"Tiukat päästönormit tappavat jenkkiautoharrastuksen"

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja T5, 9.5.2021.

  1. janiluo

    janiluo Gearhead

    Ei ole turhaa saivartelua koska tässä kohtaa vihreät kusettavat meitä harrastajia.
    Vihreiden mielestä auto ei saastuta jos siinä ei ole pakoputkea. Eikö sähköauto silloin saastuta jos se ladataan diesel generaattorilla? Oikeastaan autot eivät saastuta vaan polttoaineet. Ei autolle voi laittaa CO2 päästöarvoa jos ei tiedetä millä polttoaineella se käy. Ihan kuten Hai tuolla ylhäällä mainitsi. Uusiutuva energia on hiilineutraalia ja se vaikuttaa ihan eri lailla ilmakehään kuin fossiilinen jota sinne on pumpattu viimeiset 100 vuotta. Jos v8-moottori halutaan pitää pyörimässä tulevaisuudessakin on ratkaisu uusiutuvassa energiassa ymmärsi sitä tai ei.
    o_O
    - Jani -
     
  2. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    On kuitenkin jännä että halutaan fossiilisista polttoaineista eroon ja sitten verolla tapetaan monen into vaihtaa esimerkiksi bensasta pois. Täys sähköautosta pitää maksaa käyttövoimavero 1.5snt/pvä per 100kg vaikka päästöt on 0. Kaasuautosta pitää maksaa sen 3.3snt/pvä per 100kg. Näitä kahta nyt kannustetaan hankkimaan mutta sitten halutaan kuitenkin verottaa. Aika monta iso päästöistä autoa kaasutettaisiin jos ei olisi veroa.

    Bio- kaasun edut otetaankin huomioon polttoaineverotuksessa, ja biokaasu on verotonta. Koska auto- vero ja ajoneuvovero määräytyvät sen sijaan EU-lainsäädännön mukaisen hiilidioksidipäästön perusteella, auto- ja ajoneuvoverotuksessa merkitystä ei ole sillä, käytetäänkö autossa maakaasua vai biokaasua.
     
  3. Catiska

    Catiska Gearhead

    Mitenkä verottajana valvoisit, kumpaa kaasua autossa käytetään? Sitä halvempaa fossiilista vai kalliimpaa biokaasua?
     
  4. janiluo

    janiluo Gearhead

    Ei sitä tarvitsisi valvoa jos uusiutuva olisi aina halvempaa niin sitä haluttaisiin käyttää ja toive toteutuisi. Ja kuten sanottu ei autot saastuta vaan polttoaineet. Kyse ei ole paikallispäästöistä vaan energian kulutuksesta. Sähköautotkin kuluttavat energiaa ja siten saastuttavat.

    Polttoaineen myyjälle voisi esimerkiksi laittaa vaatimuksen että uusiutuvan myyntihinta pitäisi olla 10 senttiä halvempaa kuin fossiilisen ja hinnat voisi kelluttaa niin että myyjän voitto tulee nistä yhteensä. Myyjää kiinnostaisi vain myyntikate eikä se myydäänkö toinen omakustannehintaan vai ei. ...niin ja en puhu nyt kaasusta vaan kaikista polttoaineista e85:sta biodieseliin...
     
    Muokattu: 27.5.2021
  5. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Lopetettaisiin kokonaan sen fossiilin myynti liikenneasemilla ja myytäisiin vaan biokaasua. Tätä ehdotin Gasumille jo vuosia sitten. Samalla valtiovalta joutaisi lopettaa käyttövoimaveron koska co päästö 0.

    Itse maakaasun käyttöä on vaikea lopettaa koska biokaasun tuotanto on murto-osa Suomen kokonais metaanin kulutuksesta. Teollisuus tarvitsee sitä prosesseihinsa.
     
  6. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Jenkkiautoharrastuksen tappaa se ettei niillä ajeta, vaan hillotaan tallissa ja käydään ehkä kaks kertaa kesässä patsastelemassa jossai häppeningissä, ja näin korona-aikana ei sitäkään.
     
    Seevu, Stang_81 ja faikku66 tykkäävät tästä.
  7. Catiska

    Catiska Gearhead

    Minun mielestäni biokaasun käytttöä henkilöautoissa ei kannattaisi edes yrittää lisätä. Tehokkaampaa on käyttää se raskaassa liikenteessä ja teollisuudessa. Hyötysuhdemielessä biokaasun käyttö mäntämoottorissa ei ole hyvä ratkaisu jos se on korvattavissa helposti muilla vaihtoehdoilla.
    Lisäksi nuo kaasuautot ovat katoava luonnonvara henkilöautojen osalta muutenkin, joten kuolleeseen hevoseen ei kannata paukkuja laittaa.
     
