parempi kuin tahna. Tahnan voi myös sekottaa tislattuun veteen, mutta sinol on siinä parempi. 2mm aineenvahvuuksilla voi laitta päät vastakkain, eli ei tarvi ilmarakoa/seeviä.
     
  14. Juuri näin. Minäkin tein kaverin autoon viimeviikolla pakoputket tig:llä ja unohtui juurikaasu. Nyt ne ei kestä sitä hirveää flatheadin pakokaasupainetta. Ja en hapottanutkaan, eli kaikki virheet. Toivottavasti ei tuu dekran tai muiden firmojen miehet katsomaan saumoja, Ottavat kolvin pois sokealta konttorirotalta kun ei osaa oikein käyttää laitteita..
     
  15. VooDoo

    VooDoo 3rd gear

    Hölmö tehä kalliista materiaalista ja pilata pienellä. Tottakai juurikaasu (formieri tai argoni) on parempi kuin tahna, mutta tahna on helppo ja kustannustehokas esim tollasiin pakoputki hommiin, kun ei ihan A1 laatua tarvita. Purkki tahnaa maksaa alta satasen ja kestää harrastajalla vuosia.

    Jos kerran tyylillä ei ole väliä, niin eikö ne kannattaisi sit vaan mustalla langalla vetää lankakoneella, tarttuuhan sekin kiinni. Se että joku tykkää tuhlata materiaalia tekemällä päin persettä, ei tarkoita että kaikkien niin kannattaisi tehdä.
     
    4d sedan ja Larry79 tykkäävät tästä.
  16. Dart 67

    Dart 67 3rd gear

    Niin mullakin on sitten pilalla olevat pakoputket olleet alla jo kymmenen vuotta, apua mitä pitäisi tehdä?
     
  17. Larry79

    Larry79 1st gear

    Nämähän on tapauskohtaisia juttuja ja jokainen tyylillään. Kun tein rst pakosarjaa autoon jossa haviteltiin maksimaalista tehoa, niin kyllä kaasutin putket. Kyllä se paremmin virtaa, jos juuri on jouheva. Omaan lättikseen teen mustasta pakosarjat, niin ei tarvi pohtia tämmösiä;)
     
  18. Dart 67

    Dart 67 3rd gear

    Joo toi mun heitto oli just siks. Että ihan hyvin voi tehdä rosterista ja hitsata magilla normilangalla ja hiilarilla, pysyy kasassa ja toimii, mut ei oo parasta A1 luokkaa.

    Ja sit tosta materiaalista, niin ei se rst oo aina niin kallista kun vähän jaksaa romuja kerätä.
     
  19. VooDoo

    VooDoo 3rd gear

    Otetaan nyt huomioon että topikin alottaja halus että tigillä hitsataan jonkun ulkopuolisen toimesta ja kyseltiin vinkkejä mm puhdistamiseen. Niin vois päätellä että havitellaan jonkunlaista tasoa työjäljelle. Edelleen peräänkuulutan sen juuritahnan kustannus suhteessa laadun paranemiseen ilman mitään suojaa on kuitenkin aika edullinen
     
    Larry79 tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!