Totuus moottorien virittämisestä

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja C5_Z06, 8.1.2020.

  1. puna niska

    puna niska 3rd gear

    Mittasuhteet sopivasti keturallaan totutusta.
    Tykkään.
     
  2. C5_Z06

    C5_Z06 Gearhead

    22. ”Minä ja Sergio”

    Mitä eroa on Porsche Carrera RSR:llä ja Ferrari 365 GTB:llä?

    Autopelikorttien mukaan vaikkapa nyt huippunopeus.

    Ai että miten vieläkin muistelen ilolla kun joskus anno 1976 erittäin ärrävikainen kaverini räsäytti RSR-kortin pöytään ja totesi ettei ole tämän voittanutta. Vaan oli sittenkin; punavalkoinen Daytona, jonka huippunopeus autopelikortissa oli 300 km/h. Ja se kortti oli minun kädessäni. Kunnes läväytin sen pöytään ärrrrävikaisen kaverini harmiksi. Voe rrrristus.

    [​IMG]

    Ferrari 365 GTB/4:n, tuttavallisemmin Ferrari Daytonan, korin muotoilusta ja valmistuksesta vastasi Pininfarina.

    En minä sitä silloin kersana tiennyt ja vaikka olisinkin tiennyt, en olisi uskonut, että tiemme Sergio Pininfarinan kanssa kohtaavat vielä joskus. Puhumattakaan, että törmäisin samalla hieman isonenäiseen Pieroon, jonka sukunimi on tunnettu tanssivan hevosen automerkistä.

    Kummallisen pitkiä jaksoja sitä on ihmisen elämässä. Vuodesta 1976 vuoteen 2001 on aika pitkä matka. Tai no, eihän se ole kuitenkaan kuin neljännesvuosisata. Ja juuri nyt vuodesta 2001 on jo 19 vuotta. Silti muistan kun eilisen päivän jolloin Sergio kertoi Concorso Italianossa Kaliforniassa Daytonan etuvalojen päällä olleista plekseistä. Ja miten niitä jotkut sovittelevat myöhempien vuosimallien Daytoniin. Kertoi samalla, että alkuperäinen idea oli itse asiassa todella huono. Ei ne valot häävisti näyttäneet pleksin läpi, joten älkää laittako niitä, vaan menkää sillä uudemmalla disainilla. Näettekin sitten jotain illan tullen.

    Monenmoista disainia kokeiltiin pleksien tilalle:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ihan hyvähän siitä sitten tuli. Muistaakseni kuvasin tämän entisöidyn yksilön vuonna 2002:

    [​IMG]

    Palataanpa vuoteen 2001. Ollessani Quail Lodgen golf-kentällä, jossa Concorso Italiano tuolloin järjestettiin, en ollut ottanut edes kameraa mukaan. Kaduin sitä jälkeenpäin ja kun video Sergion ja Pieron esiintymisestä muutamaan kuukautta myöhemmin tuli myyntiin, tilasin sen samantien.

    Siellä se on edelleen kaapissa katsomatta. Jenkkiformaatin VHS-nauhuri taitaa olla vielä tallessa; tiedä sitten toimiiko se enää ja löydänkö 230/110 voltin muuntajaa jostain, puhumattakaan sopivasta digimuuntimesta, jolla saisin kopsattua videon nykyaikaiseen formaattiin. Mut ainakin VHS-nauha on tallessa. Koskematon sellainen.

    Eka kerta Kalifornian klassikkonäyttelyssä oli todellakin ikimuistoinen. Katsomo jonka edessä Sergio ja Piero esiintyivät oli varsin pieni, kuin konsanaan kauhavalaisen pesiskentän katsomo:

    [​IMG]

    Kuvat yllä ja alla ovat vasta seuraavalta vuodelta; muistalisin että jo vuoden 2001 näyttelyä seuraavalla viikolla kävelin paikalliseen Fry’ssiin (vastaa kotimaista Giganttia tms.), josta ostin ekan oman digikamerani. Joka on edelleen tallessa. 4-megainen kenno siinä taisi olla.

    Tässä alla näkyvät hyvin nuo ajovalojen pleksit. Ja mitkä lie lisävalot...