    Stang_81 tykkää tästä.
  8. Hai

    Hai Double Gearhead

    Catiskan kommentiin viitaten pitää tehdä tarkka raja kannattavuuden ja kannattavuuden välillä.
    Kun katsotaan isoakuvaa, se menee niin kuin Catiska mainitsi.
    Yksittäisen kuluttajan ja tarkemmin yksilöitynä autoharrastajan kannalta se menee toisin. Yksilön selkein kannattavuus mittari on euro. Sillä mittarilla kannattavuutta voi olla paljonkin.

    Kuten olen aiemmin jo monesti todennut Suomi on kaasuinfran luomisessa ainakin 10 vuotta myöhässä. Autovalmistajat ovat jo paenneet tämän teknologian takaa. Eli suuria odotuksia ei voi asettaa. Kuollut heppa mikä kuollut heppa.

    Komppaan janiluo:jaa ajatuksessa, että kaasulla voidaan pitää harrasteautot ajossa. Lyhyellä perspektiivillä mikään ei ole lopettamassa harrasteautoilla ajelua (fossiilisilla polttoaineilla). Tällä hetkellä kaasu tarjoaa säästöä, jos haluaa ajaa paljon sillä harrasteella.
    Jatkossa voi kuitenkin tulla rajoitteita kulutus tai päästömäärien perusteella. Tai ainakin mielipide ympäristö voi muuttua vielä epäsuotuisammaksi. Kaikki ne ketjun aloittaneen lehtijutun kauhukuvat voi toteutua. Kaasukäyttöisenä voi olla mahdollista väistellä näitä vahinkoja.

    Eli minä olen tyytyväinen kun tähän kuolleeseen hevoseen satsataan. Tuleeko satsaus sijoittajille takaisin on epäselvää.
     
  9. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Luin, että Suomessa tuotetaan 150'000 tonnia vetyä. Ja se tuotetaan yli 99% maakaasulla, hiilellä ja öljyllä. Siis sitä "puhdasta vetyä, josta ei tule päästöjä". Sitä menee ilmeisesti kemianteollisuuteen, eikä vähäisin käyttö ole öljyn jalostus.

    Jos mä oikein katson ja vielä muistan, niin vetykilo 0n jotakin 33kJ väärti. Bensa ja diesel vastaavasti 11kJ. Tuo määrä vetyä vastaa siis jotakin 560 miljoonaa litraa perinteisiä liikennepolttonesteitä. Vety voitaisiin tuottaa hieman yli yhdellä ydinvoimalalla. Tuommoinen määrä vetyä tarvitsee elektrolyysisähköä jotakin 10 TWh luokkaa ja Loviisa tuottaa 8 TWh.

    Toki se voidaan tuottaa tuulivoimallakin. Niitä kaksataametrisiä huiskia tarvittaisiin tuhatkunta joka on muutaman kymmenen neliökilometrin puisto jonnekin.

    Heti vapautuisi maakaasua, hiiltä ja öljyä vedyn tuotannosta ja vissiin tommonen parisataa litraa per jokainen henkilöauto, mitä tässä maassa liikkuu, näkyisi jo CO2 taseessa merkittävästi. Siis saattaisi tuottaa halutun CO2 päästösäästön yksistään.
     
  10. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Toivottavasti kelleen ei o tullu yllätyksenä et nykyisessä ilmapiirissä vedetään sitä kuuluisaa pässiä narussa ja nauretaan matkalla pankkiin..
     
    Stang_81 tykkää tästä.
  11. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Miksi se olisi tehokkaampaa käyttää raskaassa liikenteessä tai teollisuudessa? Raskaassa liikenteessä kuitenkin on myös ne mäntämoottorit. Toki siellä sitä tällä hetkellä käytetään jonkin verran ja on lisääntymään päin koko ajan.

    Osan raskaasta liikenteessä taas voisi korvata raideliikenteellä.

    Kaasuautot on poliittisesti tapettu ihan syyttä.

    Biokaasun tuotantoa taas pitäisi lisätä radikaalisesti jotta sillä voitaisiin maakaasu korvata.

    Suomen biokaasun tuotanto vuonna 2019 oli noin 1 TWh, joka kattoi noin 0,5 prosenttia Suomen uusiutuvan energian tuotannosta.

