"Tiukat päästönormit tappavat jenkkiautoharrastuksen"

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja T5, 9.5.2021.

  1. T5

    T5 Gearhead

  2. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    No juu ja jaa. Kyllähän se tuola Euroopassa kovasti on tiukentunu, mutta pitää muistaa että sekin on suht iso alue valtioluvullisesti.

    Kannattaa ajaa vielä kun voi ja nauttia niistä. Ite en ainakaa aatellu ressata, se on maksettu niin jos sil ei joskus saa ajaas, jääköön museo-esineeks.
     
  3. redneck1

    redneck1 Gearhead

    Ennen kuin luen artikkelia. Eihän päästönormit jenkkiautoilua tapa, jos ihmiset vaan viitsii asentaa esim. kaasulaitteet autoonsa. Kaasulle muuttaminen maksaa muistaakseni jotain 2 tonnia ja useimmissa jenkkiautoissa löytyy myös tilaa kaasupullolle. Isot moottorit on plussaa. Museoautoihin sitä ei varmaan voi toteuttaa.

    ------------
    Silmäilin artikkelia, niin tuolla Keski-Euroopassa on hirveä määrä kaasujenkkejä päästömääräysten takia. Artikkeli vissiin käsittelee jenkkejä enemmän vanhempien näkökulmasta.
     
  4. BHBS

    BHBS 2nd gear

    ”En tuo enää USA:sta vanhoja jenkkiautoja, koska niiden markkina on romahtanut. Yhä useampi eurooppalainen haluaa päästä niistä nyt eroon, koska jenkkiautolla ajaminen on tehty niin vaikeaksi ja kalliiksi. Monilla on paniikkitunnelma. Tarjontaa on nyt enemmän kuin kysyntää”

    ---Mistä näitä markkina romahduksen kärsineitä vehkeitä löytää, kun tuota Mobilea tai Autoscoutia selailee, on pyyntihinnat jenkeistä kovempia kuin koskaan.
     
    Chevy ´53, Catiska, Seevu ja 7 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  5. duel

    duel 2nd gear

    Vittu mitä paskaa.
     
  6. Tero.Rutanen

    Tero.Rutanen Gearhead

    Tämä on käytännössä vain tehty aika vaikeaksi. Kun laitat ne kaasuvehkeet siihen Galaxieen, niin edelleen maksat niitä kovia maksuja bensavinkkelin mukaan. Lisäksi saat käyttövoimaveron sen kaasun takia siihen päälle. Ja jos kaasulaitteet haluaisi kuolettaa niin autollahan ois järkevä ajaa paljon. Käsittääkseni vaikka muutat täyssähköautoksi vanhan jenkin, et pääse siitä painon mukaan tulevasta maksusta eroon mitenkään. Ja pieni käyttövoimavero vielä päälle kiitokseksi vihreästä valinnasta.
     
    redneck1, Lowry, 1purehell ja 1 muu tykkäävät tästä.
  7. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Gearhead

    Juurikin näin se menee.

    Tässä typerässä maassa ei pääse eroon käyttömaksuista vaikka ottaisi moottorin kokonaan pois autosta ja vetäisi autoa hevosella.
    Joudut siltikin maksamaan täydet käyttömaksut sen mukaan mikä auto on alun perin ollut...sitä ei poista etanoli-, ei kaasu- ei sähkömuutos millään tavoin.
    Mahdollisesti maksat vielä lisää jotain typerää käyttövoimaveroa kuten kaasuautoilija joutuu maksamaan.
    Typerä hallitus ajaa kyllä "vihreää asiaa" suu vaahdossa, mutta ei oikeasti tee niin, vaan juurikin päinvastoin.
    Etanoli-, kaasumuutoksen tekijöiltä pitäisi poistaa tai edes puolittaa käyttömaksut kun tekevät "vihreän teon" eli ympäristöä säästävän muutoksen, mutta ei, siitä halutaan rangaista vielä lisää.

    Typerää sakkia koko hallitus PM etunenässä :odrealmad:
     
    Seevu tykkää tästä.
  8. jpalvima

    jpalvima 3rd gear

    Tuntuu olevan hyvin kansallisia EUn sisällä nämä päätökset, muistaakseni UKssa ei ole tieveroja pre 1973 autoille ja rakentelusäännökset on aika liberaaleja. NL ja BE on hyvin suosittua muuttaa auto LPG tai CNG käytölle ja säästää isosti. Espanjassa MR autot on pienillä maksuilla, sama taitaa olla Saksassa. Ruotsissa 30v autoille ilmesesti ei mitään kk veroja.
    Vituttaa maksaa nykyisiäkin käyttömaksuja melko vähästä ajamisesta, paras malli olisi joku ikä ajoneuvolle jonka jälkeen ei rahasteta koska sillä ei ole paskan väliä valtion verokertymän eikä päästöjen kannalta.
     
