"Tiukat päästönormit tappavat jenkkiautoharrastuksen"

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja T5, 9.5.2021.

  1. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    juurikin näin. Tosin jos euroopassa LPG autolla ajellessa haisee paska kannattaa miettiä onko laskenut itse tuhnun ja vuotaako linja moottoriin.
     
  2. impala-63

    impala-63 Gearhead

    Kyllähän LPG:llä voi ajaa kun maksaa siitä sen veron. Kuorma-autolla ei sitä veroa ole. Ei vaan ole tankkausverkostoa ja huoltoasemalta haettaessa kaasupullot on niin kallista ettei ainakaan säästöä synny. Nestekaasuahan tulee öljynjalostamoiden prosessista kun öljyä jalostetaan.

    Maakaasu ja biokaasu tulee joo sekaisin sieltä putkistosta ja on hyvin epätodennäköistä että saisit sitä tankkiisi tai edes taloosi vaikka sitä ostat. Biokaasun myynti perustuu ihan samoihin tariffeihin kun vihreän sähkön myynti.

    Vähän on kyllä vielä käsitteet hakusessa sulla. En ole ikinä kuullut että nestekaasua sanotaan paskakaasuksi koska se haisee. Biokaasua kyllä koska siinä on rikkiä ennen kuin se jalostetaan.

    Kaikki noi kaasut maakaasu, jalostettu biokaasu ja nestekaasu hajustetaan turvallisuuden takia samalla hajusteaineella. https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Tetrahydrotiofeeni

    Maakaasu tuolla siirtolinjassa on hajustamatonta mutta kun se tulee jakelulinjoihin se pitää hajustaa.

    Itse biokaasu ennen kuin se jalostetaan maakaasun veroiseksi eli n.98% metaaniksi haisee aivan karmealle koska se sisältää erilaisia rikkiyhdisteitä. Biokaasu pitää jalostaa ennen kuin se pökätään putkeen ja tankkausasemille.

    Biokaasua itse asiassa saa useiltakin asemilta. Siis ihan sitä itseään eikä sekoitettua maakaasuun.

    Maakaasu ei sisällä metaania vaan on metaania. Suomessa se on n.98%
    Keskieuroopassa saa myös alempi prosenttista kaasua.

    Mädättämöiden biokaasu on yleensä 40-65% metaania ja se pitää jalostaa jotta siitä saadaan epäpuhtaudet pois ja se kelpaa maakaasu verkkoon ja autoihin paremmin käytettäväksi. Se jalostetaan sinne 98% yleensä.

    Metenerin asemalla taitaa saada jotain reilua 80% metaania joka on biokaasua.
     
  3. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    No, on pelkkää pilkun nussintaa onko CNG kaasusta ilmaisu sisältää vai pelkkää metaania, minusta.

    paskakaasuksi nestekaasua on meilläpäin maailman sivu kutsuttu. Internjetin maailmassakin paskakaasu haulla löytyy huru mykket sivuja joissa se on näin ilmaistu samasta kaasusta.

    mutta en ole mikään kaasukuningas. Se muuten on elokuva vissiin 80-luvulta. Siinä juodaan kaljaa ja tuotetaan metaania hanurista. Ei kuitenkaan siis siitä näppäin- tai kosketinsormiolla ja palkeella varustetusta kannettavasta vapaalehdykkäkielisestä kosketinsoittimesta.
     
  4. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    CNG/CBG:sta en todellisuudessa tiedä haiseeko ne joltain, oletettavasti kyllä ja hajuaine lisätään pakosta vasta tankatessa.
    Nestemäinen LNG/LBG sen sijaan ei haise miltään...sen verran monta kertaa olen sitä kaasupilveä haistellut kun Gasumin vehkeet vuotaa tankatessa tuon tuostakin kuin seula :rotfl:

    Ainoastaan sellanen valkoinen höyrypilvi tulee aineen haihtuessa sekunneissa heti kun se vapautuu ilmaan ja joutuu lämmön kanssa tekemisiin.
    Joskus tankatessa ollut niin sakea valkoinen pilvi ympärillä ettei omaa kättään erota, silti ei haise oikein miltään.
    Muutenhan se LNG räiskähtelee ja tavallaan räjähtelee maahan osuessaan, tulee mieleen lähinnä elohopea.
    Jos oikein paljon vuotaa maahan, niin tekee sellasia "jäävuoria" jotka haihtuu pian.

