"Tiukat päästönormit tappavat jenkkiautoharrastuksen"

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja T5, 9.5.2021.

  1. talonmiehen vapaapäivä

    talonmiehen vapaapäivä Double Gearhead

    Japanissa meinas tulla mellakka, kun siellä taannoin aiottiin nostaa alvi viidestä kahdeksaan prosenttiin.
     
  2. skide

    skide Gearhead

  3. markoyt

    markoyt 3rd gear

    No mitä näitä nyt täällä ruotimaan yksittäisen firman tai henkilön liiketoimia ,vaikka kuinka olis kommentoinut aihetta.Ei liity aiheeseen sanon minä....milloin kateus ja milloin vahingonilo leijuu ilmassa...
     
  4. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Niinpä.

    Ilmeisesti haastattelu on tehty tammikuussa ja enemmänkin asioita toimittaja on ymmärtänyt väärin. Aina pitäisi haastateltavan saada lukea juttu etukäteen.

    Mutta kun se on lehdessä niin ei kait sille mitään voi. Suomalainen luottaa aina siihen mitä lehdessä sanotaan, vaikka oikeasti vaikkapa autoalallakin autosta kertovissa jutuissa on melkein aina virheitä. Esimerkiksi eräässäkin autossa titaanista valmistettu pakoputkisto (oikeasti vain takapöntöt ja siitä taaksepäin) tai vaikkapa selvästi parempi jarrutuntuma kalliimmassa mallissa, vaikka jarrut ovat samat. No nää on näitä...
     
    hmr66 tykkää tästä.
  5. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

    Kauppalehti on korjannut artikkeliin seuraavat virheet:
    Juttua päivitetty 10.5: korjattu nimivirhe.
    Juttua päivitetty 12.5: poistettu kappale Ruotsin käyttömaksuista.

    Vielä pitäisi korjata Espanjan hinauskoukut ja jenkkiautojen arvon romahdus.

    Amerikan Rauta on julkaissut hyvän pääkirjoituksen, jossa se kumoaa artikkelin virheitä. Kauppalehteen voi lähettää palautetta osoitteeseen: kl.toimitus@kauppalehti.fi


     
    impala67 tykkää tästä.
  6. Uudessa jutussa korjataan tämä:

    Traficomin mukaan huhtikuun lopussa oli rekisterissä 73 076 yli 40 vuotta vanhaa henkilöautoa. Mukana ei ole museoautoja. Niistä oli liikennekäytössä 14 451 henkilöautoa.

    ”Esimerkiksi Hollannissa 40 vuotta vanhat ajoneuvot on vapautettu käyttö- ja tieverosta kokonaan”, Eronen kertoo.

    Kauppalehden jenkkiautoharrastusta käsitelleessä jutussa (7.5. sivu 16, ja kl.fi 9.5.2021) kirjoitettiin virheellisesti, että Keski-Euroopassa olisi vanhoilla jenkkiautoilla korkeat käyttömaksut. Myöskään Italia ei peri niiltä noin 5 000 euron käyttömaksua, kuten jutussa mainittiin.

    ”Italiassa käyttömaksu on murto-osa siitä. Historiallisen auton (auto storico) luokitteluun riittää, että auto on 20 vuoden ikäinen”, Eronen sanoo.

    Jenkkiautoharrastus on Erosen mukaan ollut aina Suomeen verrattuna vähäistä Saksassa ja muualla Keski-Euroopassa.

    ”Suurten kaupunkien keskustoissa, kuten Berliinissä suuripäästöisillä autoilla liikkumista rajoitetaan, mutta ongelma koskee myös esimerkiksi kymmenvuotiaita Euro 6 -päästöluokan vanhempia dieselautoja, ei vain jenkkiautoja”, Eronen kertoo.
     
    Dataviilaaja tykkää tästä.
  7. Hai

    Hai Double Gearhead

    Kylläpäs juttu lässähti näillä korjauksilla.:)
     
  8. Väpsy

    Väpsy Gearhead

    Hiton hyvä että nostettu käsi pystyyn virheen merkiksi ja korjattu aiemmassa jutussa ollutta virheellistä tietoa! Josko seuraavalla kerralla vähän vaivautuisi tarkistelemaan faktojakin... Palautetta on tainnut sataa laariin ekasta jutusta kohtuullisesti kun näin on tehty :D.
     
  9. redneck1

    redneck1 Gearhead

    Hyvin tehty artikkeli tällä kertaa. Vähän epämääräinen tuo, että yli puolet 100 000 harrastajasta on jenkkiautoharrastajia, mutta on varmaan hankalaa määrittää ilman sata varmoja todisteita määrästä. Oma veikkaus, että noin 70-90% on jenkkiharrastajia, sen perusteella miten harrasteauto tapahtumissa autot jakaantuvat.

