Toinen Nostalgia kysely... Vahvasti (ahdetulla?) Honda Monkeyllä 80/90 alussa kiihdytellyt henkilö?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Drag Racing', aloittaja RamiEspoosta, 15.4.2019.

  1. PauliH

    PauliH 1st gear

    Tosi kiva kuulla näin kauan aikaa jälkeenpäin, että MetanoliMonki on jäänyt mieleen porukalle.

    Kasailin tuota yhden talven aikana ja kesällä sit oli tuo Räyskälän kisa. Ennen sitä en ollut ehtinyt tehdä kuin ihan lyhyitä koeajoja ja konehan oli viritysmielessä ihan raakile. Tuohon olin tehnyt kanavien avarruksen, puristussuhteen noston, kireä nokka, kärjetön sytytys tehopuolalla, jolla saatiin sytytyksen ajoittaminen tehtyä myös vapaammin, isompi kaasari tietenkin. Ja muutos metanolille (suuttimet isommaksi jne). Muistelen, että olisin myös vaihtanut jotain isompaa venttiiliä koneistamossa, mutta saattaa olla väärä muistikuva.

    Noi 1/4 ajat ei olleet vielä kovin kummoisia. Osin mm siksi, että tuossa oli edelleen automaattikytkin, joka otti modaamisyrityksistä huolimatta kiinni aivan liian alhaisilla kierroksilla. Mulla pitäs olla jossain aikalappuja tallessa. Hämärä muistikuva oli, että olis ollut vähän yli 20 sekuntia ja loppunopeus 100km/h luokkaa. Painoin tuohon aikaan n. 64kg.

    1/4 mailihan on ihan liian pitkä matka 50cc koneille. 1/8 maili olisi paljon järkevämpi kisattava.

    Tuosta Jorman KingKongia vastaan ajetusta kisavedosta sen sijaan on jäänyt tarkka muistikuva. Minä sain tietysti tolkuttomasti tasoitusta ja olin jo ajella körötellyt yli puolet matkasta, kun Jorma starttasi. Vähän ennen maaliviivaa kuului vaan armoton vrooooom, kun KingKong sujahti ohitse.
    Jorma kertoi jälkeenpäin, että oli todellista tuskaa odotella vihreää valoa, kun vastustaja katoaa jo horiosonttiin :)

    Eräänlainen pioneerihommahan tuo oli. Vähän harmi, että jäi touhu kesken. Monia vuosia mun jälkeen aloitettiin ihan virallinen junoriluokka 50cc koneille. Siellähän sitten kyllä näkyi ihan huolella ja antaumuksella tehtyjä vehkeitä ja kovia tuloksia.
     
  2. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Näistäkään kaikkea ymmärtämättä… kun Asoftaajan mopo kelasi 119 km/h kasimailin loppareita ja kun huippunopeus välityksistä viis on arvaten aika lähellä, niin eikö tuommoinen(kin) saisi etua jonkinlaisista katteista?

    Pohdin tätä ilmanvastusta ihan äsken kun yritin saada 96 kuutiotuumaisella V2 moottorisella tuossa mökkitiellä 100 MPH vauhdin aikaiseksi.
     
  3. Se 119 km/h oli laitteen huippunopeus, eikä loppunopeus. Tosin ero ei niin suuri taida olla.

    Videon kommenteissa joku kyselikin katteista. Ehkä sellasetkin siihen joskus tulee.
     
  4. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    OK, mä myönnän loikkineeni videossa. Tuubikanava on tienuuväline, jossa pyydystetään huomiominuuttejamme. Mulla on enää ehkä 20-25% minuuteistani jäljellä, jossei satu mitään, joten säästelen niitä.

    Ämerikköläistyyppisiä ”talking head” tyyppisiä en jaksa katsoa lainkaan. Siis, että joku harmaa setä selittää asiaa 20,01 minuuttia ilman muita efektejä, kuin ilmeetön lärvi.

    Nää täällä meidän mökkimaisemissa on puudutetut mun vauhtikokeisiin. Mainitun 20 minsan aikana ehdin helposti käydä tekemässä 883/1200/turboon 2x säätömuutokset ja sitten vetää vielä niillä säädöillä tuossa gravitaatiodynossa (=jyrkkä mäki) tulokset!
     
  5. Ville L

    Ville L 3rd gear

    Nämä mopo viritykset on aina mielenkiintoisia. Omat mopovirittelyt jäivät kun tuli autokortti ikä. Isän kanssa tehtiin Tunturi SuperSport kun olin mopo iässä. Ajoin sillä vajaan kauden (2007) junior bikeakin. Pitää etsiä aikakortteja mutta parhaimmillaan se kulki 1/8 maililla: 11.8-11.9 / 80-85kmh loppuja. JuniorBikessa menestystä ei tullut kun kytkintä sai varoa ja reaktioiden hakeminen oli haastavaa. Seuraava vuosi menikin jo eri laitteella StreetBike -luokassa.