    Alunperin maakaasu tuli putkea pitkin CNG-tankkausasemille, mutta nykyään asemia on LNG/LBG asemien yhteydessä ja niihin se ajetaan kyllä rekalla...käytännössä se on käsittääkseni niissä LNG/LBG:sta asemalla tehtyä tavaraa.
     
  5. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    Muokattu: 10.5.2021
  6. impala-63

    impala-63 Gearhead

    Putkiasemissa se on jo hajustettua paitsi malmilla ja ruskeasuolla.

    LNG:tä ei voi hajustaa koska se jäätyisi.

    LCNG asemilla se hajustetaan samalla kun siitä LNG:stä höyrystetään nesteestä kaasumaiseen muotoon.

    Kaikki usva siinä tankkausliittimen ympärillä ei sitten ole vuotoa vaan ilmankosteus tekee sen usvan. Ilmankosteus tiivistyy sen kylmän letkun ja liittimen ympärillä ja saa sellaisen pilven aikaiseksi.

    Se on aika rajun näköistä kun se aseman säiliö tankataan nollakelillä kun ilmankosteus on korkea.

    Se on totta että ne LNG tankkaus liittimet vuotaa aika useasti. Luulen että ne ei vuotaisi niin usein jos luettaisiin ne käyttöohjeet ja tehtäisiin sen mukaan ne manööverit siinä tankkauksen yhteydessä. Osa repii niitä ihan mielipuolisena irti autosta. Enkä tarkoita sinua SPORT TRUCK

    Sitten on vielä niitä konttiasemia mihin se tuodaan se kaasu konteissa. Niitä täytetään biokaasulaitoksilla tai malmilla ja tuodaan tankkausasemille. Porttipuisto, salossa ja Järvenpäässä esim. Ne kontit paineistetaan 250bar ja viedään asemalle.

    Kaukana ollaan vissiin alkuperäisestä asiasta...
     
  7. Väpsy

    Väpsy 3rd gear

    Kyseinen (alkuperäinen aihe) juttu on kyllä niin pullollaan ihan silkkaa valetta, ettei hyvä tosikaan! Onkohan koko jutussa yhtään faktaa oikein...
    Käykää pistään kauppalehteen palautetta jutusta, on aika vaarallinen tie että noinkin iso lehti kirjoittaa tommosta kuraa kaiken kansan luettavaksi... Siinä tavan tallaaja on äkkiä sitä mieltä, että kyllä sitä nyt suomessa voi helposti ainakin harrasteautoilun kuluja nostaa, kun se muuallakin on jo noin kallista!
    Kävin kirjotteleen sinne pitkän palautteen, missä nostin jutun epäkohtia esille, ja pyysin jutusta oikasua. Riittävästi painetta monelta suunnalta, niin saattaisi jopa tapahtua jotakin, ja jos ei oikaisua niin ainakin nostaa kynnystä seuraavan vastaavan jutun kohdalla päästää ihan täyttä kuraa läpi.
    Palautteen saa kirjotettua tuolla:
    https://kampanjat.almamedia.fi/palautteenanto.html
    ja vaatii tilausnumero-kentän täyttämisen jotta palaute menee läpi, siihen voi nakutella 00000.
     
    Chevy ´53, SK- ja Roberto tykkäävät tästä.
  8. PPRCuda

    PPRCuda Gearhead

    Saarelan varasto vissiin pullistelee 2010 -luvun Mustangeja, Camaroita ja Challengereita kun pitää moista paskaa Kauppalehteen päästää. Vituttaahan se tietty, että Suomesta loppui ne miljonäärit lyhyeen, jotka oli valmiita maksamaan vanhasta harrasteautosta tuplahinnan, kun nehän oli silloin loppumassa koko maailmasta.