    [​IMG]

    Kun nyt tarkemmin muistelen, niin taisi minulla sittenkin olla tavallinen halpis-filmikamera mukana vuonna 2001. En nyt löydä arkistostani muita kuvia kuin tämän, mutta selvästi kuva on otettu muulla kuin digikameralla ja lisäksi suurennettu. Kuvan otsikoksi sopii mainiosti "Pojan toiveet":

    [​IMG]

    Musavideoksi sopii mainiosti tämä lapsuuteni kappale, joka on singlenä tallessa jossain kotonani ja jonka nimi on sattumoisin "Pojan toiveet":


    Takaisin Sergioon ja Pieroon. En minä heidän kanssaan jutellut. Varmaan olisi ollut mahdollisuus. Mutta mitäpä minä pohjoisen poika olisin heille sanonut. Ehkä jos olisin sanonut jotain suomeksi, olisi tilanne ollut mielenkiintoinen. Mutta mennä nyt juttelemaan legendojen kanssa ilman että on mitään järkevää sanottavaa.

    En sitten mennyt. Riitti että olin ollut aika kodikkaan pienen katsomon toisella penkkirivillä kuuntelemassa mitä heillä oli ollut asiaa. Enkä toisaalta jaksanut kuunnella loppuun asti. Enkä ollut edes tullut heti alusta asti kuuntelemaan. Kun ei minulla silloin ollut minnekään kiire.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Aatteleppa sitä.


    ***

    To be continued...
     
    Muokattu: 12.5.2020
    sepi-ukko ja isalmela tykkäävät tästä.
  3. 1purehell

    1purehell Gearhead

    Daytonasta tuli heti mieleen, kun 2013 hieroin kauppoja täydellisestä Ferrari Daytona Spyder kori-kitistä. Kaikki koripaneelit, puskurit, vilkut, (Aitoa Ferraria), valot, penkit yms. Korikitti oli aito McBurnie, eli sama mikä oli sarjassa Miami Vice... Toki sille olis pitänyt sitten etsiä kanta-autoksi C3 Corvette, mutta niitähän löytyy. Kori olisi ollut naurettavan halpa ja myyjä tiesikin sen. Ainoa vika vain, että se oli Etelä-Afrikassa ja sieltä rahti olis tullut ihan kohtuuttoman hintaiseksi. Sinne siis jäi. :(
    [​IMG]
     
  4. C5_Z06

    C5_Z06 Gearhead

    Kyllähän näistä tuli itsekin haaveiltua Miami Vicen aikoina.

    En tiedä, mut vähän sama kuin Taunus V6, no, tiedättekin millä korilla..
     
    maverick999 ja 1purehell tykkäävät tästä.
  5. 1purehell

    1purehell Gearhead

    Oishan se kuitenkin ollu "Ferrari" aidolla Corvetten koneella. :D 165hp....
     
    maverick999 tykkää tästä.
  6. XJR

    XJR 2nd gear

    Kotimainen "kopio" .

    [​IMG]
     
  7. C5_Z06

    C5_Z06 Gearhead

    Alkuperäisen kaltaiset kopiot, siis sellaiset jotka pyrkivät olemaan kuin viimeisen päälle entisöityjä originaaleja, eivät kauheasti innosta.

    Mutta ehkä sanotaan nyt kolaroidun Ferrari 400 V12:n tekniikkaa hyödyntävä, kuppaiselta paskakasalta eli entiseltä kilpurilta näyttävä raato edes suht oikein mallinnetuilla korin osilla voisi olla mukava. Teipinjämät tai kulahtaneet pyöreät kuviot ovissa, repaleinen sisustus, wanhanmalliset wanteet ja suhteellisen korkeaprofiiliset renkaat, kittiä korissa ja hippityylinen motiivimaalaus nii a'vot!

    1990-luvun alun lama-ajan liikemiehen mukaan rekkariksi tietysti NOTAREAL.

    Tässä erilainen toteutus, mutta oma viehätyksensä tässäkin:

     
    kerkko, hmr66 ja sepi-ukko tykkäävät tästä.
  8. TimeMachine69

    TimeMachine69 2nd gear

    Kivoja kirjoituksia taas, kiitos Pekka!

    Ferrareista kun en ymmärrä yhtään mitään niin olen vain huomannut, että toiset on hyvännäköisiä ja toiset ei. 365 GTB kuuluu jälkimmäisiin. Liekö sekin Pininfarinan piirtämä joka sivumennen sanoen tekee kauheata jälkeä noin: Suomettuneen näköisiä rakkineita.

    Mesen replica on varsin maukkaan näköinen ja seikka, että tehty Mesen tekniikalla (LS-mosan sijaan) tuntuu vain hyvältä.
     
