Tinaamisen vaikeus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja dumb, 5.10.2006.

  1. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Kukaan ei muistanut muistuttaa, että sen pellin mitä tinataan pitää olla todella
    puhdas. Helpottaa pystypinnalla, jos siinä ei ole pientäkään paikkaa, mikä
    hylkii tinaa. Siinä alussa pohjustuksen lämmittelyn jälkeen sen tinakerroksen
    pitää olla aivan ehjä, jos siinä on silikonirreikiä muistuttavia kraatereita,
    niin siitä kohdin se tippuu sitten tasausvaihessa lattialle.

    Vai olikohan tuo niin itsestäänselvää kaikille?
     
  2. senseiaeroforce

    senseiaeroforce 1st gear

    Off topic mutta kuitenkin... Mistähän saisi ostettua semmosen kaasutöhöttimen mikä syttyy ja sammuu liipasinta painamalla; ei tarttis ruuvailla kaasuhanaa...
     
  3. saminurminen89

    saminurminen89 1st gear

    koritinaus

    nostatetaas vanhaa hiukan.:lol:

    ainakin yleensä näistä paremmista työkaluliikkeista löytyy nestekaasupulloon tarkoitettuja liipasin toimisia piezo sytyttimellä varustettuja.

    pitää nyt itsekkin ihan kokeilun ja huvin vuoksi kokeilla paikata traktorin vuotava polttoainetankki tinalla kun näyttää niin mukavalta hommalta 8) onneksi menin hamstraamaan noin vuosi sitten paljon erinlaisia nestekaasupolttimen päitä ja polttimia kun halvalla sain 8)
     
  4. Gummisti

    Gummisti Gearhead

    Itse tinailin eilen ja motonetin pikku töhö oli aivan loistava, on helppo kun liekki lämmittää pienen kohdan nopeasti, niin ei koko auton kylki kuumene, eikä lähde tinat väärästä paikasta tippuu lattialle, suosittelen kokeilee.
    Oli vajaa kun alotin ja hyvin riitti säiliöstä kaasu silti yhden tangon tinauksiin.

    http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu ... id=80-6822
     
  5. ZYN-5

    ZYN-5 Gearhead

    Itse koin aloittelijana että melkeinpä tuo pohjustusaineen laittelu oli se työläin homma. Siis että sai sen pyyhittyä aina hyvin pois. Tinailussa itse ensin tangosta lämmittelin pikku hiljaa sopivan palasen pystypellille ja siittä sitten lämmittelin irrallisena pelkkää irtopalaa ja levittelin puulastalla.
    Puulastana käytin ihan tuollaista ruoanvalmistuksessa käytettävää puulastaa jota vaseliinissa hieman kyllästin (ohjeen luin jostain) ja myös hieman kaventelin kun liian leveänä oli aivan mahoton käyttää
     
  6. Temutin

    Temutin 1st gear

    meikäläinenkin harjottelin ton tinaamisen.. ei se ollut vaikeeta se pohjus aineen veto eikä se tinan pysymine kyljessä mutta se levittämine ei se vähentänyt ainakaan pakkelin määrää :D saa nähä miten ajan kanssa pysyy :D
    http://www.facebook.com/?ref=home#!/pho ... 1521188733

    meikäläinen levitteli jotain sulatettavaa mössöä lastaan sain peltipuolen kavereilta.. oisko jostain steariinin tapista ollut
     
  7. Raitsa

    Raitsa 2nd gear

    Pohjustusaineen voi pyyhkäistä kiiltäväksi ihan trasselinkin avulla.
     
  8. Gummisti

    Gummisti Gearhead

    Tai millä tahansa märällä rievulla.
     
  9. B 49

    B 49 Gearhead

    Tätä ihmettelin kerran kun yksi kaveri kanssa käytti märkää rättiä.Mä olen kyllä aina käyttänyt kuivaa.Miksi sen pitäisi olla märkä?
     
  10. Gummisti

    Gummisti Gearhead

    En tiiä :rotfl:
    Näin on joskus opetettu, ja mitä itse tehny niin mukavampi , ei pala se riepu heti ruskeaks koppuraks. Ja samal jäähtyy se peltikin, ite välil jäähdyttelen märäl rätil tinauksen välissäkin, mut tapansa kullakin.
     