    Vuonna 2019 maakaasua kulutettiin Suomessa 23,5 TWh (24,7 TWh vuonna 2018). ... Suomessa vuonna 2019 tuotetusta sähköenergiasta noin 6 % tuotettiin maakaasulla.
     
  12. Catiska

    Catiska Gearhead

    Mäntämoottorit raskaassa kalustossakin on mutta siellä akut ei vielä ole kovin laajasti vaihtoehto toisin kuin henkilöautoissa. Eli siirtymäaikana olisi tehokkaampaa käyttää biokaasu siellä. Teollisuus, siellä on paljonkin kohteita joissa haluavat päästä eroon fossiilisen maakaasun käytöstä. Ongelmana on tietenkin biokaasun tuotanto etäällä maakaasuputkesta.

    Ja koska biokaasu ei riitä ja/tai sitä ei ole saatavilla, etsivät tapoja siirtyä muilla keinoin fossiilivapaisiin energiamuotoihin.
     
  13. janiluo

    janiluo Gearhead

    10 v sitten näin kartan biokaasulaitoksista ja niitä oli yli 50 kpl ympäri Suomea.
    Nyt niitä on vielä enemmän eli biokaasun tuotanto ei ole ongelma, sitä kyllä riittää. Ongelma on tankkausasemat. Biokaasun myynti liikennekäyttöön ei tuo laitoksen pitäjälle niin paljoa tuloja että tankkausasemaan ja sen ylläpitoon riittäisi varoja. Tässä olisi bisnesrako firmalle joka toisi asemat laitoksen luo, ostaisi tuottajalta kaasun ja myisi sen asemaltaan eteenpäin paineistettuna. Bisness tuskin kuitenkaan lähtisi käyntiin ilman valtion tukea joten se siitä.

    Kaasun tuottajan ei myöskään kannata ajaa kaasua generaattorilla sähköksi koska verkkoon työnnettynä joutuisi maksamaan siirtomaksut, kiitos Kataisen hallituksen ja sähköverkkojen myymisen.:(

    - Jani -
     
  14. Catiska

    Catiska Gearhead

    Vähintään yht suuri este bisnekselle on biokaasun tuottajien sijainti. Ketä kiinnostaa ajaa jonnekin syrjäkylille tankkaamaan kun muilla tavoin liikkuvat autot tankataan joko liikkumisreittien varrella olevilla huoltoasemilla tai ladataan kotona.

    Biokaasulla on paljon haittatekijöitä jotta se menestyisi. Uutta autokalustoa ei juuri myydä ja kohta ei yhtään uutta (tekniikka vanhenee käsiin). Tuottajat pieniä joten tankkausaseman laitteiston kustannukset suhteessa volyymiin suuret eikä tuotantoa ole skaalattavissa. Tuottajat sijaitsee eri paikassa kuin kuluttajat.

    Harrastekaluston osalta biokaasu auttaisi eteenpäin, mutta edelleen jakelu ja niiden sijainti on ongelma. Joten tuo on ratkaisu vain heille ketkä voi sitä järkevästi hyödyntää.
     
  15. janiluo

    janiluo Gearhead

    No siinä olen erimieltä ettei kaasuautoja tulevaisuudessa tehdä, kyllä niitä tehdään jos niille on tarvetta. Jos Volvo panostaa vain sähköautoihin johtuu se siitä että Volvoilijat sitä haluavat.
    Itse en ole uutta autoa koskaan ostanut enkä osta. 13 vuotta olen kaasautoilla nyt ajanut ja tankkausasemia on ainakin minulle ollut ihan riittävästi ja lisää tulee koko ajan. Autot on olleet pääasiassa amerikkalaisia viimevuosina ja koko tämän talvenkin ajoin jatkohyttipickupilla.
    Tiedän jenkkiautokavereita jotka asuvat tankkausaseman vieressä mutta eivät edes harkitse kaasuautoa. Viikonloppuna kuulin juuri kaverilta ettei bensaakaan saa moottoripyöriin joillain alueilla tarpeeksi tiheään niin että joutuvat pitämään varakannuja mukana... o_O

    - Jani -
     
  16. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    No ei sitä ole kuin tuo 1TWH mitä internetiin on uskominen.

    Ei niitä asemia tarvitse sinne maadeudulle viedä kun se kaasu voidaan paineistaa kontteihin ja viedä ihan mihin vaan missä sellainen asema on joka se voi vastaanottaa. Melkein kaikki rakennettavat CNG asemat on nykyään sellaisia.

