Tinaamisen vaikeus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja dumb, 5.10.2006.

  1. dumb

    dumb Gearhead

    ois niinku takakaari Falconiin vaihdettu, ja pitäis alkaa levittelee tinaa siihen päälle. Olen kokeillut tinaamista vaaka-asennossa oleviin kohteisiin harjoitusmielessä, ei ihan helppoa mutta onnistui jotenkuten. Ei viitsisi koko autoa kääntää kyljelleen; olisiko hyviä vinkkejä pystyasennossa olevan kyljen ja kaaren tinaamiseen?
    kun kokeilin, mulla oli töhönä sellanen nestekaasulla toimiva liekinheitin, joka lämmittää mielestäni liian laajalta alueelta (ehkä kämmenen kokoiselta), mikä olisi parempi sulattaja?
    Puulastalla tinaa levittelin, ja se vaikutti ihan ok välineeltä.

    Vinkkejä, neuvoja, ennenkuin aloitan tämän operaation ja sulatan samalla omat päreet kun en onnistu?
     
  2. kapa

    kapa 3rd gear

    varovasti vaan lämpöö, kyllä se jossainvaiheessa rupee sielä kyljessäkin pysyyn :lol:
     
  3. toomass

    toomass 1st gear

    muistelen kaverin tehneen ton ihan kuumailmapuhaltimella. ensin tinanököjä pitkin pintaa ja sitten varovasti niitä levittelemään.
     
  4. Tuukka

    Tuukka 1st gear

    Kannattaa kokeilla ensin minkälaisella tinalla tekee. Jotkut tinat menee lämmittäessä liian juoksevaksi ja semmosella ei oikein pysty tekemään koska se valuu pois. Itse käytän Bera Super -tinaa ja sitähän saa esim. Motonetistä. Se menee lämmitettäessä semmoseks mössöks jota on helppo levittää. Tina vaatii sen pohjustusaineen myös
     
  5. overlap

    overlap 1st gear

    Kuumailmapuhallin on mielestäni liian hidas=Ehtii reunuspellit kuumenemaan liikaa..Kun joskus tein tuota ammattimielessä,niin käytin ihan kaasuhitsaus välineitä,ja "pehmeää liekkiä"...Ja sen tinan ainakin tuolloin piti sulaa vaan tuollaiseksi "mössöksi",jotta se ei valu pois..Kaasuhitsausliekissä on se etu,ettei se lämmitä liian laajalta alueelta...
     
  6. john

    john 3rd gear

    kunnon kaasupilleillä ehdottomasti helpompaa, mut kyllä se sujuu nestekaasu töhölläki on vaa pikkasen vaativampaa.
    laita johonki purkkiin trasselia ja kastele se puhtaalla moottoriöljyllä.
    pistä puulasta yöks muhimaan öjyyn että se imeytyy lastaan ja aina tinauksen välissä kasta lastaa öljyssä niin sujuu tinan levitys jouhevammin.
    tuukka on ihan oikeessa beran tina on ainakin ihan toimivaa kamaa, en suosittele mitään bilteman kamaa. siinä ei kannata säästää.
    löytyy sitä tinaa lattialta paremmiltakin, kestää hetken kun alkaa oppia näkemään koska tina on sopivan lämpöstä levittää ja että saa pidettyy sen kokoajan tasasen lämpösenä.
     
  7. MuscTor

    MuscTor Gearhead

  8. Tupperware

    Tupperware 3rd gear

    Yksi ääni lisää Beralle. Kuten jo edellä mainittiin, älä lämmitä tinaa liikaa. Riittää että on sellasta sinitarran olosta. Muista lämmittää (jo kiinni poltettua) pohjustetta skidisti, niin tarttuukin. Lasta vaan alle valmiiks jos levitysvaiheessa valahtaa. Kyllä se siitä, kun vaan hiffaa liekin käytön, ite oon ihan biltsun paska toholla lämmitelly.
     
  9. chevy 34

    chevy 34 Gearhead

    Bilteman tohotin on ihan hyvä harrastus käytössä ja yhdellä retkikeittimen nestekaasupullolla tinaa jo pitkät matkat. Tosin jos sitä tinaa löytyy enemmän lattialta ku kyljestä ni kannattaa ostaa heti kaks pulloa :rotfl: :poff: Puulastalla levitys onnistuu ja steariinia olen sulattanu lastan pohjaan. Öljyä en ole ikinä kuullu käytettävän lastassa ja luulisin et tina ei kyl kovin kauaa kyljes pysy jos öljyinen lasta tunketaan tinan joukkoon :eek:
     
  10. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Öljyäpä hyvinkin. Ei öljyä kyllästetystä lastasta juuri irtoa.
     
  11. overlap

    overlap 1st gear

    Juu..lasta oli tuolloin joskus ihan palisanteri-puuta,koska on öljyistä,ja kovaa....Mutta kyllä muutkin pihkattomat puut käy,mikäli käyttää lastassa öljyä!....
     
  12. Riztoreipas

    Riztoreipas Gearhead

    kuumailmapuhallin on mun mielestä paras tohon hommaan..ei tarvi varoa että koko talli palaa kun laskee pillin kädestä....
     
  13. Buick225

    Buick225 Double Gearhead

    Riippuu vaan homman koosta,pikkupaikat kuumailmapuhaltimella,yli kämmenen kokoiset kaasupilleillä.
    Tokihan kannatta katsoa mihin sen pillin lykkää kun puhelin soi tai tinaa putoaa kenkään :rotfl:
     
  14. .konen

    .konen 3rd gear

    Vähän ot.. mut mistä näitä saa ostaa?
    [​IMG]
     
  15. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Halvimpia ihan toimivia koriviiloja löytyy mm. Biltemasta (tai ainakin löytyi, olikohan ne vuosi pari sitten poistomyynnissä?). Myös näiltä suurilta autoalan tukkureilta pitäisi löytymän, omani ostin Koivusen kautta, eli melkein jokaisesta autotarvikeliikkeestä. Sitten noita kuvan pro malleja löytynee työkaluihin erikoistuneista liikkeistä.
     
  16. Hebster52

    Hebster52 3rd gear

  17. PPPLinkWR

    PPPLinkWR 1st gear

    Motonetistä ja maksaa vain 10€. katso motonetin sivuilta hakukoneella Koriviila...
     
  18. PPPLinkWR

    PPPLinkWR 1st gear

    Katsoin videon... Millä se hioo tota tinaa tasaiseksi? Sillä on joku laikka tai vastaava porakoneessa...
     
  19. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Fiiberilaikalla noita on hiottu. Sillä saa tasaisen pinnan toisin kuin näillä nykyään niin suosituilla paperikerroslaikoilla (lamellilaikat). Fiiberilaikkoja käytetään aluslevyn kanssa. Linkki esimerkkiin.
     
  20. Harri

    Harri 1st gear

    Hitto, en olekaan aiemmin törmännyt tohon tinaushommaan, kuulu olen kyllä... pitääkin varmaan seuraavien peltitöiden saumoja kokeilla tasata tollai... :odroll:
     

Kerro tästä muillekin!