    [​IMG]

    Viikonlopun empiirinen tutkimus harrasteautokaupasta tuotti tuloksen seuraavalla aikataululla:

    Soittaja klo 11. Terve, nuorimies XX haluais ostaa E-bodyn. Mielellään BB, 1970 tai 1971 mutta muutkin huomioidaan. Max hinta 45.000 eur.

    PP: Ootas niin soitan pari puhelua ja hommaan teille kuvia sopivista kandidaateista hiljaisista myynneistä.

    Soittaja kl0 11:45. Kiitti vinkistä. Kaupat sovittu ja käydään hakeen auto ens vkl Kemiin.

    Kyseiseen aktiin sattui varmaan samalla kertaa omituinen ostaja ja vielä omituisempi myyjä.
     
    Catiska tykkää tästä.
  9. En tiedä, onko vanhojen jenkkien raahaminen kultakaivos, mutta aina kannattaa itkeä, että paska bisnes. Silloin ei tulee uusia kilpailijoita.:rolleyes:
     
    Catiska, SK-, bathory ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  10. redneck1

    redneck1 Gearhead

    Jäi vielä ihmetyttämään, miksi ihmeessä artikkeli kohdistetaan vain jenkkiautoihin kun yhtä lailla kaikki mobilistit kuuluu samaan kaartiin. Jenkkeihin autoharrastus varmaan hyvin pitkälti perustuu... Kuitenkin jenkeissä ollut vastoin yleistä luuloa vihreää ajattelua melko aikaisin. Jenkit siirtyi lyijyttömään polttoaineeseen melkein pari vuosikymmentä aiemmin kuin Euroopassa. Kaiken lisäksi suurin osa jenkeistä on nykymittapuulla ihan nykymaailmaan sopivia. Ottakoon vertailuun vaikka 60-luvun jenkit vs eurot/japsit, niin onhan jenkki paljon järkevämpi kokonsa, varusteiden ja voimansa ansiosta. Jenkit säilyneet myös paremmin ja järkeväähän on myös käyttää vanha loppuun.
     
  11. XJR

    XJR 3rd gear

    Firma myös siirretty Viroon pöytälaatikkotoimistoon. Kait ne asiasta tykkää siellä Hollannin suunnalla.
     
  12. Stang_81

    Stang_81 Double Gearhead

    En jotenkin usko että tulevatkaan päästönormit tappaa jenkkiautoharrastusta. Vaikka verotus nousisi, eiköhän osa aja vain vähemmän. Osa varmaan siirtyy joko museoautoilemaan tai sitten unohtaa kaluston tallin perukoille, jota tapahtuu muutenkin, kun muu elämä tai harrastus sotkee kuvioita. Ehkä suurempi uhka jenkkiautoharrastukselle on kuitenkin ukkoutuminen ja harrastuksen kallistuminen, aina nuoria saadaan mukaan joitain, muttei kuitenkaan loputtomasti. Nykyisin vaan kaikenlaista muutakin harrastustoimintaa on vain liian paljon.
     
    Juvakka L ja jpalvima tykkäävät tästä.
  13. Jusmo

    Jusmo Gearhead

    Tuo on vaan mielenkiintoista että toistetaanko mediassa samoja autojen käytön verottamista ja polttoaineiden hinnan nousua niin pitkään että siitä tulee totuus ja hyväksyttävä asia näillä näkymin veneily ja asuntoautoilu ja -vaunuilu säilyy siis "halpana" harrastuksena, eihän niihin median mukaan olla puuttumassa.

    Eli IS-Automotive on siis lopettanut kannattamattomana??
     
  14. Cocco Bill

    Cocco Bill Gearhead

    Joo,yhä odottelen vastausta kirjeeseeni harrastukseen liittyen,oisko tuo ollut 1988 vai -89 kun tuli lähetettyä postia mutta liekö senverta kiireitä siellä Metropolissa ettei johonkin v...tun böndelle ehdi&viitsi junteille vastailla?
    Se on siis se sama lafka mistä niitä hihamerkkejäkin myydään ,muusta toiminnasta en tiedä kun en kiihdyttele enkä asu Hesassa.
    Autoliittokin tuttu nimi ,jostain sketsistä varmaan mutta liekö tuolla joku oikeakin esikuva olemassa vai kuuluuko keijujen ja näkin kanssa samaan mytologiaan,ainakaan en ole huomannut saavan mitään aikaan jos olemassa vai oisko päättäjien kanssa saunovat AY porukan heput nähneet tämmöistä seuruetta myös lauteilla,ehkäpä?