    Olen samaa mieltä ettei ne kaasuautot mihinkään lopu kuten ei polttomoottoritkaan.

    Sähköauto on ihan varteenotettava vaihtoehto mutta ei se saa olla ainoa. Sähköautot upeus ei ole mitään muuta kuin että kun sitä että tarpeeksi kauan hoetaan sitä ainoana totuutena niin siihen aletaan uskoa. Kyllähän se sähkökin kumminkin pitää jollain tuottaa ja siitä tulee myös päästöä. Se päästö vaan siirtyy siitä autosta sinne tehtaan piippuun.
     
    janiluo ja Desoto57 tykkäävät tästä.
  17. Hai

    Hai Double Gearhead

    Otetaanpa hieman numeroita.
    Suomessa rekisteröidään noin 100 000 uutta autoa vuodessa. Niistä vuonna 2020 96 408 kpl jako oli:
    Bensa 45 589
    Diesel 12 777
    Hybridi 18 726
    Plugini hybridi 13 231
    Täyssähkö 4244
    Kaasu 1 841

    Lähde: Henkilöautojen käyttövoimatilastot - Autoalan Tiedotuskeskus

    Henkilöautoja on Suomessa liikennekäytössä noin 2,7 miljoonaa.
    Lähde: Ajoneuvokannan tilastot | Traficom

    Nämä numerot paljastaa monia seikkoja.

    -Karkeasti koko autokanta uudistuu 27 vuodessa.
    Johtuu meidän persaukisesta kansasta.

    -Jos ajatellaan, että tulevaisuus on sähköinen ja kiellettäisiin uusien polttomoottoriautojen myynti. -> 27 vuotta tällä tahdilla.

    -Kaasutankkausverkoston kehittymisen nopeus on täysin ymmärrettävä, kun huomioi mihin tahtiin uusia kaasuautoja on rekisteröity. (unohtamatta tietysti jälkimuutoksia ja käytettyjen tuontia)
    vuosi kpl
    2015 158
    2016 165
    2017 433
    2018 1161
    2019 2142
    2020 1841

    Kaasuhenkilöautoja on rekisterissä 2021Q1 12921 kpl
    Lähde: Kaasuautojen markkinat Suomessa ja Euroopassa - Kaasuauto (kaasuautoilijat.fi)

    Nyt kun numerot on tiskissä, nähdään että kaasulla tai täyssähköllä on vielä vähäinen vaikutus kokonaisuuteen.

    En löytänyt tilastoa siitä, että miten monta prosenttia suomalaisista asuu esim. alle 10km päässä lähimmästä kaasutankkausasemasta. Tankkausasemakarttaa katsoessa voisin ajatella luvun olevan jo yli 50%.

    Jotta kaiken hyvän tapahtumista ei tarvitse odottaa 27 vuotta, tarvitaan siirtymäkauden ratkaisuja. Kaasu on niistä yksi parhaista.
    Kyllä tässä kerkiää vielä kaasuauton tai pari ajamaan loppuun.
     
  18. Catiska

    Catiska Gearhead

    Numeroistakin näkee että kaasuautot jää kuriositeettiin. Huippuvuodeksi jää 2019 jonka jälkeen alkoi jo lasku. Kaasuauton myynti on suorastaan romahtanut viime vuoden loppupuolella ja tämän vuoden aikana. Samaan aikaa ladattavien myynti on kasvanut hurjaa tahtia ollen Toukokuussa ensimmäistä kertaa jo 30% ensirekisteröinneistä.

    Lisäksi kun kaasuautojen osalta tiedetään että niiden valmistus loppuu. Viimenenkin valmistaja on ilmoittanut etteivät enää uutta moottorisukupolvea kehitä. Muut lopetti jo.
     
  19. janiluo

    janiluo Gearhead

    Ja tämä liittyy keskustelun otsikkoon miten? Korvaako sähköautoilu mielestäsi näin jenkkiautoharrastuksen?
     
  20. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Njaa. Se tarkoittaa, ettei kaasunjakeluverkosto kasva ja jopa alkaa supistua. Siis jos kaasuautoja ei tule lisää. Harrasteautojen kesäajoja varten ei kannata kaasuasemia ylläpitää. Kaasutettu jenkki pitää konvertoida takaisin.

    Täyssähköinen F-150 pickup on kova juttu. Sehän pääsee vissiin ihan pakuna tänne, koska ei joudu rangaistustullille moottorinsa takia ja pakunakin päästöistä lasketut verot lähestyvät rajattomasti nollaa.
     

Kerro tästä muillekin!