Torqueflite 904 vikaa remontin jälkeen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Räämpleri, 20.10.2021.

  1. Räämpleri

    Räämpleri 1st gear

    Hei,

    Autoni AMC kuorinen 904 hajosi kun yritin sitä kurmoottaa. Se alkoi luistamaan ja ainakaan pakki ei mennyt päälle. Tuli tehtyä sille vielä lisää vääryyttä ja nilkutin luistavalla vaihteistolla parikymmentä kilometriä.
    Avasin sen ja molemmat pakat oli erittäin huonossa kunnossa. Muuten näytti silmämääräisesti, että ei ollut suurempia muita vaurioita.
    Vaihdoin uudet pakkojen levyt, tiivisteet ja pannat. Mielestäni kaikki meni suurinpiirtein järjellisesti kasaan. Tietty hommassa meni aika kauan purkamisesta kasaamiseen, joten jonkinverran epävarma olo jäi. Apuna oli Tom Handin opus. Tämä oli minun ensimmäinen vaihteistoremontti.
    Moottorin käynnistyessä kuuluu 1-2 sekunnin ajan ylimääräinen ääni. Ääntä voisi kuvailla vaikka vähän sellaiseksi kun starttimoottoria pitäisi päällä moottorin käydessä. Ääni loppuu tosiaan aika pian sen jälkeen kun yrittää kytkeä vaihteita, niin mitään ei tapahdu. Ihan sama mihin valitsinta käännän, mitään ei tapahdu. Osaako joku yhtään arvella mikä feili tässä hommassa on tapahtunut? Ohjausventtiilistölle en tehnyt mitään.
     
  2. Pietsi

    Pietsi Gearhead

    Menikö turbiini perille saakka asennusvaiheessa?
     
  3. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    Olet ehkä tuhonnut öljypumppusi laatikkoa paikalleen laittaessa ?
     
  4. Räämpleri

    Räämpleri 1st gear

    Pietsi, laitoin turbiinin paikoilleen kun vaihteisto oli jo nostettu auton alle. Kyllä se sinne mun mielestä ihan nätisti meni. Saiskos sen sinne jotenkin niin, että ei mene spooreille?

    BRAKE DRUM, saakos öljynpumpun tuhottua kun laittaa turbiinia paikoilleen tms? Täysin mahdollista varmaankin.
     
  5. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Vakio turbiinin tietää olevan pohjassa, kun sormet jää turbiinin ja kopan väliin... :D
    Turbiini menee helposti osittain paikoilleen, mutta just öljypumpun hahlot on välillä hankalat saada kohdilleen.
     
    Pietsi tykkää tästä.
  6. Pietsi

    Pietsi Gearhead

    Kyllä siinä höperösti käy, jos turbiini ei ole kunnolla öljypumpulla.
     
  7. Räämpleri

    Räämpleri 1st gear

    On siinä varmaan käynyt niin, että turbiinin asennuksessa on käynyt kampslaaki. Täytyy jostakin saada sen verta voimia, että ottaa vaihteiston uudestaan pois ja purkaa öljypumpun. Hmmmpp.

    Ensi kerralla sitten turbiini kiinni kun vaihteisto on pöydällä. On vaan niin epäkiitollinen homma tuo vaihteiston asennus, kun ei ole kunnon nostinta.
     
  8. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Joskus slantin ja 904 liitosta kirratessa olen huomannut (ajoissa) ettei turbiini liiku vapaasti eessuntaas. Eiku löysälle ja tavoittelemaan parempaa asentoa sille. Ei vissiin ollu turbiinin kaulan lovet synkassa ö-pumpun kanssa.
     
  9. Räämpleri

    Räämpleri 1st gear

    Täytyy kaivaa tuo pois ja tarkistaa vauriot. Kiitoksia vastauksista.
     
    Pietsi tykkää tästä.
  10. Pietsi

    Pietsi Gearhead

    Tekee uuden
     
  11. JarmoY

    JarmoY 3rd gear

    Saako moottoria ja laatikkoa edes yhteen saumattomasti ilman väkivaltaa jos turbiini ei ole kunnolla pohjassa?
     