    Kuitenkin yli 40-vuotiaita autoja yli 73 000kpl pois lukien museoautot.


    ------------------------------------------
    Olen itse aiemmin arvioinut, että kaikkia jenkkejä yhteensä vuosikymmenestä riippumatta löytyisi Suomesta n. 100 000kpl. Harrastajien ja vanhojen yli 40-vuotiaitten autojen määrä sopisi melko hyvin yhteen, jos siihen lisätään myös uudemmat kulkineet. Vähennetään luvusta myös muun maan kulkineet.
     
  10. StevenKelly

    StevenKelly 1st gear Bannattu

    Samma här. Jag hade en gammal laptop och den kan inte köra de flesta moderna spelen. Detta är varför jag bestämde mig för att hitta några alternativ. Och casino slots kom direkt upp. Så jag tänkte att det kan vara ett bra alternativ för mig eftersom jag lätt kan spela det på en webbläsare och den kräver inte en dyr pc. Har du provat det själv?
     
  11. janiluo

    janiluo Gearhead

    Sehän se maakaasun etu on että se palaa moottorissa puhtaammin vaikka onkin fossiilinen polttoaine.
    Biokaasu on hiilineutraalia niin kuin kaikki uusiutuva energia. Se johtuu siitä että uusiutuva ei lisää ilmakehän hiilidioksidimäärää kun se on sieltä jo otettu lähivuosina, normaali hiilen kiertokulku. Fossiiliperäinen hiilidioksidi on tuotu 40 miljoonan vuoden takaa ja poltettu ilmakehään. Siksi se tulee normaalin hiilikierron ulkopuolelta ja lisää ilmakehän hiilidioksidimäärää.

    Halla-ahon mukaan fossiilisesta energiasta ollaan onneksi pääsemässä eroon. :D:D:D

    https://www.iltalehti.fi/kuntavaali..._3IEyM9lZxHgYbsAM7YLk5GqRQ#Echobox=1621863984

    :rolleyes:
    - Jani -
     
    Catiska tykkää tästä.
  12. Weijari

    Weijari Gearhead

    Tuo maakaasun vähäpäästöisyys perustuu osin myös siihen, että maakaasu on itsessään pahempi kasvihuonekaasu kuin sen palamistuotteeena syntyvä CO2. Sama koskee Biokaasua, joka lasketaan vielä enemmän hiilineutraaliski siksi, että ilman talteenkeruuta ko. kaasu pääsisi suoraan ilmakehään hajoamisprosessien tuloksena. Maakaasu pitäisi kuitenkin ensin porata ylös maaperästä.
     
    Hai tykkää tästä.
  13. J.J.

    J.J. Gearhead

    Paradoksi koko hommassa on se että hiilidioksidista puhutaa vaan että se on "päästö" tai jopa "saaste". Oikeasti se on elämän edellytys, kasvun voima ja välttämättömyys.
    Toki ympäristön paskaaminen ja saastutus on hanurista mutta älytöntä tuo hiilidioksidin demonisointi.
     
    Zejk1, Desoto57 ja SS-454 tykkäävät tästä.
  14. Hai

    Hai Double Gearhead

    Kyllä, vähän toisin jäsennettynä.

    On totta, että metaani (maa- tai biokaasu) on pahempi kasvihuonekaasu, kuin CO2.

    Mainitset, että "biokaasu on hiilineutraalimpi". Kyllä, oikeastaan maakaasu ei ole yhtään neutraali. Maakaasu 0% neutraali, biokaasu 100%.

    Oleellisin asia huomioida on, että kaikesta biomateriaalista tulee hajotessaan metaania ihan luonnossa. Juttu on siinä, että poltetaanko se metaani moottorissa CO2:seksi vai annetaanko sen päästä vaan ilmaan, kun kaikki mätänee kuitenkin aikanaan ja päästäisi metaanit taivaalle. CO2 on silloin kasvun aikana sitoutunut.

    Maakaasu on 100% fossiilinen, mutta sitä pitää "ymmärtää" koska.
    Se on usein sivutuote, joka ennen vain poltettiin soihdussa pois, kun aiheutti turvallisuusriskin öljynporauksessa. Eli parempi polttaa sekin moottorissa pois, jos öljyä pumpataan kuitenkin.

    Suomen CO2 taulukossa on se vika, että se on vain grammaa CO2 mitä pakoputkesta tulee. Se ei huomioi onko se "pahaa" fossiili CO2:sta vai 100% neutraalia jostain biopolttoaineesta.
     
    Weijari ja impala-63 tykkäävät tästä.
  15. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Kyllä nuo luomu ja dino hiilarit voidaan erotella. RE85:n vero on erilainen just sen bio-ominaisuuden vuoksi. Mutta kun liikennepolttoaineiden bio-osuus on promilleluokkaa yleisesti, niin ei niillä erotteluilla suuria merkityksiä ole. Miten lie on tuotettu bensan seassa oleva etanoli, mutta ei se sitä Anttosen perunankuorista yms tehtyä kaikki ole.
     
