Tikkurilan Temacoat RM40

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja Geronimo, 20.4.2011.

  1. pecu_83

    pecu_83 Gearhead

    Yön yli kuivuttuaan maali olikin tasottunut tosi hyvin eikä seepraa enää näkynyt. Pojat sai oranssit osat kiinni ja Gulf-teemainen Volvo pääsi kuin pääsikin cruisingiin. :)

    [​IMG]

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Muokattu: 19.5.2020
  2. Selli

    Selli Gearhead

    Jatkan vanhaan ketjuun oman kokemuksen. Testailin vähän tuota Temacoat gpl-s epoksia.
    sekoituksena 4-1-1 aluksi. Korkkari käytössä 2,5bainetta n5m letkulla. (toista kertaa elämässäni korkkarilla ruiskin) Ekalla kertaa lähes priimaa. Tällä seoksella hätäseen tuli ruiskusta ulos. Kaikki purkuun ja pesuun. Uusi yritys,lisäsin lorauksen ohenninta+sekoitus. Edelleen veti kokoajan tukkoon suutinta. Sain ruiskittua kunnon röpelöt jossa suuttimesta lähtenyt hieno vana jätti omansa :D :D Huomenna meen kattoo millanen pinta todellisuudessa tuli. Täytyy kyllä sanoa ettei minusta taida maalaria tulla,hah hah. Ajatus oli vain konepelti vetää hyvällä pohjalla josta voi jalostaa joskus jotain. Pelti oli peltipuhdas. Osittain väittäisin että ruiskun vanhat moiveet jumitteli. Onneks on vain pohjista kyse. Ainahan tuon voi hinkata sileeksi tai takas pellille.
     
  3. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    Korkkarilla ymmärrän tarkoitettavan korkeapainemaaliruiskua. Yleisimmin käytetyllä mittayksiköllä näissä paine on luokkaa 100-200 bar. Siis millainen ruisku ja paine?
     
    DX tykkää tästä.
  4. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

    Maalaamisesta en mitään tiedä mutta minkälainen kompressori sulla on jos siitä saa 200bar?:rotfl:
     
    Nikuzai ja passerby tykkäävät tästä.
  5. Selli

    Selli Gearhead


    Perinteinen korkeapaineruisku joka imee pytystä ruiskutettavan materiaalin. Tämä minun paine mitä tarkoitin on sisään tulevan paineen säätimessä oleva lukema. Kahvassa olevasta paineesta en tiedä. Hyvin se tupsutteli ja pöhisi. Laitan kuvia illalla, hiottiinko pellille vai nautittiinko tuloksesta
     
  6. f34

    f34 Double Gearhead

    Maalasin autotallin sisäpuolen korkeapaineruiskulla.
    On muuten pikkasen nopeampi kuin telan kanssa suhrata.
    Ei mee montaa minuuttia kun 20L maalipönttö on tyhjä.
     
  7. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    Korkeapaineruiskun painetta ei tehdä kompuralla. Tai joissain tapauksissa kyllä välillisesti niin että paineilma liikuttaa isoa mäntää joka puolestaan liikuttaa pientä maalinpumppausmäntää. Muistaakseni käyttämässäni ruiskussa näiden mäntien ja paineiden suhde oli 1:17.5.
     
  8. f34

    f34 Double Gearhead

    Juu, ideahan on lähempänä painepesuria kuin hajoitusilmaruiskua.
     
    Gummisti ja Jussi289 tykkäävät tästä.
  9. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

    Ok. Mä luulin että korkkarilla tarkoitetaan semmosta "tavallista" maaliruiskua, ei siis noita nykyään paljon käytettäviä HVLP ruiskuja (high volume low pressure)
     
  10. Smirkelimies

    Smirkelimies 3rd gear

    Lasikuituvenettä olen turannut noilla epokseilla. Kuulemma kun ohenne haihtuu, jää pinta verkkomaiseksi, eli siinä on mikroskooppisia reikiä. Siksi upotusrasitukseen joutuville pinnoille vedetään viitisen kerrosta jotta reiät olis eri kohdissa. Viimeksi huitelin alle muutaman purkin bilteman maalia ja pintaan muistaakseni temacoatia vaahtomuovitelalla ohuita kerroksia että muka hyvä tulis. Ny harkinnassa penteleen appelsiinipinnan tasoitus, helkkari. Yritin myllyttää hiomatahnalla, ei tepsi jäänmurtajamaaliin tai en ossaa.
     