  12. Väpsy

    Väpsy Gearhead

    Äkkiäkös ne pulteilla nykäsee toisiinsa kiinni, sielä on melkonen voima kun kiristelee vähän kerrallaan kehää kiertäen.
     
  13. Kalja imuri

    Kalja imuri 2nd gear

    Tolleen minä rikoin th200r4 öljypumpun:oops:
     
  14. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Noku nyt ensimmäinen tunnusti, niin siskon miehen mekaanikkokaveri rikkoi TH200R4:n Calabriassa Italian eteläkärjessä. Lähtivät systin kanssa jokavuotiselle kesäajelulle kohti miehen syntymäpaikkakuntaa. Sisareni ei pitänyt lentokoneista, siksi Buickilla. Buickin laatikko otti kipeää pitkässä reissussa joten joutuivat tutustumaan siihen syvällisemmin siellä perillä. Ei ollut internettiä. Soiteltiin ja mä hankin masterkitin ja kopioin about puolen puhelinluettelon verran sivuja korjausmanuaalista (englantia) jotka lähti Finnairin rahdilla. Meni perille. Italialaismekaanikko sai kuunnella äänikirjan tavoin siskon miehen lukemana. Sit kun lodju oli kaverusten kokoamana nipussa, niin sujauttivat sen takaisin - muunnin roikkui koko ajan koneessa.

    Ja öljypumppu paksaksi.

    Kotia teki jo mieli ja oli alkanut suomen juhannus. Mä ajelin Veikkolaan Car-Matic firmaan jonka monttöörin jotenkuten tunsin. Siellä oli jo pihajuhlat käynnissä kun tulin tontille. "Tarttisin toimivan öljypumpun 200:een". Irroiteltiin jurrisen automaattien korjaajan kanssa semmoinen laatikosta siinä kun hänen sukunsa paisteli makkaraa grillissä. Ajelin stadiin, pakkasin pumpun ja vein ihan itse Finnairin rahtiin johon sukulaismies oli jo soitellut, että tulee todellinen kiirelähetys. Se paketti meni vähän nopsemmin kuin se eka. Calabriaan ei mennyt suoria lentoja, mut hyvin se öljypumppukin osasi perille.

    Buick tuli ajamalla veks, joskin vain noin joka toista vaihdetta käyttämällä. Kun saapuivat, menimme samantein Tikkurilan Finnoilin TI-halliin ja vaihdettiin tilalle toinen samanmoinen aski joka oltiin irroitettu yhden leppäjeepin Olds 455+TH400 päivityksen yhteydessä.

    Semmosta veljesapua. Kaveria ei jätetä.
     
    Vallu 426 ja Stang 72 tykkäävät tästä.
  15. JarmoY

    JarmoY 3rd gear

    Kone ja laatikko menee itsestään saumattomasti yhteen ilman pulteilla vetämistä. Jos joutuu niin tekemään jotain on vialla.
     
  16. Väpsy

    Väpsy Gearhead

    Menee menee, mutta varsinkin yksin ährätessä helposti "putoo" se verran takasin, että on simppeli pyöritellä pultit käsikireyteen ja nykästä pultilla/pulteilla takas yhteen ja kiinni. Sitä siis hain, ettei mitenkään kaukaa haettua että noin sais öljypumpun turbiinin kaulalla rikki jos ei ole kohdallaan.
     
  17. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    TF laatikoissa saa olla tarkkana. Siellä on just sen verran tilaa, että jopa kampiakselia flexplatea voit pyöritellä kohdilleen, ilman että huomaa mitään erikoista, vaikka turbiini ei ole kunnolla pohjassa.
     
  18. Räämpleri

    Räämpleri 1st gear

    Ihan oikein olin turbiinin asentanut. Öljy pumppu oli kunnossa. Avasin öljypohjan ja näköjään olin saanut asennettua niin, että vaihdevipu ei ollut karan hahlossa. Kara oli täysin ääriasennossa. Vielä en ole ehtinyt kokeilla, mutta aika selkeästi tuo oli vikana tässä tapauksessa.
     
    Inlinee, Pietsi, esmi ja 1 muu tykkäävät tästä.
  19. JarmoY

    JarmoY 3rd gear

    Ylimääräistä tilaa on ainakin sentti ellei enemmänkin.
    T
     

Kerro tästä muillekin!