    Isäni rakensi pääosin tekniikan ja itse näpertelin runkojuttuja ja muuta joista silloin ymmärsin. Alakerta taisi olla muuten aikalailla vakio mutta sylinteri, mäntä, kanki ja laakerit metrakitiltä. Sarja oli alunperin 75cc mutta myöhemmin siitä tuli 83cc. Kytkimeen oli monenlaisia visioita mutta säilyi alkuperäistyyppisenä. Levyt meni vaihtoon pahimmillaan parin viikon välein. Se oli sellasta hommaa että kyllä kiroilututti näprätä sen keskimutterin kanssa. Tein niistä kytkinlevyistä seinäkoristeen mutta se on kadonnut muuttojen yhteydessä.

    Ajoin tuolla mopolla kaikki arkiajot, iltaisin kyläkisat että viralliset FDBA:n juniorbike kisat. Se oli -07 kesänä nopein mopokilpinen meidän kylällä moneen kertaan mitattuna, haastajia riitti ja kyllä kavereita ketutti kun 70-luvun fossiilimopo pesi isollakin rahalla teetettyjä nykymopoja. Luultavasti kehitys on kehittynyt ja nykyään ei olisi jakoa tämän päivän virittelijöille-? Ne mopoajat ajat on jääneet vahvasti mieleen koska vanha tunturi ei kuulunut mitenkään derbien ja skootterien joukkoon mutta kyllä se ivaili sitten loppui kun ei pojat pärjänneetkään.

    Huiput oli 115kmh/h luokkaa ja välityksillä sitä olisi saanut nostettua mutta kompromissilla piti kiihtyvyyskin olla kohdallaan liikennevalohaastajia varten. Takahaarukka oli pakko jatkaa jotta sai keulimisen pidettyä kurissa. Eteen tuli jonkun skootterin levyjarru joka hommattiin purkaamolta. Onnistunut kokonaisuus kaiken kaikkiaan mutta ilman isän tukea resepti ei varmastikaan olisi ollut niin toimiva. Toki monella muullakin isät olivat mukana fiilaamassa muttei ihan niin menestyksekkäästi. Se vaan oli niin mahtava fiilis kun jotkut sijoittivat parhaimmillaan tuhansia mopoihinsa tingeltangeleineen eikä kulkua siltikään löytynyt.

    Mopo on edelleen tallissa ja pari vuotta sitten sillä viimeksi ajelin, kulkukin oli tallella vaikka kuskille on tullut melkein 50 kiloa lisää painoa. Kaverin kanssa vitsailtiin että jostain hoikka kuski ja mittailemaan tämän päivän mopopoikia vastaan mutta jätettiin toteuttamatta-
     
  6. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Jonkunlaista samanlaista rebel-henkeä on ollu itselläkin aina. Pv oli 70-80 luvun taitteessa kait kurko kun oli helppo virittää ja kestikin kasassa verrattuna tuntureihin ja solikoihin. Tai monkeyhin oli saatavilla virityskilkkeitä vaikka mitä ja dax 70 kamoja oli monilla. Minulla oli solifer 4-speed jossa viides vaihde. Ostin jpc autisan 65cc pytyn kun kaveri ei saanu kulkemaan sillä ja vingutin kellarin portaita vasten porakoneella ja viilalla lohkot isommaksi että helmat mahtu. Ei ollu sen ikäisenä edes ruuvipenkkiä. Kannen kaveri koulussa sorvas super sportin kannesta 44mm männälle sopivaksi. Sanoivat ettei toimi, nykytiedon valossa siihen tuli jo silloin nykyään puhutti oikea paljealue. Vissiin säkällä. Lohkoista tulppasin kampikammion lisäkammion reiät tukkoon. Siitäkin sanottiin että vääntö häviää. Totta, mutta vittuako sillä tekee noin pienessä moottorissa jonka tarkoitus on kiertää yli 10000rpm? 15:34 välityksillä 18mm keihin lainattiin kaverin kevarista. Solifer sm automaatin alakäyrä ja sm vaimennin tyhjennettynä. Tehoputkella olis kait voinu kulkea vähän kovempaa? Kytkinjousia lisätty kun ei voinu ees polkaista käyntiin kun luisti. Tosin ei se lähteny ku työntämällä mutta herkästi niinkin. Kesätyöpaikalla nauroivat muut mopoilijat ja kevarilla ajajat. Nauru loppu kun olin portilla ennen niitä vaikka piti työntää käyntiin. Naapurin ts 125 suzuki jäi, tosin kuski oli reilusti ylipainoinen. Gps ei tunnettu silloin. 2 kulki 50, 3 70, 4 80 ja 5 95km/h auton mittarin mukaan. 80 pv jäi ihan vähän kun se haastoi kilpaan. Virityssarja 2 varustettu solikka jäi 4 vaihteella kun piti koulun ruokatunnilla käydä kisaamassa. Siinoli jonkun toisen etuhaarukka. Lonksas kun vissiin kuulia puuttu tai ei muuten sopinu. Takahaarukassa oli reilusti klappia. Ei se paljon kulkenu tän päivän mittapuun mukaan mutta silloin ei yli satasta menny siinä kaupungissa ku pari mopoa. Nekin oli crossimekaanikkojen tai vastaavien virittämiä. Minä olin 16-17 ja perse auki.
     
