"Tiukat päästönormit tappavat jenkkiautoharrastuksen"

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja T5, 9.5.2021.

  1. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Jännä juttu sekin kun sille kaasuasemalle ajetaan se kaasu, niin siellä on yksi iso säiliö josta se tulee, tankaat sitten bio- tai maakaasua...hinta on vaan eri :odroll:
    Vähän sama juttu siis kun sähkö olisi tuotettu tuulivoimalla tai hiilivoimalassa...joku ituhippi ostaa ekoloookista tuulisähköään ja saa oikeasti sieltä pistokkeestaan hiilivoimalassa tuotettua.

    Duunissakin kun tankkaa LNG/LBG autoa ei voi tietää kumpaa sieltä tulee vaiko molempia sekaisin :odeek:

    Maakaasu on samaa metaania kun biokaasukin, eroa on vain siinä että toinen on 130 milj. vanhaa dinosauruksen paskaa Siperiasta ja toinen tehty hessburgerin hampurilaisista, samaa metaania ne ovat käytännössä.
    Maakaasu sisältää tosin häviävän määrän muita kaasuja, jotka onnistuvat läpäisemään vesisumupesun, jolla muut kaasut pestään metaanista.

    Edit: Ajauduttiin vähän liian kauas aiheesta :odoops:
     
    Muokattu: 9.5.2021
  2. Tuosta tuli mieleen, että LNG-tankkerit ajelee sillä kaasulla, jota on pakko päästää ilmaan muutenkin.
     
  3. Hai

    Hai Double Gearhead

    Kyllä se pitää.
    Mulla Volvo V90 Bi-fuel:ille tehdas ilmoittaa Co2 arvot: 154g/km bensa ja 111g/km CNG.
     
  4. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Juu, ja raskaan kaluston lng käyttöä tutkitaan ja kehitetään. Rekassahan ja kuorkeissa ynnä busseissa se on jees mutta kevyemmissä kalustossa no no no.

    Tutkimusten mukaan muuten asuminen aiheuttaa enemmän päästöjä kuin autoilu. Onkohan se aika siirtyä Suomessa takaisin jurttiin ja maakuoppiin?
     
  5. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Rupesin just miettimään kumpaa ne LNG-säiliöautot käyttää polttoaineenaan LNG/LBG vai diesel ?
    Dieseliä palaa esim Volvoissa aina vähän, sellaset 2 - 3 L/100km...Scania ja Iveco sähkösytytteisiä.
     
  6. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Muista että sen maakuopan tai jurtan lämmittäminen pitää hoitaa sähköllä ettei vaan tule päästöjä.
    Ennen lehmät, hevoset ja siat asu saman katon alla ja lämmitys hoitu siten ekoloookisesti, mutta sekin varmaan kielletään ja lehmät muut elukatkin pitää hävittää ettei niiden pierukaasut (metaani) pilaa ilmaa.

    Taloaankaan ei kohta saa enää lämmittää puulla, turpeella, öljyllä tai oikein millään, niinhän nuo pähkähullut kaavailevat...mutta hevonpaskaa ja haketta/turvetta käyttävä kaukolämpövoimala tuossa nurkalla saa tupruttaa savua senkin jälkeen :odrealmad:
    No tuikkaa koko roskan autoineen kaikkineen tuleen, niin tulee kerralla yhdet kunnon päästöt :rotfl: ja sen jälkeen on kaikki tosi ekolooookista :odconfused:

    Tähän nähden muutama harrastejenkki tai muu auto ei vaikuta yhtään mihinkään.
     
  7. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Jotakin tommosta. Metaani tais olla CH4 jolloin ihan peruskoulun taidoilla saa tulokseksi pari vesimolekyyliä vs yksi hiilari. Pitkillä hiilivedyillä vähän vähemmän.

    Mitä biobioaineisiin tulee, niin Anttosen turinat jossakin messuillahan oli ”ei niistä ole apua”. No miks ei ole? No siks kun biopolttoaineet on 0,001 versus dinokama. Vaikka haluttaisiin niin puut ja pellot ei riitä kovin merkittävästi parempaan.
     
  8. laujok

    laujok 3rd gear

    Tietääkö kukaan tätä Kauppalehden jutussa esiintyvää jenkkiautojen tuojaa/yrittäjää Ismo Saarelaa?? Google ei tuntenut kovin hyvin.

    Ruotsissa vero näkyi olevan jotain aivan muuta kuin 2000e/vuosi. Alla linkki Italiaanojen verotaulukoihin. Että sais 5000e kasaan ni täytyy oikeesti yrittää! Pelkkää propagandaa koko juttu...

    linkki makaroonien sivuille
    https://www.agenziaentrate.gov.it/p...__1_.pdf/a55140dc-6ec6-d07b-6f58-c6f6c5de412d
     
    Chevy ´53 ja 1purehell tykkäävät tästä.
  9. Hai

    Hai Double Gearhead

    Kauppalehden juttu ei paljoakaan taustoittanut, eikä kertonut mitä ne kasvaneet kulut oikeasti on ulkomailla. Minun tietääkseni Ruotsissa ei ole mitään mahdottoman suuria käyttömaksuja vanhemmille ei museorekisteröidyille autoille.

