Tiger II-panssarivaunu Parolassa, 15.4. 2024 asti

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Mobilismi', aloittaja Ford67, 10.3.2023.

  1. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Ja sitten kotiin katsomaan Rautaristiä.
     
    kerkko tykkää tästä.
  2. sbm396

    sbm396 Gearhead

    Yksi kaverini vei nykyisen vaimonsa treffeillä ampumaradalle
     
  3. Marklin

    Marklin Double Gearhead

    Kaksi ensimmäistä löytyy hyllystä, kolmanteen pitänee jossain vaiheessa tutustua.
     
    kerkko tykkää tästä.
  4. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Ja jos kaveri on pukamaleikkauksesta toipumassa, niin oiva tuliaskirja on
    Reino Lehväslaiho: Aunus Tulessa....
     
    Marklin ja Gary Grand tykkäävät tästä.
  5. Otan oikeuden omiin käsiini ja laajennan tätä yleisemmäksi tankkiketjuksi, koska tämä on mielenkiintoinen uutinen:

    Venäjän armeija kaivoi naftaliinista jo 1940-luvun T-54-tankkeja – ”Niissä on runsaasti ammuskuormaa”, upseeri perustelee

    T-54-panssarivaunua alettiin valmistaa Neuvostoliitossa 1948, ensimmäisenä toisen maailmansodan jälkeisenä panssarivaunumallina.

    Venäjä on ottanut Ukrainassa sotiessaan käyttöön nyt myös kylmän sodan alkupuolelta peräisin olevia T54- ja T55-panssarivaunuja, kertoo yhdysvaltalainen mediayhtiö CBS. Tämä on uusi merkki Venäjän melko ilmeisestä kalustopulasta.

    T-54-malli otettiin käyttöön Neuvostoliitossa ensimmäisenä toisen maailmansodan jälkeisenä panssarivaunumallina vuonna 1948. T-55-malli tuli käyttöön muutamaa vuotta myöhemmin, ja molempia malleja valmistettiin suuria määriä.

    Venäläislähtöinen mutta itsenäisesti toimiva Venäjän sotatoimia tutkiva organisaatio Conflict Intelligence Team (CIT) toi julki maaliskuun puolella kuvan junavaunuihin lastatuista T-54- ja T-55-panssarivaunuista.

    Aiemmin Venäjä on vienyt Ukrainaan niin ikään neuvostoaikaisia mutta sentään hieman uudenaikaisempia T-62-panssarivaunuja. T-54- ja T-55-kaluston kuljettaminen kohti Ukrainan sodan taistelukenttiä on uusi käänne. Näin vanhan kaluston siirtämisestä rintamalle ei ole aiemmin ollut havaintoja, CIT kertoi maaliskuun lopussa julkaistussa raportissaan.

    Venäjä ei ole virallisesti kommentoinut T-54- ja T-55-panssarivaunujen ottamista uudelleen käyttöön, mutta Venäjän valtiontelevisiossa haastateltu kenraaliluutnantti evp Juri Netkatšev sanoi, että niitä ”tarvitaan erikoisoperaation jatkamisessa, koska niissä on runsaasti ammuskuormaa”.


    [​IMG]
    T-54. Tältä näyttää ensimmäinen Neuvostoliitossa toisen maailmansodan jälkeen valmistettu panssarivaunumalli.KUVA: WIKIMEDIA COMMONS / NUCL0ID (CC BY-SA 3.0)

    Wkipediasta vielä lisää historiaa:

    T-54- ja T-55-panssarivaunut suunniteltiin Neuvostoliitossa korvaamaan toisen maailmansodan aikainen T-34-panssarivaunu. T-54 ja T-55 -mallit ovat lähes samanlaiset, T-54:stä puuttuu T-55:ssä oleva infrapuna-pimeä-tähtäys/näköjärjestelmä sekä ajajan käyttämä 7,62 mm:n konekivääri ja pääaseen savunpoistin.

    Ensimmäiset T-54-mallit korvasivat harvinaisemman T-44:n tuotannossa jo vuonna 1947. Alkuaikoina T-54 oli paremmin panssaroitu ja aseistettu kuin läntiset sodanjälkeiset vastineensa Centurion ja M46 Patton. T-55 suunniteltiin 1958 ja siinä oli uusi, vahvempi tornin panssarointi ja infrapunatähtäysjärjestelmä, joka mahdollisti pimeätoiminnan. T-55 -mallien valmistus jatkui Neuvostoliitossa vuoteen 1981. Mallia valmistettiin myös Tšekkoslovakiassa, Puolassa ja Kiinassa nimellä tyyppi 1959, josta kehitettiin edelleen tyyppi 1969, jota valmistetaan edelleen. Kiinalaisvalmisteisia panssareita myytiin tuhansittain Iraniin ja Irakiin 1980-luvulla. T-55:stä kehitettiin edelleen T-62. T-55AGM on modernisoitu versio vanhoista T-54, T-55, T-59 ja T-62 tankeista. AGM on paranneltu monilta osin: siinä on tehokkaampi moottori, suurempi huippunopeus ja se on varustettu reaktiivipanssarilla. T-55AGM voidaan varustaa 120 mm tai 125 panssarivaunukanuunalla.[1]
     
  6. Nupa

    Nupa Double Gearhead

    Jos oikein muistan, ne siirsi T-vaunun pois näyttelyhallista ja siihen tilalle tuli Tikru.
     