  9. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    ”Typerää sakkia koko hallitus PM etunenässä”

    Niinpä niin, hallituksessa ja eduskunnassahan on sakkia jotka me äänestäjät olemme sinne valinneet. Kuten olen usein todennut, keskivertoihminen on melko typerä. Tosin todettakoot että hallituksessa ei ole minun äänestämiäni tyyppejä tai edes puolueita.

    toi cng ja lpg touhukin on jännää. Suomessa et saa lpg autoa kilpiin kun ei ole pykälien mukaan mahdollista! Muualla kuten todettua ihan ok ja paljonkin käytössä. Ainut isompi ero taitaa olla kaasusäiliössä. Sähköautoilu pelastaa maailman ja saat taivaspaikan hankkimalla sellaisen mutta talossa se sähkö on saatanasta. Kuitenkin hallituksella on tukea cng kaasuautoilulle koko ajan ja jatkossakin on vaikka koko ajan toitotetaan vaan sähkövatkaimista. Automaahantuojat ja myyjät ovat parempia vissiin lobbareita kuin monet muut. Koko ajan valuu tietoja joita saa tiedoitusvälineisä seurata nykyisen hallituksen toimista epäilyttävässä valossa mutta siellä ne vaan istuu ja suunnittelee miten kiduttaa hengiltä kansalaisia verottamalla ja tiukennuksia tekemällä.
     
  10. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Gearhead

    Onneksi tuota käyttömaksua ei tarvitse toistaiseksi maksaa kuin siltä ajalta kun auto on liikenteessä.
    Niin kauan ei kovin suurta merkitystä harrastepeleissä kun eivät ala perimään täyttä maksua koko vuodelta riippumatta siitä ajetaanko autolla vai ei ?
    Omalla kohtaa ei olisi suurta merkitystä vaikka olisi 5000e/vuosi, kun liikennepäiviä tulee kuitenkin niin vähän.
    Käyttöauton kohdalla se olisikin ihan eri juttu :odconfused:

    Käytännössä sillä joutuisi ajamaan 24/7 sen jälkeen, että saisi tuotettua kaikki hallituksen rahastamat päästöt koko rahan edestä... :odroll:
     
    isalmela ja SK- tykkäävät tästä.
  11. SK-

    SK- 2nd gear

    Samaa mieltä edellisen kanssa. Niin kauan kun kyseessä on harrasteajoneuvo, jolla ei ajeta kuin kesäisin saattaa maksut jäädä vielä suht vähäisiksi. Jos ja kun tuo edes Suomeen tulee.
     
    isalmela tykkää tästä.
  12. spinout

    spinout Gearhead

    Saa kyllä LPG-auton kilpiin Suomessa, mutta siitä pitää maksaa polttoainemaksu. Oliko se jotain henkilöautolla 330€/päivä eli 120 450€/vuosi? Huh..

    Tuo KL:n artikkeli on raflaava. Siitä saa pulliainen käsityksen, että esim. Ruotsissakin pitää jostain 60-70-luvun jenkistä maksaa 2000€/v, vaikka todellisuudessa se on 0. Siinä ei rajata kuinka vanhoista on kyse.
     
    Muokattu: 9.5.2021
    laujok ja 1purehell tykkäävät tästä.
  13. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Gearhead

    Juuri näin, ei ole hallituksessa minunkaan äänestämiä kansanpuolustajia eikä puolueita, enkä näin ollen ole omalta osaltani ainakaan syyllinen tähän nykyiseen tilanteeseen.
    Miettiköön ne jotka tuon sakin sinne äänestivät, veikkaan että näidenkin äänestäneiden joukossa on purnaajia nykytilanteeseen...

    Tuo LPG autojen laittomuus tässä maassa on yksi outous....muualla niitä on aina ollut ja tulee olemaan.
    Tavallisia autoja muutetaan LPG:lle Euroopassa paljonkin aivan kuten täällä CNG/CBG autoiksi ja niiden päästöthän ovat käytännössä lähes nolla.

    Silti täällä se on tehty lakiteitse mahdottomaksi.