  7. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Paljos Soraksen 50cc meni?
     
  8. PauliH

    PauliH 1st gear

    Jos huippunopeutta haetaan, niin ehdottomasti katteet, juu. Nakupyörän ilmanvastus on pyörteiden vuoksi kova ja pahenee eksponentiaalisesti nopeuden noustessa. 50 cc koneilla on tehty noita nopeusennätyksiä luokkaa 220 km/h sikarin muotoisilla sukkuloilla. Koneet on toki noissa isolla rahalla käsintehtyjä ahdettuja 2-tahtivehkeitä.

    Lyhyillä kiihdytysmatkoilla noissa pienimoottorisissa ratkaisevaa (tehon lisäksi) on laitteen mahdollisimman pieni paino ja ajoasennon mataluus. Katteet olis tod.näk. vain turhaa lisäpainoa.
     
  9. Ville L

    Ville L 3rd gear

    Menee ihan mutuiluksi mutta oliskos se menny varttimaililla 17sekunttiin? En niissä 50cc jutuissa ollut mukana enää.

    Sitä 250cc 2t suzukia ajoin aika menestyksekkäästi. Se oli kiva, helppo ja huoleton laite. Tais mennä jonkun korkeen 11 sekunnin ajan ja pieksin sillä iltakapinoissakin isompia 4-tahti luita. Soras veikkaili et jos se menis 13 sekunttiin ni olikin boonukset kohdallaan ku meni reilusti lujempaa. Suzukilla oli alkuun se ilmiö virallisissa ja iltakisoissa et ennakkoluuloja ja naureskelijoita riitti mut hymy hyyty ku Kiikalassakin pestiin joku möhömaha Hayabusallaan. Se oli hauskaa se ja sitä spekuloitiin pitkään.

    Sit tuli se Bimota, ihan himmee laite mut sen kanssa en oikein menestynyt eikä mun jälkeen toinenkaan testikuski ku se kytkin ja vetoalue ei ollu sinnepäinkään viivalta lähtöön. Ihan järjetön laite kadulla ku se Bimota ei painanut yhtään mitään varsinkaan Soraksen keventelyiden jälkeen. Todella aggressiivinen laitos, keuli ihan väkisin joka vaihteella.

    Pyöräpuolellakin kehitys kehittyy kauheeta kyytiä. Silloin ku ite ajoin ni normi katupyörä oli vähintään riittävä jos meni matalia kymppejä. Nyt 9 sekunnin katupyörä on normaali.

    K Oksanenhan kokeili sitä 50cc turboahdettua mönkijää jonkun kesän mut siitä en muista mitään varttimaili aikoja. Vai olikohan se niin et sai sen taisteluiden jälkeen menemään 17-18 sekunttiin varttimaililla? kuski tais mönkijässä painaa +100kiloa. Vaikeuksia ja kehitettävää siinä oli ainakin koko ajan.
     
  10. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Joo, Kallen mönkkäri meni 17 alkavan ajan, loppari vajaa sata, sano et 200 metrin kohalla oli rundit tapissa.
     
  11. PauliH

    PauliH 1st gear

    Kaksi kovaa K:ta; kevyt ja kaksitahti :). Keveys on etenkin kaksipyöräisissä ehdoton etu.

    Mun eka mp Monkeyn jälkeen oli 80 luvun puolivälin Aprilia RX 250. 47 heppaa ja painoi vain 100kg. Kiihtyi kuin pieni eläin. Ei tarttenut enää viritellä ;)

    Pojalla on KTM Duke 390. 42hp/140kg. Tosi hauska peli. Ahveniston radalla kun on käynyt ajamassa, niin tuolla 390:llä ratakierros menee vähintäänkin yhtä nopeasti kuin mun 1300 FJR:llä, mutta ajaminen paljon rennompaa ja hauskempaa. KTM on yksi ainoista katupyörien valmistajista, jolla on ollut älliä tehdä keveitä pyöriä järkevän kokoisilla moottoreilla.
     
    kerkko tykkää tästä.
  12. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Monkeyn esittely oli muuten VM-lehdessä 5/82. Just sattu kouraan, jos joku on lehden tarpeessa voi tiedustella multa.
     
    kerkko tykkää tästä.
  13. kerkko

    kerkko 3rd gear

    Eihänvaan onnistuisi skanni tänne. Tekijänoikeuskin saattaisi olla jo ummessa?
     
  14. KohtalainenPaja

    KohtalainenPaja 2nd gear

    Lehti löytyy ainakin. Tietotekniset taidot pitää pivittää jos saisin sen tännekin. Jos ei joku ole nopeampi;) Vm 6/81 American car show jutusta myös kuva löytyy.
     
  15. homer

    homer Double Gearhead

    Lehti löytyy minultakin mutta vaatii kyllä melkoiset tietokonenörtin taidot jos meinaa kuvia tänne laittaa. Yritetty on...
     

Kerro tästä muillekin!