  16. Hai

    Hai Double Gearhead

    Tarkoitin CO2 taulukoilla autovero ja ajoneuvovero mielessä.
    Eli verottajalla on noissa kategorioissa vain yhtä hiilaria. Vaikka kuluttaja ajaisikin vain biotuotteilla, niin maksaa saman, kuin fossiilisilla ajava/auton hankkiva.
    Poltotaineiden verotuksessa on useampaa veroluokkaa.

    Kuluttajahinta pitäisi saada biotuotteita suosivaksi.

    Pitää tunnustaa, että kaasuasemalla sormi vääntyy yleensä dinolle, kun tuote mitä tankkiin päätyy on ihan samaa. Hyvänmielen hintaa on vaikeampi näin nuukan kaverin maksaa.
     
    impala-63 tykkää tästä.
  17. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Tankkaamassa oleva maitoauto purkaa asemaan päin ennen uutta LNG-tankkausta...itse maitoauto ja Valio ei liity tapahtumaan, se voisi olla minkä tahansa firman auto.
    [​IMG]

    Vinkeitä laitteita nämä jotkut tankkausasemat, tämä Vuosaari on käsittääkseni se Suomen ensimmäinen LNG-asema. Tuo putken pätkä on siinä pään yläpuolella olisko 3 - 3.5m korkeudessa. Muutenkin koko laitos on kuin suoraan jostain James Bond ja tri No elokuvasta, hullun tiedemiehen laboratorio :odroll:
    [​IMG]

    Monta kertaa kun menet tankkaamaan ja asemalle jonne juuri täytetty kuorma ja paineet tapissa asemalla, niin alkaa hirveä puhina ja pauhu ettei omia ajatuksiakaan kuule. Purkaa putkea pitkin painetta korkealle taivaalle. Samahan se on kun jos paineet nousee yli 16 bar noissa autoissa, niin pihallehan se ne ylimääräset laskee. Harvoinhan se käy, mutta pitkän viikonlopun jälkeen voi olla joskus paineet aika korkealla tai kuski ei huomaa ajoon lähtiessä katsoa niitä ja päivän kuluessa aineen vähetessä ne sitten nousee. Sehän korjataan menemällä purkamaan asemalle ja uutta kylmää tilalle, mutta se lähin asema voi olla kaukanakin...joten se siitä viherpiperryksestä ja ettei metaania saa päästää taivaalle.
    Ihan turhaa saivartelua onko se metaani 130 milj. vanhaa dinon paskaa vai niitä Hesen hampurilaisia, ihan samaa metaania se on ja lopputulema myös kun se palaa moottorissa :odwink:
     
  18. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Sen verran nyt korjaan väärinkäsityksiä ettei sieltä putken päästä sitä metaania tule vaan siitä pienemmästä pytystä tulevaa nestemäistä typpeä joka jäähdyttää sitä lämmennyttä metaania ja se typpi höyrystyy. Se nestemäinen typpi on siellä asemalla pitämässä sitä LNG säiliötä kylmänä.

    Toinen on että kun LNG säiliö on juuri täytetty niin paine ei ole tapissa vaan päinvastoin alhainen. Mitä kylmempää se LNG on sitä matalampi paine. Esimerkiksi vuosaaresta ei saa vuorokauteen LNG:tä sen säiliön täytön jälkeen koska paine on liian alhainen.

    Samaa mieltä että turhaa saivartelua ja myöskin siitä hiilidioksidi päästöistä. Sieltä pakoputkesta tulee kaikkea pahempaakin kuin hiilaria muilla polttoaineilla kuin metaanilla. Metaanin poltosta kun ei tule kuin sitä hiilidioksidia.

    Kasvihuoneet käyttää mielellään metaania lämmitykseen kun se hiilidioksidi auttaa kasvatuksessa kun palamis ilmakin jätetään sisälle eikä johdeta piipulla ulos.
     
  19. Hai

    Hai Double Gearhead

    Tähän sopii hyvin juttu minkä kuulin entiseltä työkaverilta.

    70-luvulla oli laajemminkin kasvihuoneilla poltettu löpöä (ja tietysti jäteöljyä)
    lämmityspolttimilla millä palokaasut menee sinne kasvihuoneeseen.
    Nopeasti kasvaviin vihanneksiin, kuten tomaatteihin tuli mustia nokipilkkuja.

    Ei ehkä niin herkullista. Sitten vielä miettii niitä mausteita se jäteöljy tuo.;)

    En ole farmari, niin en tiedä miten öljylämmitys tänäpäivänä kasvihuoneilla tehdään.
     
  20. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead


    Et ole farmari mutta onhan Sinulla sentään STW!
     

Kerro tästä muillekin!