    Vaikka itse olen nyt viidettä vuotta kaasuautoilemassa ja harrasteautojakin kaasulla on ollut ja on, niin haluan arvostella maamme päättäjiä siitä, että ovat vähintään 10 vuotta jäljessä.
    Nyt on päällä kovat tavoittee tankkausverkoston laajentamisesta, vaikka autovalmistajat pakenevat tämän teknologian takaa. Gasum kirjoittaa sivuillaan, että uusia kaasu autoja löytyy merkeiltä: Volkswagen, Audi, Skoda ja Seat. Minä luen, että vain VAG myy kaasuautoja Suomessa. Volvo taisi lopettaa valmistuksen jo 2018, Mersu myös. Fiat taitaa tehdä jotain mallia, mutta ei tuoda Suomeen.
    Miksi panostaa teknologiaan, jolle ei pahemmin valmisteta autoja?
    Toki se sopii minulle autoharrastajana, mutta yhtälöön on kirjoitettu, että kaasun käyttö ei voi suuresti kasvaa, kun uusia autoja ei myydä.
     
  10. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    CNG/CBG on käytännössä kaasun muoto kevyessä kalustossa, mutta sitä käytetään myös busseissa, kuorma-autoissa ja jopa rekoissakin nykyään.

    LNG/LBG on ongelmallinen henkilö- ja pakettiautoissa nestemäisen muotonsa ja alhaisen lämpötilansa takia (n.-130 - 160*C).
    Se vaatii ensinnäkin lämpöeristetyn säiliön, jossa aineen säilytysaika on kuitenkin rajallinen...laitteisto on varmasti myös huomattavasti kalliimpi ja vaatisi enempi tilaa autosta.
    Joku taksi tai muu vuorokauden ympäri liikkuva auto voisi olla sopiva käyttökohde.

    Edit: Hai, tuo on kyllä totta, käytännössä vain VAG-konsernin tuotteita myydään täällä.
     
  11. XJR

    XJR 3rd gear

    Pari linkkiä:

    https://www.is.fi/autot/art-2000005511693.html

    http://www.overdrive.fi/forum/threads/tuontiauto-saksasta-ruotsista.309617/page-2
     
    1purehell tykkää tästä.
  12. spinout

    spinout Gearhead

    Jos yhden kirjaimen vihreellä tarkoittavatkin IS Automotiven Ilmoa?

    Vissiiin artikkelin julkaisun tarkoituksena on jokin taka-ajatus kärjistämällä ja valikoimalla asioita herättää miten asiat (toivottavasti) menisivät täälläkin, "kuten muuallakin"..
     
  13. laujok

    laujok 3rd gear

    Jos se olikin Ilmo eikä Ismo. :odeek:

    Sil nimel löytyy aika paljo paremmin. Jos siis on sama mies kyseessä kuin Kuppalehden jutussa..
     
  14. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Agitproppia siis taas koko juttu.
     
  15. impala-63

    impala-63 Gearhead

    Nyt on pässillä mennyt puurot ja vellit sekaisin noiden kaasujen osalta. Paskakaasu tuotetaan ja on CBG paineistettuna. Compressed BIO GAS. LBG nesteytettynä. Liquid bio GAS. CNG on se dinonpaska on sieltä maan kuoren uumenista ja tulee meille Siperiasta putkea pitkin. Compressed Natural GAS. Cng on fossiilista tavaraa ja biokaasu laskennallisesti hiilineutraali.

    Kuten tuolla hai taisikin sanoa niin miten vitussa ne meinaa saada suomeen 120 tuhatta kaasuautoa kun ei kukaan niitä kohta valmista. EU syyllistää polttomoottoria ja se kaasumobiili on polttomoottorilla niin miksi tehdä jos ne 2030 kielletään niiden myynti.

    On myös jännä että kaasuautossa pitää bensatankki olla alle tietyn koon tai ei saa olla polttoaineen valintanappia jotta ne katsotaan kaasuautoksi ja saa ne päästöt alemmaksi. Hybridissä käsittääkseni on nappi että saa valita käyttääkö sähköä vai ei.

