Tonka Toys peltiautot

Ketju osiossa 'Pienoismallit', aloittaja Bluestone, 14.11.2010.

1. Bluestone

Bluestone Gearhead

Ostin pari kesää sitten Ruotsista eräästä antiikkiliikkeestä Tonka Toysin tekemän peltisen pick-upin ja sen perään kuuluvia peräkärryjä 2 kpl; toinen on pienempi häkkilaitainen kärry ja toinen jonkin sortin traileri.
    Nyt vasta auton ikää selvitellessäni sain haarukoitua vuosimalliksi 1961 tuolta sivustolta:

http://www.neatoldtoys.com/

Onkohan näitä tuotu suomeen aikoinaan ja millaisissa hinnoissa nuo nykyään liikkuu???
    Omani sain ymmärtääkseni aika halvalla kun vertaa esim e-bayn hintapyyntöihin :wink:

2. Rässi66

Rässi66 3rd gear

Mulla oli pienenä nuita Tonkan kamoja. Suomesta kai ostettuja.
    Ainakin pillari ja jotain muutakin, en muista. (Alkaa olla 40v. aikaa)
    Oli helkkarin lujia, raudasta tehtyjä.
    Mihinkähän v*ttuun neki sitten hävis?

3. E.B.Ford

E.B.Ford 2nd gear

4. cb125twin

cb125twin Gearhead

isoilla kivenmusilla noita nuijittiin lyttyyn. en minä mutta pojat tai siis niitten... :poff:

edit<. onhan mulla ton rekan nupin näkönen hinuri jossain.

5. ysikaksysi

ysikaksysi 1st gear

Mulla on jossain tonkan vihree peltinen kupla valkeilla mussen tapasilla pöläreillä.koko on jotain 1:20. Olisko jotain 70luvun alkup.?

6. heikkisj

heikkisj Gearhead

Tarina lapsuudesta, tosin en tätä itse tiennyt...

Eli oli joku joulu kun olin noin viisi vuotta. Viikkoa ennen joulua äiti oli jutellut isän kanssa:
    - pojalle pitää ostaa Tonka-auto joululahjaksi
    - no mutta meillähän on jo joululahja (ja silloin 70-luvulla lahjoja ei tosiaan montaa ostettu)
    - kyllä se vaan pitää ostaa, usko minua

Isä sitten seuraavalla kaupunkireissulla meni Partasen lelukauppaan ja osti Tonka-kuormurin ja joulu oli pelastettu. Kuten seuraavat vuodetkin, se nimittäin oli todella kovassa käytössä vuosia ja taatusti hintansa veroinen. Ja kesti vielä veljenkin pojilla, pitänee kaivaa esiin kun seuraavan kerran käyn kotona, nimittäin luulen että sillä vieläkin tullaan leikkimään. Eli kestoikä kovassa käytössä kymmeniä vuosia...

7. cb125twin

cb125twin Gearhead

mummun mies oli treen tempo tavaratalossa vahtimestarina ja kantoi rikkinäisiä peltileluja mulle. sherman tankki, avokupla iso. ambulanssi 115 mese, robotteja kuuraketteja helikoptereita, peltisiä vieterivetosia autoratoja yms. :eek: osa tallessakin kai jossain

Kerro tästä muillekin!