Totuus moottorien virittämisestä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja C5_Z06, 8.1.2020.

  1. Procharged Vette

    Procharged Vette 3rd gear

    [QUOTE="C5_Z06

    Olennaista kuitenkin on se, että takapyörädynossakin voimansiirron häviöt pyritään mittaamaan. Vedon lopussa vaihde vapaalle ja annetaan voimansiirron rullata kunnes nopeus on nollissa. En osaa sanoa miten tarkkaa mallinnus on, mutta ei se pelkkään mututuntumaan perustu. Sen verran fiksuja sakemannit ovat.[/QUOTE]

    Tuosta rullaamisestakin voidaan tingata seuraavaksi. Nimittäin henkilö joka minun autoa ajoi rullilla ei tehnyt noin. Vaan rullausvaiheessa vaihde ( 5 ) oli kytkettynä koko ajan ja kytkin pohjassa. Saatoit tietysti viitata automaattiin ? Sakemannien fiksuudeesta, aina ovat osanneet ainakin fiksusti rakentaa Mersuja jotka lahoavat käsiin.
     
    tooke ja hantta tykkäävät tästä.
  2. hantta

    hantta Double Gearhead

    Tuosta rullaamisestakin voidaan tingata seuraavaksi. Nimittäin henkilö joka minun autoa ajoi rullilla ei tehnyt noin. Vaan rullausvaiheessa vaihde ( 5 ) oli kytkettynä koko ajan ja kytkin pohjassa. Saatoit tietysti viitata automaattiin ? Sakemannien fiksuudeesta, aina ovat osanneet ainakin fiksusti rakentaa Mersuja jotka lahoavat käsiin.[/QUOTE]
    Jatketaan kateuskortin heittelyä; osaa ne muutkin merkit ruostua, jos sillä on jotain tekemistä tehojen kanssa:d
     
  3. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    Niin, jo aikoinaan Sliipparitkin lauloivat "Volga, Volga ruostetta helmassa, hahhahhaa! "
     
    Gary Grand ja hantta tykkäävät tästä.
  4. saresks

    saresks Gearhead

    [​IMG]
    Kuva on SAE-paperista: https://www.epa.gov/regulations-emi...ponent-benchmarking-using-chassis-dynamometer

    Kuvassa 2015 E350-mersun pelkän automaattivaihteiston vääntöhäviöt koneen tuottaman väännön suhteen. Tuossa vaihteistossa hävikki% muuttuu lineaarisesti ainakin 350Nm asti. Tehohäviöt kasvavat tehon kaavan mukaisesti nousujohteisesti. Lisäksi hävikki kasvaa nousujohteisesti kierrosnopeuden suhteen, jota tuossa testissä ei mitattu, mutta tarkoittaa seuraavaa:

    [​IMG]


    Ei siis voi tehdä johtopäätöstä, että voimansiirron teho- tai edes vääntöhävikki olisi vapaarullausmittauksen perusteella vakio tai oikea kullakin mittaushetkellä .


    Ja liittyen voimalinjan pyöriviin massoihin:
    Kaikki voivat hajaantua vasta kun linkin selostus inertiavoimista ja niistä laskettavista ekvivalenttimassoista on luettu ja sisäistetty. Sisältää käteviä laskureita:
    http://hpwizard.com/rotational-inertia.html
     
    Muokattu: 14.3.2020
  5. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Moskalik, Dekraker, Krakul ja Barba (SAE-paprun kirjoittajia) eivät ehkä tienneet, että turbiinin voi lukita. :)
     
  6. saresks

    saresks Gearhead

    Lainattua paprun tekstistä:
    Unlike the Malibu, the E350 torque converter was often fully locked, in which case it was assumed that the transmission input power matched the engine output power. For the points (primarily in first gear) where the torque converter was unlocked, it was assumed that the torque ratio was very near one, so that the torque converter efficiency could be approximated by the torque converter speed ratio. In these cases, the transmission input power was calculated as the engine output power multiplied by the torque converter efficiency.
     
  7. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Assumed tarkoittaa oletettu.

    Mutta joo, ei yllättäsi vaikkka se on ollut lukittu.
     
  8. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Mersut voi unohtaa tässä ketjussa. :) Mutta toi häviöiden mittaaminen kyllä kiinnostaa. Eli manuaalissa kytkin pohjassa ja vaihde päällä?
     
  9. Woodpecker

    Woodpecker 2nd gear

    Toi kytkinpohjassa inertian mittaushan ei huomioi vauhtipyörän massaa
    -Tämähän selittäisi sen miksi jotkin inertia dynot antaa VIRHEELLISESTI enemmän tehoa kevyemmällä vauhtipyörällä. Eikö?
     