    Naprataattini kehui ostaneensa land roverin hybridin ja siinä ei ollut autoveron osuus juuri mitään ja päästöt ihan olemattomat. Sama auto bensana oliko se nyt sata vai pari sataa tuhatta kalliimpi kun päästöt on hirveät. No sitä hybridiä ei tarvitse ajaa sähköllä jos ei halua mutta säästää sen pari sataa tuhatta. Tai näin hän ainakin kertoi että ajelee yleensä motaria bensalla ja kun tulee kaupunkiin kääntää sähkölle. Ilmasto säästyy kun se on ajettu eu normien mukaan rullilla mutta käyttäjä voi saastuttaa ihan samanlailla kuin bensa autolla koska voi valita ettei käytä sähköä.
     
  16. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Se nyt ei vissiin ole mikään amerikantemppu laittaa kaasupakuun lisäpolttoainetankkia bensaa varten pidempiä maaseututaipaleita varten? Siis sehän vaihtaa bensiinille heti, kun kaasu ehtyy. Ja jos täyttää sitä <20 litraista tankkia toisesta "lennossa", niin jo on rangea.

    Mulla jo olisi VW Caddy tehdas CNG, jos sinne olisi saanut välttämättömimmän, eli mökkimoponi kyytiin. Sellaisia tulee markkinoille pikkuisen ajettuna ja se kyllä maksaisi itseään vs toi F-150. Mutku ei mahtunut, niin ei tällä kertaa.

    Oon joskus ollut asentamassa lisäpolttoainetankkia Cessnaan. Alutankki oli 1500 litrainen ja sen tieltä otettiin kaikki paitsi eturivi penkkejä pois. Katkaistiin yksi linja polttoainelinjasta ja siitä se syötti lisää. 402C meni lentämällä euroopasta takaisin kotimaahansa. Ilman lisätankkia ei olisi pystynyt, vaikka oli liki täydellä tankkivarustuksella, 5 säiliötä, tehtaalta.
     
  17. impala-63

    impala-63 Gearhead

    Juu ei ole. Kaasumersussa siis pakussa on normaali bensatankki. Sillä ei vaan EU normien mukaan saa päästöjä alas kuin ripauksen. Tuollainen missä ei ole valinta mahdollisuutta tai on se pieni nilkutus bensatankki lasketaan päästöt pelkästään kaasulla.

    Mulla oli hetken tuollainen caddy ja ihan ok peli. Äänieristykseen olisi pitänyt satsata aika paljon jotta sellaisella jaksaisi ajella enemmän. Muuten ajellut kaasulla vissiin vuodesta 2007. Volvoo, astroja muutettu pari, silverado, pikku blazer. Viime kesänä muutin square bodyn.
     
  18. karpo29

    karpo29 3rd gear

    Tuossa uutisessa ei tainnut montaa sanaa olla jotka ei olisi paskapuhetta. Esim Saksassa vero menee kuutioiden mukaan, joten 350 koneisen vero olisi 1450EUR. MUTTA auton voi rekata myos H-kilpiseksi(museoauto) jolloin vuotuinen vero on 191EUR. Joten se niista viiden tonnin kayttomaksuista :D
     
    Muokattu: 9.5.2021
    laujok ja Slant Sickness tykkäävät tästä.
  19. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    ”Nyt on pässillä mennyt puurot ja vellit sekaisin noiden kaasujen osalta. Paskakaasu tuotetaan ja on CBG paineistettuna. Compressed BIO GAS. LBG nesteytettynä. Liquid bio GAS. CNG on se dinonpaska on sieltä maan kuoren uumenista ja tulee meille Siperiasta putkea pitkin. Compressed Natural GAS. Cng on fossiilista tavaraa ja biokaasu laskennallisesti hiilineutraali.”

    Kyllä mustalla pässillä on ainakin omasta mielestä hiutaleet pysyneet ihan omissa laatikoissaan.

    LPG on nestekaasua (Liquified Petroleum Gas) joita on autoja myynnissä muttei voi ajaa verotuksellisesti Suomessa.
    CNG on paineistettua maakaasua (Compressed Natural Gas) käypä aine meillä.
    CBG on paineistettu biokaasu (Compressed Biogas) se samasta tuutista tuleva kaasu kun haluat maksaa enemmän vihreästä vaihtoehdosta etkä kumminkaan saa kuin sekoitusta.

    mitä tulee hajuun niin nestekaasua on kutsuttu paskakaasuksi kun siihen on lisätty jotain. Maakaasu sisältää metaania eli pierua gasumin käyttöturvallisuustiedotteen mukaan ja biokaasu haisee samoin. Vertaus fossiilisiin ontui severran että tarkoitin siinä ajatuksissani bentsiiniä ja tiisseliä.



    vähän kuin tuulisähkö tai mirriä silittämällä saatu sähkö. Kalliimpaa mutta millä helvetillä ne sen siellä verkossa erottelee jos naapurille tulee viereiseen taloon halvempaa perussähköä.
     
  20. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    Nestekaasun hajustaminen on kaiketi lähinnä turvallisuuskysymys koska ao gas haluaa mennä alespäin.
     

Kerro tästä muillekin!