    Asia on vakava jos meinataan euro 6 vaatimattomilla arvoilla ajella,kohta ei meinaan riitä sekään,uskokaa tai ette.
    Suomen tavat ja käytännöt tuntien kauan ei tarvinne odotella seuraavaa iskua(=koska siitä saa rahaa) ja niitä jaetaankin niin kauan että tyhminkin putoaa ja ymmärtää sähköistyä tai kärsikööt pumpulla omaansa pidellen matsin loppuun pistehäviön kärsineenä .

    Ennenkin olen tämän sanonut että äänestäkää,kyseenalaistakaa ja tehkää jotain Keski-Euroopan malliin ellette tyytyväisiä ,maa on teidän vielä toistaiseksi ennenkuin vaihdetaan joko kieltä+kirjaintyyliä lipunvärien kera tai yhdistytään EU liittovaltioksi lopullisesti tutut lipunvärit osavaltiotasolle alennettuna.

    Faktahan on se Kauppalehteä lukemattakaan että vanhaa harrastekalustoa ei kannata häävisti tuoda myyntimielessä enää ja sitä vaikea myydä myös täältä ulkomaille koska ovat itse samassa jamassa eikä muutaman vuoden vanhat käyttikset paremmassa asemassa nekään.

    Harrastelekaluston pyyntihinnat on tyystin eri kuin myyntihinnat tarkoittamatta vähäänkään liikkuuko kalusto mitenkä ja saako niillä ajaa mitenkä kohta saati kuinka kauan kohdetta kaupattava ennenkuin avaimet vaihtaa omistajaansa oltiinpa sitten suomessa tai muualla.

    Ennen esim Saksa pääsi liian saastuttavasta kalustostaan eroon ulkomaille myyden ,enää yhä huonommin ainakaan EU maihin.
    Bemarijannut siellä tietää ja Audijunnut mistä puhutaan ellei sitten tähtikeulainen ole ollut sopiva tummennuskalvojen asennuskohde.

    Jenkkiautojen kohdalla tihkaisee tietysti aina ne kulut+kulutus johonkin yhtä vanhaan corollaan tai kuplaan verrattuna ja nämä asiat merkitsee yhä enemmän osto/myyntipuolella ja lähteehän nuo tuommoiset pikkuautot esimerkkeinä paljon halvemmallakin keskimääräisesti kuin ikäisensä hyvä jenkkilotja.

    Harrasteajoneuvot onkin iso kysymysmerkki saati museoajoneuvot,mikä niiden kansallinen status ja verokohtalo valtiossa nimeltään Suomi tulee olemaan koska linjan ei tarvitse noudattaa mitään EU kaavaa pilkuntarkasti vaan antaa vapauksia paljonkin kansallisella tasolla.

    Kaasumuunnokset tai sähköistykset ym sadut kuuluu arjen sijaan näihin jenkkiläisiin tuunikiohjelmiin joissa syntyy sähköautokin tuosta vaan tunnissa siinä kuin perinteinenkin ja taaloja tasku täynnä" ylävitoset heittäen"helppo nakki myydäkkin kunnon voitolla.
    Meillä ainakaan museoajoneuvoon ei oikeasti passaa tehdä "pikkasen"pienempääkään muutosta konehuoneeseen ja mikä luu pihalla cruisailupeli se semmonen on jossa muskelissa tai siipiveikossa akkuja takakontti täynnä ja vinkuva ompelukoneen moottori nokalla ,näyttelyautoissakin singerin kone "matching numbersin" tilalle..wau.
    Miettikääpä mitä moinen muunnos ensinnäkin maksaa jo osiltaan(+vaatii muuten työtä,taitoa ja eikä todellakaan "bolt on") siihen siipi,60 tai 70 lukuiseen vintagepirssiin ja kaasusta seuraa muita murheita+verojuttuja...luonnollisesti koska tarkoitus onkin torpata tämmöiset muutokset kannattamattomina muissakin autoissa,siis käyttiksiä myöden.