    Jälleen taas tullaan siihen että hallitus ja vihreät haihattelijat ajavat kyllä suureen ääneen "vihreää linjaansa", mutta oikeasti toimivat juuri toisin päin ja koittavat kuitenkin kaikin tavoin itse estää vihreän utopiansa toteutumisen :odeek:
     
    Muokattu: 9.5.2021
  14. vernando de hoto

    vernando de hoto Gearhead

    Ajellaan sitten rekisteristä poistetulla jenkillä hallia ympäri. Sähköisillä suristimilla ajelevat voivat käydä paheksumassa moista laittomuuta.
     
  15. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Tämä lainaus on suuremmasta kokonaisuudesta wikipediasta haulla nestekaasu ja liittyen liikennekäyttöön:

    ”Suomessa sen käyttö on kielletty ainoastaan verotuksillisin perustein: ”Lievemmin verotetun tai verottoman polttoaineen … käyttäminen ajoneuvossa on kiellettyä.”

    Tietenkin nestekaasua voi käyttää kuten verotonta löpöäkin käyttää tiellä ajettaessa dieselautossa mutta joutuu maksamaan verot verottajan arvion perusteella ilman valitusoikeutta.

    Sehän tässä on se jännä että muu valmius on niitten lpg autojen ja kaasun käyttöön mutta verottaja ei siihen ole. Pitäisi saada lakimuutos ensin. Cng hintakin muuten tietty korreloi fossiilisten kanssa. Noin 40 senttiä noussut vuodessa enkä usko että sen paskakaasun tuotantohinta on noussut mihinkään. Kuten mydieselkin jonka hinnan vittuillessaan pitävät korkeampana vaikka se säästäs luontoa.

    ps. Lukekaa nopsaan ketju, tämä on politiikkaa ja se sensuroidaan varmaan kohta. Sananvapaus ja hallituksen arvostelu on kielletty. Jos minut internoidaan, ilmoittakaa Amnestylle.
     
    Juvakka L ja 1purehell tykkäävät tästä.
  16. Slant Sickness

    Slant Sickness Gearhead

    Samaa maasta esille otettua ne kaasut on vs bensiini. Marginaalisesti pienemmät co2 päästöt noilla lyhyimmillä hiilivedyillä voi tulla, mutta ei mitään mullistavaa. Kaasuntuottajilla on propaania yli tarpeen. Siksi nestekaasuautot.
     
  17. Näin minäkin ajattelin, mutta Wikipedia tietää/väittää:

    CNG:stä syntyy noin 20–30 % vähemmän hiilidioksidia kuin dieselistä ja bensiinistä, ja biokaasu on täysin hiilineutraalia.

    Voiko tuo pitää paikkaansa?
     
  18. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Huvittavintahan on se että biokaasu kulkee samaa putkea pitkin kuin maakaasu. Eli maksat tukena sen lisähinnan maakaasun hinnan päälle että sitä biokaasua tuotetaan. Sekoitusta saat tankkiisi.

    Liikennepäästöt biokaasulle on 0.

    ”Näiden lisäksi biokaasu on ekologista eli ympäristöystävällistä energiaa, koska se vähentää ja pienentää lähi- ja hiukkaspäästöjä. Kaikista tunnetuista liikennepolttoaineista biokaasu tuottaa vähiten lähipäästöjä. Jalostetussa biokaasussa ei ole rikkiä eikä raskasmetalleja, sekä siinä on erittäin vähän typenoksideja.

    Biokaasu on myös turvallista, koska jalostetun biokaasun poltosta ei synny myrkyllisiä pakokaasuja. Biokaasulla toimiva moottori on huomattavasti hiljaisempi kuin dieselpolttomoottori. Biokaasun valmistusprosessi poistaa lietteiden ja lannan hajuhaittoja.”
     
  19. 1purehell

    1purehell Gearhead

    Onhan meillä mm. FHRA joka ajaa aktiivisesti harrasteautoilijoiden etuja. :D
     
  20. Ratrod34

    Ratrod34 3rd gear

    Näin se homma vaan etenee kun enemmistö Suomen kansasta haluaa lopettaa polttomoottorilla ajamisen ja yleensäkin kaiken turhan liikkumisen ja harrastamisen, siihen se kuolee tämä Overdriven foorumikin sitten, et tämäkin foorumi kaivaa vaan omaa hautaansa jos alkaa näit ketjuja sensuroimaan.
     
    1purehell tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!