  11. passerby

    passerby Gearhead

    Tuntuu että kaikille korkeepaineruisku tarkottaa ihan eri asiaa tai sit puhutaan samasta asiasta mut sen eri osista...

    Onko sitten paine siellä männän sylinterissä sen 200 bar, en tiedä, mutta nyt ois kai oleellisempaa puhua siitä paineesta joka säädetään ruiskussa olevaa nuppia kiertämällä.

    Toi 2,5 bar kuulostaa pieneltä, eikö sen pitäis olla pikemminkin 3,5-4,5 yai jotain? Ei ihmekään jos ei kama tuu ulos ;)
     
  12. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    Voin olla väärässä, mutta keskustelun aloittajan kuvauksesta päätellen kyseessä on tämän näköinen ruisku: https://www.dpairless.com/fi/airless-ruiskutus-tuotteet/pneumaattinen-airless-maaliruisku

    Tähän malliin ei ole ole yleispätevää ohjetta nupista säädettävälle paineelle.
     
    passerby tykkää tästä.
  13. passerby

    passerby Gearhead

    No joo, ei sinällään olekaan yleispätevää, tarkotin lähinnä että paksumpi maali > enemmän painetta :)

    Omaan edelliseen viestiin vielä lisäys, että jos paineen lisäys ei tunnu auttavan voi jompikumpi tai molemmat suodattimet olla tukossa. Kahvan sisällä on yksi ja toinen isompi on ruiskun kyljessä.
     
  14. RAL9005

    RAL9005 Gearhead

    Paksumpi maali vaatii paineen lisäksi myös isomman suuttimen korkkarissa, jolloin pumpussa pitää olla riittävästi tuottoa. Kahvasuodatimeksi ei tosiaan kannata sitä tiheintä suodatinta laittaa. Sitten kun ei enää piirrä niin alkaa olemaan säädöissä. Oharia kannattaa aivan ensimmäisenä lisätä. Loppu on maalarista kiinni.
     
    passerby tykkää tästä.
  15. Selli

    Selli Gearhead

    Hyvää tarinaa! Tollanen linkin mukainen laitos mulla on käytössä. Muistelin vain että meidän maalari joskus sanoi ettei minun tarvii säätöihin koskea. Kävin kattelee tuloksia tänään, Tosiaan maali ei tullut tasaisesti ulos. jäi pintaan raitoja. Harjoittelen siis lisää :D Purin myös kaikki välineet ja jätin lillumaan thinnerin sekaan. Suodin patruunat uusin myös.
     
    passerby tykkää tästä.
  16. passerby

    passerby Gearhead

    Raitoja jos jää niin ohentaa enemmän. Ja se 2,5 kuulostaa edelleen liian pieneltä. Tottakai säätöihin saa koskea jos niin tarvii.
     
  17. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Muistaakseni hvlp ruiskulla kun tuota gpl-s primeria ruiskuttelin syksyllä, niin ensin normaali 4:1 kovetteen kanssa ja sitten se seos 1:1 ohenteella. Hyvin tuli ulos, näytti tulevan tasaista jälkeä, eikä valunut millään.
     
  18. karhu01

    karhu01 2nd gear

    Pitääpä täältä kysyä ku otsikko natsaa. Eli tuleeko tollanen rm40 pihalle tavallisesta bilteman maaliruiskusta?
    Pitääkö olla paljo ohenninta?
    Onko pintaväri matta vai sellanen lievä kiilto? Ajattelin et vetääs autohon suoraa pohjan ja pinnan samalla kertaa.
    Tuleeko suoraa pintaa vai sellasta mitä työkoneissa on eli pientä appelsiinipintaa?
     
  19. f34

    f34 Double Gearhead

    Lue vaikka aluksi esim aikaisemmin aiheesta kirjoitettua alusta asti:
    http://www.overdrive.fi/forum/threads/tikkurilan-temacoat-rm40.212016/
     
  20. karhu01

    karhu01 2nd gear

    Aattelin vaan, et saisin suoria vastauksia mutta väärinhän mä ajattelin.
     

Kerro tästä muillekin!