  7. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Kyllähän toi pitää käydä katsomassa.
     
    mpower ja Kähmy 545 tykkäävät tästä.
  8. Jatketaas tätä aihetta Maikkarin uutisella:

    Venäjän puolustusministeriö ei ole vahvistanut T-55 tankkien käyttöönottoa Ukrainassa, mutta todisteita niiden siirtelystä on reilusti, kuten artikkelin alussa olevalta videolta voi nähdä.

    Britannian turvallisuus- ja puolustusinstituutin johtava tutkija Trevor Taylor arvioi, että Venäjä voi odottaa tappioita.

    – Kun vastassa on länsimaisia aseita, Venäjällä on edessään suuria tappioita, jos he aikovat jatkaa sotaa sellaisilla välineillä, Taylor pohtii.

    Valtavasti tankkeja

    Britannian sotahistoriallisen museon kuraattori John Delaney esittelee T-55-tankkia artikkelin alussa olevalla videolla.

    – Näitä on valmistettu yli 100 000 kappaletta. Kaikki mekaaniset osat ovat vaihdettavissa. Heillä on näitä siis valtavasti, Delaney avaa.

    Venäjä ei pysty rakentamaan uusia aseita riittävän nopeasti lännen asettamien pakotteiden takia. Länsimaiden pakotteet estävät Venäjää pääsemästä käsiksi huipputeknologiaan.
    Vanhemmat ja yksinkertaisemmat tankit, joita on varastoissa tuhansia, tarjoavat vaihtoehdon.

    Myös etuja on

    Mitä siis tapahtuu, jos T-55 kohtaa rintamalla länsimaisen Leopard 2:n tai Challengerin?

    – Jos kyseessä on taistelu kahden tankin välillä kohtuullisella matkalla, T-55 häviää joka kerta. Tiiviissä metsässä tai kaupunkiympäristössä se on pätevä, Delaney avaa.

    Vanhoja tankkeja on myös helppo huoltaa ja niiden käyttöä on helpompi kouluttaa.
    Ukrainan valmistautuessa mahdollisesti sodan suurimpaan vastahyökkäykseen, Venäjä voi linnoittaa T-55-tankkeja etulinjoihin.

    – Kaiva kuoppa ja aja tankki kuoppaan niin, että vain tykkitorni näkyy. Siten etulinjaa voidaan puolustaa vastahyökkäyksen varalta, Delaney avaa.
     
  9. T55:set rintamalla?

    Uskomatonta: Venäjä esitteli Putinin juhlaparaatissa vuoden 1940 tekniikkaa – Mukana vain 1 panssari, ikivanha T-34

    Moskovassa tiistaina 9.5. järjestetyssä voitonpäivän juhlien sotilasparaatissa kaikki ei ollut tänä vuonna kuten ennen. Useiden uutislähteiden mukaan paraati oli huomattavasti tavallista suppeampi, ja huomattava osa paraatissa aiempina vuosina esitellystä sotilaskalustosta loisti poissaolollaan.

    Yhtenä silmiinpistävänä yksityiskohtana lehdissä on kiinnitetty huomiota panssarivaunuihin. Paraatissa Moskovan Punaisella torilla nähtiin vain yksi ainoa panssari – ja sekin oli ikivanha neuvostoliittolainen T-34 (ks. esim. HS, IS, NY Times, Verkkouutiset).

    Kaikki uudemmat tankit, kuten uusi T-14 Armata sekä T-90 ja T-72, puuttuivat paraatista.
    Vuosina 1937–40 suunniteltua T-34:ää valmistettiin Neuvostoliitossa vuosina 1940–46, ja muissa itäblokin maissa vielä 1950-luvun puolella. T-34 oli aikanaan edistyksellistä tekniikkaa, jolla oli ratkaiseva vaikutus toisen maailmansodan itärintaman taisteluihin.

    T-34-tankkeja rakennettiin aikanaan yli 80 000 kappaletta, mutta tästä tuotannosta noin 45 000 kappaletta myös menetettiin toisessa maailmansodassa.


    [​IMG]
    Vuosimallia 1940. Kuva voitonpäivän paraatista Moskovasta 9.5.2023. STRINGER
     
  10. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    – Kaiva kuoppa ja aja tankki kuoppaan niin, että vain tykkitorni näkyy. Siten etulinjaa voidaan puolustaa vastahyökkäyksen varalta, Delaney avaa.

    Periaatteessa kyllä mutta epäsuora tuli ja droonit saattavat hankaloittaa tuota puolustamista.
     