  11. B 49

    B 49 Gearhead

    Mun mielestä sen pellin ei tarvii vielä tossa vaiheessa jäähtyä,kun se pitäisi olla kuumana,että pohjuste tarttuu kunnolla.
     
  12. Gummisti

    Gummisti Gearhead

    No hyvin on jäänny kaikki kii mitä olen tehny.Enhän sanonu että TARVII olla märkä, ite teen niin muut miten tykkää.
     
  13. edsel.fi

    edsel.fi Gearhead

    ihme hifistelyä :rotfl:
    bondoaminen niin helppoa !!!
     
  14. Jäpälä

    Jäpälä Gearhead

    Itelle oon tehny noi levityslastat koivusta ja antanut marinoitua öljymukissa.
    Ovat kestäneet jo kauan, ei pala ja eikä tina jää kapustaan kiinni.
     
  15. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    omatkin kokemukset jaettava :lol:

    eli ite kanssa tullut tehtyä sekä kosaanilla, että HYVÄLLÄ kuumailmapuhaltimella (oltava yli 2kW, että saa aikaiseksi muutakin kuin harmaita hiuksia :D )
    kuumailmapuhallin on pikkuhommissa ja hitsisaumojen tiivistämisessä ihan yliveto, koska lämpöä on huomattavan paljon helpompi säädellä kuin kosaanilla, pilleillä ei ole tullut kokeiltua kun ei moisia kotona ole :-?

    mutta niinkuin aiemmatkin ovat kertoneet, niin lusa moottoriöljyyn lillumaan ja tinaamisen välilläkin öljyyn dipaten, itsellä vanha pesusieni astiassa jossa öljyä ja välillä kääntää sienen ympäri niin taas mennään =)

    ja tosiaan helpointa itsestäni ainakin kun ensin sulattaa pieniä "kokkareita" pinnalle ja sitten vasta alkaa lämmittämään lähelle sulamispistettä ja alkaa lusalla tasoittelemaan, ei ole paha homma kun vähän aikaa harjoittelee =)
     
  16. Lassi

    Lassi Gearhead

    Leipäveitsellä ja lusikalla mie olen tinaa levitelly. Jotaan rosteriahan ne on kun tina ei tartu?
     
  17. Geronimo

    Geronimo 3rd gear

    Muuten sujuu tinailu hyvin, mutta ongelmana on jos tekee limisaumoja missä toinen pelti tulee toisen päälle, niin juoksutetta pääsee peltien väliin ja jäljelle jäänyt happo ruostuttaa pellit aika nopeasti...Vanhat topikit kaikki luettu läpi, eli kysyisin onko noissa kaikissa koritina-juoksutteissa happoa joukossa? Bera-fix on ollut juoksute mitä käyttänyt ja porista ainakaan ei saa muuta
     
  18. Kentsu

    Kentsu 3rd gear

    Tinan pohjusteessa on aina happoa mukana, muistaakseni suolahappoa.
     
  19. Pepekyy

    Pepekyy 1st gear

    Minäkin otin härkää sarvista ja kokeilin kamalan vaikeaksi kehuttua, jopa mystiseksikin sanottua koritinausta. :D Täytyy sanoa, että hiukan jopa petyin kuinka helposti se onnistui. Niin...liian helposti. Itse pohjusteet, tinaus ja hionnat meni OK. mutta mutta, mikäs meni pieleen, kun maali korkkas. Pintaan alkoi nousta kuplia jonkin ajan kuluttua (pari kuukautta). Pinta aukaistiin ja ikään kuin siellä olisi ollut jotain kosteaa? Mitenkäs se happo käyttäytyy jos sitä ei ole kunnolla pesty? Ruosteessa se ei ollut. :eek:
     
  20. VilleTre

    VilleTre 3rd gear

    Yleensä maalin korkkaaminen johtuu pohjien likaisuudesta...Joko maali tai jos sinkkiä pellissä niin ei ole poistettu kunnolla. Pohjustetta saa ainoastaan levittää puhtaalle pellille.Lopuksi kun tinat hiottu niin kannattaa putsata tinnerillä yms ennen kittien levittelyä..

    Jokusen sata kankea sulatelleena..(työsuhde etu,autopeltiseppä) :lol:
     

Kerro tästä muillekin!