    Eikö silloin ole helpointa ostaa Tesla tai joku muu tehdasvalmis tekniikan ihme jos sähkiksen haluaa eikä 60v autovanhusta teurastaa jopa dieselmuunnosta pahemmin väkisin todelliseksi klooniksi niin löytyy ne muutkin nykyominaisuudet vakiona,meinaan kun todennäköisesti itse muutettu vanhus ei täyttäisi siltikään vaatimuksia vaatimusten perään esim turvallisuudessa?

    Olihan niitä aikoinaan uusia Aspeneitakin nestekaasupullo takaboksissa,muistaako joku?
     
    Muokattu: 12.5.2021
    12345678910 ja Stang_81 tykkäävät tästä.
  15. talonmiehen vapaapäivä

    talonmiehen vapaapäivä Double Gearhead

    Ei ole autoharrastus mihinkään katoamassa, tässä pirkanmaan ympäristössäkin on koko ajan nuorisolaisten satojen autojen kokoontumisia. Tottakai juniorit pääosin harrastaa vähän tuoreempaa kalustoa, kuin mitä vanhempi väki, mutta niin se on aina ollut. Ei taida tänä päivänä enää kanttiautot paljon liikkua markkinoilla, kun harrastajakunta on yli kasikymppistä. Saman kohtalon tulee kokemaan väistämättä nykyisten ukkoontuvien jenkkiharrastajien kalusto tulevaisuudessa. Mutta itse harrastuksen kuolemaa ei ole näköpiirissä
     
    Beluski ja Stang_81 tykkäävät tästä.
  16. Arsi

    Arsi 1st gear

    On se kumma juttu kun V8 saastutta maalla muttei merellä...moottoriveneet isoilla V8 pahkoilla saa olla kumman rauhassa näissä keskusteluissa..
     
    laujok tykkää tästä.
  17. laujok

    laujok 3rd gear

    Voisi olla jopa parempi juttu jos EU:lla olisi täysi verotusoikeus ja kansallista Suomi-mallin verohelvettiä ei enää olisi..

    Mutta tuohon alkuperäiseen lehtijuttuun liittyen, niin on Ilmolla mielipide vaihtunut sanotaan sellaiset 180 astetta vuodesta 2017. Moottori-lehden jutussa häiskä kertoo jenkkiauton olevan hyvä sijoitus. Sille on varmaan Marina tai Ohisalo tarjonnu vanilja eskimon ja kaffeet ku mielipide on ottanu noin jyrkän käännöksen.

    Kun ihminen on julkisesti huolissaan päästöistä tulee sädekehä pään päälle :)

    https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/klassikkoauto-voi-olla-hyva-sijoitus/

    Niin kun ylempänä Arsi totes niin miten veneet on vielä verovapaita ja moottoripyörät? Onko kelkoissa, mopoautoissa ja liikennemönkkäröissä käyttömaksu?
     
  18. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Eikä niissä veneissä ole mitään ajoneuvoverojakaan?:rolleyes:
     
    laujok tykkää tästä.
  19. markoyt

    markoyt 3rd gear

    Kyllä tämä hölynpöly aikanaan loppuu.Nautitaan nyt jenkkiautoista ja harrastuksesta kun se on vielä TÄYSISSÄ voimissa ja mahdollista.Aika ja sukupolvet vaihtuu...ne elää sitten tavallaan ja omilla arvoilla...ei sorruta peri Suomalaiseen tapaan ja aleta muuttaan asioita ennenkuin on edes ajankohtaista.Se oli aikanaan hirveä asia kun auto oli tulossa ja syrjäytti hevosen....kaikki suurhevostilalliset oli kusessa....no hevosia on vieläkin.Nyt paskanjauhanta pannaan....koneet tulille ja baanalle.
     
    Volvo_5.7, Seevu, Inlinee ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  20. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    "...laitetaan herrojen juppikootterit verolle..." Sehän se Soini yritti pehmentää lausuntoaan, että tarkoitti vesijettejä, eikä moottoripyöriä. Miten kävi Timon?
     

Kerro tästä muillekin!