  11. Joo ei ne täysin suojassa ole, mutta sellainen monttu hankaloittaa tuhoamista.

    Joskus kauan sitten näin kuvan sellaisesta montturivistöstä. Tai ehkäpä sana luiska voisi olla lähempänä. En nyt löydä hyvää kuvaa sellaisesta, mutta tässä on hiukan vastaava:

    [​IMG]
     
  12. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    Mikähän tuossa T-34:ssä oli sitä edistyksellistä tekniikkaa?
    Moottori tavallaan, mutta muuten?
     
  13. Ehkäpä se oli enemmänkin kokonaisuus.

    Saman puulaakin lehden jatkojutussa:

    Vuosina 1937–1940 kehitetty T-34 on nykyisin tietysti vanhaa tekniikkaa, mutta toisen maailmansodan historiassa tämän panssarivaunun rooli oli tärkeä. Viiston etupanssarointinsa ansiosta sen voittaminen panssarintorjunta-ammuksilla tuotti Neuvostoliittoon hyökänneille saksalaisille vaikeuksia itärintaman taistelujen alkuvaiheessa.

    Natsi-Saksan johtajat ihmettelivätkin T-34:n teknologista laatua, joka pakotti natsit kehittämään omia panssarivaunujaan ja panssarintorjunta-aseitaan.

    T-34 nähtiin toisessa maailmansodassa tositoimissa eri puolella itärintaman sotatoimia, myös ratkaisutaisteluissa Stalingradissa vuonna 1942 sekä Suomen rajalla Tali-Ihantalan taistelussa kesällä 1944.

    T-34:n käyttöä Tali-Ihantalassa havainnollistaa kuva tämän uutisen alussa. Siinä suomalaiset sotilaat katselevat tuhottua T-34:ää Viipurin pohjoispuolella 30. kesäkuuta 1944. Sotilailla on olallaan saksalaisvalmisteiset ”panssarinyrkit” eli vuosina 1943–45 käytössä olleet Panzerfaust-kertasingot. Alla näkyvä kuva puolestaan on Syvärin suunnalta keväältä 1942.
     
  14. Nupa

    Nupa Double Gearhead

    Jenkkien hyökätessä Irakiin siellä oli T-72set vastassa just noin, poteroituna vaan niin niistä läpi mentiin että vettä vaan.
    Toki, niitä ei ollut tässä määrässä, mitä ryssä noita vanhempia sinne nyt kaivaa miljoonan tai kaks... eihän nuo mitään kestä osumaa, mutta jos on tarpeeksi rivissä...
     
  15. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    Sotkassa on/oli naftamoottori. Pitempi toimintasäde per tankkaus ja osuman sattuessa ei välttämättä räjähdyksen omaista tulipaloa. Ei tarvittu helvetillistä säiliöautokolonnaa palvelemaan tankkeja hyökkäyskärjessä. Tosin naftamoottorikaan ei pelastanut ryssiä Kiovan lähellä keväällä 2022.
     
  16. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Jenkeillä taisi olla A10:t käytössä, ja niillehän tuollainen on kuin ampuradalla olisi, kunhan vihulaisen ilmavoimista on tehty jalkaväkeä.
     
  17. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Kävin tsekkaamassa tiikerin, olihan se todella iso ja vakuuttava ilmestys. Jännä ettei siinä ollut mitään tunnuksia eikä tekstejä missään. Tais olla joku protovaunu, niin ehkei siinä ole missään vaiheessa ollutkaan mitään.T34 näytti aika mopolta sen takana. Rinnakkain olis tietty nähnyt eron vielä paremmin.

    [​IMG]

    Siinä oli tikrun pienoismalli vieressä lasikaapissa että pääs näkemään vähän rakennetta, hyvin joku jamppa arvioi sitä katsoessaan että tässähän on ollut kaksi moottoria!

    [​IMG]
     
    mpower tykkää tästä.
  18. Etteipä olis sudittu monta kertaa. Viimeisestä kerrasta ei ole välttämättä edes kauan:

     
  19. IL:ssa on lisää juttua T-55:sta:

    Ukrainan sisäministeriön neuvonantaja Anton Geratshenko väittää Twitterissä, että Venäjä käyttää sodassa vanhoja Neuvostoliiton aikaisia panssarivaunuja.

    Väitetysti käytössä olevat T-55-tankit ovat rakennettu 1950–1970-luvuilla. Jopa 60 vuotta vanhat tankit ovat nyt Geratshenkon mukaan löytäneet tiensä Venäjän käymään hyökkäyssotaan Ukrainaan vastaan.

    – Venäläisestä T-55-panssarivaunusta, jota Venäjä käyttää sodassa, on ilmaantunut valokuva. Tämä on Neuvostoliiton tankki, jota valmistettiin vuosina 1958–1979, Geratshenko kirjoittaa.


    [​IMG]
     
  20. Kalikali

    Kalikali Gearhead

    Tiikeri on lainassa Ruotsista ja siellä ei saa käyttää noita Sakun WW-II tunnuksia, siksi maalattu peittoon.
     
    Gary Grand tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!