  9. XJR

    XJR 2nd gear

    365 GTB/4 Daytonan muodot suunnitteli Leonardo Fioravanti ( työskenteli Pininfarinalla ), jonka kädenjälki näkyy käytännössä kaikissa Ferrarin malleissa Daytonasta aina 348:n asti. Halutuinmpia ovat alkupään plexiglas-euromallit ( pleksillä tehtiin alunperin noin 400kpl kaikkiaan reilusta 1400:sta Dyatonasta. Euromalleissa korkeampi ruttu ja eri kaasarit. Lisäksi jenkkimalliin jouduttiin tekemään paikallisten vaatimusten takia muutoksia vilkkuihin ja lisäämään "kylkisuojat".
     
  10. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Gearhead

    Monessa perävaunussa on yhtähienot takavalot kuin noissa vanhoissa ferrareissa yms urheiluautoissa. Juu pienet tuotantomäärät ja kallista tehä muotteja tms. Mut on ne silti just semmosia.
     
    onoff road ja maxvo2 tykkäävät tästä.
  11. TimeMachine69

    TimeMachine69 2nd gear

    Tuli vilkaistua Pininfarina Top 10 Cars ja huh: kaiken maailman saippualaatikoita mutta oli sinne sattunut joku ihan hyvän näköinenkin auto. Tietty kun paljon tekee niin johan sitä ihan todennäköisyyden lakien perusteella aina välillä joku onnistunutkin. XJR:n profiilikuvan auto näyttää tosi mageelta.
     
  12. XJR

    XJR 2nd gear

    Aika hailakaksi jää arvio autosta, jos sitä arvioidaan joidenkin yksittäisten osien perusteella.
    Tosi kurjat takavalot, mutta onneksi on komia vaihdekeppi. [​IMG]

    [​IMG]
     
    teippi-mikko, isalmela, Inlinee ja 1 muu tykkäävät tästä.
  13. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Gearhead

    Aivan upea tuo vihreä auto, takavaloista huolimatta. En mä mielestäni väittänyt että KOKO auto on pilalla jos siinä on tukkiauton takavalot. Olis vaan vielä hienompaa jos ne valotkin olis kokonaisuuden tasolla, kuten esim tuo vaihekepin klunssi. Vanhoissa amerikkalaisissa on välillä tosi hienoja valoja. Fordien -60 luvun isot pyöreet on melkoiset afterburnerit sopivassa illan hämyssä esim. Tai chargerin ne leveät valot. No jokaiselle jotakin, peace and love!
     
    isalmela tykkää tästä.
  14. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Vanhat traktoritt on teknisesti yhtä edistyneitä kun ah niin ylistetyt jenkkiautot, ja osien istuvuuskin vähintään samalla tasolla.
     
  15. XJR

    XJR 2nd gear

    No yksi heppu ei vissiin ollut tyytyväinen Daytonan valoihin eika tavaratilaan vaan muokkautti autonsa monikäyttöisemmäksi 70-luvun puolivälissä.
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG][​IMG]
    [​IMG]
     
    Muokattu: 15.5.2020
  16. TimeMachine69

    TimeMachine69 2nd gear

    Juu, kyllhän jengi tekee välillä aika huimia muutoksia.

    Pekan autokorteista muistui mieleen joku kuva siitä, että olisin itsekin joillakin autokorteilla pelaillut. De Tomaso Pantera kovin menijä niissä? No, siihen aikaan auton suorituskyky kurkittiin nopeusmittarista, joissakin se ylsi jopa 240km/h. Sen isompia lukemia en muista nähneeni vai stadissa autokantaa olikin.

    Tony Curtis taisi ajella jollakin Ferrarilla joka teki vaikutuksen nuoreen poikaan. No, mm. taloudellisista syistä johtuen ei ole tullut perehdyttyä merkkiin.
     
  17. hantta

    hantta Gearhead

     
  18. hantta

    hantta Gearhead

    Olen ollut kerran Jyskälässä, ja juuri tuonna vuonna oli myös sport-quattrot, ja kyllä jäi nuoren miehen mieleen pauke ja liekit :d. Jos nelivetotekniikka,iskarit ja renkaat päivitettäisiin, kyllä tuon kanssa varmaan vieläkin pärjäisi:

     
    Mija ja isalmela tykkäävät tästä.
  19. hantta

    hantta Gearhead

    Anteeksi, lerpahti väärään ketjuun :(
     

Kerro tästä muillekin!