  10. hantta

    hantta Double Gearhead

    Kyllä -60 luvulla Englannista levisi jokin formula Ford, jossa oli Anglian kone, ja kyllähän se varmaan kierroksia sietää vakionakin, otin vain sen esimerkiksi, kun itse joskus tuli ropailtua 1750 cc porattua Cortinan konetta ankassa ;)
     
    57 Firedome tykkää tästä.
  11. Lueskelin vanhaa kirjaa just kilpamoottoreista. Siinä oli juttua Formula Fordeistakin. Moottori ei ollut Anglian Kent, vaan uudempi läpihengittävä Ford Cortina GT:n Kent. En kyllä usko, että se olisi niin paljon kiertänyt?

    [​IMG]
     
    japetalk ja hantta tykkäävät tästä.
  12. hantta

    hantta Double Gearhead

    Toinen kotimainen on hiukan hakusessa, mutta tässä jotain, ja ainakin mainitaan 1,5 Cortinan pannu ;)[1]
    In 1963, Geoff Clarke; the owner of Motor Racing Stables, moved his racing school to the Brands Hatch circuit. This brought him in contact with John Webb; managing director of developments at Brands Hatch. At about this time, two of the school’s Lotus Formula Junior chassis were fitted with a standard 1498cc Ford "Kent" pushrod engine as featured in the recently introduced Cortina GT saloon. The 1500 Cortina, with its reliability and horsepower output fairly close to “F3 proper” proved a resounding success in the school. The earliest experiments with radial tires bore fruit as well: the students of the day did not care that these were not the racing engines or racing tires, just that the cars were equal.[2]

    https://en.wikipedia.org/wiki/Formula_Ford
     
  13. Tuosta Wikipedian artikkelista käykin selväksi, että ne varhaisemmat oli tosiaan Anglian koneella ja sillä vanhemmalla ei-läpihengittällä Cortinan koneella. Sitten tulikin toi läpihengittävä Kent, josta mulla oli kuva.
     
    hantta tykkää tästä.
  14. hantta

    hantta Double Gearhead

    Yritin etsiä googlesta k.o koneen kierroslukuja, ja varmasti ne jostain löytyisivätkin, mutta muistelen, että vanhan liiton kilvanpäästäjät ihmettelivät aikoinaan koneen suuria kierroslukuja, jos ei ihan 10 k, niin paljon kuitenkin ;=)
     
  15. kipi79

    kipi79 3rd gear

    Kenttiläistä on tehty myös alle litraisena, ja poraus taisi olla aina likimain sama. Nuo pienimmät, ainakin esim coswortin kansilla, jengasi kyllä hyvin korkealle.
     
  16. fenix

    fenix 3rd gear

    Meinaa pää mennä sekaisin viimeisimpiä viestejä lukiessa.
    Mutta koska vauhtipyörä on kiinteä osa kampiakselia, niin sen massaa ei voi laskea voimansiirron hävikkiin.
    Kukaan ei onneksi ole sitä ehdottanutkaan.
    Mutta jos ajatellaan asiaa maalaisjärjellä ja lisätään se tonni akseleihin ja mäntiin... Niin kyllä se vaikuttaa moottorin tehoon.
     
  17. tapsah

    tapsah 2nd gear

    tonninen ja1.2 oli kolmella petilaakerilla..
     
  18. Hai

    Hai Double Gearhead

    Se on eri asia laittaa massaa mäntiin kuin akseliin.
     
  19. Woodpecker

    Woodpecker 2nd gear

    Sisäiset kitkat lisääntyy. Edestakaisin liikkuvien osien (männät) kiihdyttämiseen käytettävä/hukkuva energia määrä lisääntyy. Voip olla että tehoa saadaan kampuran päästä vähemmän?

    Mennääs takaisin tohon mun jääratapyörään:
    -Pyörä on INERTIAdynossa 500g vauhtipyörällä. Kone ryntää kierroksille kivasti
    -Pyörä on INERTIAdynossa 1000g vauhtipyörällä. Kone ryntää kierroksille laiskasti
    Vedon jälkeinen inertia_arvo(mikä ikinä onkaan?) on sama koska KYTKIN ON PAINETTUNA POHJAAN EIKÄ VAUHTIPYÖRÄN MASSA PÄÄSE VAIKUTTAMAAN TULOKSEEN!!!
    =Täysin saman tehoisesta moottorista on saatu kahdessa eri vedossa, kahdella eripainoisella vauhtipyörällä täysin erilaisia tuloksia KOSKA inertiakerroin(vai mikä se oli?) ei huomioi vauhtipyörän massaa KOSKA kytkin on painettuna pohjaan

    =Pyörivien massojen määrä ei vaikuta tehoon
    ==Joissakin inertia dynoissa tulee vääristymää vedon jälkeen kun kytkin painetaan pohjaan
    ===Vedossa kone kiihdyttää vauhtipyörää mutta "jarru" puolella vauhtipyörää ei huomioida

    Meneekö ihan metsään?
     
    68corvette ja DX tykkäävät tästä.
  20. hantta

    hantta Double Gearhead

    Yhtä paljon o.t, kuin moni muukin juttu tässä ketjussa :d
     

Kerro tästä muillekin!